Miksi varakkaita aina kadehditaan? Vaikka kukaan ei tietenkään koskaan myönnä kadehtivansa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hmm mun mielestä se ei omien hankintojen esiintuomista tai niillä kehuskelua, jos sattuu vain asumaan meren rantatontilla kolmikerroksisessa talossa, omistavansa upouudet autot/moottoripyörät ja veneet. Jos vain pystyy antamaan lapsilleen rahaa kuin roskaa ja käymään ulkomailla niin usein kun huvittaa. Ja osallistumaan vaikka hyväntekeväisyyteen :D ne on tätä elämää eikä tarvitse kauheasti esille erikseen tuoda, että kaverit huomaavat ja pistävät merkille että "hyvin ovat raha-asiansa hoitaneet"tai että ovat kovapalkkaisia tms.

Ei se ole kuluttamista tai materiaalin haalimista. Minun ihmissuhteet ei ainakaan ole niin pinnallisia, etteikö rahan menosta voisi keskustella, mutta ymmärrän jos sinulle asia on hyvin arka (?) etkä jotenkin suostu myöntämään rahan vaikutusta elämäntyyliin ja valintoihin.

Etkö ymmärrä, mitä kulutuskritiikki tarkoittaa, vai mistä kiikastaa? Se nyt on ihan sama, asuuko merenrannalla vai jossain muualla, mutta ei kukaan "vaan satu" omistamaan" moottoriveneitä, autoja ja veneitä (monikossa?) - kaikki hankinnat tehdään ihan omalla päätöksellä. Sinusta voi olla ihan ok, että kaikki ostavat mahdollisimman paljon kaikkea, mutta ympäristön kannalta se ei ole niin hyvä asia. Siksi olisi suotavaa, että kaikki miettisivät oikeasti, mitä haluavat ja tarvitsevat ja omaksuisivat enemmän sellaista asennetta, että kaikkea ei aina tarvitse ostaa ja hankkia. Voi sitten hankkia valikoiden.

Mutta en niinkään tarkoittanut, että yksittäisten ihmisten kimppuun käydään osoitellen, mitä kaikkea turhaa ovat ostelleet - oli sitten kyse kolmannesta moottoriveneestä tai jostain banaanikoteloista - vaan että asiasta puhuttaisiin yleisellä tasolla.

Ja siis mitenkä niin tavaroiden ja talojen ostaminen ei olisi kuluttamista? Onhan se kuluttamista! Mikä sinusta sitten on kuluttamista, jos ei tuo? Pitäisiköhän sinun vähän perehtyä näihin käsitteisiin.

ja niin ikään ei tässä ollut kyse sinun tai minun henkilökohtaisista ihmissuhteista. Mutta mitä oikein tuolla viimeisellä lauseella tarkoitat - miten raha vaikuttaa elämäntyyliin ja valintoihin? Tai siis siten se toki vaikuttaa, että vähäisempi määrä rahaa rajoittaa mahdollisuuksia toisesta päästä, mutta eihän se suurempi määrä rahaa velvoita yhtään mihinkään. Ei ole pakko ostaa jotain asiaa, vaikka siihen olisi varaa. Hyvätuloinenkin voi jättää vaikka jonkun moottoriajoneuvon hankkimatta ympäristösyistä. Tai vaikka vaan siksi, ettei halua sitä.

En tarkoita, etteikö kukaan saisi koskaan ostaa mitään ja että kaikessa täytyisi aina olla täydellisen hyvä. Mutta tuo sinun näkemyksesi on jokseenkin naiivi, että ihminen ostaa aina kaiken, minkä vain voi, ja että niin pitääkin olla. Niin ajattelevat yleensä muuten ne, jotka käyttävät kauheasti aikaa haaveilemiseen siitä, mitä kaikkea kivaa ostaa sitten kun saa lottovoiton/rikkaan miehen /töitä/rahaa. Voi toki ostaa jotain, jos oikeasti haluaa sen, mutta on helvetin typerää ostaa jotain vain siksi, että on siihen rahaa (riippumatta, tarvitseeko oikeasti). Ei sillä silloin olisi niin väliä, jos se ei vaikuttaisi mihinkään, mutta maapallon kantokyky on valitettavasti rajallinen.

Ei tämä kulutusasia ole niinkään arka aihe minulle, mutta maapallolle se voi olla ;)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30332338:
No joo, noinhan se taitaa olla, että käytän tuota sanaa vähän liian laajasti. Hassua vain, että sille toisen ihmisen asioiden haluamiselle ei ole mitään sanaa. Ja toisaalta kateutta käytetään näköjään muutenkin melko väljästi. Esimerkiksi ihan vain ajattelematon, moukkamainen, epäempaattinen ja tökerö käytöskin näköjään lasketaan usein ihan surutta kateuden alle, vaikka sehän on oikeastaan vain tulkintaa tästä käytöksestä.

Onhan sille sana - esimerkiksi mieliteko. "Mun tekee kans mieli tollasta leivosta" vs leivoskateus ;)

[QUOTE="Mies..";30332363]Mikse se vaan voi olla suoraan kateutta? Miksi pitää etsiä mitään muita syitä mihinkään?
Jos minun kaverini toimii näin minä todennäköisesti tiedän mistä reaktio johtuu, Asiat voivat myös olla todella selviä..[/QUOTE]

Niin, en tarkoita, ettet sinä tuntisi sinun kavereitasi, etkä tulkitsisi heitä oikein, mutta ihan yleisellä tasolla kun tässä keskustellaan, niin tuo mainitsemasi tilanne on kyllä mahdollista tulkita monilla muullakin tavalla eikä sellaista "aukotonta" tunnistustapaa kateudelle ole. Kyllähän tulkintavirheitä pakostikin sattuu yhdelle jos toisellekin. Lähinnä ajattelin (kuten ilmeisesti mörköäitikin) tätä niin päin, että onkohan minun oma käytökseni useinkin tulkittu kateudeksi tms, kun sinun kuvailemasi kaverin reaktio kuulostaa ihan tavalliselta. Itse olen esim tosi huono small talkissa ja siitä voi syntyä juuri tuollaisia tilanteita.

Tietävät sinun tyylisi? Eli he eivät ihmettele jos toimit niinkuin ajattelivat että voit toimia, mutta jos toimitkin tässä tilanteessa täysin eri tavalla kuin yleensä niin herää kysymys miksi?

Tuo ei kyllä minusta edes ole kateutta vaan elämän epäreiluudesta johtuvaa ärsyyntymistä.

TiiBiillä on tosi hyviä pointteja. Aloin miettiä tuota kateuden ja "oikeudenmukaisen ärsyyntymisen" rajaa. Se on tosi liukuva.

Jos kateus olisi aina pelkkää rahan, ulkonäön tai suorituksien kadehtimista, kaikki varmaankin kadehtisivat menestyjiä ja säälisivät luusereita. Mutta niin kuin tässä ketjussa on todettu, voi myös kadehtia elämänhallintansa menettänyttä luuseria, joka selviää säkällä asioista. Tai sitten kaverilla on kaikkea, mutta häntä ei kuitenkaan kadehdi, koska hän on ihana ja rakas ihminen. Stephen Hawkingia ei kukaan kadehdi, vaikka hän on järjettömän fiksu, pääsee avaruuteen ja on saanut elää moninkertaisesti hänelle luvatun ajan.

Sanoisin, että kadehtimisessa on aina kysymys sekä siitä mammonasta tai lahjakkuudesta, että kadehditun ihmisen persoonasta ja elämänasenteesta. Niitä ei voi erottaa toisistaan.

Huomiokaa se että tuttvanne tuntevat teidät ja tietävät reaktionne he melko varmasti tietävät myös sen ettei Mörköäippää kiinnosta autot tippakaan niin tilanne on aivan eri vaikka mörkis ei sanoisikaan juuri mitään..

Yleensäkkin mua ihmetyttää se miten vaikeaksi te nyt väännätte tämän asian, ihminen viestii todella paljon muutenkin kuin sanoilla..
Esimerkkinä, se että mörköäiti sanoo että ihan kiva auto ja jatkaa keskustelua normaalisti muista asioista..

VS: se että mörköäiti sanoo että ihan kiva auto, jonka jälkeen seuraa kiusallinen hiljaisuus tai ruvetaan suunnilleen potkimaan kiviä ja näytetään että nyt vituttaa,.
Tähän jälkimmäiseen tyyliin olen itse törmännyt muutamaan kertaan,.

Jostain muustakin esimerkistä sanoin, että vastaavassa tilanteessa itsekin tulkitsisin sen kateudeksi. Ja voihan tuossakin ihan hyvin siitä olla kyse - ja ehkä onkin, jos kerran heidät tunnet niin hyvin. Kateelliset ihmiset eivät haluaisi muilla olevan yhtään mitään, ja ehkä tämän väittelyn aihe pitäisikin olla mieluummin "miksi jotkut ovat kateellisia muille" eikä "miksi varakkaita kadehditaan". Ei minusta nimittäin varakkuus ole mahdollisissa kateellisuuden aiheuttajissa mitenkään erityisellä sijalla. Yritin tuolla laajentaa keskustelua ja kysyä muista esimerkeistä, mutta ne sivuutettiin täysin, ihan kuin varakkuus olisi asia, joka väistämättä aiheuttaisi kateutta, mutta muut eivät aiheuttaisi sitä ollenkaan.

Olen melko varma, että vaikka et olisi varakas, nuo samat kaverisi voisivat silti olla sinulle kateellisia. Silloin se syy vain olisi vähän eri. Kateuteen liittyy myös harmi siitä, että toisella on jotain kivaa, ja kaverisuhteissa kateus liittyy aika paljon henkilöiden välisiin jännitteisiin, jotka voivat toki olla vain yksipuolisiakin, mutta myös molemminpuolisia. Sellainen kaverisuhde on muutenkin tulehtunut, jossa esiintyy kateutta. Kateus liittyy usein myös siihen, että henkilö on jotenkin tyytymätön omaan elämäänsä, mutta se tyytymättömyys voi ilmetä ihan muilla elämän osa-alueilla kuin mistä tulee kateelliseksi. Enemmänkin voi kadehtia sitä, että toinen on tyytyväinen omassa elämässään, mutta se konkretisoituu johonkin näkyvään hyvään.

Mutta silti olen myös sitä mieltä, että ei kannata tulkita liian helposti kaikkea kateudeksi. Ja kannattaa kuulostella itseään, saako pientä nautintoa siitä ajatuksesta, että toinen olisi ehkä kateellinen - jos niin on, niin on syytä korjata asenteitaan.

[QUOTE="Mies..";30332389]Mörköäitikö nyt sitten muuttaa kateuden vaan ympäristöstä huolehtimiseksi :)[/QUOTE]

Et nyt muista, mistä ketjun tuo osa lähti. Kateus on toki eri asia. Mutta kaikki kuluttamisen kritisointi ei ole kateutta, vaan se voi liittyä ihan siihenkin, että ei pidä kerskakuluttamisesta. Toki ei silti päin naamaa tarvitse kenellekään sanoa, että "oletpas huono ihminen". Ja valitettavasti jouduin vääntämään aiempien kirjoitusteni taustalla olevaa ajatusta tuolle Happygirlille rautalangasta, kun hän ei tuntunut tajuavan mitään, mitä kirjoitin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30332373:
Etkö ymmärrä, mitä kulutuskritiikki tarkoittaa, vai mistä kiikastaa? Se nyt on ihan sama, asuuko merenrannalla vai jossain muualla, mutta ei kukaan "vaan satu" omistamaan" moottoriveneitä, autoja ja veneitä (monikossa?) - kaikki hankinnat tehdään ihan omalla päätöksellä. Sinusta voi olla ihan ok, että kaikki ostavat mahdollisimman paljon kaikkea, mutta ympäristön kannalta se ei ole niin hyvä asia. Siksi olisi suotavaa, että kaikki miettisivät oikeasti, mitä haluavat ja tarvitsevat ja omaksuisivat enemmän sellaista asennetta, että kaikkea ei aina tarvitse ostaa ja hankkia. Voi sitten hankkia valikoiden.

Mutta en niinkään tarkoittanut, että yksittäisten ihmisten kimppuun käydään osoitellen, mitä kaikkea turhaa ovat ostelleet - oli sitten kyse kolmannesta moottoriveneestä tai jostain banaanikoteloista - vaan että asiasta puhuttaisiin yleisellä tasolla.

Ja siis mitenkä niin tavaroiden ja talojen ostaminen ei olisi kuluttamista? Onhan se kuluttamista! Mikä sinusta sitten on kuluttamista, jos ei tuo? Pitäisiköhän sinun vähän perehtyä näihin käsitteisiin.

ja niin ikään ei tässä ollut kyse sinun tai minun henkilökohtaisista ihmissuhteista. Mutta mitä oikein tuolla viimeisellä lauseella tarkoitat - miten raha vaikuttaa elämäntyyliin ja valintoihin? Tai siis siten se toki vaikuttaa, että vähäisempi määrä rahaa rajoittaa mahdollisuuksia toisesta päästä, mutta eihän se suurempi määrä rahaa velvoita yhtään mihinkään. Ei ole pakko ostaa jotain asiaa, vaikka siihen olisi varaa. Hyvätuloinenkin voi jättää vaikka jonkun moottoriajoneuvon hankkimatta ympäristösyistä. Tai vaikka vaan siksi, ettei halua sitä.

En tarkoita, etteikö kukaan saisi koskaan ostaa mitään ja että kaikessa täytyisi aina olla täydellisen hyvä. Mutta tuo sinun näkemyksesi on jokseenkin naiivi, että ihminen ostaa aina kaiken, minkä vain voi, ja että niin pitääkin olla. Niin ajattelevat yleensä muuten ne, jotka käyttävät kauheasti aikaa haaveilemiseen siitä, mitä kaikkea kivaa ostaa sitten kun saa lottovoiton/rikkaan miehen /töitä/rahaa. Voi toki ostaa jotain, jos oikeasti haluaa sen, mutta on helvetin typerää ostaa jotain vain siksi, että on siihen rahaa (riippumatta, tarvitseeko oikeasti). Ei sillä silloin olisi niin väliä, jos se ei vaikuttaisi mihinkään, mutta maapallon kantokyky on valitettavasti rajallinen.

Ei tämä kulutusasia ole niinkään arka aihe minulle, mutta maapallolle se voi olla ;)

No minusta tosiaankin on okei, että varakkaat asuvat hienommissa taloissa ja omistavat parhaimmat autot. Jossain meidän jokaisen on asuttava? Miksi ei sitten mahdollisimman kivassa asunnossa mahd kivalla alueella? Ai niin... Se on pröystäilyä ! :D Ei he saa elää tulojensa mukaan, kuluttaminen on silloin väärin! Voi terve :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30332386:
Niin, mutta jos puhutaan nimenomaan asioista, jotka liittyvät toiseen henkilöön.

Sopisiko sanaksi ihailu? "Vitsit sä oot kyllä tosi hyvä laulaja, oli oikein ilo kuunnella" tai "ai että tolla on kaunis lauluääni, olispa itellä samanlainen".

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30332431:
Sopisiko sanaksi ihailu? "Vitsit sä oot kyllä tosi hyvä laulaja, oli oikein ilo kuunnella" tai "ai että tolla on kaunis lauluääni, olispa itellä samanlainen".

No eihän se ole ollenkaan sama asia. Voihan toista ihailla, vaikkei itse haluaisikaan samoja asioita. Mutta ei sen nyt ole väliä.

No minusta tosiaankin on okei, että varakkaat asuvat hienommissa taloissa ja omistavat parhaimmat autot. Jossain meidän jokaisen on asuttava? Miksi ei sitten mahdollisimman kivassa asunnossa mahd kivalla alueella? Ai niin... Se on pröystäilyä ! :D Ei he saa elää tulojensa mukaan, kuluttaminen on silloin väärin! Voi terve :laugh:

Eli siis sä et tajunnut. No, eipä ollut yllätys! Minulle on kuule ihan sama, millaisessa talossa kukakin asuu. Mutta toivoisin niin varakkaiden kuin pienituloisten välittävän siitä, millainen heidän ekologinen jalanjälkensä on ja toimimaan vastuullisesti. Nimenomaan kirjoitin, että saa ostaa ja kuluttaa, mutta harkiten - on oikeasti typerää ostella jotain vain ostelemisen ilosta, oli sitten kyse rikkaasta tai pienituloisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30332415:
J
Sellainen kaverisuhde on muutenkin tulehtunut, jossa esiintyy kateutta. Kateus liittyy usein myös siihen, että henkilö on jotenkin tyytymätön omaan elämäänsä, mutta se tyytymättömyys voi ilmetä ihan muilla elämän osa-alueilla kuin mistä tulee kateelliseksi. Enemmänkin voi kadehtia sitä, että toinen on tyytyväinen omassa elämässään, mutta se konkretisoituu johonkin näkyvään hyvään.

Mutta silti olen myös sitä mieltä, että ei kannata tulkita liian helposti kaikkea kateudeksi. Ja kannattaa kuulostella itseään, saako pientä nautintoa siitä ajatuksesta, että toinen olisi ehkä kateellinen - jos niin on, niin on syytä korjata asenteitaan.
No mun paras kaveri on erittäin kateellista sorttiä ja mä olen oppinnut aika hyvin käsittelemään häntä, eli jos ja kun hän näkee mun uuden auton vaikkapa niin aloitan keskustelun nykyään sanomalla, ettei nää paljon maksa enää saatan vielä automaattisesti itse dissata kyseistä merkkiä..

Kun hän näki mun veneen, keskustelu alkoi sillä että sanoin että nythän tuota saa sitten maksaa vuosikausia (oikeasti ei ollut velkaa siinä vaiheessa.)

Nämä asiat on niin pieniä kaverisuhteessa etteivät ne rasita mun mielestä sitä yhtään, on yksi asia joissa joudun olemaan varuillaan muuten meidän suhde on loistava.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30332455:
Mutta ihailu sopii silti paremmin tuohon kohtaan kuin kateus.

No minusta ei. Minä aion arkikielessäkin ilmaista tuollaisessa tilanteessa tunnetilani kateus-sanan kautta. Sen voi sitten kukin tulkita haluamallaan tavalla :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30332449:
Eli siis sä et tajunnut. No, eipä ollut yllätys! Minulle on kuule ihan sama, millaisessa talossa kukakin asuu. Mutta toivoisin niin varakkaiden kuin pienituloisten välittävän siitä, millainen heidän ekologinen jalanjälkensä on ja toimimaan vastuullisesti. Nimenomaan kirjoitin, että saa ostaa ja kuluttaa, mutta harkiten - on oikeasti typerää ostella jotain vain ostelemisen ilosta, oli sitten kyse rikkaasta tai pienituloisesta.

On myös tärkeää ostovoiman ja bisneksen kannalta että kauppa käy tässä maailmassa, monien leipä on kiinni siitä.
Sulla on kyllä kumma tarve selitellä kateutta, vaikka kyseessä on inhimillinen tunne jota varmasti jokainen on tuntenut joskus. Hyvin lapsellista kiistää tosiasiat.

Just nyt mä oon kateellinen niille pienempituloisille joiden kannattaa jäädä kotihoidontuella kotiin hoitamaan vauvaa sekä niille joilla on niin paljon rahaa ettei tarvi töitä tehdä. Nojoo joo itsepä sitä kai itsensä on loukkoon laittanut lainoihin ja hankkinut monta elätettävää.

Mitä vittuu nyt taas oikeesti! Siis sulle on sanottu miljoona vitun kertaa et miten sen vitun ennakoivan tekstinsyötön saa pois, mut aina jaksat vittu valittaa. Ihme pelle!

Se koski iPadia, tänään olen kirjoitellut Samsungin Trend-kännykällä. En ole oikein ehtiny perehtyä tähän.

On myös tärkeää ostovoiman ja bisneksen kannalta että kauppa käy tässä maailmassa, monien leipä on kiinni siitä.
Sulla on kyllä kumma tarve selitellä kateutta, vaikka kyseessä on inhimillinen tunne jota varmasti jokainen on tuntenut joskus. Hyvin lapsellista kiistää tosiasiat.

Siis mitä tosiasioita nyt sitten olen kiistänyt?

En ole väittänyt, etteikö kukaan olisi koskaan kateellinen.

Mitä bisneksiin tulee, niin tottakai bisnes voi paremmin, mitä enemmän ostellaan ja kulutetaan. Se vaan on vähän harmi, että bisneksen etu ei ole aina ympäristön etu. Sen vuoksi on ihan järkevää edes analysoida sitä omaa kulutuskäyttäytymistä. Ja voihan kuluttaa muuhunkin kuin materiaan - palveluihin, kulttuuriin, yms. Ja ei se sitä tarkoita, etteikö mitään saisi koskaan ostaa, vaikka sellaiseksi yrititkin sanomiseni vääntää.

No nyt on kännykästäkin ennakoiva viestinsyöttö pois. :D

IMG_1887.JPG

Yhteistyössä