Millä ihmeellä pankki kuvittelee, että kuussa ruoka- ym. menot on 3 hengeltä 1220?/kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järkyttynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

järkyttynyt

Vieras
Tein tuossa lainahakemusta kun piti se tehdä, kävin tosin tänään pankissa jo asiasta neuvottelemassa. Tuossa hakemuksessa pankki arvioi meidän perheen kulutusmenoiksi 1220?/kk, ja se siis sisältää ruoan, vakuutukset, harrastukset, auton, matkakulut ym, ei siis mitään asuntoon liittyviä kuluja. Eihän mulla ikinä mene kuussa noin paljon noihin. Autoa ei ole, ei edes ajokorttia ja matkakulujakaan ei ole, kun kaikki on kävelymatkan etäisyydellä, vakuutuksiin menee ehkä noin 50?/kk ja ruokaan n. 200?/kk, kun ei nuo pienet juurikaan mitään syö, etenkään tuo mikä ei vielä ole edes syntynyt. Harrastukset ei juurikaan maksa, joten eipä sitä rahaa mihinkään oikein mene ja vaatteita en osta edes joka kuukausi, jokunen kymppi menee vuodessa.

Pikaisen laskelman mukaan, tuo summa pitää aika hyvin paikkansa meidän 3-henkisellä perheellä. Eiköhän pankki juurikin laske, että mitä nuo keskimäärin tekevät yhteensä suomalaisessa perheessä.

Äkkiä ne lapset kasvaa ja syövät enemmän, ja harrastuskulut kasvaa, ja tarviit bussikortteja jokaiselle yms yms yms.
Tuleva vauvakin varmaan käyttää vaippoja (vai onko sulla kestot valmiina?)...

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Mietipäs montako vuotta teillä se laina on, eiköhän siinä ajassa moni asia ole muuttunut :) Ja kuitenkin parempi että lasketaan ylä- kuin alakanttiin.

No siinä ajassa ehtii moni muukin asia muuttumaan. Voihan sitä itselle vaikka löytyä toisenlainen työpaikka, jossa palkka on ihan toistaluokkaa kuin nyt. Niin ja hyvähän se, että lasketaan yläkanttiin, mutta toi on minusta ihan älyttömän paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja as if:
Äkkiä ne lapset kasvaa ja syövät enemmän, ja harrastuskulut kasvaa, ja tarviit bussikortteja jokaiselle yms yms yms.
Tuleva vauvakin varmaan käyttää vaippoja (vai onko sulla kestot valmiina?)...

No mulla on kestoja valmiina ja tulevalle lapselle ei tartte oikeastaan mitään hankkia, ainakaan mitään isompaa. Edes silloin kun mies tässä oli, niin ei meillä ruokakulut mitään älyttömiä olleet. Bussikorttia tuskin tulen noille lapsille ostamaan ainakaan 15 vuoteen, eivät tee sillä mitään tällä alueella ja toisekseen harrastuksiakin voivat miettiä sellaisia jotka eivät maksa maltaita. Niin ja voihan se olla, että mulla on uusi mies 10 vuoden päästä, joka osallistuu kaikkiin kustannuksiin, eikä mun tartte itse kaikkea maksaa.

Ne on sen takia, koska sitten kun lapset kasvaa niin myös ruoka-, harrastus- yms. kulut kasvavat. Meillekin tuli 5 henkisenä perheenä kuluiksi 1900e ja kun laitoin oman laskelmani, summaksi tuli vajaa 1000e.

Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Ne on sen takia, koska sitten kun lapset kasvaa niin myös ruoka-, harrastus- yms. kulut kasvavat. Meillekin tuli 5 henkisenä perheenä kuluiksi 1900e ja kun laitoin oman laskelmani, summaksi tuli vajaa 1000e.

Mä sain omaksi laskelmaksi 3 hengeltä vajaa 500 euroa. Pankkitädinkin kanssa puhuin just tänään, että eipä sitä ruokaankaan tällä hetkellä paljon rahaa mene, kun miestä ei taloudessa ole, lapsi syö varsin vähän ja monesti kun tekee ruokaa, niin sitä riittää seuraavaksikin päiväksi, kaikki ei mene kerralla.

Pankit kyllä varautuvat pahimpaan ja niin kannattaa kaikkien muidenkin tehdä. Vakava sairastuminen esim. saattaa viedä talouden ihan kuralle! Ja nyt sinustakin tuntuu, että mihinkään ei mene rahaa, mutta tilanne on toinen muutaman vuoden kuluttua.

Alkuperäinen kirjoittaja voi:
Kun normaaleilla tuppaa olemaan se auto: ja sen kulut kuukaudessa 100-600 euroa...

Ai minä en ole normaali kun minulla ei ole autoa, kiitos vaan. tiedän että sen auton kulut on ne mitkä varmaan tota summaa korottaakin, mutta se sitten pitäisi ottaa huomioon siinä mitä laskemassa sitten, että ei kaikilla niitä sellaisia kuluja ole.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Kolmelle ihmiselle 500e on kyllä melko vähän. Ainakin kun lapsi kasvaa ja jos tulee yllättäviä menoja.

No tuo onkin normikuukausi, tuon mun laskelman mukaan, mulle jää sitten sitä pelivaraakin, jos jotain tapahtuu. Minä en laske noihin menoihin niitä yllättäviä menoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
eikös pankki laske siihen mukaan myös sähkön, veden, puhelimen yms?

Sähkö ja vesi ei kuulu tuohon, vaan se on kodinhoidon kuluja, jotka on erikseen, ainakin tossa laskelmassa. Puhelin ym. tuohon kuului, mun puhelinlasku on sen vajaa 20 euroa kuussa, että ei se paljon sekään ole. Lapsilla ei tule puhelimia olemaan vielä moneen vuoteen.

Mulla kävi vähän samalla tavalla. Pankki pyysi tekemään hakemuksen sillä "automaatilla" ja sen mukaan elän yli varojeni eikä lainaa pitäisi tulla.

No, onneksi se on vain osviittaa antava, ja lainakin tuli että napsahti.

Ainakin joissain paikoissa käytetään tilastokeskuksen taulukoita kulutusmenoista. Itse kun olen noita menoja asiakkaille laskenut vastaavissa tilanteissa, niin kyllä toi teidän 500 kuulostaa aika pieneltä jos keskivertoperhettä ajatellaan, tietenkään tämä ei tarkoita etteikö se voisi sun perheen kohdalla pitääkin paikkaansa. Monta kertaa kun ihmisiltä kysyy paljonko heillä menee kuukaudessa näihin elinkustannuksiin, niin moni ei osaa sanoa siihen juuri mitään, siksi noi taulukot on käteviä. Meillä esim on kolmen hengen talous ja kyllä sanoisin että varmaan noin 1000 verran menee pakollisiin menoihin meillä pl asuminen.

Yhteistyössä