Miksi tuntuu että sektiolla syntyneet lapset, joita ei ole imetetty ovat useammin kipeänä kuin alatiesyntyneet, imetetyt?

  • Viestiketjun aloittaja kolmen äiti
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Mistä tiedät toisten synnytyksistä ja imetyksistä? Ei kai niitä päiväkodissa tuntemattomille huudella? Ja miten se miten syntyy, liittyy siihen imettämiseen?
On kai sitä tutkittu, että pidempään äidinmaitoa saaneilla ois parempi vastustuskyky, mutta ei se sektio siihen liity mitenkään.

Mun lapsi syntyi sektiolla ja imetin melkein vuoden. Siihen asti oli aika lailla terveenä kunnes aloitti päiväkodin. Nyt koko ajan kipeänä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Tällaisen havainnon olen vain tehnyt tuttavapiirissä ja lastemme päiväkodissa... En haasta riitaa vaan haluaisin asiallista keskustelua aiheesta!
Kyllähän tämä ihan suoranainen sodanjulistus on. Et kai vaan tosissasi luule että tästä syntyisi jotain rakentavaa keskustelua? :D

*jää sivustalle seurailemaan konfliktin kehittymistä*
 
vieras
mulla esikoinen alateitse ja imetin 2kk, on ollu sairaana TOSI harvoin. Nejässä vuodessa 3 korvatulehusta, mitä nyt pikku nuhaa ja oksutauteja silloi tällöi.

Kuopus synty sektiolla ja imetin 4vkoa(joka loppu rosen-lastan takia), imetys lähti käyntiin paaaaljon paremmin ku esikoisella ja maito nous nopeampaa. Likka kipeenä jo 3vkoa vanhana ja sairastellu nuhaa ja oksutautia paljon useammin ku esikko. 2 vuoden sisään yks korvatulehus.

Molemmat kotihoidossa, edelleen. Et noh, empä tiijä, musta lapset jotka on päikkärissä sairastaa taas enempi ku kotona olevat :)
 
Eikös tämä keskustelu ole käyty jo kerran aikaisemmin?

Mutta uusintana, tuskin tälläkään kertaa löytyy montaakaan päiväkotia joissa vanhemmilta kysellään nuo synnytystavat ja imetyksen kestot. Ja varmaan ovat vanhemmat ihmetelleet jos/kun olet noita käynyt kaikilta utelemaan.
 
Mä en osaa sanoa oikein mitään. Tiedän paljon ja vähän sairastavia lapsia.
Mutta en kyllä ole niin utelias, että olisin kaivellut tietooni, miten kukakin niistä on syntynyt ja kuinka paljon ketäkin on imetetty.
 
aaaa
... no hohhoh, kaikenlaista havaitsee, kun tarkkailee ympäristöään.
Tärkeintä kuitenkin, että sinä olet hyvä äiti, eikös niin?? Sinäsinäsinä olet täydellinen. End of conversation.
 
Luulisin että se imetys vaikuttaa enemmän kuin synnytystapa. (ja kohta joku sanoo ettei sektio ole synnytys). Eikös juuri se vähintään kolmen kuukauden täysimetys lisää vastustuskykyä vai olenko ihan metässä kasvanut?
 
Boogyman
Jaa...mikä sitten on se sairaus? Meillä ei ole ollut kuin vesirokko ja keuhkoputkentulehdukset. Muutama flunssa ja vatsatauti....muuta ei ole lapsilla ollut. Tosin esikoinen eli pari ekaa vuotta sairaalassa ja on hyvin allerginen ja astmaattinen, pari vuotta sitten leikattiin munuainen. Poika myös hyvin allerginen. Ja näistä syistä ovat paljon poissa koulusta.
Alateitse syntyneitä ja pitkään imetettyjä ovat.
 
toinen vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mulla esikoinen alateitse ja imetin 2kk, on ollu sairaana TOSI harvoin. Nejässä vuodessa 3 korvatulehusta, mitä nyt pikku nuhaa ja oksutauteja silloi tällöi.

Kuopus synty sektiolla ja imetin 4vkoa(joka loppu rosen-lastan takia), imetys lähti käyntiin paaaaljon paremmin ku esikoisella ja maito nous nopeampaa. Likka kipeenä jo 3vkoa vanhana ja sairastellu nuhaa ja oksutautia paljon useammin ku esikko. 2 vuoden sisään yks korvatulehus.

Molemmat kotihoidossa, edelleen. Et noh, empä tiijä, musta lapset jotka on päikkärissä sairastaa taas enempi ku kotona olevat :)
Tais kuopus sairastaa samat taudit suunnilleen samoihin aikoihin kuin esikoinenkin... esikoisen vauvaiässä ei ollut kotona räkänenäistä tartuttajaa.
 
selitys
on ne ihan tutkittuja juttuja. Alatiesynnytyksessä lapsi saa matkalla äidin elimistön mikrobeja, joista on sitten hyötyä ruuansulatuselimistön mikrobikannan muodostumiseen.
Imetys myös suojaa jossain määrin sairauksilta. Mutta aika pikkujuttuja ns. tavalliset lastentaudit vauvoillakin on tilanteessa, jossa lapsi olisi vaarassa alatiesynnytyksessä.
 
Ootas kun mä mietin tätä meidän katrasta... On sekä alateitse että sektiolla syntyneitä, imetettyjä ja imettämättömiä. Ehdottomasti eniten on sairastanut tuo alateitse syntynyt jota imetin pisinpään. Muut ovat kai aika tasoissa, jos oikein muistan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Eikös tämä keskustelu ole käyty jo kerran aikaisemmin?

Mutta uusintana, tuskin tälläkään kertaa löytyy montaakaan päiväkotia joissa vanhemmilta kysellään nuo synnytystavat ja imetyksen kestot. Ja varmaan ovat vanhemmat ihmetelleet jos/kun olet noita käynyt kaikilta utelemaan.
On käyty jo tämä keskustelu.
 
vieras
No mun lapsi syntyi sektiolla.

Sai pelkkää rintamaitoa 1 v 6 kk saakka (ei huolinut muita maitoja vaikka yritettiin)
1 v 6 kk alkoi huolia muutakin maitoa mukista. Osittainen imetys jatkui 2 vuotiaaks.

Yhden pienen flunssan sairastanu elämänsä ekan kahden vuoden aikana ja kotona hoidan. Eli älyttömän terve.
 
W
molemmat tytöt sektiolla syntyneet, imetystä 1-2kk:tta ja kumpikaan ei ole sairastanut 5v. mennessä kun normi flunssan pari kertaa ja kerran mahataudin, ei korvatulehduksia ym.

Kamun lapset normisynnytyksiä ja imettänyt liki vuoden vanhaksi, ne on aina kipeenä.
 
meillä
on esikko sektiolla syntynyt ja korvikkeella kasvanut, on nyt 5-vuotiaana kaikkein vähiten sairastanut meidän neljästä lapsesta. Ei tartu räkätaudit eika mahataudit vaikka muilla jyllää. Että ei aina voi yleistää.
 

Yhteistyössä