Miksi varakkuuden aina luullaan perustuvan palkkaan? Ei työllä kukaan rikastu, vaan perinnöillä, sijoituksilla jne..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juuu

Vieras
No tottakai on niitä, jotka rikastuvat ihan omilla ansiotuloillaan.
Suurituloisetkin voivat tottakai saada vaikkapa perintöä, mikä kartuttaa omaisuutta entisestään.

Mun tuntemistani rikkaista/varakkaista ei kukaan ole erityisen suurituloinen. Yksi ainut tienaa keskivertoa enemmän, mutta tekee samalla helkkaristi ylitöitä.
Isoilla tuloilla otetaan usein myös isot velat.
Nämäkin rikkaat, joita tiedän, ovat saaneet omaisuutensa pääasiassa perintöinä, lahjoituksina, rikkaalta suvulta, sijoitukset lähteneet poikimaan jne.

Toisaalta eihän päivähoitomaksuissa, kelan tuissa jne oteta juurikaan huomioon omaisuutta. Itse olin oikeutettu asumistukeen ja opintotukeen aikoinaan, vaikka tilillä oli yli 200t perintörahoja.

Mun tulot ovat kolmivuorotyöstä keskimäärin nettona 1800e kuukaudessa. Miehen tulot päivätyöstä nettona noin 2200e kuukaudessa.
Ollaan otettu iso laina joskus ja sijoitettu rahoja. Laina on nyt maksettu pois ja olemme velattomia. Sijoitukset tosiaan poiki muutamia kymmeniä tuhansia meille rahaa. Mieheni on ns "bisnemies", jolla on koko ajan joku projekti johonkin suuntaan menossa, millä osaa tehdä rahaa.
Itse olen saanut perintöä, mutta en nyt hirveitä summia. Meillä kummallakin on myös varakkaat vanhemmat, jotka ovat ostaneet esim. uudet automme ja maksavat paljon lapsillemme kaikkea yms.

Mun isän setä testamenttasi aikoinaan "suvun ainoille nuorille" asuntonsa ja omaisuutensa.
Perintöverojen ja asunnon myymisen jälkeen mulle ja veljelleni jäi kummallekin noin 350t euroa rahaa. Ostin yksin ja elin ihan kivaa opiskeluelämää. Oli rahaa käytössä enemmän, kuin suurimalla osaa keski-ikäisistä.
Enkä todellakaan tuhlannut kaikkia opiskeluaikana.

Mun käsittääkseni rahaa pitää olla todella paljon, että se vaikuttaa esim. asumistukeen.
Harvoin kela mitään tarkistaa esim. opiskelijoilta, joten jos omatunto sallii niin..

[QUOTE="Totta";25669312]Mun tulot ovat kolmivuorotyöstä keskimäärin nettona 1800e kuukaudessa. Miehen tulot päivätyöstä nettona noin 2200e kuukaudessa.
Ollaan otettu iso laina joskus ja sijoitettu rahoja. Laina on nyt maksettu pois ja olemme velattomia. Sijoitukset tosiaan poiki muutamia kymmeniä tuhansia meille rahaa. Mieheni on ns "bisnemies", jolla on koko ajan joku projekti johonkin suuntaan menossa, millä osaa tehdä rahaa.
Itse olen saanut perintöä, mutta en nyt hirveitä summia. Meillä kummallakin on myös varakkaat vanhemmat, jotka ovat ostaneet esim. uudet automme ja maksavat paljon lapsillemme kaikkea yms.[/QUOTE]

Niin? Mitä halusit nyt tällä sanoa? Selostusta omasta elämästä, muttei kantaa mihinkään. Mitä mieltä siis olet ja mistä?

[QUOTE="Totta";25669312]Mun tulot ovat kolmivuorotyöstä keskimäärin nettona 1800e kuukaudessa. Miehen tulot päivätyöstä nettona noin 2200e kuukaudessa.
Itse olen saanut perintöä, mutta en nyt hirveitä summia. Meillä kummallakin on myös varakkaat vanhemmat, jotka ovat ostaneet esim. uudet automme ja maksavat paljon lapsillemme kaikkea yms.[/QUOTE]

No minä ymmärsin tämän niin, että kirjoittaja haluaa esimerkkinsä avulla sanoa, ettei varakkuus todellakaan ole kiinni vain tuloista.

Yllättävän moni ei oikeasti tiedä, että varakkuus ja hyvätuloisuus eivät ole synonyymeja. Monet automaattisesti ajattelevat tavallisten duunareiden esim. olevan pienituloisia ja jos heillä on uusi auto, niin se on velaksi.

[QUOTE="tiina";25669360]No minä ymmärsin tämän niin, että kirjoittaja haluaa esimerkkinsä avulla sanoa, ettei varakkuus todellakaan ole kiinni vain tuloista.

Yllättävän moni ei oikeasti tiedä, että varakkuus ja hyvätuloisuus eivät ole synonyymeja. Monet automaattisesti ajattelevat tavallisten duunareiden esim. olevan pienituloisia ja jos heillä on uusi auto, niin se on velaksi.[/QUOTE]

Niin, mä kirjoitinkin tuolla aiemmin, että tottakai varakkuus ja hyvätuloisuus ovat kaksi eri asiaa. Tässä kirjoituksessa nyt ei kuitenkaan otettu kantaa suuntaan jos toiseenkaan. Vältän tekemästä olettamuksia.

Tuossahan puhuttiin asumistuesta/asumislisästä? Vai menikö multa joku ohi?:D Asumislisään vaikuttaa omaisuus, jos sitä on paljon. Mikään muutamankymmenentuhannen euron säästöpossut eivät vielä vaikuta. Kyllä mulla opiskelijan asumislisään vaikutti omaisuuteni.

[QUOTE="ööö";25669379]Tuossahan puhuttiin asumistuesta/asumislisästä? Vai menikö multa joku ohi?:D Asumislisään vaikuttaa omaisuus, jos sitä on paljon. Mikään muutamankymmenentuhannen euron säästöpossut eivät vielä vaikuta. Kyllä mulla opiskelijan asumislisään vaikutti omaisuuteni.[/QUOTE]

Joo, oikeassa olet. Sanottiin "esim. asumistukeen" ja tämän jälkeen puhuttiin opiskelijoista. Itse puhuin ainoastaan opintorahasta. Asumistukeen toki verotuksessa vahvistettu omaisuus vaikuttaa.

Yhteistyössä