Miksi tutin syöminen on vauvalle pahasta?

• Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti
ihmettelijä
Miksi jotkut eivät anna tuttia vauvalle vaan ovat itse tuttina. Mikä se paha asia tutissa on? Meillä syötiin tuttia synnäriltä lähtien 1v asti. Hyvin pystyin silti imettämään.

ve
Alkuperäinen kirjoittaja Peltoniemen Hintriikka:
Kaipa jotkut pelkää sitä vieroittamisvaihetta, tai imuotteen vääristymistä...
Meilläkin syötiin tuttia (aika paljonkin ja jo laitokselta saakka) eikä ongelmaa kummankaan edellämainitun kans.
Juuri näin. En kuitenkaan ymmärrä miten se imuote kärsii jos kuitenkin imettää eikä tuttipullosta juota. Vierottaminen sujuu kanssa helposti kun vanhemmat vaan jaksaa olla johdonmukaisia ja kärsivällisiä. Meillä heitettiin kerrasta kaikki pois. Itki sen yhden päivän ( ei kaiken aikaa vaan satunnaisesti kun muisti ettei olekaan tuttia) ja illalla nukahtaminen oli hieman vaikeampaa (itki ehkä ½ tuntia sitten nukahti). Sen jälkeen ei tuttia kaivannu.

vieras
Minusta suurin osa vauvoista ei tarvitse tuttia, vaikka onhan se vanhemmille helpompi niin. Joillakin imemisen tarve on voimakas, jolloin tutista voi olla hyötyä, mutta suurin osa ei varmasti sitä tarvitsisi.. Mulla on kolme lasta joista vain esikoinen on jonkin aikaa syönyt tuttia. Voi hyvinkin häiritä imetystä, jos laitoksella jo laitetaan tutti tissin sijaan suuhun. Ei kaikilla tietenkään, onneksi :)

Kai se on jotenkin hampaille huonoksi tai/ja vieroittaminen hankalaa.
Mut meillä ei tuttia syödä tasan siksi, ettei meillä kummatkaan mukulat oo sitä ottanu. Tai tälle kuopukselle oon vielä yrittäny antaa, mut ei hän oikein hiffaa ideaa. Esikoinen vain aina suuttu kun yritin tuttia suuhun. Onkohan meillä geeneissä joku tuttiviha :whistle:

ve
Alkuperäinen kirjoittaja juuri hammaslääkärissä käyty:
Alkuperäinen kirjoittaja ve:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Eikös se ollu hampaille huonoksi?

Meillä ei kumpikaan lapsi ole syönyt tuttia, eivät vaan hiffanneet sen jujua.
Jos yli 1v syö niin voi vaikuttaa purentaan muuten ei.

Ei kun siis jos yli 2 v syö
ok. meille kerrottiin, että 1v kannattaa heittää pois tutit ja pullot. hyvä vaan jos on myönnetty vuosi lisää aikaa ;)

Pelkäävät että imuote vääristyy, vauva ei saa tarpeeksi maitoa kun korvaa imemisen tutin lutkutuksella, pelkäävät että hampaisiin tulee purentavirheitä ja pelkäävät tutista vieroitusta, kai? Itse taas annoin mielummin tutin kuin olin tuttina. Mitään ongelmia ei ollut.

Ei se ole haitannut meilläkään imetystä, meille oli suuri helpotus kun 5kk iässä huoli tutin, saatiin joku järki siihen tuttina olemiseen. Kaikilla rinnat eivät kestä sitä jatkuvaa syöntiä ja kun kova vimma on imeä niin tutti auttaa. Ja ongelma oli myös se että kova hinku imeä, muttei halunnut maitoa samalla, aina suuttui kun lupsutellessakin tuli maitoa suuhun. Tutista ku ei tule niin alkoi sitä imeä.

Hampaisiin voi tulla jotain, ilmeisesti vaikuttaa purentaan. Vierottamista moni pelkää, mut sehän on vaan äidin ja isän päätös: tutti pois eikä enää takasin. Tutti ei mun tietääkseni tissittelyä mitenkään haittaa, päinvastoin, ei tarvii olla vauvalle huvituttina. Muutenkin tutti on tosi hyvä pikkuapulainen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minun lapselleni annettiin tutti jo sairaalassa. keskoset erityisesti opetetaan syömään tuttia. keskostutit ovat sellaisia tavallista pienempiä tutteja.
keskoset syövät tuttia ruuansulatuksen takia. koska ruoka tulee osittain tai kokoneen letkusta niin tutin syöminen helpottaa mahavaivoja.

tuuti
Silloin kun me oltiin pentuja, ei tutin syöminen ollu ihmeellistä vaikka lapsi ois ollu isompikin, esim 3-4-vuotias. Taisin itse lutkuttaa tuttia tosi kauan ja ihan suorat on hampaat. Nyt oma poika 10kk syö tuttia säännöllisen epäsäännöllisesti ja toivon että saan sen pois lähiaikoina...kuukausina..

Yhteistyössä