Miksi vauva ei nukahda?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja silmät sikkuralla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

silmät sikkuralla

Vieras
Hei!

Kertokaapas vinkkejä, miten ihmeessä saan 7 vkoa vanhan vauvani nukahtamaan...alan olla lopen uupunut itse, koko aika menty vain pätkäunilla ja nyt viimeiset 3 vkoa ongelmaksi on muodostunut vauvan saaminen yöunille. Aikaisemmin vauva nukahti imettäessä, pidin sylissä puolisen tuntia ja siirsin omaan sänkyyn, sit yleensä heräsi 2 h päästä syömään ja jäikin sit minun viereeni, koska olisi herännyt jos olisin omaan sänkyynsä siirtänyt.

Nyt kun imetän "viimeisen" kerran, vauva saattaa hyytyä, mutta herää sylissä muutaman minuutin päästä ja sit senjälkeen saan hänet nukkumaan ehkä 3-4 tunnin päästä!Ja kello on silloin jo 1 tai 2 yöllä, ja ite alan hikeentyä kun tiesän että esikoinen pomppaa ylös kuuden jälkeen ja äitin olis vaan pakko jaksaa nousta! Vauva on selvästi väsynyt, hän nukkuu huonosti päivälläkin, viimeset päikyt on yleensä loppuneet jo ennen ilta seiskaa joten ysin maissa alkaa jo haukotella.Teinpä mitä tahansa, hän ei nukahda, tai jos nukahtaa ja huokasen helpotuksesta et nyt pääsen itekin nukkuun, herää vauva n 5 minsan päästä, silloin tulee puklaus yleensä ja sama homma jatkuu. Vauva ei huoli tuttia millään, joten ainoa keino lopettaa itku on yleensä tissi suuhun ja sit kun vauva imee sitä tuntikausia, oksennus tulee tietysti joka välissä kun on liian täysi.lakanat on jatkuvsti märät, samoin yökkärit. Vauva on siis nukkunut näitten nukutusmaratonien jälkeen minun vieressäni ja herää tosi usein, joko vatsanväänteisiin tai syömään 1-2 h välein ja olen TOTAALISEN UUPUNUT!

Näin pientä en voi sängyssään yksin huudattaa, muita vinkkejä kaipaisin.Kapalo ei auta, vaunuihin nukkuu päivisin kun on pakattuna paksuihin väällyihin, mutta illalla en oo saanut nukahtamaan niihinkään, ei auta kyjellään nukuttaminen tau selällään, mahalleen ei suostu jäämään jos on hereillä...mulla loppuu jo konstit ja alan jo nyt pelätä tulevaa iltaa, millainen huuto-nukutusmaraton on tiedossa...antakaahan neuvoja...

Meillä tais olla samanlaista tuossa iässä.:) Lapsi oli tosi virkeä iltaisin, ei ollenkaan sellainen syö-ja nukkuu- vauva, mitä kavereilla oli. Illalla otti vartin päikkärit, joitten kanssa jaskoi sitten kukkua yhteen tai pidemmällekin. Loppui kun lapsi täytti 8 vkoa, jolloin unirytmi muuttui ja yöunet alkoivat pidentyä.

Ei meillä auttanut oikein mikään. Kaikki merkit siitä, että lasta ois edes houkuteltu nukahtamaan, sai aikaan vaan protestointia ja parkua. Ainoa, joka toi helpotusta, oli keinutuoli, joka lainattiin kun ei ollut varaa ostaa. Siinä keinuttelin lapsen kanssa niin, että hän oli pystyasennossa, ja silitin voimakkaasti pyllyä ja selkää. Juttelin samalla, ja siihen vauva rahoittui, vaikkei nukahtanutkaan. (minä kyllä nukuin) Yleensä sieltä tuli myös jossain vaiheessa megalomaaninen röytäys, vaikka aina syönnin jälkeen röyhtäytin.
Tuttiin opetin pistämällä siihen tuota makeaa Disflatyliä, jota vauva sitten makusteli pitkän aikaa. Tuttiin oppiminen auttoi kyllä kovasti nukahtamisessa, kun se saatiin tavaksi.
Koeta kestää, jospa se siitä.:)

Kuulostaa ap tutulta. Meillä on kahdeksan viikon ikäinen poika ja nukahtaminen usein myös aika pitkässä kuusessa. Tuntuu, että vartin torkahtaminen yliväsyneenä antaa virtaa taas pariksi-kolmeksi tunniksi. Mutta sitten kun poika viimein nukahtaa niin se nukkuukin pitkään. Itse olen ajatellut, että tämä nyt on tällaista tämän ihan vauva-ajan, koetan sitten yhden-kahden kk päästä aloittaa opettelemaan rytmiä. (Vauvahan se vielä sittenkin on tietenkin :D)

Meillä tuo tutti on siitä jännä kapistus, että se jos mikä pitää pojan hereillä. Hiljaisena ja tyytyväisenä tosin, mutta hereillä ja sitä saa sitten koko ajan olla laittamassa takaisin suuhun. Kiikkutuoli sen sijaan on tosi hyvä juttu, itsellä ei ole mutta isovanhemmilla on tullut testattua.

Jaksuja ap:lle, kyllä se siitä ajan kanssa. Laiha lohtu ehkä, varsinkin jos esikoinen vielä herää aikaisin.

Oli tuota ongelmaa meilläkin aiemmin. Vauva on nyt vajaa 3kk ja nukahtaa hyvin kapaloon syliin kun annan pumpattua maitoa aina siemaista pullosta. Siis olen syöttänyt ennen sitä, nämä on sellaisia "unisiemauksia". Samalla juttelen päivän jutut hiljaa ja ottaa aina vähän maitoa väliin. Torkahtaa ja sitten taas avaa silmät ja vähän maitoa. Sitä jatkuu jonkun aikaa mutta pidän sylissä niin kauan että on syvässä unessa ennenkuin siirrän viereeni makuulle/sänkyynsä. Meillä myös samalla tuo sylissä oleva kohoasento auttaa syönnin jälkeen kun on taipumusta "kuplimiseen" ja pahaan oloon heti syönnin jälkeen. Että tsemppiä, kyllä se apu meillekin löytyi :)

Se mitä kuitenkin itse olen huomannut edelleen esim öisin, että vauva reagoi voimakkaasti minun tunnetiloihin. Jos alan panikoida että olen väsynyt ja vauvan pitäisi nukkua ja olen itkun partaalla nukuttamassa niin ei varmana nuku. Kun sitten lopulta päästän irti yrittämästä ja totean että selvä, valvotaan vaikka koko yö, kyllä minä jaksan tämän vauva-ajan - ei se loputtomiin jatku - niin johan nukahtaa. Päätä sinäkin siis ettet välitä, valvotte jos valvotte, ja jos väsyttää niin hommaa lastenhoitoapua jostain niin että saat itse päiväunia (jos mahd). Sinun rentoutumisesi voisi nimittäin olla se joka auttaa lapsen uneen. Meillä se selvästi toimii. En muista toimiko pienempänä mutta ainakin nyt tässä iässä huomaan että jos odotan tai hermostun - vaikken sitä näyttäisi mitenkään - niin vauva sen vaistoaa ja asiat menee aivan suunnitelmiani vastaan :))
Tsemppiä ja rentoutumista. Joo ja tiedän, helpommin sanottu kuin tehty, minulla on vain yksi mutta olen yksinhuoltaja, siis en voin nukkua päikkäreitä minäkään jos lapsi ei nuku, eli panikoitu on täälläkin. Eli voimahaleja paljon sinulle, tiedän hyvin miltä tuntuu :)

Yhteistyössä