Millä hiton oikeudella mun kaverini vähättelee mun syitäni olla raskaana sairaslomalla... Kaveri itsekin sairaslomalla..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tästä voi tulla vihainen teksti ja varmaan suoraa ja sensuroimatonta tekstiä, mutta antakaa se mulle anteeksi.... Tilanne on siis se, että jäin maanantaina sairaslomalle.. Syynä se, että minulla fyysisesti raskas työ ja siihen sisältyy paljon nosteluita yms.. Olen raskaana viikoilla 27, eikä työnteko enää mitenkään onnistu, joka paikka on niin kipeänä ja työkaverit joutuneet tekemään mun hommia liikaakin.. Kaverillani on viikkoja hieman vähemmän, mutta on melkein koko raskausaikansa ollut sairaslomalla yhtäkkiä puhjenneen masennuksen vuoksi. Mitenkään vähättelemättä hänenkään syitä, mutta välillä tuntuu, että yhtälailla minä voisin alkaa nyt hänen syitään hänelle vähättelemään.. Ollaan nuoruudessa oltu samassa työharjottelupaikassa (aivan eri alalla kuin missä kummatkaan nyt ollaan), mutta jo siellä tämä kaveri oli niin laiska, että hänen harjoittelupaikkansa sanottiin irti kesken kaiken juuri sen vuoksi.. Tänään nähtiin kaverin kanssa sattumalta kaupungilla ja käytiin yhdessä syömässä.. Ja silloin se alkoi.. Kerroin, että olen kanssa jäänyt sairaslomalle ja hän alkoi kyselemään syitä.. Ja minähän kerroin.. hänen kommenttinsa olivat seuraavanlaisia: "enpä olisi uskonut, että lääkäri noin kevyillä syillä antaa noin pitkän saikun", "Voithan kokeilla vielä myöhemmin, jos jaksaisit olla töissä, vaikka kevyemmissä hommissa".. Lopulta sitten sanoi vielä, että jos kaikki lääkärit olisi noin lepsuja, niin kaikki raskaana olevat mammat olisivat vaan saikulla... Minä oikeesti tuijotin suu pyöreänä tätä kaveria, enkä oikein osannut alkuun sanoa mitään.. Mulla on muutenkin ollut niin hemmetin huono mieli töissä, kun muut on niin ihania mulle, auttavat aina ja sanovat, etten minä saa liikaa rasittaa itseäni.. Ja joutuvat tekemään sitten mun vuokseni paljon enemmän kuin heille kuuluisi. Mua niin v*tuttaa nyt tämä kaveri.. Mikä he'vetti se on sanomaan, kuka saa olla saikulla ja kuka ei... Ihan niinkuin itse keksisin vaan syitä.. Kyllä se ennemmin on hän, joka niitä syitä keksii, jotta voi luistaa kaikesta.. Mua alkoi päivällä niin ärsyttää, että loppujen lopuksi lähdin kesken syönnin pois ja totesin vaan, että mulle riitti nyt.. Kaveri laittoi perään viestin, että mikäs sulle oikeen tuli.. Oon jo monta vastausviestiä hälle kirjottanut, mutta yhtään en ole lähettänyt, on niissä sen verran suoraa tekstiä ollut... Nyt on vielä huonompi mieli, tuntuu niinkuin olisin joku luuseri, joka haluaa vaan lusmuta =(.. Kiitos kun luitte...

Kyllähän työnantajan velvollisuus olisi tarjota kevyempää työtä sinulle, eikä vain saikkua saikun perään.

Ehkä kaverisi ajatteli, että sinua harmittaa olla sairauslomalla ja yritti keksiä vastauksia tilanteeseesi (esim. "jos jaksaisit tehdä kevyempää työtä)? Ilmeisesti hän tuntee sinut ja työmoraalisi. Jos olisi ihan vain tällaisesta kyse.

Viittaa kaverisi vähättelyille kintaalla. Todennäköisesti potee huonoa omatuntoa omasta saikustaan, ja yrittää nyt siirtää sitä sinuun. Itse en suostuisi olemaan ollenkaan kaveri ihmisen kanssa joka ainakan toistuvasti vähättelisi minua jotenkin, tai arvostelisi muutenkaan, vaikkei itsekään ole täydellinen.

Ystävyyteen/kaveruuteen kuuluu se että voi olla oma itsensä, kertoa elämästään ilman että tarvitsee jännittää toisen reaktiota. Muunlaisia ystäviä en ainakaan itselleni tarvitse. Sinun tilanteessasi ottaisin välimatkaa tuosta ihmisestä. " Ei se määrä vaan laatu" on mielestäni hyvä motto kun puhutaan ystävyydestä.

Jotkut ihmiset vaan on sellaisia, että aina arvostelemassa toisia. Mulla esim. yks kaveri aina haukkuu kaikki meidän yhteiset tutut ja luultavasti haukkuu mut sitten niille toisille tutuille omaa heikkoa itsetuntoa pönkittääkseen. Arvostelee mm. sitä, että äiti menee töihin lapsen ollessa 1-vuotias, hän ei vaan ikinä tekisi niin jne., ihan niin kuin se hänelle kuuluisi.

[QUOTE="neiti";22941139]Kyllähän työnantajan velvollisuus olisi tarjota kevyempää työtä sinulle, eikä vain saikkua saikun perään.

Ehkä kaverisi ajatteli, että sinua harmittaa olla sairauslomalla ja yritti keksiä vastauksia tilanteeseesi (esim. "jos jaksaisit tehdä kevyempää työtä)? Ilmeisesti hän tuntee sinut ja työmoraalisi. Jos olisi ihan vain tällaisesta kyse.[/QUOTE]

Meidän työpaikalla ei ole mahdollisuutta kevyempään työhön.. Ja kaverini puhui kyllä niin v-mäiseen tyyliin, ettei kyllä varmaankaan hyvää tarkoittanut.. Itse jossain vaiheessa hänelle totesin, että toisaalta nyt kuitenkin helpottavaa, kun ei tarvitse jokaista edessä olevaa työvuoroa stressata, vaan saa nyt keskittyä omaan jaksamiseen ja siihen, ettei jatkuvasti ole kipeänä sitten. Ja sille, joka valitti pisteistä: Mun ajatukseni jatkuu ;)

Minä tein molemmissa raskauksissa töitä ihan normaalisti ä-loman alkuun vaikka oli seisomatyö ja paljon kaikkea tarvi myös nostella, eli en ymmärrä miksi jotkut hakee fyysisen työn takia saikkua jos ei ole mitään "vikaa"!

Viittaa kaverisi vähättelyille kintaalla. Todennäköisesti potee huonoa omatuntoa omasta saikustaan, ja yrittää nyt siirtää sitä sinuun. Itse en suostuisi olemaan ollenkaan kaveri ihmisen kanssa joka ainakan toistuvasti vähättelisi minua jotenkin, tai arvostelisi muutenkaan, vaikkei itsekään ole täydellinen.

Ystävyyteen/kaveruuteen kuuluu se että voi olla oma itsensä, kertoa elämästään ilman että tarvitsee jännittää toisen reaktiota. Muunlaisia ystäviä en ainakaan itselleni tarvitse. Sinun tilanteessasi ottaisin välimatkaa tuosta ihmisestä. " Ei se määrä vaan laatu" on mielestäni hyvä motto kun puhutaan ystävyydestä.

Kiitos sulle =). Me nähdään tämän kaverin kanssa todella harvoin, joten ei ole mikään sydänystävä. Ennenkin on kommentoinut mun tekemisiä ja vähätellyt useassa eri asiassa, joten sinällään tämä ei ihan uutta ollut.. Silti tuntuu aika pahalta..

[QUOTE="noh";22941207]Minä tein molemmissa raskauksissa töitä ihan normaalisti ä-loman alkuun vaikka oli seisomatyö ja paljon kaikkea tarvi myös nostella, eli en ymmärrä miksi jotkut hakee fyysisen työn takia saikkua jos ei ole mitään "vikaa"![/QUOTE]

Luitko mun tekstiä kokonaan? Siellä on maininta kivuista.

[QUOTE="noh";22941256]Juu, luin, muttet maininnut tarkemmin mitä kipuja.[/QUOTE]

No juu, en maininnutkaan, mutta niitä on, vaikka muille jakaa.. Ja kirjoitin kuitenkin, ettei työnteko enää mitenkään onnistu. Pitääkö täälläkin alkaa puolusteleen samallai kuin tuolle kaverilleni......? Ja penaalin terävin kynä: Olet kyllä nikkisi ansainnut =) <3

[QUOTE="aloittaja";22941290] Pitääkö täälläkin alkaa puolusteleen samallai kuin tuolle kaverilleni......? [/QUOTE]

No minun mielestäni te kuulostatte aika tasalaatuisilta kaveruksilta. Hän vähättelee sinun syitäsi olla sairaslomalla, sinä vähättelet hänen syitään. Tosin hän tekee sen päin naamaa, sinä mustamaalaat häntä internetissä tuntemattomille ihmisille.

Masennus on pirullinen tauti. Jos se vie työkyvyn, ei kevyempiin tehtäviin siirtyminen ole mikään ratkaisu.

[QUOTE="aloittaja";22941290]No juu, en maininnutkaan, mutta niitä on, vaikka muille jakaa.. Ja kirjoitin kuitenkin, ettei työnteko enää mitenkään onnistu. Pitääkö täälläkin alkaa puolusteleen samallai kuin tuolle kaverilleni......? Ja penaalin terävin kynä: Olet kyllä nikkisi ansainnut =) <3[/QUOTE]

:) Kiitos vaan, mutta pitäisi vielä lisätä, että tietoisuus tästä kaverin "ongelmasta" tuo mukanaan tiettyä vastuuta, eli tällä kertaa sinun pitää olla se ymmärtäväinen osapuoli ja ottaa huomioon, mitkä ovat tod.näk. kaverisi alitajuiset pelot: eli hän saattaa pelätä, että sinä väheksyt hänen sairauslomaansa, ja puolustautuu siksi etukäteen. Eli älä sinä välitä hänen kritiikistään, mutta yritä muistaa, että kaverillasi on tod. näk. jo pelkän masennuksen vuoksi aika p**ka olo. Joka tapauksessa paljon tsemppiä sinullekin, itselläni oli supistuksia rv 12 alkaen ja kaikki nostelut ja jopa kotityöt kiellettiin loppuraskauden ajaksi. Rv. 38+0 sitten syntyi, lopussa supistuksen estolääkitys rv35 saakka.

[QUOTE="noh";22941207]Minä tein molemmissa raskauksissa töitä ihan normaalisti ä-loman alkuun vaikka oli seisomatyö ja paljon kaikkea tarvi myös nostella, eli en ymmärrä miksi jotkut hakee fyysisen työn takia saikkua jos ei ole mitään "vikaa"![/QUOTE]

Mä olen töissä vanhainkodilla,missä joutuu nostamaan mummoja ja vaareja pedeistä pesulle.
olen raskaana viikoilla 26.liitoskivut ovat kamalata ja seisominen ei meinaa onnistua ollenkaan saati kävely.
jouduin jäämään sairaslomalle jalkojen petettyä töistä täysin alta ja liitoskipujen olevan niin pahat etten päässyt ylös vaan makasin voivotellen siellä lattialla jonkun tovin.taksilla jouduin menemään kotiin.

Poistun tästä ketjusta, mutta sanon vielä yhden asian.. Koskaan aiemmin en ole vähätellyt kaverini syytä olla sairaslomalla, tiedän kokemuksesta, kuinka hirveä voi masennus olla. En väheksy sitä nytkään, tiedän, että hänen on parempi olla kotona ja lepäillä, hoitaa itseään ja keskittyä tulevaan vauvaan. kuten alussa sanoin, tekstini voi olla vihaista ja liiankin suoraa.. Mua niin alkoi vaan ärsyttämään, että sen takia kirjoitin, että samalla lailla voisin väheksyä hänen syitään, kuin hän tekee sitä minulle. kuitenkaan en sitä tee, koska tiedän, ettei siihen ole nyt syytä. Tuli ehkä kirjoitettua liian suoraan ja liian syyttävästi, mutta mun oli pakko purkaa johonkin, tämä on mulle se kanava, jota kautta puran pahan mielen. Kiitos ja anteeksi.

Itse olin n. kk saikulla ja sen jälkeen 3vk kesälomalla ja siitä suoraan äitiyslomalle. Itse olin saikulla, kun jouduin osastolle n.3 viikoksi. Sen jälkeen osasin enemmän levätä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Penaalin terävin kynä;22941248:
Ehkäpä kaverisi on alitajuisesti tai ihan tietoisestikin sitä mieltä, että fyysinen syy sairauslomalle on "hyväksyttävämpää" kuin henkinen ja yrittää lieventää omaa syyllisyyttään väheksymällä sinun sairauslomaasi. Usein projisoimme muihin vikoja, puutteita ja epävarmuuksia, joita emme halua itsessämme hyväksyä.

Aina löytyy ihmisiä jotka arvostelevat raskaana olevien sairaslomia. Itse olin yliopistosairaalassa vuodelevossa ennenaikaisen synnytyksen uhkaamisen takia, ja joittenkin mielestä sairaslomalla "ihan turhaan". Enpä usko että ne yliopistosairaalaan ketään ottaa makuupaikalle kuin hotelliin ihan ilman syytä.

Yhteistyössä