Miksi vanhemmat eivät saisi tehdä lapsen elämästä helpompaa ja antaa paljonkin rahaa, asunnon tms?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DaLin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Saavathan ne, ei kai siinä mitään. Mutta jos viittaat tällä siihen aiempaan keskusteluun jossa kysyttiin onko lapsimäärä mietitty sen mukaan että kaikille on varaa ostaa sitä ja tätä, niin siinä mennään metsään.
Ei mun mielestä ole mikään pakko tai oletusarvo että vanhempien kuuluisi nämä lapsilleen hommata ja se on aika tyhmä syy olla tekemättä lapsia sitä määrää jonka oikeasti haluaa.
Enkä tarkoita että tehdään vaan lisää lapsia, kyllä sossu elättää. Mutta jos punnitset useamman lapsen saantia ja se kaatuu siihen ettet sitten voi ostaa heille kaikille omaa asuntoa, niin se on naurettavaa.

Jos vanhemmilla on, mistä antaa, niin tottakai saavat auttaa. Mutta itse tunnen vähemmän rikkaita vanhempia, jotka makselevat jälkikasvunsa laskuja ja hankintoja, kun jälkikasvun palkka tuli ja meni. Ei tuo ainakaan opeta hallitsemaan rahankäyttöä. Ja mitään isoja perintöjäkään ei ole tiedossa, kun ainakin osalla vanhemmat asuvat vuokralla, eikä omaisuutta ole.

Oma tilanteemme on sellainen, että olemme aina tulleet hyvin toimeen omillamme, mutta sitten iski työttömyys yms. ja pari vuotta olimme aika vaikeassa tilanteessa. Mieheni vanhemmilla on omaisuutta vaikka kuinka, mutta penniäkään eivät ole pojalleen antaneet. Ei siinä mitään. Ei ole pakko. Mutta tuollaisessa tilanteessa ymmärtäisin paremmin kuin hyvin, että vanhemmat avustaisivat lapsiaan ja lapsenlapsiaan.

Kyllä taas niin katkeruus paistaa läpi tästäkin ketjusta. Itse olen saanut vanhemmiltani ajokortin, ensiasunnon jne., ja niin tulevat lapsenikin saamaan. Itkekää siinä ihan rauhassa, ei oo mun päänsärky.

muksut tulevat saamaan huolettoman tulevaisuuden, mutta he saavat myös tienata ja oppia tekemään töitä. asiat on tehnty niin etteivät tule oppimaan liian helpolle.

Kuulin radiosta yhden ohjelman jossa joku sosiaalityöntekijä/nuorisotyöntekijä sanoi että Suomessa viimevuosina on kasvanut nuorisomäärä joka ei itse osaa tehdä mitään! Vanhemmat passanneet ja tuoneet kaiken eteen. Sitten kun omilleen muutetaan ei mitään osata. Eli siinä on tuo vaarana. En sano että niin tapahtuisi, mutta siinä on riski käydä noin.

Ja ärsyttää se asenne mikä tuon mukana tulee. JOs mun lapsi ei saa tuota ja tuota, niin sitä kiusataan sen takia:O

Alkuperäinen kirjoittaja 4:n äiti;28080994:
Kuulin radiosta yhden ohjelman jossa joku sosiaalityöntekijä/nuorisotyöntekijä sanoi että Suomessa viimevuosina on kasvanut nuorisomäärä joka ei itse osaa tehdä mitään! Vanhemmat passanneet ja tuoneet kaiken eteen. Sitten kun omilleen muutetaan ei mitään osata. Eli siinä on tuo vaarana. En sano että niin tapahtuisi, mutta siinä on riski käydä noin.

Ja ärsyttää se asenne mikä tuon mukana tulee. JOs mun lapsi ei saa tuota ja tuota, niin sitä kiusataan sen takia:O

Tämä osaamattomuus ja avuttomuushan ei tule rahan myötä vaan siksi kun on passattu. Siihen ei rahaa tarvita.

• Tykkää
Reactions: maitovara
Alkuperäinen kirjoittaja 4:n äiti;28080994:
Kuulin radiosta yhden ohjelman jossa joku sosiaalityöntekijä/nuorisotyöntekijä sanoi että Suomessa viimevuosina on kasvanut nuorisomäärä joka ei itse osaa tehdä mitään! Vanhemmat passanneet ja tuoneet kaiken eteen. Sitten kun omilleen muutetaan ei mitään osata.

Ei tuo niin vakava ongelma ole - kyllähän ne sitten viimeistään oppii, kun on pakko. Aika helpoista taidoista kuitenkin kysymys... Jos siis jotain kodinhoitoa, ruokahuoltoa ja laskujen maksua tarkoitetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kertakäyttölusikoija;28077948:
Niin miksipä ei. Toivottavasti olette fiksuina ihmisinä maksaneet perintö ja lahjaverot asianmukaisesti kaikista taloudellisista avuista, jotta nekin hyötyvät kellä ei ole edes siihen omaan lainaan varaa. Kultalusikka suus syntyneenä on varmasti elämä paljon helpompaa, ei tarvitse miettiä joka päivä mistä rahat peruselämiseen.

eiköhän ne fiksut kierrä ne verot :)

Olevan asenne että kaiken eteen on tehtävä työtä ja raadettava kuin viimeistä päivää..
Ja ennen kuin on kitkuttanut 10v pikkupalkalla osaa arvostaa rahaa.. Mä vaan kysyn miksi?
Aika pirun usein nää kitkuttajat eivät osaa muutenkaan säästää tai laittaa rahaa poikimaan..

Tässäkin on taas se että sosiaalinen eriarvoisuus kasvaa vuosi vuodelta SUomessa

[QUOTE="eee";28077950]Saahan sitä niin tehdä. Mutta kannattaa pitää kuitenkin huoli ettei liikaa paapo. Onhan näitä luusereita, jotka eivät sitten koskaan opi elämään omilla rahoillaan eikä esimerkiksi huvita mennä töihin, kun ei ole pakko. Sluibailevat vaan vanhempien rahoilla ja oppivat väärän elämäntyylin ja -asenteen.[/QUOTE]

Samanlaisia ihmisiä on paljon sossun asiakkaana.. Usein en ketkä perivät rahaa osaavat sitä käyttääkkin..

Samaa hölinää esiintyy yleensä viikkorahasta puhuttaessa, että lapsi ei opi rahan arvoa ellei se saa viikkorahaa ja opettele käyttämään sitä.

En saanut ikinä viikkorahaa vaan aina pyytäessäni. Tarkka minusta silti kasvoi, vanhempien mallia seuraten :-)

Vanhempani ovat maksaneet kielikurssit ulkomailla, ajokortin, huobekaluja, vauvalle vaunut, hääjuhlan cateringin yms. En ole edes tajunnut, ettei suurin Osa saa ajokorttia kotoa Käsin.

Äitini on maksanut matkan Pariisiin kahdelle lapsenlapsistaan syyslomalle tänä vuonna. Ja hiihtolomalle osti yli 200 euron teatteriliput. En kiellä, enkä kieltäydy.

Kuulostaa ihanalta :) itse tiedän ettei tarvi odottaa mitään perintöä ja olen 15 vuotiaana aloittanut töissäkäynnin, eli kuulun juuri tuohon "markalla pärjänny kuussa" kastiin :D. En suosittele polkuani kellekkään, jouduin stressaamaa aivan liian nuorena perheeni taloudesta.

Ainut mikä tuossa voi mätätä ln juuti se ettei lapset opi käsittelemään rahaa. Sen käyttöähän fiksut vanhemmat alkavat opettaa jo viisivuotiaalle, ettei siinä vältämättä ole mitään pahaa lahjoa sitten nuoria aikuisia.

Tuttava piirisäni on kolme henkilöä jotka tietävät saavansa "mega" perinnöt. Kaksi heistä ei osaa käyttää rahaa koska vanhemmat aina hätätilassa auttavat ja he kuvittelevat ettei tarvitse pärjätä elämässä, koska kuitenkin on loppujenlopuksi varaa ostaa talo+muuta kivaa sitten kun perintö napsahtaa tilille. Kummankaan vanhemmat eivät vaikuta kuitenkaan suunnitelleen maksavansa noin kolme kymppisen laskuja ja velkoja, joten rahan tulo on kiristynyt. Molemmat ovat ihan pulassa.

Kolmas elää ihan normaalisti ja on osannut huolehtia itselleen hyvän uranalun ja on velaton. En tiedä miksi hällä ei ole perintö noussut hattuun.

Mä sain melko paljon rahaa isän kuoltua. Aina oli kotona kasvatettu ja kehotettu säästäväisyyteen ja harkitsevuuteen ja tunnollisuuteen. Mutta puolessa vuodessa olin tuhlannut kaikki rahat. Nyt itse töissä ollessa on tarkempi kun on nähnyt vaivaa rahan eteen...

Musta on ristiriitaista että tännekin kuulemma kirjoittelee vähävaraisia aika paljon ja silti puhutaan tämmösiä. Pistäkään nyt se osaksalkkukin kasvamaan jo lapsille.

Karhunpalvelus tuollainen on omalle lapselle. Kukas heidän elämisen sitten avustaa, kun vanhemmista aika jättää?

Mä olen saanut asunnon, auton ja ties mitä vanhemmiltani. En koe sitä karhunpalvelukseksi. Heidän kuollessaan mä pystyn kyllä elättämään itseni ja lapseni kuten teen nytkin. Mulla on ylempi korkeakoulututkinto ja hyvä työ. Eikä yhtään lainaa.

[QUOTE="Niinno";28082250]Mitenköhän käy sitten sen seuraavan sukupolven, kun se mummon ja papan perintö on tuhlattu, ja ei olekaan enää siirtää eteenpäin sitä pesämunaa?[/QUOTE]

Miten niin tuhlattu? Jos se on käytetty asuntoihin, metsään, mökkeihin, autoon, niin ei kai se ole tuhlattu? Kenen asia se sitten olisi sitä säilyttää ja miten? Pankkitililläkö?

Tottakai vanhemmat saavat antaa lapsilleen kaiken, ajokortit, autot, rahat, asunnot.. Mutta. Se valitettava tosiasia siinä piilee, että heistä tulee lellittyjä, nokka pystyssä kulkevia aikuisia.

Tämä osaamattomuus ja avuttomuushan ei tule rahan myötä vaan siksi kun on passattu. Siihen ei rahaa tarvita.

Nimenomaan. Ja näistä omista uusavuttomista työn kautta tutuista voin sanoa että hyvin äärimmäisen harvalle vanhemmat kykenevät tai haluavat maksaa yhtään mitään.. Sitä vaan ei osata, ei jakseta, ei haluta. Aika moni on oppinut kotoa sen mallin että sossusta saa rahat ja jos joku mitään koskaan siivoaa tai tekee, on se äiti. Itse ei hoideta kämppää, ei osata tehdä ruokaa, ei ymmärretä raha-asioista yhtään mitään eli ihan kaikki menee mitä tulee ja vähän enemmänkin eikä silti ole rahaa vuokraan jne. Ihan kamalaa katsottavaa..

Musta on ristiriitaista että tännekin kuulemma kirjoittelee vähävaraisia aika paljon ja silti puhutaan tämmösiä. Pistäkään nyt se osaksalkkukin kasvamaan jo lapsille.

Tänne kirjoittelee todella paljon ihmisiä joista suurin osa on varmasti sitä työssäkäyvää "keskiluokkaa" *puistatus tuosta sanasta* ainakin kokonaistaloutena. Toimeentulotukiasiakkaita tuskin on mikään enemmistö plussalla pyörivistä, ja tilanne voi 20 vuoden aikana muuttua suuresti jos itse onkin tällä hetkellä vähävaraisempi. Saahan sitä suunnitella ja ainakin omista kokemuksista voi kertoa :)

Tottakai vanhemmat saavat antaa lapsilleen kaiken, ajokortit, autot, rahat, asunnot.. Mutta. Se valitettava tosiasia siinä piilee, että heistä tulee lellittyjä, nokka pystyssä kulkevia aikuisia.

Ai samalla lailla kun hyvin köyhistä olosuhteista tulevat ovat tarkan markan vartijoita jotka osaavat arvostaa itse tienaamiaan senttejä ja ovat paitsi säästäväisiä, myös empaattisia eikä ikinä katkeria tai kitsaita? Oukei.. :D

Minä olen saanut vanhemmiltani seuraavat asiat: ajokortin, ensiasunnon ja lainattoman opiskeluajan. Näiden lisäksi olen saanut heiltä opin työnteon merkityksestä ja rahanarvosta. Nämä kaikki asiat toivon pystyväni antamaan myös omille lapsilleni. :)

Miten selität sitten sen, että minä joka olen saanut kaiken yllä mainitun, olen rahasta tarkempi, mitä moni muu kaveripiirissäni? Kannattaa myös huomioida, että asuntoja vaihdetaan isompaan, autot vanhenevat, jne. eli kyllä suurin osa myös näistä alkuun autetuista joutuvat itseään myöhemmin lainottamaan, jne.