Millä korvata valkoinen jauho??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mymmy myy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mymmy myy"

Vieras
Olen usein miettinyt ku joka paikassa on että valkoinen jauho on pahasta..
millä sen sitten ruskeaan kastikkeeseen voisi korvata.onko se lapsillekin sitten hyvää ja auttaako se todellakin siinä että saat muutaman kilon pois??

Kyllä meillä vaan tehdään ruskea kastike ihan rehellisesti voista ja valkoisesta jauhosta. Ei yksi kastike liikalihavuutta aiheuta! Monipuolisesti kun syö tavallista kotiruokaa, salaatteja ja kasviksia unohtamatta, niin ei tule paino-ongelmia. Ei ainakaan meillä ole tullut.

Meillä ei ole kastiketta joka päivä, joten silloin kun sen teen, en välitä, vaikka siihen jauhoja tuleekin. Voita tosin en käytä yleensä kastikkeisiin, vaan ruskeankin kastikkeen teen ihan vaan jahoista, vedestä ja mausteista. Mulle on enemmän hyötyä vältellä niitä valkoisia jauhoja sellaisissa asioissa, joita syön päivittäin, eli valkoinen makarooni, vaalea leipä ym. korvataan täysjyväviljalla jos ei niitä ei voi jättää kokonaan pois.

Minä olen korvannut valkoiset jauhot yleisesti ottaen ruoanlaitossa ja leivonnassa spelttijauhoilla. Jos johonkin ei käy speltti, niin korkeintaan kokojyvävehnäjauhoja olen käyttänyt. Tummaa eli kokojyvää pelkästään myös riisissä ja pastassa.