miksi tupakoitsijalle saa sanoa ihan mitä vaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmuli

Vieras
on se kumma että tupakoitsijalle saa sanoa ihan mitä törkeyksiä tahansa, mutta läskille ei.
"hyi sua, mikset sä lopeta, toi haiseekin kamalalle, etkö tajuu et toi vaarantaa sun terveyden" sanoo sairaalloisen ylipainoinen syödessään hampurilaista normaalipainoiselle kaverilleen, joka poltti.
entäpäs jos tämä kaveri olisi vastannut "hyi sua kun oot noin läski, mikset laihduta, toi on niin ällöttävää ja vaarantaa sun terveyden ja vielä syötkin epäterveellisesti".

tupakoitsija on täysin vapaata riistaa haukkumiselle ja päivittelylle, mutta lihaville pitää hyssytellä.

hyvä esimerkki: ylipainoiselle raskaana on vaara eri komplikaatioihin isompi kuin normaalipainoiselle. myös vauva on vaarassa. vastasyntyneen ongelmat on sitä suuremmat mitä isompi ylipaino on.

http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2007-01-13,104:2:431483,1:0:0:0:0:0:

ja tupakoinnin riskit nyt kaikki tiedämmekin raskaudelle ja vauvalle.

silti kukaan ei paheksu ylipainoista odottajaa, mutta kaikki paheksuvat tupakoitsevaa odottajaa.

asennevamma kenties?

niin, ja itse olen normaalipainoinen, en alipainoinen, ja olen tupakoinut mutta lopetin kun tulin raskaaksi.

Mua niin korpee täällä tälläiset aloitukset!! Milloin vinkuu joku röökaaja, milloin joku ylipainoinen ja milloin joku alipainoinen kun ei IKINÄ KETÄÄN MUUTA haukuta ja kenellekään muulle ei saa mitään sanoa, paitsi just MINULLE eikä kukaan tajua ja kaikki on perseestä ja miksi että hauku noita läskejä/laihoja/känniääliöitä/tupakoitsijoita vaan minua :headwall: :headwall:

Lihava vaarantaa lihavuudella itsensä ja kenties pilaa muiden maisemia.

Tupakoitsija vaarantaa tupakoinnillaan kaikki lähellä olevat. Vaikka ei polttaisi ihan muiden vieressä, pelkästään vaatteista ja hengitysilmasta tulee myrkkyjä vielä pitkän aikaa. Tupakoitsijat kuuluu mun arvoluokituksella alimpaan kastiin mitä olla ja osaa!

Siinä nyt ainakin vissi ero!

Aika naivi ajattelutapa tuo
"silti kukaan ei paheksu ylipainoista odottajaa, mutta kaikki paheksuvat tupakoitsevaa odottajaa.

asennevamma kenties?
"

Ylipaino johtuu monesti muusta kuin halusta syödä liikaa ja tupakanpoltto on kyllä ihan omasta halusta aloitettu.
Itselläni on paha kilpirauhasen vajaatoiminta ollut ja paino nousi rajusti vaikka en syönytkään joka ilta sipsiä ja suklaata, kuten monet luulevat lihavien tekevän.

Laihoille vasta auotaankin päätä....epäillään kovaan ääneen anoreksiaa tai bulimiaa, sanotaan luurangoksi, kysytään että syötkö sä koskaan mitään, mulkoillaan jos laiha ihminen ottaa vain salaattia noutopöydästä, jne. Ja se on mukamas ihan normaalia sanoa noin. Mulla ei tooooodellakaan ole tätä ongelmaa enää itselläni :laugh: :ashamed: mutta aikoinaan olin hoikka, ja söin kyllä oikein hyvin, olin täysin terve. Mitäköhän lihava ihminen tykkäisi, jos siltä mentäisiin kysymään että millaisia jättimääriä sä oikein syöt, kun oot ton kokonen? :/
Mun mies lopetti tupakoinnin kuusi päivää sitten, ja olen tosi iloinen sekä itseni että hänen puolestaan =). Toivon, että päätös pitää. Sillä onhan se terveysriski, täysin turha sellainen. Mutta uskoisin, että tupakoitsija tietää sen ihan itsekin, jos on täysi-ikäinen ja suht täysijärkinen ihminen, joten en tajua miksi kenenkään pitää siitä mennä nalkuttamaan. Jokaisen oma elämä, oma päätös.
Kunhan ei raskaana polttaisi :/ .
Tupakoimattomuus ja normaalipainoisuus lienee se paras vaihtoehto :saint: .

Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:
mutta ihmisen lihavuus voi johtua myös jostain sairaudesta eikä ylensyömisestä! ja kyllä mä luulen et tupakointi on vielä ainakin enemmän sairauksia aiheuttavaa kuin liikalihavuus.

Tuskin. Itseasiassa liikalihavuuden kansantaloudelliset seuraukset on aika aliarvioitu vielä tänäkin päivänä. MUTTA ei se tupakkasairauksienkaan hoitaminen ilmaista ole, ne onneksi vaan tuppaa kuolemaan ennemin (keuhkosyöpä, muut syövät, keuhkoahtaumatauti) kun taas liikalihavat pärjää lääkityksellä pidempään (sydän- ja verisuonitaudit, diabetes..).

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:
mutta ihmisen lihavuus voi johtua myös jostain sairaudesta eikä ylensyömisestä! ja kyllä mä luulen et tupakointi on vielä ainakin enemmän sairauksia aiheuttavaa kuin liikalihavuus.

Tuskin. Itseasiassa liikalihavuuden kansantaloudelliset seuraukset on aika aliarvioitu vielä tänäkin päivänä. MUTTA ei se tupakkasairauksienkaan hoitaminen ilmaista ole, ne onneksi vaan tuppaa kuolemaan ennemin (keuhkosyöpä, muut syövät, keuhkoahtaumatauti) kun taas liikalihavat pärjää lääkityksellä pidempään (sydän- ja verisuonitaudit, diabetes..).

voi olla joo, mut lihavuus ei ole aina ylensyönnistä kiinni vaan taustalla voi olla sairaus tai esim. jokin lääkitys joka vaikuttaa painoon.

Tupakoitsija vaarantaa tupakoinnillaan kaikki lähellä olevat. Vaikka ei polttaisi ihan muiden vieressä, pelkästään vaatteista ja hengitysilmasta tulee myrkkyjä vielä pitkän aikaa. Tupakoitsijat kuuluu mun arvoluokituksella alimpaan kastiin mitä olla ja osaa!

ja lihava ei sitten aiheuta lapsilleen ongelmia? oletko kuullut, että syömistottumukset periytyvät. jos vanhemmat ovat lihavia, on todennäköisempää että lapsestakin tulee lihava. kyllä ne lihavatkin vahingoittaa muidenkin terveyttä.
jos jääkaapissa on vaan rasvaa ja makkaraa, niin eipä ne lapset kovin terveellisesti syö.

ja toi hengitysilma..noh, itse en ikinä polttanut tupakoimattomien läheisyydessä. kaikkea ei tietenkään voi estää, mutta on niitä myrkkyjä ihan ulkoilmassakin, pakokaasut, saasteet...

niin, ja en sun arvoistas tiedä, mutta mun mielestä tupakoitsija on paljon ylempänä kun vaikka pedofiilit ja lapsenhakkaajat..mut ehkä sit sun mielestä tupakointi on noita pahempi juttu.

Hei kuule ap, luuletko sä että ihmiset paheksuu sua jotenkin vähemmän jos sä täällä nyt sitten vuorostas yrität haukkua muita ihmisiä?

Vois luulla, että aikuinen ihminen tajuu sen, että jos itse loukkaantuu muiden kommenteista niin ei ala itse yhtä ala-arvoiseksi. Mutta ei kun ei.

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
tupakointi on oma valinta ylipaino ei aina läheskään, olisko siinä suurin syy. tupakoinnin voi lopettaa raskauden ajaksi mutta sitä ylipainoa ei saa napista painamalla pois

ylipainoisista todella minimaalinen osa on lihavia sairauden takia, että siihen on turha vedota.
suurin syy ylipainolle on ruokailu ja liikuntatottumukset.
ja kyllä, on myös oma päätös laihduttaa, ja jättää ne rasvat ja sokerit kaupan hyllylle.

ja riippuvuus se tupakointi on, ihan niinkun mikä tahansa.

En koskaan sanoisi kenellekään raskaana olevalle tupakoinnista tai ylipainosta. Kaikki varmasti tietävät tupakoinnin ja ylipainon riskit raskausaikana ja ihan normaalissakin olotilassa. Valistusta saa varmasti neuvolassa ym.

Ei ole ulkopuolisen asia huomauttaa raskaana olevalle asiasta. Mielipide minulla asiasta on, mutta pidän sen omana tietonani. Toivottavasti muutkin ymmärtävät että ihmisellä on vastuu vain omasta ja lastensa elämästä. Ei kenenkään muun elämästä tai toisten lasten elämästä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tupakointi on oma valinta ylipaino ei aina läheskään, olisko siinä suurin syy. tupakoinnin voi lopettaa raskauden ajaksi mutta sitä ylipainoa ei saa napista painamalla pois

ylipainoisista todella minimaalinen osa on lihavia sairauden takia, että siihen on turha vedota.
ja kyllä, on myös oma päätös laihduttaa, ja jättää ne rasvat ja sokerit kaupan hyllylle.

ja sulla on fakta tietoo?

Pakko sanoa kyllä sen verran, että mun tuttavapiirissä on paljon lihavia, eikä ykskään oo sairaudesta johtuvaa, vaan TÄYSIN OMA VALINTA. Eli syömällä ja liikkumattomuudella ollaan ittensä siihen saatu :/ En sitä väitä, etteikö sairaudestakin vois johtua, mutta kyllä suurin osa taitaa olla ihan omavalintaisia lihavia.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Sillä onhan se terveysriski, täysin turha sellainen. Mutta uskoisin, että tupakoitsija tietää sen ihan itsekin, jos on täysi-ikäinen ja suht täysijärkinen ihminen, joten en tajua miksi kenenkään pitää siitä mennä nalkuttamaan. Jokaisen oma elämä, oma päätös.

Olen kyllä tasan eri mieltä tuosta oma elämä, oma päätös-kohdasta. Kyllä ne rahat mitä mieheltä tupakkaan meni, oli joka sentti pois meidän yhteisestä taloudesta. Jokainen tupakanhajuinen hönkäys autossa tai kotona häiritsi minua ja altisti minut ja lapset tahtomattamme passiiviselle tupakoinnille. Jos olisimme 50 vuoden päästä naimisissa, ja mies saisi keuhkoahtaumatauti-diagnoosin, niin ei todellakaan olisi herkkua minulle, lapsille ja muille lähiomaisille katsoa kun toinen sairastaa ja pikkuhiljaa kokee tuskallisen tukehtumiskuoleman. Totta, ei se ole helppoa sille sairastuneellekaan, mutta tahtomattamme me joudumme sen luopumistyön ja surun käymään läpi, kun toinen kuolee silmiemme edessä tupakan aiheuttamiin komplikaatioihin. Ei TODELLAKAAN ole siis oma elämä, oma päätös, vaan ITSEKÄS päätös, joka vaikuttaa kaikkiin lähipiirissä oleviin.

Nimimerkillä tupakoitsijan ex-vaimo, tupakoivan isän tytär ja erittäin rakkaan ja läheisen ukkinsa tupakalle menettänyt ex-tupakoitsija.

ja lihava ei sitten aiheuta lapsilleen ongelmia? oletko kuullut, että syömistottumukset periytyvät. jos vanhemmat ovat lihavia, on todennäköisempää että lapsestakin tulee lihava. kyllä ne lihavatkin vahingoittaa muidenkin terveyttä.
jos jääkaapissa on vaan rasvaa ja makkaraa, niin eipä ne lapset kovin terveellisesti syö.

ja toi hengitysilma..noh, itse en ikinä polttanut tupakoimattomien läheisyydessä. kaikkea ei tietenkään voi estää, mutta on niitä myrkkyjä ihan ulkoilmassakin, pakokaasut, saasteet...

niin, ja en sun arvoistas tiedä, mutta mun mielestä tupakoitsija on paljon ylempänä kun vaikka pedofiilit ja lapsenhakkaajat..mut ehkä sit sun mielestä tupakointi on noita pahempi juttu.

On tainnut osua arkaan paikkaan? =)
Ensinnäkin, lihavuuteen on monia muitakin syitä kuin se, että kaapissa on vain rasvaa ja makkaraa. On sairauksia ja lääkityksiä jotka lihottaa. Ja lihavalla ihmisellä on aika usein kuitenkin ihan normaalipainoisia lapsia.
Toisekseen, lapsenhakkaajat ja pedofiilit on pohjasakkaa, mutta miten se muka tekee tupakoinnista vähemmän epäterveellisen ja turhan tavan?

Erittäin isolla osalla ihmisistä ylipaino liittyy ahmimishäiriöön eli syömisongelmaan. Silloin kyse on hieman monimutkaisemmista jutuista, kuin normaalista painonhallinnasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Hei kuule ap, luuletko sä että ihmiset paheksuu sua jotenkin vähemmän jos sä täällä nyt sitten vuorostas yrität haukkua muita ihmisiä?

Vois luulla, että aikuinen ihminen tajuu sen, että jos itse loukkaantuu muiden kommenteista niin ei ala itse yhtä ala-arvoiseksi. Mutta ei kun ei.

öö..missä vaiheessa haukuin ketään? en ikinä ole ylipainoisia haukkunut, enkä ketään muutakaan. tuo ap kirjoitus oli ESIMERKKI, ei mun sanominen.

ajattelin herättää vaan keskustelua.. ketään ei saa paheksua, eikä kenellekään saa sanoa noin, kun kirjoitin. mutta silti, voisimpa vaikka vannoa että todella moni teistä on tuollaista törkeää tekstiä päästänyt suustaan tupakoitsevalle.

Yhteistyössä