Miksi vauvaa ei saa herättää?

Olen tässä miettinyt, että mikä on syy siihen, kun sanotaan, että vauvaa ei saa koskaan herättää kesken unien? Tottakai ymmärrän, että ei ole kivaa tulla herätetyksi kesken unien, mutta voiko siitä seurata jotain vakavampaa (henkistä/fyysistä) haittaa? Aloin pohtia tätä, sillä kyllähän esim. pienikokoisia vastasyntyneitä tulee herätellä syömään, ja joskus vauva saattaa herätä kesken unien johonkin ulkopuoliseen ärsykkeeseen.
 
mie
eli älä herätä vauvaa, koska uni on yksi tärkein asia, että vauva kehittyy ja kasvaa hyvin. mä en kyllä ikinä ole poikaani herättäny, kyllä vauvaa herää itsekin kun masu kurnii :) meillä poikakin veti jo viikon ikäisenä noin. 5tuntia putkeen, ja sitten heräsi syömään ja sitten taas untenmaille. Eli anna vaavelin nukkua ja ksvaa ja kehittyä hyvin. vauvan aivot tekevät eniten työtä kun ne nukkuu. tästä olen lukennu vauvan hoito kirjoista =)

 
Vastasyntyneet saattavat unohtaa syödä, kun eivät ole vielä tottuneet siihen. Siksi niitä pitäisi herättää.

Kuten edellinen sanoi, lapsi kasvaa nopeiten unessa ja se on yksi perustarpeista, mutta ei silloin tällöin herättäminen vielä mitään haittaa aiheuta.
 
Oon myös kuullut tämän, ettei vauvaa saisi herättää kesken unien. joskus harvoin olen joutunut näin kuitenkin tekemään, jos vaikka pakollinen meno ja vauva nukkuu...tai herännyt siis turvakaukaloon laittamiseen.
meillä ainakin vauvasta tulee kiukkuinen jos herätetään, muuta haittaa satunnaisesta herättämisestä en usko olevan!
 
juu herätä lastasi vain jos aikaa menee yli 6 tuntia(max.), mutta koita syöttää sitä hiljaisessa ja mukavassa paikassa,niin se samalla on rentoutuu ja saa paremmin sitten taas unta. Olen myös kuullut tosta että vauvoja ei saisi herättää ja että niitten pikku aivot kehittyy juuri silloin... Sen takia vauvoille toi uni on TOSI tärkee asia. Mä herätin vauvaa noin 5-5,5 tunnein välein, VAROVASTI. Koska he voivat pelästyä,ja voivat joutua shokkiin(tota shokkia tarkoitin ihan vastasyntyneille,tuskin enään 2-4viikon ikäisenä), Mutta vauvat ovat erillaisia,uskon että jokainen äiti tietää varmasti parahaiten että miten oman lapsen herättää :saint:

Toi shokki juttu oli iso asia kun olin synnytyslaitoksella, yksi vauva oli saannut sellasen kun äiti meni sitä nostamaan ja rupes syöttämään, se pelästyi niin pahasti kun oli varmaan niin unessa ja "uudessa" paikassa
 
karina
En mäkään ole vauvaa turhan herätellyt, mutta joskus on kuitenkin vähän tarvetta siihen. Meillä poika (nyt jo 5.5 kk) alussa nukkui päivisin pitkät pätkät ja öisin heräili jatkuvasti. Pojan ollessa parin viikon ikäinen lastenlääkäri sanoi, että vauvaa voi yrittää hellästi herätellä päivisin 4 tunnin unien jälkeen, ja niinpä pojan unet siirtyikin yöhön. Samoin nykyään, jos pojalla iltaunet venyy pitkiksi, niin herättelen hellästi (otan syliin ja silittelen selkää ym.). Mun mielestä siis vauvaa voi herätellä kesken unien, mutta muistakaa tehdä se hellävaroen.
 
meille lääkäri sanoi synnärillä kun kotio lähettiin että vauvan tahtisesti.kyllä se vauva herää itte kun nälkä on.
no kun kotio tultiin niin likka alko veteleen 12 tunnin yöunia.
ja hyvin on kasvanu ja kehittyny,täyttää sunnuntaina 10 kk.
mun mielipiteeni on (ja tämähän on vaan mun oma mielipiteeni) että vauva pian tottuu siihen herättelyyn 3-4 tunnin välein ja olempahan kuullut että heräilevät vielä kahen vanhanakin 3-4 tunnin välein.
ja kyllä olen tyytyväine kun olen likan antanu aina nukkua.tähän mennessä ollaan valvottu 4 yötä ja nekin hampaitten takia.muuten ollaan saatu nukkua yöt ihan normaalisti.
toki jokainen taaplaa tavallaan.
 
Hei,

Ainakin meillä päin synnytysosastolla neuvotaan vauvaa herätteleen 3-4 tunnin välein syömään. Ja samoin neuvolassakin. Eikä kysymyksessä ole edes mahdottoman pienikokoiset vauvat, itselläni n. 3 kg syntyessään, mutta kuulin kun naapurille sanottiin myös että herätellä ja hänen vauvansa oli n. 5 kg.
Itse vähän ihmettelin myös tätä käytäntöä, tuntuis että vauva herää kun nälissään on. Mutta uskollisesti itse ainakin herättelin varmaan ensimmäisen kuukauden, esikoinen kun on niin kaikki haluaa tehdä ohjeitten mukaan. Mutta nyt tuntuu että jos nyt toista alkasin odotteleen niin tuskinpa herättelisin enää...
 
ne on ne sokerit joiden takia pitää herätellä syömään alussa laiskoja lapsia isot ja pienet ovat sokereidensa kanssa vaara vyöhykkeellä,siksi herättely alussa että sokerit pysyisi tasaisina ja lapsele tulisi se kuuluisa imemis refleksi kunnolla käyttöön ja elimistö heräilisi sitten automaattisesti syömään.Kaikilla kun ei heti ole ne valmiudet kaytössä.
olen joutunut kaikkia kolmea herättelemään ylös sen 3h välein alussa ekan viikon kunnes homma on alkanut luistamaan ja poika aina kasvamaan ja virkeä olemaan(bilien ja sokereiden vuoksi olleet sellaisia,3175g,3080g ja 2920g vesselit). Olen myös pyrkinyt olemaan herättämättä vauvaa kun homma on ollut hanskassa lapsella itsellään,oikein säälittä jos jostain syystä täytyy herättää unilta ja anteeksi pyytelen.se on kuitenkin lapsen lepo ja rauhoittumis hetki,kasvun ja kehityksen aikaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 22:49 kanappa kirjoitti:
ne on ne sokerit joiden takia pitää herätellä syömään alussa laiskoja lapsia isot ja pienet ovat sokereidensa kanssa vaara vyöhykkeellä,siksi herättely alussa että sokerit pysyisi tasaisina ja lapsele tulisi se kuuluisa imemis refleksi kunnolla käyttöön ja elimistö heräilisi sitten automaattisesti syömään.Kaikilla kun ei heti ole ne valmiudet kaytössä.
olen joutunut kaikkia kolmea herättelemään ylös sen 3h välein alussa ekan viikon kunnes homma on alkanut luistamaan ja poika aina kasvamaan ja virkeä olemaan(bilien ja sokereiden vuoksi olleet sellaisia,3175g,3080g ja 2920g vesselit). Olen myös pyrkinyt olemaan herättämättä vauvaa kun homma on ollut hanskassa lapsella itsellään,oikein säälittä jos jostain syystä täytyy herättää unilta ja anteeksi pyytelen.se on kuitenkin lapsen lepo ja rauhoittumis hetki,kasvun ja kehityksen aikaa.

Juuri näin! Meilläkin oli pienikokoinen tyttö (2310g) ja syömään piti herätellä n. kolmen tunnin välein,koska jos uni venähtää liian pitkäksi,niin verensokeri laskee rajusti ja sitten ei vauva jaksa enää syödä...Sitten onkin jo paljon isompi ongelma edessä.
Me heräteltiin muistaakseni ensimmäiset 2-3 viikkoa,kunnes pikkuhiljaa jätettiin ensin yöherättelyt ja vauva alkoikin itse heräillä n. 2-3 tunnin välein. Nyt neiti on jo 1v 1vk ja kiukkuinen on jos herättää kesken unien... :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 17:30 Neiti Näpsä kirjoitti:
meille lääkäri sanoi synnärillä kun kotio lähettiin että vauvan tahtisesti.kyllä se vauva herää itte kun nälkä on.
no kun kotio tultiin niin likka alko veteleen 12 tunnin yöunia.
ja hyvin on kasvanu ja kehittyny,täyttää sunnuntaina 10 kk.
mun mielipiteeni on (ja tämähän on vaan mun oma mielipiteeni) että vauva pian tottuu siihen herättelyyn 3-4 tunnin välein ja olempahan kuullut että heräilevät vielä kahen vanhanakin 3-4 tunnin välein.
ja kyllä olen tyytyväine kun olen likan antanu aina nukkua.tähän mennessä ollaan valvottu 4 yötä ja nekin hampaitten takia.muuten ollaan saatu nukkua yöt ihan normaalisti.
toki jokainen taaplaa tavallaan.
Mutta aina ei mene sutjakkaasti, vaikka kuinka eleltäisiin vauvantahtisesti. Meillä ei ole koskaan herätelty vauvaa, vaan annettu aina neidin nukkua rauhassa, mutta silti meillä on juuri tuota 3-4 tunnin pätkissä nukkumista. Vauvat ovat erilaisia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 17:30 Neiti Näpsä kirjoitti:
meille lääkäri sanoi synnärillä kun kotio lähettiin että vauvan tahtisesti.kyllä se vauva herää itte kun nälkä on.
no kun kotio tultiin niin likka alko veteleen 12 tunnin yöunia.
ja hyvin on kasvanu ja kehittyny,täyttää sunnuntaina 10 kk.
mun mielipiteeni on (ja tämähän on vaan mun oma mielipiteeni) että vauva pian tottuu siihen herättelyyn 3-4 tunnin välein ja olempahan kuullut että heräilevät vielä kahen vanhanakin 3-4 tunnin välein.
ja kyllä olen tyytyväine kun olen likan antanu aina nukkua.tähän mennessä ollaan valvottu 4 yötä ja nekin hampaitten takia.muuten ollaan saatu nukkua yöt ihan normaalisti.
toki jokainen taaplaa tavallaan.
meillä kans annetaan neidin nukkua kun nukuttaa. välillä vetelee 7 tuntia putkeen ja välillä vähän vähemmän. minä ainaki olen tyytyväinen kun saan itekki kunnon yöunet siinä samalla. =)

ja myös minä olen kuullut useasti sen ettei vauvaa saisi herättää... no, voihan jokainen kokeilla herättää nukkuvan lapsen ja tuntea sitten nahoissaan sen väsy-kärtyn kun toinen on justiin makeimmassa unessa ollut ja kesken unien herätetään... kyllä minäkin olen kun per.seelle ammuttu karhu jos joudun kesken unien heräilemään joten miksei sitten vauvakin :whistle:
 

Yhteistyössä