Miksi valitsit pienen lapsesi hoitopaikaksi juuri päiväkodin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mietteliäs"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mietteliäs"

Vieras
Ihan ensiksi: tämän ei ole tarkoitus olla kotihoito-päivähoito -riitelyä, vaan lähinnä vertailua eri hoitopaikoista.

Olen miettinyt työelämään paluuta ja hoitopaikkakuviot mietityttävät. Olen aina ajatellut, ettei päiväkoti ole pikkulasten (n. alle kolmevuotiaiden) paikka ja useat keskustelut päivähoidossa työskentelevien ystävien kanssa ovat vahvistaneet käsitystäni. Tässä eräs järkyttävä esimerkki erään päiväkodin arjesta:

Pienten lasten ryhmä, jossa 1-3 -vuotiaita (enimmäkseen alle kaksivuotiaita ja muutama vauva) 14 kpl, joista kaksi ylipaikalla. Hoitajia kolme normaalisti mutta vuosilomien vuoksi yksi on aina vuorotellen pois joukosta. Vuosilomien vuoksi sijaista ei saa palkata, joten kahdestaan on pärjättävä pari viikkoa. Aamuvuorolainen lähtee töistä klo 15, joten jäljelle jäävä hoitaja jää yksin tuon pikkulapsilauman kanssa. Ehkä kaikki 14 eivät ole paikalla enää silloin, mutta varmasti ihan liikaa yhdelle käsiparille. Huh! Mitä sinä tekisit yksin, sanotaanko vaikka kymmenen vauvan ja taaperon kanssa?

Tämä on mielestäni aivan järkyttävää, eikö näihin ryhmäkokoihin/hoitajien määrään voida puuttua millään tavalla? Oletko vanhempana itse puuttunut koskaan, mikäli aikuisia on liian vähän lapsimäärään nähden? Vai oletko edes tietoinen asiasta? Lain mukaanhan rajat on asetettu, mutta käytännössä niistä poiketaan koko ajan ja tämä on arkea useimmissa päiväkodeissa läpi Suomen.

En siis vie yksivuotiastani ainakaan päiväkotiin. Ryhmis olisi varmasti paras vaihtoehto lapsen kannalta, mutta sitten pitäisi vaihtaa hoitopaikkaa, kun isosisaruksen eskari alkaa. :/

Koska en halunnut lapsiani perhepäivähoitajalle, eikä niitä voi kotiinkaan yksin jättää.

Päiväkoti on se paikka johon luotan. Ja tuo "meidän" päiväkoti on loistava. Henkilökunta on hyvää ja kaikki toimii. Sinne veisin tulevan vauvankin mieluiten, mutta en tiedä asummeko täällä enää sitten kun hänen hoitoonmenonsa tulee ajankohtaiseksi (eli kun bebe on 10 kk-1 v).

Koska päiväkoti sijaitsi meidän kotitalomme alimmassa kerroksessa ja oli mielestäni riittävän pieni ja tarpeeksi kotoisa. Omahoitaja oli myös hyvä, samoin muut hoitajat. Lapsi oli pari viikkoa vaille yksivuotias aloittaessaan päivähoidon, isoveljensä meni myös samaan aikaan hoitoon saman päiväkodin isompien ryhmään.

Mä halusin lapseni päiväkotiin, koska vaikka kaverit ja hoitajat välillä vaihtuivatkin, ainakin seinät pysyivät samoina. Lasteni ollessa pieniä perhepäivähoidossa olevilla varahoitaja saattoi olla ihan kuka tahansa alueen perhepäivähoitajista ja lapset saattoivat joutua milloin minnekin. Pidin siis hyväna asiana sitä, että lapsen hoitopaikka ei vaihtunut kuin korkeintaan heinäkuussa, kun oma päiväkoti oli kiinni, ja lapsi sai mennä aina aamuisin samaan tuttuun paikkaan. Esikoinen oli 1 v 10 kk mennessään päivähoitoon. Kuopus oli jo 3 v.

Koska päiväkoti on lähellä ja kuulin positiivisia asioita ko paikasta alueen lapsiperheiltä.
vaikka itse olen lapsena ollut ehkä maailman ihanimmalla pph:lla, en omiani haluaisi sellaiselle laittaa ellen pystyisi etukäteen tutustumaan jollain tasolla.

Meidän tapauksessa mä satun olemaan koko ajan kartalla päiväkodin lapsi- ja työntekijätilanteesta, koska olen kannatusyhdistyksen johtokunnan puheenjohtaja :) Lapsia ei oteta ylipaikoille. Tarvittaessa lyhytaikaiset hoitajien sijaiset otetaan ensisijaisesti päiväkodin omasta "sijaispoolista", pitkäaikaisiin sijaisuuksiin palkataan protokollan mukaan sijainen.

olivat ensin pph:lla, hoitaja oli hyvä, mutta tytölle ei ollut kaveria.

Sitten tuli esikoulun aika ja pph ei olisi pystynyt viemään eskariin. Joten laitoin hakemuksen päiväkotiin ja niin hyvään päiväkotiin päästiinkin, että oikeastaan harmittaa etteivät olleet siellä alusta asti. Nyt kuopuksen viimeinen vuosi...

[QUOTE="mietteliäs";25612890]Kiva kuulla, että homma toimii teidän päiväkodissa! :) Miten varmistut siitä, että henkilökuntaa on aina riittävästi ja lapsia ei ole liikaa?[/QUOTE]
Ei ole mun tehtäväni varmistua siitä...pk:n johtaja (oletan että hän) on hoitanut sen homman hyvin.

Sijainenkin on yleensä ns. oma. Ei jatkuvasti uusia naamoja jos joku sairastaa/lomailee :)

Ja mun tämänhetkinen pk-ikäiseni on jo kuusivuotias. Ryhmä tietty isompi mitä oli taaperoaikana. Taaperoryhmässä lapsia oli enimmillään 11, aikuisia tuolloin 4, ja kaikki lapset ei kertaakaan tainneet olla samaan aikaan paikalla...usein kun aamulla kasilta vein niin lapsia oli pari kolme, sama juttu kun iltapäivällä hain.

Pk:ssa on vain kaksi ryhmää saman katon alla. Lapsia yhteensä alle 40, ei siis mikään satojen lasten laitosmainen hautomo.

Valitsin päiväkodin aikoinaan lähistöllä asuvien ihmisten suositusten perusteella, kavereiden suosituksesta (heillä lapsia ko. pk:ssa), ja tekemällä itse tutkimustyötä - soitin päiväkotiin ja puhuin johtajan kanssa, kävelin päiväkodin ohi usein ja näin miten homma pihalla toimii, jne. Se vähän hirvittää että jos muutetaan niin mistä löytyy toinen yhtä hyvä päiväkoti tulevalle kolmannelle lapselle.

Viimeksi muokattu:
juuri tuon varahoidon tarpeellisuuden vuoksi en harkitse lapsilleni perhepäivähoitajaa. toinen syy on se että perhepäivähoitajien ammattitaidosta ei oikein mitenkään voi varmistua kun yksin tekevät työtään. eri asia sitte jos olis suosituksia tai hyviä kokemuksia muiden hoitolasten vanhemmilta.
itse olen ollut kotihoidossa tai perhepäivähoidossa koulun alkuun saakka. ekaa pph paikkaa en muista, toka n 3-5v pph paikka oli ihana paikka, tietty muistikuvia vaan loppuajasta, mutta silti ne päivät varahoidossa(päiväkodissa) on jääny selvästi kummittelemaan mieleen.
Viimeinen pph paikka oli 6 vuotiaana iltapäivähoitoa eskarin jälkeen. se paikka oli ihan karmea, olin koko ajan kiusattu, muut samanikäiset potkivat mua jne, eikä mulla oo mitään muistikuvaa että siellä olis ollu ketään aikuista paikalla, toisin sanoen kukaan ei puuttunu siihen kiusaamiseen jos sattuikin tilannetta valvomaan. Vanhempieni aktiivisuuden ansiosta siirryin onneksi melko nopeasti pois siitä paikasta.

1. Perhepäivähoitajasta ei voi koskaan tietää miten hän hoitaa lapsia, olisi tarvinnut jonkun suosittelemaan, emmekä tunteneet ketään.

2.Kukaan ei vahdi perhepäivähoitajan tekemisiä. Näin äitiyslomalla paljon perhepäivähoitajia puistossa ja he eivät juurikaan lasten kanssa olleet. Lisäksi jotkut käsittelivät kovakouraisesti lapsia, yksikin repi takista ja huusi. Kukaan ei siis ole yleensä näkemässä mitä tapahtuu.

3. Perhepäivähoitajan aikaa menee myös ruuanlaittoon ja siivoamiseen, toisin kuin päiväkodissa hoitajilla, ainakin pääsääntöisesti.

4. Päiväkodissa toiminta on valvotumpaa ja ohjattua. Siellä on aina useampi aikuinen, jos vaikka yksi työntekijä oitaa asiat "huonosti" tms.

5. Päiväkodissa on myös muita "virikkeitä", musiikkia, jumppaa, erityislastentarhanopettajan arviokäynnit. Päiväkodissa puututaan helposti esim. kehityksen/oppimisen viivästymiseen.

6. Ainakin meidän lasten päiväkodissa on toimiva omahoitajajärjestelmä, pääsääntöisesti siis sama ihminen hoitaa lapsia. Paitsi vuorojen alussa ja lopussa, lomilla jne.voi olla toinen ihminen SAMASTA ryhmästä. Siis tuttu aikuinen lapselle kuitenkin.

7. Työaikalain vuoksi emme olisi edes saaneet lapsiamme perhepäivähoitoon. Työpäivämme matkoineen ylittävät 10 tuntia.

mm. nämä asiat puhuivat meillä päiväkodin puolesta.

Ei ollut vaihtoehtoja, koska tein vuorotöitä. Eli päiväkoti on ainoa paikka, mihin voi viedä vuorohoitolapsen meidän kaupungissa. Mutta ihan hyvin he on asiansa hoitaneet.

• Tykkää
Reactions: Lex
Ei ole mun tehtäväni varmistua siitä...pk:n johtaja (oletan että hän) on hoitanut sen homman hyvin.

Niin mäkin olen olettanut ja varmasti kaikki vanhemmat olettavat, mutta totuus on toinen.

Nyt en tarkoita Anatolia teidän päiväkotia, mutta kuinka moni pk:n johtaja työskentelee valtavan paineen alaisena yrittäen vastata joka tahon vaatimuksiin. Vanhemmat, työntekijät, oma pomo, kunnan isot kihot esim. sos- ja tev.lautakunnassa jne. Minkä se johtaja sille voi, jos lapsia tunkee ovista ja ikkuinoista, vaikka paikkoja ei lain mukaan olisi enää yhtään. Tiedän monta tapausta, jossa johtaja on pakon edestä ottanut lapsia ylipaikoille, kun kunnalla ei ole ollut tarjota hoitopaikkoja kaikille tarvitsijoille.

Miten sitä voi vanhempana varmistua, että päiväkodissa toimitaan lain rajoissa kaikissa tilanteissa (sijaiskiellot, loma-ajat jne.) Mitä täytyy tapahtua, ennenkuin tähän tilanteeseen herätään? Liikaa lapsia ja liian vähän hoitajia - eikö tässä ole jo kyse lastemme turvallisuudesta?

Niin ja oikeasti on kiva kuulla teidän positiivisia kokemuksia pikkulasten päiväkotiurista, mahtavaa kuulla, että jotkut kunnat toimivat lain mukaan. Harmi ettei meidän kaupungissa ajatella lasten turvallisuutta. Olisivatkohan yksityiset päiväkodit tarkempia lapsiryhmien koosta ja hoitajien määrästä joka tilanteessa? Kokemuksia?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25612956:
Mä halusin lapseni päiväkotiin, koska vaikka kaverit ja hoitajat välillä vaihtuivatkin, ainakin seinät pysyivät samoina. Lasteni ollessa pieniä perhepäivähoidossa olevilla varahoitaja saattoi olla ihan kuka tahansa alueen perhepäivähoitajista ja lapset saattoivat joutua milloin minnekin. Pidin siis hyväna asiana sitä, että lapsen hoitopaikka ei vaihtunut kuin korkeintaan heinäkuussa, kun oma päiväkoti oli kiinni, ja lapsi sai mennä aina aamuisin samaan tuttuun paikkaan. Esikoinen oli 1 v 10 kk mennessään päivähoitoon. Kuopus oli jo 3 v.

Ei ne seinät auta lasta kasvamaan eivätkä paljoakaan turvallisuutta tarjoa. Kannattaisi äitien miettiä mieluummin mitä pieni lapsi tarvitsee kuin ulkoisia, lapselle usein varsin merkitsemättömiä asioita. Tärkeiden turvallisten ihmissuhteiden merkitys on jotenkin asia jota ei enää mielletä tärkeäksi ja kuitenkin tämä lapsen kehityksen ja hyvinvoinnin kannalta se kaikkein olellisin asia!

Halusimme lapselle vahvistusta toiselle kotikielelleen, ja etsimme tämänkielistä hoitajaa aikamme, mutta koska sitä ei löytynyt, päädyimme kielipäiväkotiin, joka onkin osoitauttunut hyväksi valinnaksi; olemme saaneet lapsen ryhmästä uusia perheystäviä, kun olemme tutustuneet toisten lasten vanhempiin ja lapsi oppii siellä kaikkea sellaista, leikkejä ja lauluja yms. mitä isänsä ei ehtisi hänelle millään opettaa.

Meillä tilanne on itsestäänselvä, koska vuorohoitoa on saatavilla vain yhdessä paikkakuntamme päiväkodissa.

Yleisesti ottaen pidän perhepäivähoitoa periaatteessa mukava asiana, mutta mahdollisissa riski mahdollisiin väärinkäytöksiin on mielestäni huomattavasti suurempi kuin päiväkodissa, jossa on paikalla useita valvovia silmäpareja ja työnjohto.
Lapsesta huolehtiminen on kuitenkin hirveän iso asia yksittäiselle vieraalle ihmiselle luotettavaksi.

En halunnut lasta yhden aikuisen varaan, vaan että ainakin hoitopaikka ja suurin osa kavereista pysyisivät samoina vaikka hoitaja sairastuisikin. Lisäksi koska lapsi ei osannut puhua koin että turvallisempi olla yhteisössä jossa on useampi aikuinen jos olisi hoitajan kanssa jotain ongelmaa.

Yhteistyössä