Miksi ulkomaalainen mies (suomessa asuva) harvoin ottaa naisen sukunimen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Vaikka luulisi siitä olevan vieraassa maassa vain hyötyä (työnsaannissa jne).
Ja sitä en ymmärrä lainkaan, että lapsille laitetaan isän puolelta vielä etunimetkin niin ulkomaisiksi jos kerta suomessa on tarkoitus elämää rakentaa.

Ei mulla muuta..

Koska se ei ole mahdollista läheskään aina: joka maassa mies ei voi ottaa naisen sukunimeä, ja läheskään kaikki Suomessa asuvat ulkkismiehet eivät ole maamme kansalaisia.

Mitä lasten nimiin tulee, niin ainahan toitotetaan sitä, että etunimen pitää sopia sukunimeen :D. Jos puoliksi ulkomaalaisella lapsella ei saa olla ulkomaalaista etunimeä, niin kenellä sitten? En myöskään usko, että kovinkaan moni mokuperhe ajattelee elävänsä elämää vain Suomessa. Minä henk.koht. päätin jo suomalaisen miehen kanssa eläessäni että tyttärestäni tulee XXX tai YYY, kumpikaan nimi ei suomalainen mutta loistavasti suomalaiseen suuhun sopiva, ja tyttö saikin toisen niistä nimistä. Poikani nimisiä taas löytyy ihan supisuomalaisista perheistäkin, vaikka nimi alunperin Kreikasta onkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Saippuasuu:
Eipä noi suomalaisetkaan miehet useinkaan ota vaimon sukunimeä...

luitko aloituksen? Suomessa voi olla hieman helpompi työllistyä jos on suomalainen sukunimi. Itse asiassa tämä kysymys heräsi kun kuulin miehestä joka otti vaimon nimen koska haluaa suomalaistua ja tehdä täällä töitä ja ottaa suomen kansalaisuuden.
Arvostan tuota miestä korkealle!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

luitko aloituksen? Suomessa voi olla hieman helpompi työllistyä jos on suomalainen sukunimi. Itse asiassa tämä kysymys heräsi kun kuulin miehestä joka otti vaimon nimen koska haluaa suomalaistua ja tehdä täällä töitä ja ottaa suomen kansalaisuuden.

Meinaat, että Muhammed Lahtinen on suomalaisempi kuin Muhammed Abdi? Nimi miehen pahentaa?

No oisko kulttuurilla tekemistä. Mun exän kulttuurissa on tapana että molemmat pitävät oman sukunimensä ja niin mekin teimme. Ois muuten yhdistelmä mun sukunimi+miehen etunimi ollut melko huvittava. Lapsille annettiin nimet jotka toimivat molemmissa maissa ja molemmilla kielillä.

Niin minäkin arvostan omaa ulkomaalaista miestäni. Hän ei ole ottanut suomalaista nimeä eikä kansalaisuutta. Hän ei myöskään halua suomalaistua, vaan ylläpitää tiettyjä asioita omasta kulttuuristaan: onhan hän ylpeä siitä mitä on.
Kieltä hän osaa lähes täydellisesti, on sopeutunut tänne erinomaisesti, ja töitä on tehnyt koko ajan täällä ollessaan, lukuunottamatta ekoja kuukausia jotka vietti suomen kielen ja kulttuurin koulutuksessa. Eikä ulkomaalainen nimi ole haitaksi ollut missään: näkeehän sen nyt päältäkin (ja cv:stä ) ettei hän ole suomalainen :)

Islamissa lapsi saa aina isän sukunimen (paitsi avioliiton ulkopuolella syntynyt), koska ihmisestä pitää aina tunnistaa, että kuka on isä, jotta liian läheiset avioliitot vältetään. Joten ainakaan muslimimies ei voi ottaa vaimon sukunimeä.

Meinaat, että Muhammed Lahtinen on suomalaisempi kuin Muhammed Abdi? Nimi miehen pahentaa?

Tästä tulikin mieleeni, että tiedän pikimustan sudanilaisen (tai en mä oo varma oliko se just Sudanista, mutta enivei) miehen joka otti suomalaisen nimen, tyyliä Matti Juhani Heinämäki. Esimerkiksi hammaslääkärin ilme on kuulemma ollut näkemisen arvoinen, kun huudetaan "Heinämäki!" ja ylös nousee mies, joka on musta kuin yö :D

Miksi pitää suomalaistua ja mitä erityisen hienoa ja arvostettavaa siinä on? Onko omassa kulttuurissa ollut jotain vikaa? Enemmän mä arvostan ihmistä, joka on ylpeä omasta alkuperästään, mutta pystyy sopeutumaan myös vieraaseen kultuuriin kuitenkaan omia juuriaan kadottamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Miksi pitää suomalaistua ja mitä erityisen hienoa ja arvostettavaa siinä on? Onko omassa kulttuurissa ollut jotain vikaa? Enemmän mä arvostan ihmistä, joka on ylpeä omasta alkuperästään, mutta pystyy sopeutumaan myös vieraaseen kultuuriin kuitenkaan omia juuriaan kadottamatta.

Minullakin kävi mielessä samankaltaiset mietteet. Ja arvostan tuota tummentamaani asiaa myös, sinä osasit sen hienosti ilmaista :)

Mietin, että miten korkealle mahdettaisiin arvostaa suomalaista naista, joka avioituu vaikkapa egyptiläisen miehen kanssa, ja egyptiläistyy niin nimensä kuin elämäntyylinsäkin suhteen? :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mietin, että miten korkealle mahdettaisiin arvostaa suomalaista naista, joka avioituu vaikkapa egyptiläisen miehen kanssa, ja egyptiläistyy niin nimensä kuin elämäntyylinsäkin suhteen? :snotty:

Niinpä. :D Nämähän on juuri sitä pohjasakkaa, pahimpia mahdollisia maansa pettureita, jokinorsuja jotka eivät ole suomalaista miestä saaneet.... :whistle: :saint: