Miksi vieraan ihmisen raskautta saa kommentoida??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nanna84"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24843361]Kaikenkaikkiaan raskaana oleva nainen on liian usein raivostuttava minäminä-olento.[/QUOTE]

Yhtäkään ärsyttävää raskaanaolevaa en ole vielä tavannut, mutta raskaanaolevia inhottavina ja ärsyttävinä pitäviä sitten taas olen.

Raskaus on hieno ja erikoinen juttu, eikä enää kovin yleinen tila naisen elämässä. Siitä saa nauttia, jos siltä tuntuu tai sitä saa inhota, jos siltä tuntuu. Raskaana olevaa pitäisi kohdella kuin kukkaa kämmenellä, uusi elämä on arvokas :)

• Tykkää
Reactions: MolliMelooni
Meillä yleinen kommentointi meni rataa:

kommentoija: "Ompa sulla ihana iso maha, ei taida laskettuun aikaan olla enää kauaa, vai joko yliajalla?"
minä:"itseasiassa laskettuun on aikaa vielä 10 viikkoa..."
k:"???? täh????"
m:"juu, kaksoset tulossa"
k:"ootko ihan varma, ei toi niin iso maha ole, että sinne kaksi mahtuisi!"

Juu, ei ollu ultrattu kuin 4 viikon välein rv 6 alkaen ja aina kaksi reippaasti kasvavaa pientä mahassa...

Raskaana olevaa pitäisi kohdella kuin kukkaa kämmenellä, uusi elämä on arvokas :)

En ole samaa mieltä. Mielestäni raskaana olevaa tulisi kohdella aivan samalla tavalla kuin muitakin ihmisiä eli hyviin käytöstapoihin kuuluvalla kohteliaisuudella ja kunnioituksella. Raskaus ei ole sairaus eikä mikään erityisen ihmeellinen asia. Ärsyttävää on se, jos raskaus ja lapsen saaminen nostetaan kaiken yläpuolelle ja sitä kororstetaan tarpeettomasti. Se on kuitenkin vain osa elämää.

En ole samaa mieltä. Mielestäni raskaana olevaa tulisi kohdella aivan samalla tavalla kuin muitakin ihmisiä eli hyviin käytöstapoihin kuuluvalla kohteliaisuudella ja kunnioituksella. Raskaus ei ole sairaus eikä mikään erityisen ihmeellinen asia. Ärsyttävää on se, jos raskaus ja lapsen saaminen nostetaan kaiken yläpuolelle ja sitä kororstetaan tarpeettomasti. Se on kuitenkin vain osa elämää.

Minusta taas raskaus voi tehdä naisen olon sairaaksi vaikka ei sairaus olekaan. Ja se on osa elämää, mutta iso ja tärkeä osa yksilötasolla.

Joo perhana, ihan unohtui ne painonkyselijät! Oikeasti, mitä hittoa?

-Paljonko on tullu kiloja?
-Noooo ihan normaali määrä
-No paljonko?
-Ihan sopivasti, eipä oo tullu neuvolassa sanomista
-Niin mutta paljonko?

ARGH! Paljonkos sulle tuli niitä grillikausikiloja? Ihan sopivasti? No älä huoli, nehän kuuluu asiaan, kyllä ne sitten syksyllä lähtee ku palaat normaaliin ruokavalioon ja arkeen.

Ja toinen, ku menin tutun kanssa saunaan:

-Miks sun nännit näyttää tolta?
-No ne muuttuu raskausaikana (hieman vaivautuneesti)
-Hyi ku ne on tummat!

Kiitti...

Ja sitten on vielä ne idiootit, jotka juttelee mahalle, se on erityisen kiusallista julkisilla paikoilla. "Täällä XXXX-täti hei! Miten siellä menee?". Lopeta.

mua puolestaan ärsyttää lasketunajan aikaan ihmisten utelut: joko oot haljennu? koska meinaat poksauttaa? etkö vieläkään ole synnyttämässä? mikset jo oo räjähtäny? rumaa puhetta nuo halkeemiset ja poksahtamiset...

Joo ja meillä appiukko sanoi, että sais se poika jo tulla.. Niin ku senki vois päättää tai tietää (silloin viikkoja 12) Miehellä on yks tyttö ennestään ja miehen veljellä myös yks tyttö, .. Appiukko ei hyväksynyt alkuun asiaa, niin kuin se sille kuuluis ja sit kehtaa tulla vielä kommentoimaan jotain lapsen sukupuolesta.. Vahvasti on poikaolo, mutta toisaalta toivon tyttöä, ihan vaan, että appiukkoa ärsyttäis..

Missä tuommosia liikkuu. Mä olen kuudesti ollu raskaana ja tasan kaks kertaa on ihan tuntematton ihminen kommenttoinu. Koskaan ei ole kukaan tullu silittään.
Enkä mä ole osannu ottaa kenenkään tuttujen kommenttejea mitenkään pahana tai sen kummemmin hyvänäkään. :D

Kannattaa olla reippaasti ylipainoinen kun alkaa odottamaan:
Ihmiset eivät kehtaa kommentoida kokoa. Alkuun eivät ole varmoja, onko raskaana vai vaan entistä läskimpi, lopussa pelkäävät, että raskausaikana on läsähtänyt 40kg ja tulee turpaan.

Rakauskiloista ei kukaan kysele (paitsi mun äiti).

Rasvan peittämä raskausmaha ei houkuttele lääppijöitä.

Kun on tarpeeksi massaa, voi jyrätä ärsyttävimmät suorilta sileiksi eikä tarvitse jäädä arpomaan hymyilläkö hampailla vai alkaako itkeä.

:D
(ja kyllä, tiedän ylipainon aiheuttamat riskit raskaudessakin, thank you o' so very much)

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
Raskaana olevaa pitäisi kohdella kuin kukkaa kämmenellä, uusi elämä on arvokas :)

No eikös se ole tätä samaa minä-minä-mentaliteettia. On se kumma kun mitään ei saa kommentoida mutta silti pitäisi pitää kuin kukkaa kämmenellä ja saada jotain erityishuomiota vain raskauden vuoksi. Kun "se on niin ainutlaatuinen"- juttu. Miljoonat ihmiset on raskaana vuosittain ja monet naiset monta kertaa elämänsä aikana, että eiköhän se ihan luonnollinen ja tavallinen juttu ole. Ainoa keneltä vaadin minkäänlaista "kukkaa kämmenellä"-kohtelua on korkeintaan mun oma aviomies. Eipä tulis mieleenkään vaatia muilta ihmisiltä mitään liittyen mun raskauteen. Jos taas joku vapaasta tahdostaan osoittaa kiinnostusta mun raskautta kohtaan niin en suinkaan ota sitä epäkohteliaana.

Mulla nyt viikkoja 34+1, kolmatta odotan. Itellä pituutta muutama sentti päälle 150, joten mihinhän tuo vatsa kasvaisi jos ei eteenpäin?

Ärsyttää ihmisten kommentit vatsan koosta. "Ootko nyt ihan varma, että vaan yks tulee!?" "Ei taida ihan pieni vauva olla tulossa?!" "Mahtuukohan se edes alakautta syntymään kun sä oot noin pikkunen itekkin?!"

Ja sitten toi sukupuoliasia. Meillä ennestään kaks poikaa. Ultran mukaan taas poika tulossa. Monellekkaan ei olla sitä kerrottu, koska ollaan saatu näitä fiksuja kommentteja, että: "Toivottavasti se on tyttö, ni ei tarvi yhtään enempää lapsia tehdä!" tai "Voi harmi, et nyt vieläkään saa sitä tyttöä!"

No ensinnäkin mä oon todella onnellinen tästä raskaudesta. Meillä kun ei yksikään raskaus oo alkanu mitenkään tosta noin vaan. Ja tätä ennen oli yks keskenmeno ja tuulimunaraskaus. Tyttötoivetta en oo ääneen sanonu kenellekään, koska mä en oo mitenkään toivonu jompaa kumpaa, vaan ainoastaan sitä, että raskaus menis loppuun asti. Meillä ei myöskään oo mitenkään kiveen kirjotettu se, että tää kolmas olis se viimenen lapsi, joten mitä se kenellekään kuuluu vaikka vielä lapsia saatais.

Ehkä tää mun tilakin laittaa ärsyyntymään herkemmin, mutta mä en vaan ymmärrä mikä oikeus on vieraillakin ihmisillä kommentoida mun odotusta ja vatsaa!

Tänään sentään eräs äiti päiväkodissa totesi, että onpas sulla pieni ja sievä maha vaikka ei oo enää pitkä aika. Kiitin häntä ja kerroin, ettei oo kukaan noinkaan ennen sanonu. :)

Yhteistyössä