Miksiköhän äidit esittää?

  • Viestiketjun aloittaja Äemän käkkyrä
  • Ensimmäinen viesti
Lepertelijä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei ei, osa käsitti väärin. Tottakai mäkin puhun lapselleni mutta en tällä tavalla puolihiljaiseen ääneen: "no niih.....nyt vaihdetaan vaippa....niih.....joo...uppista...." Vaan sanon ihan tavallisella äänellä jotta "vaihdetaan vaippa".
No ei oo helppo sullakaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei ei, osa käsitti väärin. Tottakai mäkin puhun lapselleni mutta en tällä tavalla puolihiljaiseen ääneen: "no niih.....nyt vaihdetaan vaippa....niih.....joo...uppista...." Vaan sanon ihan tavallisella äänellä jotta "vaihdetaan vaippa".
:LOL:

Sori vaan. En mäkään vauvalle silleen lässynmässytä, mutta en mä nyt ihan sillee aikuis-keskustelumaisesti totea, että vaihdetaan vaippa. Kyllä se tulee hiukan pehmeämmin ilmaistua. Sitä paitsi, jos vauva kitisee, niin "nooh, uijui, mikä hätänä" kuulostaa vauvan korvaan paljon rauhoittavammalle kuin "mikä sun o?"
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Lepertelijä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei ei, osa käsitti väärin. Tottakai mäkin puhun lapselleni mutta en tällä tavalla puolihiljaiseen ääneen: "no niih.....nyt vaihdetaan vaippa....niih.....joo...uppista...." Vaan sanon ihan tavallisella äänellä jotta "vaihdetaan vaippa".
No ei oo helppo sullakaan.
Juu ei oo.
 
lepertely toimii
Alkuperäinen kirjoittaja sommarcat:
Mä mietin just samaa tänään kun oltiin makuunissa. Äiti oli ihan innoissaan ja esitteli lapselleen niitä videoita ja leperteli. Okei, siis varmasti oli onnellinen äiti ja ehkä kahdenkeskinen ilta pojan kanssa, mutta...Mä kuitenkin puhun suht normaalisti lapselle vaikka olisi tilanne mikä. Toki siis lepertelinkin joskus, mutta välillä tuntuu, että joillain menee yli?!?
Hmmm.. Mä kyllä lepertelen usein, se on kai vaan mun tyyli puhua lapselle / hellitellä häntä. Joskus silkasta onnesta, joskus taas että lapsi pysyisi tyynenä, juuri esim. kaupassa, jos ei saa jotain mitä haluaa.....ehkä jotkut pitää pöhkönä mut..
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei ei, osa käsitti väärin. Tottakai mäkin puhun lapselleni mutta en tällä tavalla puolihiljaiseen ääneen: "no niih.....nyt vaihdetaan vaippa....niih.....joo...uppista...." Vaan sanon ihan tavallisella äänellä jotta "vaihdetaan vaippa".
:LOL:

Sori vaan. En mäkään vauvalle silleen lässynmässytä, mutta en mä nyt ihan sillee aikuis-keskustelumaisesti totea, että vaihdetaan vaippa. Kyllä se tulee hiukan pehmeämmin ilmaistua. Sitä paitsi, jos vauva kitisee, niin "nooh, uijui, mikä hätänä" kuulostaa vauvan korvaan paljon rauhoittavammalle kuin "mikä sun o?"

No joo, tää näköjään menee kärjistelyn puolelle joten antaa olla....
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei ei, osa käsitti väärin. Tottakai mäkin puhun lapselleni mutta en tällä tavalla puolihiljaiseen ääneen: "no niih.....nyt vaihdetaan vaippa....niih.....joo...uppista...." Vaan sanon ihan tavallisella äänellä jotta "vaihdetaan vaippa".
:LOL:

Sori vaan. En mäkään vauvalle silleen lässynmässytä, mutta en mä nyt ihan sillee aikuis-keskustelumaisesti totea, että vaihdetaan vaippa. Kyllä se tulee hiukan pehmeämmin ilmaistua. Sitä paitsi, jos vauva kitisee, niin "nooh, uijui, mikä hätänä" kuulostaa vauvan korvaan paljon rauhoittavammalle kuin "mikä sun o?"
Vauvalle pitää sanoa että: Olisitteko ystävällinen ja osoittaisitte kohtaa, mihin koskee. Minun on kovin vaikea ymmärtää pelkän itkun perusteella onko teillä nälkä vai pieru tulossa. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Mitä vikaa on siinä jos käyttää uppista ja no niin siinä normaalien sanojen välissä?
Kyllä ne multa tulee ihan luonnostaan, mikä ihmeen tarve mulla olis jotenkin esittää?

Oon ihan äimänkäkenä tästä aloituksesta.
Joo kyllä mullakin tulee se "uppista" ihan luonnostaan, eikä siinä oo kyllä mitään yleisöäkään välttämättä paikalla.. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei ei, osa käsitti väärin. Tottakai mäkin puhun lapselleni mutta en tällä tavalla puolihiljaiseen ääneen: "no niih.....nyt vaihdetaan vaippa....niih.....joo...uppista...." Vaan sanon ihan tavallisella äänellä jotta "vaihdetaan vaippa".
:LOL:

Sori vaan. En mäkään vauvalle silleen lässynmässytä, mutta en mä nyt ihan sillee aikuis-keskustelumaisesti totea, että vaihdetaan vaippa. Kyllä se tulee hiukan pehmeämmin ilmaistua. Sitä paitsi, jos vauva kitisee, niin "nooh, uijui, mikä hätänä" kuulostaa vauvan korvaan paljon rauhoittavammalle kuin "mikä sun o?"
Vauvalle pitää sanoa että: Olisitteko ystävällinen ja osoittaisitte kohtaa, mihin koskee. Minun on kovin vaikea ymmärtää pelkän itkun perusteella onko teillä nälkä vai pieru tulossa. ;)
:LOL: :LOL: :LOL:
 
mäkin lepertelen ja puhun tytölle eri tavalla kun aikuisille ihmisille, mutta mä luulen että ap tässä tarkottaa just tommosta imelää ylilässytystä joka särähtää varmaan aika monen korvaan.

Tottakai lapselle puhutaan pehmeämmin, eikä töksäytetä asioita tuutista ulos.
 
huoh
en ole pahemmin käynyt lastenhoitohuoneissa..mutta synnärillä oli mukavaa kun naapuri huoneessa aina kun vauva alkoi itkemään alkoi äiti isoon ääneen 'voi voi voi voi voi voi''ja sitä kesti ja kesti,yötä päivä..pienempi ääni olisi riittänyt hyssyttelyyn..tai kun kävi vieraitakin niin kailotti isoon ääneen...
 
Mä ymmärsin ton alotuksen näköjään väärin. Mä ymmärsin ton sillee et jos oot jossain yleisellä paikalla mis on äitejä lasten kanssa niin toiset äidit puhuu lapsilleen leperrellen (en nyt keksi oikeita sanoja...) Siis jos oikeesti sanoisit vaikka kotona lapselle: "Vaihdetaan vaippa" niin tuolla lastenhoitohuoneessa sama asia sanotaan: " Voi äidin mussukka, vaihdettasko vaippa? Ja sit leperellään vielä päälle muita hellitelysanoja ym..
Kaikkihan meistä varmaan lapsilleen joskus lepertelee, mutta pointtina siis tuo et eri tavoin ilmaset sen kotona, kun julkisella paikalla. Mä siis ymmärsin tuon näin...
 
lepertely toimii
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Mun ex-kaveri kans puhui erittäin ärsyttävästi silloiselle vauvalleen (nyt 5-v. pojalleen). Ihmettelin kans sitä lässytystä, että ihanko oikeasti tollain vauvalleen puhuu... :whistle: Vauva siis rääky naama punaisena maitoa, niin tää mun kaveri vaan makealla äänellä kujerteli, että "äiti tuo ihan heti, odota vähän..!". Kyllä mua hiukan huvitti siinä.. :D
Juu, mutta mun kohdallani ainakin joskus myös niin että yritän vaan rauhoitella lasta. eihän voi huutaa että "turpa kiinni, saat maitoa just v*tun kohta" :O
Kyllä se toimii myös itsellä rauhoittavana se lepertely:) Näin siis minun kohdallani
 
häh
Sitä paisti esim neuvolantäditkin usein höpöttää samalla kun ne käsittelee lasta.
Se rauhoittaa ja on toiminut ainakin meillä jos ollaan vieraassa paikassa jossa on vaikka kylmä vaipanvaihtoalusta.

Apua, jos ihmiset tällasiakin kyttää lastenhuoneissa ja muualla.

Pitää ens kerralla lässyttää oikein kunnolla niin saa kyttääjien päivään iloa.
 
Nooh nii no hyvä,mut pidetäänkös sit outona ,kun meikä kertoo 9 kk vaaville,joka istuu ostoskärryssä,koko ajan mitä me sieltä kaupanhyllystä sitten otetaan...ai niin Tiia,nyt meinasi meiltä jugurtti unohtua haetaanpas se...tyyliin
 
Ap viel kerran
Alkuperäinen kirjoittaja tintti ja milu:
Mä ymmärsin ton alotuksen näköjään väärin. Mä ymmärsin ton sillee et jos oot jossain yleisellä paikalla mis on äitejä lasten kanssa niin toiset äidit puhuu lapsilleen leperrellen (en nyt keksi oikeita sanoja...) Siis jos oikeesti sanoisit vaikka kotona lapselle: "Vaihdetaan vaippa" niin tuolla lastenhoitohuoneessa sama asia sanotaan: " Voi äidin mussukka, vaihdettasko vaippa? Ja sit leperellään vielä päälle muita hellitelysanoja ym..
Kaikkihan meistä varmaan lapsilleen joskus lepertelee, mutta pointtina siis tuo et eri tavoin ilmaset sen kotona, kun julkisella paikalla. Mä siis ymmärsin tuon näin...

JUURI TÄTÄ MÄ TARKOITIN!!!
 
mä en lässytä. ehdin päättää sen jo kauan ennen ku lapsia sain, sen takia kun tarhassa työharjottelussa ollessa siel yks viisvuotias lässytti niin pahasti ettei meinannu selvää saada. ihmettelin onko sillä puheen kehityksessä jotain vikaa mut kerran sitte satuin eteiseen ku tän lapsen äiti haki sitä kotiin. ei jääny epäselväksi miksei lapsi puhu normaalisti.
 
Mua taas katotaan aina nenä pitkällään kun komennan lastani yleisillä paikoilla :eek: Ihan ku ne säännöt päteis vaan kotona.Kyllä mä olen useesti komentanu niin että varmaan on puolet kauppakeskuksesta kuullu ku oikein on hermo palanu.Ja sit ihmiset jää töllää :eek:
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja tintti ja milu:
Mä ymmärsin ton alotuksen näköjään väärin. Mä ymmärsin ton sillee et jos oot jossain yleisellä paikalla mis on äitejä lasten kanssa niin toiset äidit puhuu lapsilleen leperrellen (en nyt keksi oikeita sanoja...) Siis jos oikeesti sanoisit vaikka kotona lapselle: "Vaihdetaan vaippa" niin tuolla lastenhoitohuoneessa sama asia sanotaan: " Voi äidin mussukka, vaihdettasko vaippa? Ja sit leperellään vielä päälle muita hellitelysanoja ym..
Kaikkihan meistä varmaan lapsilleen joskus lepertelee, mutta pointtina siis tuo et eri tavoin ilmaset sen kotona, kun julkisella paikalla. Mä siis ymmärsin tuon näin...
Mutta mistäs sen tietää kuinka tuiki tuntemattomat ihmiset kotonaan lässyttää lapsilleen :whistle:
 
vieras
En ole kiinnittänyt huomiota. Mutta voin kuvitella. No, itse tulee selostettua niinku aikuinen lapselle mitä teen ja mitä sitten tapahtuu. Kaupassa juttelen vauvalle ajatukseni ääneen. Voi olla että jotain häiritsee, mutta olen niin ajatuksissani etten ole huomannut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tulikellukka:
Nooh nii no hyvä,mut pidetäänkös sit outona ,kun meikä kertoo 9 kk vaaville,joka istuu ostoskärryssä,koko ajan mitä me sieltä kaupanhyllystä sitten otetaan...ai niin Tiia,nyt meinasi meiltä jugurtti unohtua haetaanpas se...tyyliin
no ei kai, osaapahan käydä kaupassa kohta ja puhumaan oppiessaan muistuttaa sulle ku se jugurtti unohtuu. :D
 
vieras9
Ymmärrän kyllä ap mitä ajat takaa. Itse en tykkää jutella lastenhoitohuoneissa muiden kanssa, ja alankin helposti jutella enemmän omalle lapselle, ettei tarvitsisi ottaa kontaktia toisiin äiteihin.
 

Yhteistyössä