Miksi vanhat omakotitalot on niin kalliita PK-seudulla vrt talopaketin ostaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26920286]No miksi ne purkuntoiset talot ovat tyyliin 400000euroa jos kyseinen talo sijaitsee vuokratontilla?[/QUOTE]

Sitä kutsutaan kansanomaisesti kusetukseksi... Keltaista lunta ei pidä tietenkään syödä.........

Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira;26920248:
Ostajat eivät lopu, vaikka hinta olisi yläkanttiin? Tarkan "markan" omakotitalo-ostajat ovat jo aikoja sitten siirtyneet Kirkkonummelle, Vihtiin, Siuntioon ym. eivätkä edes harkitse Espoota, Helsingistä puhumattakaan.

Jos on "tarkan markan"-ostaja ja haluaa saada vastinetta rahalleen, niin ei kyllä kannata ajatella muuta kuin rakennusprojektia. Kaikkialla ne vanhat omakotitalot maksaa enemmän kuin rakennusprojekti.

Tässä voi katsoa, mitä Espoosta saa 350 000e omakotitaloja. Ne on yli 30v vanhoja aika kamalia:

http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot#view=list&module=apartment-sell&offset=0&limit=12&sortby=published%20desc&aslocation[locationids][]=39|6|60.206245|24.656204|Espoo&aslocation[locationids][]=130|6|60.21131|24.729128|Kauniainen&asprice[suffix]=000&asprice[min]=&asprice[max]=350&assize[min]=&assize[max]=&asbuildingtype[building_type][]=4&assettings[changed]=1&assettings[collapsed]=0&asbuildyear[min]=&asbuildyear[max]=&assizelot[min]=&assizelot[max]=&asnewdevelopment[new_development]=1&aspublished[published]=1

Jos samalla hinnalla rakentaa uuden mielensensä, niin en ymmärrä, miksi ei ryhtyä rakennusprojektiin. Kun kaiken voi kuitenkin ostaa valmiina. Tietnekin siihen omaa aikaakin menee kaikkeen lupa-asioihin ja sisustukseen.

[QUOTE="vieras";26920286]No miksi ne purkuntoiset talot ovat tyyliin 400000euroa jos kyseinen talo sijaitsee vuokratontilla?[/QUOTE]

Mä en ole kirjoitanut, et ne purkukelpoiset talot sijaisee vuokratontilla. Omalla tontilla ne sijaitsee ja perikunta niitä yleensä myy.

Sanoin, et aina voi itse rakentaa vuokratontille kaupungilta, jos rahat ei muuhun riitä.

Espoossa halvimmat 600-700 tonttipalat huonolta alueelta (ei kulkuyhteyksiä tai täyteen rakennettu pientonttihelvetti) maksaa 150 ke, keskinkertaiset pienet tontit lähtee 250-300 ke:stä.

Mä olen useaan otteeseen kertonut täällä meidän "halvasta" avaimet käteen talosta ja aika moni on vastaan vängännyt että ei voi hinta pitää paikkaansa. Mutta nyt on kyllä pakko sanoa että ei takuulla saa 160 neliöistä taloa täysin muuttovalmiina 200000 euroon! Etelä-Suomessa taitaa luvatkin olla paljon kalliimpia kuin täällä pohjoisessa.

[QUOTE="vieras";26920524]Espoossa halvimmat 600-700 tonttipalat huonolta alueelta (ei kulkuyhteyksiä tai täyteen rakennettu pientonttihelvetti) maksaa 150 ke, keskinkertaiset pienet tontit lähtee 250-300 ke:stä.[/QUOTE]

Paitsi, jos on itse aktiivinen eikä vaan tuijota myynnissä olevia tontteja. Me otimme suoraan yhteyttä mielenkiintoisen metsäpläntin omistajaan ja saimme melken 1000neliöisen tontin satkulla :)

No jaa. Ei kyllä mun mielestä saa Espoosta asiallista tonttia sadalla tonnilla. Tuplat saa laittaa, ainakin, jos haluaa sen ihmisten ilmoilta. Talopaketeissa on lisäksi ilmoitettu rakennusneliöt, kun taas valmiissa myytävässä talossa yleensä asuinneliöt. Eli noin 200 neliön talopaketti on yhtä suuri kuin 160 neliöinen talo. Ja lisäksi nuo jo täällä mainitut perustus- ja liittymäkustannukset sekä pihatyöt. Ja kyllä ainakin paikalleen suunnitellusta talosta maksaisinkin enemmän kuin jostain pakettipärehirviöstä, jos talo sattuisi olemaan muuten mieleen.

[QUOTE="Jaa-a";26920565]Me otimme suoraan yhteyttä mielenkiintoisen metsäpläntin omistajaan ja saimme melken 1000neliöisen tontin satkulla :)[/QUOTE]

Verottaja kiinnostuu jos tontit vaihtaa omistajaa selvästi alle markkinahinnan. Mikä on tontin nykyinen verotusarvo?

Minkä tahansa pakettitalon sovittaminen pikkupläntille tai rinnetontille ei myöskään onnistu. Pienillä tonteilla rakennusluvat on enintään 160 nelilöille ja talo pitää silti olla kahdessa kerroksessa.

No onhan se melko työlästä se rakennuttaminen ja vie aikaa, vaikka oliskin avaimet käteen -paketti. Valmis talo on sitten valmis, sen kuin ostat ja muutat sisään.

Ja tosiaan sijainti vaikuttaa jne ja projektin todelliset kustannukset on tosiaan usein jotain muuta kuin mitä jossain esitteessä mainitaan.

No jaa. Ei kyllä mun mielestä saa Espoosta asiallista tonttia sadalla tonnilla. Tuplat saa laittaa, ainakin, jos haluaa sen ihmisten ilmoilta. Talopaketeissa on lisäksi ilmoitettu rakennusneliöt, kun taas valmiissa myytävässä talossa yleensä asuinneliöt. Eli noin 200 neliön talopaketti on yhtä suuri kuin 160 neliöinen talo. Ja lisäksi nuo jo täällä mainitut perustus- ja liittymäkustannukset sekä pihatyöt. Ja kyllä ainakin paikalleen suunnitellusta talosta maksaisinkin enemmän kuin jostain pakettipärehirviöstä, jos talo sattuisi olemaan muuten mieleen.

Makuasioista ei tietenkään voi kiistellä, mutta meidän "löytö" sijaitsee neljä kilometriä leppävaarasta ja on juuri sopivassa paikassa meidän tarpeisiin :)

[QUOTE="vieras";26920671]Verottaja kiinnostuu jos tontit vaihtaa omistajaa selvästi alle markkinahinnan. Mikä on tontin nykyinen verotusarvo?[/QUOTE]

Älä huoli, kyllä tässä on kaikki verotekniset kuviot hoidettu pois jo vuosia sitten, eikä ole mitään kummallisuuksia esiintynyt matkan varrella :)

[QUOTE="vieras";26920524]Espoossa halvimmat 600-700 tonttipalat huonolta alueelta (ei kulkuyhteyksiä tai täyteen rakennettu pientonttihelvetti) maksaa 150 ke, keskinkertaiset pienet tontit lähtee 250-300 ke:stä.[/QUOTE]

Mä en tiedä yhtään aluetta Espoossa, jossa olisi hyvät kulkuyhteydet eikä olisi täyteen rakennettu. Mainitse sit yksi?

Espoossa kyllä ihan suosituimmilla alueilla eli Nöykkiössäkin on tarjolla 1000m2 tontti 149 000e. Vähän sivummassa Lahnuksessa on 1200m2 tontti 103 000e yms.
Kyllä niitä tontteja on.

[QUOTE="vieras";26920546]Mä olen useaan otteeseen kertonut täällä meidän "halvasta" avaimet käteen talosta ja aika moni on vastaan vängännyt että ei voi hinta pitää paikkaansa. Mutta nyt on kyllä pakko sanoa että ei takuulla saa 160 neliöistä taloa täysin muuttovalmiina 200000 euroon! Etelä-Suomessa taitaa luvatkin olla paljon kalliimpia kuin täällä pohjoisessa.[/QUOTE]

Voit tarkistaa muuttovalmiiden talopakettien hinnat kenen tahansa valmistajien sivuilta. Olen sanonut, etta talopaketin saa ostettua muuttovalmiina yleensa 200 000e alle 160m2.

Tähän sit tontti (100 000e) ja luvat, perustukset, LVI, työnjohto ja pihatyöt.

[QUOTE="vieras";26920546]Mä olen useaan otteeseen kertonut täällä meidän "halvasta" avaimet käteen talosta ja aika moni on vastaan vängännyt että ei voi hinta pitää paikkaansa. Mutta nyt on kyllä pakko sanoa että ei takuulla saa 160 neliöistä taloa täysin muuttovalmiina 200000 euroon! Etelä-Suomessa taitaa luvatkin olla paljon kalliimpia kuin täällä pohjoisessa.[/QUOTE]

Eli sinullekin on alkanut hiljalleen todellisuus paljastua? :) Jos nimittäin olet se sama "vieras", jonka kanssa noista hinnoista keväällä vängättiin.

Koko keskustelua en jaksa alkaa uudelleen käymään. Kertaan ainoastaan sen ydinkohdan, että täysin valmiin talon (siis ei minkään talotehtaan "muuttovalmiin" tms.) lopulliseksi hinnaksi tulee 2000e per huoneistoneliö (+ tietysti se tontti); materiaalit keskitasoa tai hiukan parempaa, omaa työtä kohtuullisesti, piha laitettu (kiveys, siirtonurmi jne.). Nämä tällaiset "160 neliön talo 200ke" -jutut ovat niin hanurista, että en väsyneeltä naurultani jaksa edes kommentoida enää tähän aikaan illasta.

Pakko ei ole uskoa ja kukaanhan ei estä kokeilemasta. Ap mietti, että miksi kaikki eivät tee uutta taloa, kun se kerran tulee _nii-in_ paljon halvemmaksi, kuin valmiin ostaminen. Niin, miksikähän? Olisiko syynä se, että niiden talotehtaiden mainosten selaileminen ja se oikea, raaka rakennusprojekti ovat kuitenkin aivan helevetin eri maailmoja?

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26921672:
Kertaan ainoastaan sen ydinkohdan, että täysin valmiin talon (siis ei minkään talotehtaan "muuttovalmiin" tms.) lopulliseksi hinnaksi tulee 2000e per huoneistoneliö (+ tietysti se tontti);

Olisiko syynä se, että niiden talotehtaiden mainosten selaileminen ja se oikea, raaka rakennusprojekti ovat kuitenkin aivan helevetin eri maailmoja?

Se 2000e + tontti on vielä todella halpaa vrt. Espoon asuntojen keskihinta 3500e/m2.

Mitä raakaa rakennusprojektissa on, jos ostaa muuttovalmiin talon ja tyonjohto vastaa kaikesta? Tiedän, et jos rakentaa itse, niin on siinä monet avioliitotkin päättyneet ikävästi.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26921672:
Eli sinullekin on alkanut hiljalleen todellisuus paljastua? :) Jos nimittäin olet se sama "vieras", jonka kanssa noista hinnoista keväällä vängättiin.

Koko keskustelua en jaksa alkaa uudelleen käymään. Kertaan ainoastaan sen ydinkohdan, että täysin valmiin talon (siis ei minkään talotehtaan "muuttovalmiin" tms.) lopulliseksi hinnaksi tulee 2000e per huoneistoneliö (+ tietysti se tontti); materiaalit keskitasoa tai hiukan parempaa, omaa työtä kohtuullisesti, piha laitettu (kiveys, siirtonurmi jne.). Nämä tällaiset "160 neliön talo 200ke" -jutut ovat niin hanurista, että en väsyneeltä naurultani jaksa edes kommentoida enää tähän aikaan illasta.

Valitettavasti edelleen voin kertoa harmiksesi että olemme budjetissa _aivan täysin_ Valmiusaste 90 % ja neliöhinta pyörii siinä 1530 euron kohdalla keskitasoisilla materiaaleilla paitsi että kalusteet ja kodinkoneet ovat hyvää tasoa. Meillä on piha jo perustasolla, soraa ja pihamultia mutta aiomme ne laittaa ensi kesänä vielä parempaan kuntoon. Maalaukseen menee n. 500 euroa + nurmiin ja soraan toiset 500 euroa kun pelkästä konetyöstä maksamme. En kyllä laittaisi siirtonurmea yli 2000 neliölle :D Huomioi se että meillä on huomattavasti pienempi talo kuin 160 neliöinen vaikka ne ekat neliöt eniten maksaakin ;)

[QUOTE="nainen";26921417]Voit tarkistaa muuttovalmiiden talopakettien hinnat kenen tahansa valmistajien sivuilta. Olen sanonut, etta talopaketin saa ostettua muuttovalmiina yleensa 200 000e alle 160m2.

Tähän sit tontti (100 000e) ja luvat, perustukset, LVI, työnjohto ja pihatyöt.[/QUOTE]

Usko pois, että olen tarkistanut ja moneen kertaan. Nuo talopakettien muuttovalmiit talot on oikeasti aika kaukana muuttovalmiista loppujen lopuksi ja nuo alkaen hinnat on materiaaleiltaan jne niitä kaikista halvimpia ja harva taitaa ihan niihin tyytyä. Tosi monia pikkujuttuja joista kertyy isompia niistä puuttuu ja tosiaan maatyöt ja perustukset vielä kaiken päälle. Meille tulee paikalliselta firmalta ihan oikeastik täysin avaimet käteen talo :)

Yhteistyössä