Hmm mun mielestä se ei omien hankintojen esiintuomista tai niillä kehuskelua, jos sattuu vain asumaan meren rantatontilla kolmikerroksisessa talossa, omistavansa upouudet autot/moottoripyörät ja veneet. Jos vain pystyy antamaan lapsilleen rahaa kuin roskaa ja käymään ulkomailla niin usein kun huvittaa. Ja osallistumaan vaikka hyväntekeväisyyteenne on tätä elämää eikä tarvitse kauheasti esille erikseen tuoda, että kaverit huomaavat ja pistävät merkille että "hyvin ovat raha-asiansa hoitaneet"tai että ovat kovapalkkaisia tms.
Ei se ole kuluttamista tai materiaalin haalimista. Minun ihmissuhteet ei ainakaan ole niin pinnallisia, etteikö rahan menosta voisi keskustella, mutta ymmärrän jos sinulle asia on hyvin arka (?) etkä jotenkin suostu myöntämään rahan vaikutusta elämäntyyliin ja valintoihin.
Etkö ymmärrä, mitä kulutuskritiikki tarkoittaa, vai mistä kiikastaa? Se nyt on ihan sama, asuuko merenrannalla vai jossain muualla, mutta ei kukaan "vaan satu" omistamaan" moottoriveneitä, autoja ja veneitä (monikossa?) - kaikki hankinnat tehdään ihan omalla päätöksellä. Sinusta voi olla ihan ok, että kaikki ostavat mahdollisimman paljon kaikkea, mutta ympäristön kannalta se ei ole niin hyvä asia. Siksi olisi suotavaa, että kaikki miettisivät oikeasti, mitä haluavat ja tarvitsevat ja omaksuisivat enemmän sellaista asennetta, että kaikkea ei aina tarvitse ostaa ja hankkia. Voi sitten hankkia valikoiden.
Mutta en niinkään tarkoittanut, että yksittäisten ihmisten kimppuun käydään osoitellen, mitä kaikkea turhaa ovat ostelleet - oli sitten kyse kolmannesta moottoriveneestä tai jostain banaanikoteloista - vaan että asiasta puhuttaisiin yleisellä tasolla.
Ja siis mitenkä niin tavaroiden ja talojen ostaminen ei olisi kuluttamista? Onhan se kuluttamista! Mikä sinusta sitten on kuluttamista, jos ei tuo? Pitäisiköhän sinun vähän perehtyä näihin käsitteisiin.
ja niin ikään ei tässä ollut kyse sinun tai minun henkilökohtaisista ihmissuhteista. Mutta mitä oikein tuolla viimeisellä lauseella tarkoitat - miten raha vaikuttaa elämäntyyliin ja valintoihin? Tai siis siten se toki vaikuttaa, että vähäisempi määrä rahaa rajoittaa mahdollisuuksia toisesta päästä, mutta eihän se suurempi määrä rahaa velvoita yhtään mihinkään. Ei ole pakko ostaa jotain asiaa, vaikka siihen olisi varaa. Hyvätuloinenkin voi jättää vaikka jonkun moottoriajoneuvon hankkimatta ympäristösyistä. Tai vaikka vaan siksi, ettei halua sitä.
En tarkoita, etteikö kukaan saisi koskaan ostaa mitään ja että kaikessa täytyisi aina olla täydellisen hyvä. Mutta tuo sinun näkemyksesi on jokseenkin naiivi, että ihminen ostaa aina kaiken, minkä vain voi, ja että niin pitääkin olla. Niin ajattelevat yleensä muuten ne, jotka käyttävät kauheasti aikaa haaveilemiseen siitä, mitä kaikkea kivaa ostaa sitten kun saa lottovoiton/rikkaan miehen /töitä/rahaa. Voi toki ostaa jotain, jos oikeasti haluaa sen, mutta on helvetin typerää ostaa jotain vain siksi, että on siihen rahaa (riippumatta, tarvitseeko oikeasti). Ei sillä silloin olisi niin väliä, jos se ei vaikuttaisi mihinkään, mutta maapallon kantokyky on valitettavasti rajallinen.
Ei tämä kulutusasia ole niinkään arka aihe minulle, mutta maapallolle se voi olla