miksi tupakoitsijalle saa sanoa ihan mitä vaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Lihava vaarantaa lihavuudella itsensä ja kenties pilaa muiden maisemia.

Tupakoitsija vaarantaa tupakoinnillaan kaikki lähellä olevat. Vaikka ei polttaisi ihan muiden vieressä, pelkästään vaatteista ja hengitysilmasta tulee myrkkyjä vielä pitkän aikaa. Tupakoitsijat kuuluu mun arvoluokituksella alimpaan kastiin mitä olla ja osaa!

Siinä nyt ainakin vissi ero!

ja lihava ei sitten aiheuta lapsilleen ongelmia? oletko kuullut, että syömistottumukset periytyvät. jos vanhemmat ovat lihavia, on todennäköisempää että lapsestakin tulee lihava. kyllä ne lihavatkin vahingoittaa muidenkin terveyttä.
jos jääkaapissa on vaan rasvaa ja makkaraa, niin eipä ne lapset kovin terveellisesti syö.

ja toi hengitysilma..noh, itse en ikinä polttanut tupakoimattomien läheisyydessä. kaikkea ei tietenkään voi estää, mutta on niitä myrkkyjä ihan ulkoilmassakin, pakokaasut, saasteet...

niin, ja en sun arvoistas tiedä, mutta mun mielestä tupakoitsija on paljon ylempänä kun vaikka pedofiilit ja lapsenhakkaajat..mut ehkä sit sun mielestä tupakointi on noita pahempi juttu.

Just tota tarkoitin naivilla ajattelullasi, että lihavien jääkaapit täynnä rasvaa ja makkaraa.. Huoh!
Meillä syödään normaalia terveellisemmin varmasti ja lapset on laihoja, jopa ehkä liiankin. Itse olen ylipainoinen sairauteni takia, mutta yritys kova laihtua.

ylipainoisista todella minimaalinen osa on lihavia sairauden takia, että siihen on turha vedota.
suurin syy ylipainolle on ruokailu ja liikuntatottumukset.
ja kyllä, on myös oma päätös laihduttaa, ja jättää ne rasvat ja sokerit kaupan hyllylle.

PEESI!

ja riippuvuus se tupakointi on, ihan niinkun mikä tahansa.

Kuten esimerkiksi ylensyönti :whistle: Sokeririippuvuus :whistle: Sipsit maistuu ja silleen... :whistle:

Pata kattilaa vai mitenkäs se menikään... ;)

Tupakointi ja raskaus

Noin 20 prosenttia suomalaisista sikiöistä altistuu raskausaikana tupakansavulle. Sen sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Sikiö saattaa altistua suuremmalle nikotiinipitoisuudelle kuin tupakoiva äiti.

Noin 20 prosenttia suomalaisista sikiöistä altistuu raskausaikana tupakansavulle. Nuoret ja vähän koulutusta saaneet äidit tupakoivat kolme kertaa niin paljon kuin korkeasti koulutetut.

Tupakoinnin vaikutusta raskauteen on tutkittu vuosia ja tulokset osoittavat kiistatta tupakansavun kemiallisten yhdisteiden terveyshaitat sikiölle. Tupakansavun sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Nikotiini, häkä ja muut myrkyt kulkeutuvat sikiöön.

Istukan kautta sikiön verenkiertoon imeytyvä nikotiini saa aikaan kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen ja aiheuttaa akuutin hapenpuutteen (hypoksia). Synnytyksessä otetuissa napaverinäytteissä on todettu lapsen veren nikotiinipitoisuuden olevan yhtä suuri tai suurempi kuin äidin veren nikotiinipitoisuuden.

Nikotiini on vaarallista myös lapsen hermostolle ja hidastaa hermo- ja aivosolujen jakautumista. Häkä, syanidi ja tupakalle altistuvan sikiön hapenpuute lisäävät nikotiinin aiheuttamien hermostovaurioiden riskiä. Nikotiinin vaikutuksesta sikiön sydämen lyönti kiihtyy ja hengitysliikkeet vähenevät. Lapsella saattaa olla synnytyksen jälkeen nikotiinin vierotusoireita, jotka näkyvät ärtyneisyytenä ja itkuisuutena.

Häkäkaasun ja nikotiinin ohella tupakansavun syanidi, kadmium ja lyijy ovat suurimmat sikiön kasvuhäiriön aiheuttajat. Syanidi on solumyrkky ja häiritsee solun elintoimintoja.

Kohdun ulkoinen raskaus ja keskenmeno

Tupakointi lisää kohdun ulkoisen raskauden riskiä 2,5-kertaiseksi. Tämän riskin vähentämiseksi tupakointi olisi syytä lopettaa 2-3 kuukautta ennen raskautta.

Tupakointi kaksinkertaistaa alkuraskauden keskenmenoriskin. Mitä enemmän polttaa, sitä suurempi keskenmenoriski on. Tupakointi aiheuttaa myös miniabortteja, jolloin raskaus keskeytyy jo ennen kuukautisten poisjääntiä.

Sikiön kasvu ja syntymäpaino

Jos äiti tupakoi raskauden aikana, sikiön kasvu äidin kohdussa hidastuu ja vastasyntynyt painaa syntyessään noin 150-400 grammaa tavanomaista vähemmän, äidin polttamien savukkeiden määrästä riippuen.

Tupakointi haittaa veren virtausta istukassa ja rajoittaa sikiön ravinnonsaantia. Tupakointi lisää keskosuutta, ja vaikeasti alipainoisista vauvoista 80 prosenttia on tupakoivien äitien lapsia. Alhainen syntymäpaino lisää vastasyntyneen kuolemanriskiä ja kätkytkuolemanvaaraa.

Pakkotupakointi ja raskaus

Myös pakkotupakoinnin on todettu haittaavan sikiön kehitystä ja lisäävän kohdunulkoisen raskauden ja keskenmenon vaaraa.

Rintaruokinta

Tutkimusten mukaan tupakointi saattaa vähentää äidin rintamaidon määrää ja alentaa maidon rasva- ja ravintopitoisuutta.

Vauvan terveys ja pitkäaikaisvaikutukset

Tupakoivien vanhempien vauvoilla on kaksi kertaa enemmän hengitystieinfektioita kuin tupakoimattomien vauvoilla. Äidin raskausaikainen tupakointi kaksinkertaistaa vauvan riskin sairastua astmaan, samoin vauvan vatsakoliikkien ja huulihalkion riski kasvaa.

Raskausaikaisella tupakoinnilla saattaa olla myös pidempiaikaisia vaikutuksia vauvan terveyteen. Se saattaa rajoittaa painonnousua, pituuskasvua sekä hidastaa lukemisen ja matemaattisten taitojen kehittymistä. Myös yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla. Tupakointi häiritsee naisen raskausaikaista hormonitasapainoa, millä saattaa olla pidempiaikaisia vaikutuksia naisen lisääntymisterveyteen.

Raskaudenaikaisen tupakoinnin vaikutukset eivät aina näy ultraäänitutkimuksessa, paitsi jos vauvan kasvu on hidastunut. Tupakointi on voinut aiheuttaa pysyviä vaurioita sikiön keskushermostoon, vaikka lapsen syntymäpaino olisi yli kolme kiloa.

Tupakoinnin lopettaminen

Tupakointi kannattaa lopettaa ennen raskautta. Nikotiinikorvaushoitoa voi käyttää myös raskauden aikana. Silloin lapsi ei saa nikotiinin lisäksi häkäkaasua tai muita tupakansavun myrkkyjä. Nikotiiniakin sikiöön siirtyy vain kolmannes siitä määrästä, jonka tupakoiva äiti ja sikiö saavat yhdestä savukkeesta.

Lopettaminen nikotiinikorvaushoidon avulla on viisainta tehdä 1-3 kuukautta ennen raskauden alkua ja hedelmöitystä.

Lisätietoja:

Duodecimin Käypä hoito -suositus: Tupakointi, nikotiiniriippuvuus ja vieroitushoidot: http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=khp00042

Vierola, H. Tupakka ja naisen terveys. Helsinki 1994.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Sillä onhan se terveysriski, täysin turha sellainen. Mutta uskoisin, että tupakoitsija tietää sen ihan itsekin, jos on täysi-ikäinen ja suht täysijärkinen ihminen, joten en tajua miksi kenenkään pitää siitä mennä nalkuttamaan. Jokaisen oma elämä, oma päätös.

Olen kyllä tasan eri mieltä tuosta oma elämä, oma päätös-kohdasta. Kyllä ne rahat mitä mieheltä tupakkaan meni, oli joka sentti pois meidän yhteisestä taloudesta. Jokainen tupakanhajuinen hönkäys autossa tai kotona häiritsi minua ja altisti minut ja lapset tahtomattamme passiiviselle tupakoinnille. Jos olisimme 50 vuoden päästä naimisissa, ja mies saisi keuhkoahtaumatauti-diagnoosin, niin ei todellakaan olisi herkkua minulle, lapsille ja muille lähiomaisille katsoa kun toinen sairastaa ja pikkuhiljaa kokee tuskallisen tukehtumiskuoleman. Totta, ei se ole helppoa sille sairastuneellekaan, mutta tahtomattamme me joudumme sen luopumistyön ja surun käymään läpi, kun toinen kuolee silmiemme edessä tupakan aiheuttamiin komplikaatioihin. Ei TODELLAKAAN ole siis oma elämä, oma päätös, vaan ITSEKÄS päätös, joka vaikuttaa kaikkiin lähipiirissä oleviin.

Nimimerkillä tupakoitsijan ex-vaimo, tupakoivan isän tytär ja erittäin rakkaan ja läheisen ukkinsa tupakalle menettänyt ex-tupakoitsija.

Kirjoitat ihan asiaa, mutta en mä tuonkaan perusteella silti antaisi kenellekään oikeutta mennä nalkuttamaan toiselle ihmiselle siitä, että tämä tupakoi. Oma puoliso tms on eri asia, mutta etäisempien ihmisten voisi antaa tehdä omat päätöksensä ihan itse. Sillä kyllähän he ne riskit jo tietää, mitä tupakkaan liittyy. Mä en polta, mutta en ole sekuntiakaan kuvitellut että mun pitäisi mennä paasaamaan tupakoivalle ystävälleni siitä, miten kamalaa myrkkyä tupakka on, siltä varalta että hän ei ehkä sitä tietäisi, ja minä ylempänä & älykkäämpänä olentona olen velvollinen häntä siitä valistamaan :xmas: .

Tupakoitsija vaarantaa tupakoinnillaan kaikki lähellä olevat. Vaikka ei polttaisi ihan muiden vieressä, pelkästään vaatteista ja hengitysilmasta tulee myrkkyjä vielä pitkän aikaa. Tupakoitsijat kuuluu mun arvoluokituksella alimpaan kastiin mitä olla ja osaa!

ja lihava ei sitten aiheuta lapsilleen ongelmia? oletko kuullut, että syömistottumukset periytyvät. jos vanhemmat ovat lihavia, on todennäköisempää että lapsestakin tulee lihava. kyllä ne lihavatkin vahingoittaa muidenkin terveyttä.
jos jääkaapissa on vaan rasvaa ja makkaraa, niin eipä ne lapset kovin terveellisesti syö.

ja toi hengitysilma..noh, itse en ikinä polttanut tupakoimattomien läheisyydessä. kaikkea ei tietenkään voi estää, mutta on niitä myrkkyjä ihan ulkoilmassakin, pakokaasut, saasteet...

niin, ja en sun arvoistas tiedä, mutta mun mielestä tupakoitsija on paljon ylempänä kun vaikka pedofiilit ja lapsenhakkaajat..mut ehkä sit sun mielestä tupakointi on noita pahempi juttu.

On tainnut osua arkaan paikkaan? =)
Ensinnäkin, lihavuuteen on monia muitakin syitä kuin se, että kaapissa on vain rasvaa ja makkaraa. On sairauksia ja lääkityksiä jotka lihottaa. Ja lihavalla ihmisellä on aika usein kuitenkin ihan normaalipainoisia lapsia.
Toisekseen, lapsenhakkaajat ja pedofiilit on pohjasakkaa, mutta miten se muka tekee tupakoinnista vähemmän epäterveellisen ja turhan tavan?

miten niin arka paikka? en polta enää, en ole vuosikausiin, mutta joudun kyllä katselemaan miten ystäväni sen kanssa kamppailee.

ja lasten liikalihavuus vaan lisääntyy ja lisääntyy. faktoja löytää, ja on ihan täysin varma juttu, että lihavien lapsilla on riski lihoa itsekkin. siitä on turha tapella.

ja lihavalla voi olla normipainoiset pienet lapset, mutta mitäs sitten kun lapset ovat teini-iässä? niin, sitten se alkaa näkyä, se ruokailutottumusten voima.

Hohhoijjaa, en jaksa tohon edes kommentoida. Anyway, kyllähän ne ruokailutottumuksetkin aika usein periytyvät mutta oletko ajatellut että ehkä ne näkemäsi ja halveksumasi lihavat todella yrittävät laihduttaa? Ehkä he paraikaa yrittävät muuttaa elämäntapojaan ja ovat ehkä jo saaneetkin kilon pari pois? Ja ehkä nämä lihavat tiedostavat ongelmat eivätkä niitä halua omille lapsilleen ja näin ollen pienestä pitäen laittavat lapsen liikuntaharrastuksiin ja opettavat terveellisiä ruokailutottumuksia. Et sinä voi tietää miten hyvin ne pullukat osaavat ravinto-opit, ehkä kyse ei olekaan siitä? Ehkä he ovat tunnesyöppöjä tai kenties sairastavat ahmimishäiriötä? Kaikki kun ei niin mustavalkoista ole. Ja totta on sekin, että aika harva tupakoivan lapsi on savuton aikuisena. Todella harva.

Alkuperäinen kirjoittaja Mariaa:

Hohhoijjaa, en jaksa tohon edes kommentoida. Anyway, kyllähän ne ruokailutottumuksetkin aika usein periytyvät mutta oletko ajatellut että ehkä ne näkemäsi ja halveksumasi lihavat todella yrittävät laihduttaa? Ehkä he paraikaa yrittävät muuttaa elämäntapojaan ja ovat ehkä jo saaneetkin kilon pari pois? Ja ehkä nämä lihavat tiedostavat ongelmat eivätkä niitä halua omille lapsilleen ja näin ollen pienestä pitäen laittavat lapsen liikuntaharrastuksiin ja opettavat terveellisiä ruokailutottumuksia. Et sinä voi tietää miten hyvin ne pullukat osaavat ravinto-opit, ehkä kyse ei olekaan siitä? Ehkä he ovat tunnesyöppöjä tai kenties sairastavat ahmimishäiriötä? Kaikki kun ei niin mustavalkoista ole. Ja totta on sekin, että aika harva tupakoivan lapsi on savuton aikuisena. Todella harva.

oletko itse ajatellut, että se tupakoitseva ketä halveksit on saattanut juuri olla viikon lakossa? kaikki ei todellakaan ole mustavalkoista. ei kukaan taatusti tahdo polttaa, kyllä lähes kaikki tahtovat siitä eroon.

nojoo, pointti jäi monella taas tajuamatta. en halveksu lihavia, enkä tupakoitsijoita. enkä ikinä menisi laukomaan kummallekkaan minkäänlaisia totuuksia, mitä he taatusti tietävät.

mutta yleinen mielipide on, että tupakasta saa valittaa, tupakoitsijaa saa haukkua, hänelle saa sanoa ihan mitä vaan. ja se on väärin.

Onkohan lihava tupakoitsija kuinka alhanen ihminen :/
Varsinkin jos molemmat on omavalintasia. Eli HALUU tupakoida ja HALUU mussuttaa herkkuja maaten sohvalla...

Onko ihminen sitten parempi, jos on sairauden takia lihava ja tupakoi lihavuudesta johtuvan masennuksen aiheuttaman riippuvuuden takia?

Mä lähen ainaki myrkyttämään nyt naapureita partsille :saint:

Laihoille vasta auotaankin päätä....epäillään kovaan ääneen anoreksiaa tai bulimiaa, sanotaan luurangoksi, kysytään että syötkö sä koskaan mitään, mulkoillaan jos laiha ihminen ottaa vain salaattia noutopöydästä, jne. Ja se on mukamas ihan normaalia sanoa noin. Mulla ei tooooodellakaan ole tätä ongelmaa enää itselläni :laugh: :ashamed: mutta aikoinaan olin hoikka, ja söin kyllä oikein hyvin, olin täysin terve. Mitäköhän lihava ihminen tykkäisi, jos siltä mentäisiin kysymään että millaisia jättimääriä sä oikein syöt, kun oot ton kokonen? :/
Mun mies lopetti tupakoinnin kuusi päivää sitten, ja olen tosi iloinen sekä itseni että hänen puolestaan =). Toivon, että päätös pitää. Sillä onhan se terveysriski, täysin turha sellainen. Mutta uskoisin, että tupakoitsija tietää sen ihan itsekin, jos on täysi-ikäinen ja suht täysijärkinen ihminen, joten en tajua miksi kenenkään pitää siitä mennä nalkuttamaan. Jokaisen oma elämä, oma päätös.
Kunhan ei raskaana polttaisi :/ .
Tupakoimattomuus ja normaalipainoisuus lienee se paras vaihtoehto :saint: .

Tuo on kyllä aivan totta että laihoille useammin auotaan päätä eikä ymmärretä ollenkaan että se tuntuu ihan yhtä pahalta kun jos lihavaa haukutaan. Laihuutta on jotenkin suotavampaa päivitellä ääneen kuin lihavuutta. Ei se laihuuskaan aina ole oma valinta. Toiset vaan on pienempiä söipä mitä tahansa ja miten paljon tahansa.

Juu turha se on tupakoitsijalle mennä valittamaan, eiköhän tupakoiva tiedä tekojensa seuraukset ihan hyvin. Mä lopetin ennen raskautta, mutta nytten valitettavasti lipsuillut, kovasti stressiä ollut ja tupakka auttaa. Siihen ei auta että joku seisoo vieressä ja valittaa, eikä se valittaminen vaikuta mun päätökseen yhtään. Mieluummin voisin olla ilman, mutta kukaan ei ole täydellinen. Syön superterveellisesti, liikun ja pysyn järjissäni. Jos olen polttanut 2 viikon aikana joka toinen päivä 3 tupakkaa niin voivoi. Kyllä Evelynn mieluummin ottaa järjissään olevan mamman vaikka välillä lipsuukin kun sekopään jolla ei enää mikää pysy käsissä.

Poden jo tarpeeks huonoa omatuntoa niistä tupakoista, joten ei siinä muiden tarvitse mieltä pahentaa lisää.

Mä oon lihava ja tupakoin niin että tulkaapa sit täräyttään jotain kunnon tekstiä tännekin.... Ai kaikki muut tässä perheessä on hoikkia ja meillä syödään terveellisesti (paitsi minä joka syön liikaa...) paljon kasviksia ja hedelmiä, lapset syö karkkia kerta viikkoon ja mehua vaan silloin ku on vieraita tai on jokin muu erityistapaus..Niin ja liikutaankin melko paljon..vaikka tupakoiva lihava oonkin.. No kukaan ei oo viel tullu sanomaan kummastakaan asiasta ainakaan mitenkään ilkeään sävyyn tai sit mä oon lisäksi viel tyhmäkin enkä ymmärrä..

Yhteistyössä