Miksi tyttö (8kk) nukkuu niin vähän?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ma-mi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ma-mi

Jäsen
09.05.2005
351
0
16
Otsikossa se tulikin - meidän pimu nukkuu mielestäni tosi vähän ikäisekseen. Tietysti lapset on erilaisia, mutta tuntuu, että tyttö on väsynyt koko ajan. Rytmi on siis suurinpiirtein tällainen.

Aamulla herätys 05-06 aikaan :o
Aamupäikyille 8-9 välillä, nukkuu max 1h45min
Iltapäiväpäikyille 12.30-13 aikaan, nukkuu taas max 1h45min
Pikku-unet 17-18 aikoihin, nukkuu 15min-45min
Yöunille 20-21 aikaan

Tyttö nukkuu vuorokaudessa siis tosi vähän. Tai ihan sama vaikkei nukkuis ollenkaan jos olis pirteä, mutta koko ajan kitisee väsymystään. Yöt tyttö nukkuu hyvin ilman syöttöjä ja huutoja, mutta herää aamulla selvästi kesken unien tosi väsyneenä. Ollaan pimennetty huonekin, mutta ei auta. Olen yrittänyt vaikka mitä temppuja. Antakaa pliiiis jotain vinkkejä missä vois olla vika. Tässä mitä olen kokeillut/varmistanut.
- Ei ole kylmä eikä kuuma
- Ei ole nälkä
- Ei ole kipuja (suppo on annettu)
- Ei ole häiritseviä ääniä
- Nukkumaan olen laittanut umpiväsyneenä tai heti kun vähänkin väsynyt. Ei vaikutusta unien kestoon.
- Ei nuku yöllä yhtään enempää vaikka nukkuis päivällä tosi vähän

Ei tuo minusta nyt niin kamalan vähän ole. Yöunet toki voisivat olla vähän pidemmät, mutta päikkäreitä mun silmiin ihan riittävästi.

Onko tälläistä ollut aina vai onko nyt alkanut? Voi meinaan tehdä ihan ikäkin sen, että on levotonta, kun oppii paljon uutta. Toinen mikä tuli mieleen, niin mites allergian mahdollisuus?
Meillä maitoallergia teki tytön unista lyhyitä ja rauhattomia.

Meillä poika nyt 4kk ja aika samoissa taitaa olla tällä hetkellä unen määrä kuin teillä. Yöunet yleensä n.9h ja kolmet päikkärit otetaan, joista kahdet on lyhyemmät ja yhdet pitemmät. Päikkäreiden kesto vaihtelee 30min-2,5h. Joten minusta ei ole liian vähäistä teillä tuo unen määrä. Tietty jos huomaa että on väsynyt niin sittenhä nse unen laatu voi olla huonoa, mtuta määrällisesti kuulosta tuon ikäiseksi ihan normaalilta. Moni tuon ikäinen kun menee kaksilla päikkäreilläkin.

Musta nuo kertomasi unien määrät on hyvät 8-kk:lle. Hän nukkuu heräilemättä yön ja kolmet päikkärit, joista kahdet pidemmät.

Voisiko jatkuvan kitinän syy olla jokin muu kuin väsymys? Voisiko olla ikään kuuluvaa eroahdistusta? Meillä tuossa iässä poika tykkäsi olla lattialla pidempään jos minä olin siellä mukana hänen kanssaan, muuten tuli pikkukitinää... Tai olisiko vatsakipuja allergioiden tai herkkävatsaisuuden takia?

Mä veikkaan että kyseessä ei oo unen määrä vaan unen laatu. Tuossa iässä monesti aivot käy ylikierroksilla nukkuessakin joten aina uni ei ole kovin hyvää ja piristävää.
Ahmuttaren veikkaamaa allergiaa epäilen suuresti jos tytöllä ei mitään muuta oireita oo. Ei kaikki vauvan kitinän ja unettomuudet aina sairautta tarkota. Kannattaa vaan kokeilla saisko niitä päikkäreitä mitenkään venytettyä. Meilläkin joskus poika saattaa herätä puolen tunnin päästä nukkumaan menosta täysin kirkkain silmin. Aikani kun vaunuja heiluttelee esim. kynnyksen yli niin että mukavasti vaunu tärisee niin saattaa jatkaa uniaan vielä tunnin eteenpäinkin. Tai jos laitat tytön vaunuihin ulos nukkumaan ja annat nukkua reilun tunnin ja sitten lähdet vaikka tunnin kestävälle vaunulenkille niiin nukkuisko tyttö sitten pidempään. Yleensä vauvat tykkää nukkua kun vaunut liikkuu ja tärisee. jos edes yhdet päikkärit sais pidemmiksi siten.

Sanle: en suinkaan väittänyt että ap:n tapauksessa kyseessä olisi allergiaa tai sairautta. Allergia tai jonkunlainen herkkävatsaisuus oli yksi vaihtoehto josta kirjoitin. Tämä menee jo "off the topic" mutta joskus allergioiden ainoa päällepäin näkyvä oire on esim. kitinä ja riittämättömät/huonot unet... ilman muita oireita :/ Noh joo, se siitä aiheesta :)

Ap:lle vielä: meillä pahin eroahdistusvaihe oli 8-10 kk iässä. Äiti ei saanut mennä kauas tai kitinä alkoi. Vaihe loppui melkein kuin seinään 10 kk iässä :)

Meillä sama unimäärä. Poika 8 kk. Siis 8 kk ikäisen tulisi nukkua 13-15 h vuorokaudessa.
Meillä näin:
Nukkumaan 20.30
Herätään 7.30 nukutaan yleensä yöt heräämättä
10.30-11 unet
14.30-16.30 unet

Kiitos vastaajille. En usko että allergia on kyseessä, koska tyttö on muuten ihan "ok" eli ei mahdotonta kitinää, mutta siis väsykitinää. Tyttö herää yleensä 45min nukuttuaan, mutta pienellä hytkyttelyllä nukahtaa uudestaan. Ja herää sit tunnin päästä siitä. Liikkumaan on tosiaan lähdetty, joten saattaahan sekin vaikuttaa asiaan. Nytkin tuolla cd-levyjä räplää :o Ja kiitos kommenteista, että tytön unet ovat "normaalin" mittaiset. Olen yrittänyt jättää viimeisiä pikku-unia pois, mutta sit ei ainakaan uni tule kun käy ihan kierroksilla ja herää jumalattoman aikaisin.

Olen itse kans yllättynyt kuinka vähän pienet lapset saattavat nukkua. Tuo on kyl ihan normaalia jos vertaa mitä on meidän lapset tuossa iässä ollut.
Meillä lapset ollu tos iäs kans hyvin itkuisia, liekö eroahdistusta. Lisäks tuon ikäinen tarvii hirveesti energiaa, muttei jaksa syödä kerralla paljon, tarvii usein tankata.
Toki kannattaa aina kyl muistaa, että voi olla allergioita, sairautta ym. Tai lapsi voi olla vaativa, kaipaa jatkuvaa huomiota.

Tuosta aamuheräämisestä. Meillä lapset on aina herännyt aikaisin n.5-7 ja olen kokeillu keinoja a) vähentää ja lyhentää päikkäreitä b) valvottaa iltaisin ja tuloksena on ollut se, että lapsi ei nuku yhtään pitempään, on vain entistä kiukkuisempi...Kaikkea voi kokeilla, mut joskus rytmin muuttaminen on tosi vaikeaa. Voimia, ymmärrän, että ottaa hermoille, kun lapsi herää aikaisin :hug:

Olen aiemminkin huomannut, että asiat korjaantuu kun käy täällä "narisemassa". Tyttö nukkui viime yönä 10 tuntia eli 20-06. Suht siedettävä aika herätä tuo klo 06. Mieskin tykkäsi kun oltiin kerrankin samaan aikaan aamupalalla.

Yhteistyössä