Miksiköhän äidit esittää?

  • Viestiketjun aloittaja Äemän käkkyrä
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
..tai kun kävi vieraitakin niin kailotti isoon ääneen...
Joillain on luonnostaan kuuluva ääni, ja sen hallitsiminen voi olla vaikeaa. Täällä yksi kuuluvaääninen, jota taas ärsyttää ihmisten piipitys mitä ei kuule vaikka olisimuuten kuinka hiljaista tahansa.
 
häh
Alkuperäinen kirjoittaja Ap viel kerran:
Alkuperäinen kirjoittaja tintti ja milu:
Mä ymmärsin ton alotuksen näköjään väärin. Mä ymmärsin ton sillee et jos oot jossain yleisellä paikalla mis on äitejä lasten kanssa niin toiset äidit puhuu lapsilleen leperrellen (en nyt keksi oikeita sanoja...) Siis jos oikeesti sanoisit vaikka kotona lapselle: "Vaihdetaan vaippa" niin tuolla lastenhoitohuoneessa sama asia sanotaan: " Voi äidin mussukka, vaihdettasko vaippa? Ja sit leperellään vielä päälle muita hellitelysanoja ym..
Kaikkihan meistä varmaan lapsilleen joskus lepertelee, mutta pointtina siis tuo et eri tavoin ilmaset sen kotona, kun julkisella paikalla. Mä siis ymmärsin tuon näin...

JUURI TÄTÄ MÄ TARKOITIN!!!
Ja sitten kysymys: mistä tiedät puhuuko se äiti niin myöv kotona, vai vain sieelä hoitohuoneessa?
 
lepertely toimii
l
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja tintti ja milu:
Mä ymmärsin ton alotuksen näköjään väärin. Mä ymmärsin ton sillee et jos oot jossain yleisellä paikalla mis on äitejä lasten kanssa niin toiset äidit puhuu lapsilleen leperrellen (en nyt keksi oikeita sanoja...) Siis jos oikeesti sanoisit vaikka kotona lapselle: "Vaihdetaan vaippa" niin tuolla lastenhoitohuoneessa sama asia sanotaan: " Voi äidin mussukka, vaihdettasko vaippa? Ja sit leperellään vielä päälle muita hellitelysanoja ym..
Kaikkihan meistä varmaan lapsilleen joskus lepertelee, mutta pointtina siis tuo et eri tavoin ilmaset sen kotona, kun julkisella paikalla. Mä siis ymmärsin tuon näin...
Mutta mistäs sen tietää kuinka tuiki tuntemattomat ihmiset kotonaan lässyttää lapsilleen :whistle:
NIMENOMAAN! Jotkut ovat vaan luonnostaan "lepertelijöitä" :)

Ja kukas se sanoikaan tuosta kaupassa selittämisestä :
Teen aivan samaa lapselle joka 8kk :D

 
Alkuperäinen kirjoittaja tulikellukka:
Nooh nii no hyvä,mut pidetäänkös sit outona ,kun meikä kertoo 9 kk vaaville,joka istuu ostoskärryssä,koko ajan mitä me sieltä kaupanhyllystä sitten otetaan...ai niin Tiia,nyt meinasi meiltä jugurtti unohtua haetaanpas se...tyyliin
mä puhun kans aina noin... Kerran huomasin Nalle-muroja hakiessani, selitin "otetaan täältä ylähyllyltä..." Ja siinä vaiheessa tajusin et poika on kotona:D Oli hiukkasen nolo fiilis, kun tää pulputus tuli multa ihan selkäytimestä
 
ap is back
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap viel kerran:
Alkuperäinen kirjoittaja tintti ja milu:
Mä ymmärsin ton alotuksen näköjään väärin. Mä ymmärsin ton sillee et jos oot jossain yleisellä paikalla mis on äitejä lasten kanssa niin toiset äidit puhuu lapsilleen leperrellen (en nyt keksi oikeita sanoja...) Siis jos oikeesti sanoisit vaikka kotona lapselle: "Vaihdetaan vaippa" niin tuolla lastenhoitohuoneessa sama asia sanotaan: " Voi äidin mussukka, vaihdettasko vaippa? Ja sit leperellään vielä päälle muita hellitelysanoja ym..
Kaikkihan meistä varmaan lapsilleen joskus lepertelee, mutta pointtina siis tuo et eri tavoin ilmaset sen kotona, kun julkisella paikalla. Mä siis ymmärsin tuon näin...

JUURI TÄTÄ MÄ TARKOITIN!!!
Ja sitten kysymys: mistä tiedät puhuuko se äiti niin myöv kotona, vai vain sieelä hoitohuoneessa?

No, jos puhuu niin sitten aika moni lässyttää lapsilleen koska tähän seikkaan olen joka kerta törmännyt lastenhoitohuoneessa. Ja en siis kyttää äitejä, sattuu nyt vain olemaan niin että minulla on korvat. JA kyllä tahtomattanikin kuulen muiden puhetta kun oma lapseni juo maitoa...kun en sillä hetkellä puhu hänelle vaan anna juoda rauhassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja tintti ja milu:
Mä ymmärsin ton alotuksen näköjään väärin. Mä ymmärsin ton sillee et jos oot jossain yleisellä paikalla mis on äitejä lasten kanssa niin toiset äidit puhuu lapsilleen leperrellen (en nyt keksi oikeita sanoja...) Siis jos oikeesti sanoisit vaikka kotona lapselle: "Vaihdetaan vaippa" niin tuolla lastenhoitohuoneessa sama asia sanotaan: " Voi äidin mussukka, vaihdettasko vaippa? Ja sit leperellään vielä päälle muita hellitelysanoja ym..
Kaikkihan meistä varmaan lapsilleen joskus lepertelee, mutta pointtina siis tuo et eri tavoin ilmaset sen kotona, kun julkisella paikalla. Mä siis ymmärsin tuon näin...
Mutta mistäs sen tietää kuinka tuiki tuntemattomat ihmiset kotonaan lässyttää lapsilleen :whistle:
Emmä tiedäkkään. Tarkotin tolla tekstilläni sitä että luulin ketjun aloittajan tarkoittaneen noin.

Kyllä mä itse tunnen ihmisiä jotka "lässyttää" vauvoille jatkuvasti ja varmaan itekkin sanonu yleisellä paikalla lapselleni asian hellemmin. En kyl tiiä miks, kai se sit tarttuu kun muutkin :) Yleensä kyllä ilmaisen asian samaan tapaan kotona kuin muuallakin.
 
Kippuravarvas
Höh..joku pitää varmaan muakin paras äiti kilpailun osaanottajana, kun me joskus ollaan pojan kans kaksin kaupassa ja mä saatan jutella sille sen "omia juttuja"...eli vaikka tuutaa-tuutaa-tuutaa :xmas:
 
vieras
Paljon kai riippuu sanojasta. Itse paljon höpötän lapselle, mutta koen sen olevan ihan semmoista normaalia. Sitten on nämä jotka ihan laittavat äänensävyn sellaiseen vireeseen, että juuri ja just tajuaa, että nyt on kilpailuasetelma kysessä. Näkee siis lässytyksen läpi. Ei tule luonnollisesti ja aidosti...
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Paljon kai riippuu sanojasta. Itse paljon höpötän lapselle, mutta koen sen olevan ihan semmoista normaalia. Sitten on nämä jotka ihan laittavat äänensävyn sellaiseen vireeseen, että juuri ja just tajuaa, että nyt on kilpailuasetelma kysessä. Näkee siis lässytyksen läpi. Ei tule luonnollisesti ja aidosti...
Kyllä, tätä myös tarkoitin.
 
häh
Nyt kun oikein alkaa miettimään niin mä oon sellanen suukottajahöpöttäjä-äiti. Mahtavat mua ihmiset toljottaa kaupassakin kun vauavaa sylissä kantelen ja sille pörisen ja toistan sen pörinöitä ja mörinöitä ihan ajatuksissani. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Höh..joku pitää varmaan muakin paras äiti kilpailun osaanottajana, kun me joskus ollaan pojan kans kaksin kaupassa ja mä saatan jutella sille sen "omia juttuja"...eli vaikka tuutaa-tuutaa-tuutaa :xmas:
Lepertelyn ja lässytyksen ero on hiuksenhieno. Minä en ole ajatellut että kyseessä olisi kilpailu, kuten ap asian ilmaisi.

Joidenkin äitien sanomiset kyllä joskus itseäkin hymyilyttää, vaikkei ärsytäkään...
Mä meinasin synnärillä hakata päätä seinään kun yksi äiti oli silmät säteilevänä vauvaleen, että "oi, olipa hieno pieru". Ittekki olin hormoneista sekasin ja ilosta hehkeä, mutta repesin totaalisesti nauraa kun tuon kuulin:D
 
huoh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
..tai kun kävi vieraitakin niin kailotti isoon ääneen...
Joillain on luonnostaan kuuluva ääni, ja sen hallitsiminen voi olla vaikeaa. Täällä yksi kuuluvaääninen, jota taas ärsyttää ihmisten piipitys mitä ei kuule vaikka olisimuuten kuinka hiljaista tahansa.


no niin varmasti,on minullakin mutta osaan puhua isoon ääneen, kuiskien ,hiljaa jne...aika omituista jos ei osaa yhtään hallita ja hillitä puhettaan..ja se voi mennä jo sen piikkiin ettei haluakkaan edes ajatella muita paikalla olijoita.
 
Cycadeen
No minusta on kyllä ihan luonnollista, että pienille leperrellään ja puhutaan söpöstellen. Minulta se tulee aivan luonnostaan. Ei tarvii "esittää". Väkinäisemmältä minusta tuntuis puhua omille ja muiden pienille, kuin naapurin muijalle.
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Höh..joku pitää varmaan muakin paras äiti kilpailun osaanottajana, kun me joskus ollaan pojan kans kaksin kaupassa ja mä saatan jutella sille sen "omia juttuja"...eli vaikka tuutaa-tuutaa-tuutaa :xmas:
Lepertelyn ja lässytyksen ero on hiuksenhieno. Minä en ole ajatellut että kyseessä olisi kilpailu, kuten ap asian ilmaisi.

Joidenkin äitien sanomiset kyllä joskus itseäkin hymyilyttää, vaikkei ärsytäkään...
Mä meinasin synnärillä hakata päätä seinään kun yksi äiti oli silmät säteilevänä vauvaleen, että "oi, olipa hieno pieru". Ittekki olin hormoneista sekasin ja ilosta hehkeä, mutta repesin totaalisesti nauraa kun tuon kuulin:D
:LOL: Noo, jos toinen kerta teki oikein hienon pierun :D

 
reetta
En tiennytkään olevani ärsyttävä lässyttäjä kun muruttelen ja mussuttelen lapsiani ihan julkisilla paikoilla. Samoin pusuttelen ja kikattelen ja vastailen joskus jopa tyttösen jokelteluun jokeltelemalla. No, ketä se sitten ärsyttää ja häiritsee niin häiritköön. Samanlainen olen kotonakin!

Ja eikös just nämä äänensävyt ole aika hyvä kommunikointiväline pienen lapsen kanssa. Kun kielletään yms. niin matala ääni ja kun kehutaan niin vähän pirteämpi ääni yms.
 
Mä lepertelen just siellä missä mieli tekee.Aivan sama onko siinä joku muu äiti vieressä tai hel.vetin kuusessa kaksin vauvani kanssa!!

Minun mielestä suomessa ollaan juuri ihan liian vakavia ja pelokkaita äänen käytön ja iloisuuden suhteen.Teeskennellä ei tarvi kuitenkaan jos se ei luonnostaan tule!
 
Musta lepertelyssä ei oo mitään vikaa, ja mitä pienempi lapsi on sitä enempi sitä varmaan tekee (niinkuin itsekkin teen) :)

Mutta sit näkee näitä tapauksia esim. kaupassa että äiti lepertelee lapselle kunnolla ja kun päästän autolle äänen sävy muuttuu agressiiviseks. Siis että näytetään vaan muille "miten hyvä äiti oon" ja kun kukaan ei oo enää kuulemmassa tai näkemässä, niin sit ei enää leperelläkkään eikä tarvii olla edustava äiti. Äh, en mä osaa selittää :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Höh. Mä lepertelen vielä meidän 3,5-vuotiaallekin usein, saati sitten kuopukselle!! Pusujakin jakelen usein jopa ihan kesken kahvilassa istuskelun ilman että vilkaisen ensin onko muita äitejä paikalla.
Ja siis se tunnelataus mikä vauvaan on ekat viikot... Välillä on ihan pakko antaa pusu, kun ilme on niin ihana. Toki vanhempanakin, mutta vastasyntyneessä on jotain niin... Haurasta, ohikiitävää, kun ne on vain pienen hetken aikaa niin pieniä, ja niillä ei vielä ole muuta tärkeetä tässä elämässä kuin vanhemmat, ja ilmeet on niin... Ne hetket tahtois tallettaa purkkiin, kun jokanen katse on kuin näkis vauvan ensi kertaa. Kyllä siinä tuli pussutettua kaupassakin
 
Alkuperäinen kirjoittaja tintti ja milu:
Musta lepertelyssä ei oo mitään vikaa, ja mitä pienempi lapsi on sitä enempi sitä varmaan tekee (niinkuin itsekkin teen) :)

Mutta sit näkee näitä tapauksia esim. kaupassa että äiti lepertelee lapselle kunnolla ja kun päästän autolle äänen sävy muuttuu agressiiviseks. Siis että näytetään vaan muille "miten hyvä äiti oon" ja kun kukaan ei oo enää kuulemmassa tai näkemässä, niin sit ei enää leperelläkkään eikä tarvii olla edustava äiti. Äh, en mä osaa selittää :ashamed:
No se kyllä ärsyttää, jos mukulat rikkoo paikkoja ja äiti hessyttää että "voi kulta älähän nyt tuollaista"... Mutta sehän on jo eri juttu, tässä ketjussa puhuttiin vauvoista
 
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja tintti ja milu:
Musta lepertelyssä ei oo mitään vikaa, ja mitä pienempi lapsi on sitä enempi sitä varmaan tekee (niinkuin itsekkin teen) :)

Mutta sit näkee näitä tapauksia esim. kaupassa että äiti lepertelee lapselle kunnolla ja kun päästän autolle äänen sävy muuttuu agressiiviseks. Siis että näytetään vaan muille "miten hyvä äiti oon" ja kun kukaan ei oo enää kuulemmassa tai näkemässä, niin sit ei enää leperelläkkään eikä tarvii olla edustava äiti. Äh, en mä osaa selittää :ashamed:
No se kyllä ärsyttää, jos mukulat rikkoo paikkoja ja äiti hessyttää että "voi kulta älähän nyt tuollaista"... Mutta sehän on jo eri juttu, tässä ketjussa puhuttiin vauvoista
aloitusviestissä puhuttiin vielä yleensäkkin lapsista. Ketjun kasvaessa tiivistyi vauvoihin
 
totiset torvensoittajat liikenteessä tänään?
Alkuperäinen kirjoittaja Cycadeen:
No minusta on kyllä ihan luonnollista, että pienille leperrellään ja puhutaan söpöstellen. Minulta se tulee aivan luonnostaan. Ei tarvii "esittää". Väkinäisemmältä minusta tuntuis puhua omille ja muiden pienille, kuin naapurin muijalle.


samaa mieltä olen!
 
Alkuperäinen kirjoittaja tintti ja milu:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja tintti ja milu:
Musta lepertelyssä ei oo mitään vikaa, ja mitä pienempi lapsi on sitä enempi sitä varmaan tekee (niinkuin itsekkin teen) :)

Mutta sit näkee näitä tapauksia esim. kaupassa että äiti lepertelee lapselle kunnolla ja kun päästän autolle äänen sävy muuttuu agressiiviseks. Siis että näytetään vaan muille "miten hyvä äiti oon" ja kun kukaan ei oo enää kuulemmassa tai näkemässä, niin sit ei enää leperelläkkään eikä tarvii olla edustava äiti. Äh, en mä osaa selittää :ashamed:
No se kyllä ärsyttää, jos mukulat rikkoo paikkoja ja äiti hessyttää että "voi kulta älähän nyt tuollaista"... Mutta sehän on jo eri juttu, tässä ketjussa puhuttiin vauvoista
aloitusviestissä puhuttiin vielä yleensäkkin lapsista. Ketjun kasvaessa tiivistyi vauvoihin
Mut eihän lastenhoitohuoneessa tartte käydä kuin korkeintaan vauvojen kanssa (mä inhoon yleensäkin lastenhoitohuoneita, niissä on usein ummehtunutta... mieluummin oon vaihtanu vaipan sylissä ja imettäny jossain missä penkki on ollu )
 

Yhteistyössä