Miksi tuntuu että sektiolla syntyneet lapset, joita ei ole imetetty ovat useammin kipeänä kuin alatiesyntyneet, imetetyt?

  • Viestiketjun aloittaja kolmen äiti
  • Ensimmäinen viesti
koiramäkeläinen
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Tällaisen havainnon olen vain tehnyt tuttavapiirissä ja lastemme päiväkodissa... En haasta riitaa vaan haluaisin asiallista keskustelua aiheesta!
Oma lapseni syntyi alakautta ja imetin häntä niin kaunan kuin pystyin...muutaman kuukauden kuitenkin. Sairastelu alkoi heti kun aloitti päivähoidossa.

Siskoni lapsi syntyi hätäsektiolla eikä lasta imetetty kuin pari päivää. Lapsella infektioastma ym. kaikkea ja kunnon sairastelu alkoi kun lapsi aloiti päivähoidon.
 
meillä
on kaksi lasta sektiolla syntyneet ja vähän imetetty. 4v ja 2,5v. Esikoisella ollut yksi korvatulehdus ja kuopuksella ei yhtään. Mahatauteja ei ole ollut. Muutamia nuhia ollut talvisin ja enterorokko tänä talvena.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Tällaisen havainnon olen vain tehnyt tuttavapiirissä ja lastemme päiväkodissa... En haasta riitaa vaan haluaisin asiallista keskustelua aiheesta!
Kyllähän tämä ihan suoranainen sodanjulistus on. Et kai vaan tosissasi luule että tästä syntyisi jotain rakentavaa keskustelua? :D

*jää sivustalle seurailemaan konfliktin kehittymistä*
no faktahan on että imetys suojaa, mitä siitä mukisemaan
 
joku
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Tällaisen havainnon olen vain tehnyt tuttavapiirissä ja lastemme päiväkodissa... En haasta riitaa vaan haluaisin asiallista keskustelua aiheesta!
Kyllähän tämä ihan suoranainen sodanjulistus on. Et kai vaan tosissasi luule että tästä syntyisi jotain rakentavaa keskustelua? :D

*jää sivustalle seurailemaan konfliktin kehittymistä*
no faktahan on että imetys suojaa, mitä siitä mukisemaan
No joo suojaa aluksi mutta ei sekään ihmeitä tee. Aivan turhaa vouhottaa etteikö imetyksellä oleva voisi sairastua.

 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Ja mä oon taas erikoinen tyyppi ku en o koskaan edes ajatellut et miten tirpan pk-kaverit on syntyny tai kunka kauan heitä on imetetty.
juu en oo minäkään. ihan niin paljon ylimääräistä aikaa ei oo. :whistle:
 
Mulla 8v kaksoset, syntyneet sektiolla ja ekan kerran olivat kipeitä 3v, seuraavan kerran 5v ja nyt koulusta sairastumisen takia yhden kerran molemmat. Joten en usko tohon ja sitä paitsi ei meillä ole tissiäkään syöty, vaan heti pullolla alusta lähtien.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
tuskinpa nyt synnytystavalla on merkitystä. :D
Itse asiassa on.

Mutta joo...mun alatiesynnytetty pitkään täysimetetty kuopukseni sairasteli ainakin yhteen aikaan niin paljon, ettei yksikään sektiolla syntynyt pullolapsi olisi voinut enempää sairastaa.

Ja missä pk:ssa muka tulee puheeksi se, miten kukin lapsista on syntynyt, miten kauan heitä on imetetty vai onko laisinkaan, ja paljonko sairastelevat? :D
 
miten ois
JOS tällainen ero on olemassa... ni johtuisko vaikka siitä, että suuri osa sektiovauvoista on myös keskosia, joilla luonnostaan liian aikaisesta syntymästä johtuen on enemmän perussairauksia ja kenties heikompi vastustuskyky pienenä. Edelleen keskosvauvoja ei välttämättä pysty imettämään heti alussa ja myöhemmin äidin maidontuotanto on jo ehtynyt.
 
huoh
"Tuntuu"?

Nooh ihmisillä on monenlaisia tuntemuksia. Susta tuntuu nyt tältä, musta tuntuu eriltä.

Tämä avaus olisi kaivannut tunteen lisäksi faktaa, jos asiallista keskustelua olisit halunnut viritellä.
 
vieras
Molemmat sektiolla, toista imetetty pitkään, toista ei juuri lainkaan. Kaipa he ovat yhtä paljon sairastelleet. Imetyksen suhteen olen lukenut tutkimusta, jossa todettiin tilastollisesti vähiten allergioita ja sairauksia lapsilla, joiden äidit imetysaikana söivät tavallista enemmän c-vitamiinipitoista ruokaa, vitamiinitableteilla ei ollut samaa vaikutusta.
 
niin, mäkään en kyllä ymmärrä että tällaiset asiat tulee päiväkodissa vanhempien kesken puheeksi, mutta vastaan silti. Poika (nyt reilu 2v) syntyi hätäsektiolla, tyttö (melkein 10kk) suunnitellulla sektiolla. Kumpaakaan en ole imettänyt (mulla on siihen tarkotukseen epäsopivat rinnat). Poika ollut flunssassa 3 kertaa, tyttö 2, joista toinen oli a-virus, tarttui siskon lapsilta. Poika ei sairastunut a-virukseen ollenkaan.
 
ei
no itse olen havainnut päinvastaista....omat lapset sektiolla ja muutaman viikon rintamaidolla eikä nyt pahemmin ole kipeinä olleet ja nekin kerrat vain flunssaa ja mahatautia yms. pientä.. kaverilla taas 3 lasta jotka kaikki alakautta ja pitkään yli 1,5v rinnalla niin ovat useammin kipeänä ja sairastavat isompia tauteja...keuhkokuumetta, korvatulehdusta ja viikon kestäviä mahatauteja... että tuskin sitä tuollalailla voi yleistää.. eiköhän se riipu geeneistä ja vanhemmista miten lapset sairastaa...
 
Kaisa
Mä en ainakaa ees tunne yhtään lasta joka olisi syntynyt sektiolla eikä olis imetetty. Ja mä oon sentään kiertäny ja kolunnu kaikki valmennusryhmät ja vauvakerhot. Yhden sektiolla syntyneen ja muutamia imettämättömiä tiedän, mutta en todellakaan niin montaa että voisin jotain vertailua tehdä.

Ja muutenkin, nyt kun alan oikein ajattelemaan, en tiedä yhtään lasta, josta tulisi mieleen, että olisi erityisen vähän tai paljon sairaana..
 
Sanna
Mun kaksi vuotias syntyi sektiolla ja laitoksella sai jonkun muun äidin maitoa, kotona sit nannia. Ei yhtään korvatulehdusta, yks nuhakuume ja vauvarokko. Puoli vuotta ollut hoidossa ja ainoastaan nuhaa oli talvella.
 
nhh
en tiedä. En tunne sektiolla syntyneitä vauvoja joita ei ole imetetty.
Itselleni syntynyt kolme vauvaa sektiolla ja jokaisella pitkät imetykset, tosi harvoin kipeinä (pari kertaa vuodessa perusflunssa).
 
Niiskunen
Mulla kaikki 3 on syntyneet sektiolla. Ekaa imetin kuukauden ja on nyt 4,5 vuotias ja viimeksi ollut kipeenä 1,5 vuotta sitten. Toista imetin 5 kk ja on ollu 2 ikävuoteen mennessä yksi korvatulehdus ja rotavirus. Nuorimmaista imetin 3 vko:a ja ei toistaiseksi ole ollut kipeä. Tosin ikää vasta 2,5kk. Flunssista, sekä mahataudeista meillä ei ole kokemusta.
Eli pyörrän meidän osalta nämä ap:n puheet.
 

Yhteistyössä