Miksi toimeentulotukea saavia kadehditaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itsekin saan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Linkitin Meidän perhe-nikin kertomuksen taholle, jolla lienee jotain sanottavaa näihin tukiasioihin. Ehkäpä tuosta saavat aihetta miettiä, keille ja minkä verran tukia kannattaa jakaa, etenkin kun lamasta ei olla vielä yli päästy. Tuolta tt-tukisuunnasta kun hieman leikataan, niin voitaisiin vastaavasti lyhentää vaikka valtion velkaa, tai pistää johonkin muuhun tärkeämpään :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ok, yritetään pyrkiä samaan :)
Itseään sillä ajattelutavalla helpottaa :) Sitäpaitsi on ihan mukavaakin, kun voi yhdessä kuukaudessa maksaa yli 20:n ap:n lapsen kaltaisen saamat joululahjat pelkällä tilisiirrolla verottajalle. Siitäkin voi tuntea hyvää joulumieltä :xmas: Kyse on vaan tavasta ajatella :D

No on se nyt jumaliste, että voi ostella lapsille kaikkea kivaa ja käydä ulkona syömässä.. Sitä vartenko se toimeentulotuki myönnetään? Meillä molemmat käy töissä eikä silti kovin usein käydä ulkona syömässä tai ostella lapsille "kaikkea kivaa"

meidän perhe: miten sinun ja miehesi vanhemmat, ovatko olleet myös tuilla eläjiä vaiko töitä tekeviä? Kuinka he suhtautuvat valintaanne? entä mitä mieltä te olitte lapsena vanhempienne tavasta elää? Kunnioititteko, häpesittekö?

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
No on se nyt jumaliste, että voi ostella lapsille kaikkea kivaa ja käydä ulkona syömässä.. Sitä vartenko se toimeentulotuki myönnetään? Meillä molemmat käy töissä eikä silti kovin usein käydä ulkona syömässä tai ostella lapsille "kaikkea kivaa"

Ei se toimeentulotuki niiiin suuri ole. Ulkona syöminen tarkoittaa hampurilaisia mäkkärillä ja "kaikkea kivaa lapsille" muutamaa halpaa krääsälelua...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Veronmaksaja:
Just näin. Todella kivaa maksaa näiden loisten elämää :(.
Meillä jokaisella on kuitenkin vapaus toimia aivan samalla tavalla kuin nikki "meidän perhe" tekee. Mua joskus kauan sitten jurppi maksella veroja, kun joku toinen eleli vähintään yhtä mukavasti kuin minäkin työssäkäyvänä. Ja silloin maksoin paljon vähemmän veroja kuin nyt. Mutta kun tiedostin itselleni, että työssäkäyntini on täysin oma valintani, niin lakkasi ärsyttämästä. Tiedän, että voin vaikka heti maanantaiaamuna vaihtaa aamukahvini madeiraan, lyödä hanskat tiskiin ja alkaa elellä erilaisten tukien varassa. Mä vaan en halua - vielä - tehdä sitä.

Mutta kun niitä verovaroja tarvittaisiin muuallakin! Mieluummin noidenkin loisten tuista otettaisiin oikeisiin tarpeisiin. Karrikoidusti voisi todeta, että joku vanhus joutuu makaamaan pissavaipoissaan, jotta "meidän perhe" saa shoppailla.

kulutustottumukset on aika vaihtelevia eri ihmisillä. Mulla on tuttavia jotka saavat joka ikinen kuukausi viisi kertaa enemmän rahaa kuin mä saan ja silti niiltä on aina rahat lopussa ennen seuraavaa tilipäivää. eikä muka koskaan varaa yhtään mihinkään.

Mutta kun niitä verovaroja tarvittaisiin muuallakin! Mieluummin noidenkin loisten tuista otettaisiin oikeisiin tarpeisiin. Karrikoidusti voisi todeta, että joku vanhus joutuu makaamaan pissavaipoissaan, jotta "meidän perhe" saa shoppailla.
Toki tarvittaisiin. Mutta kuten sanoin, tää on mun tapani ajatella, jotta en ärsyyntyisi asiasta.

Mutta kun 2wmeidän pehe" ja muutama muu ei malta olla leveilemättä tuillaan, niin väistämättä se kantautuu päättävien elinten korviin, ja senhän tietää, että siellä asia kyllä noteerataan ja ihan varmasti löytyy kohteita joihin se "liika" raha mielummin siirretään. Eli annetaanpa tukiloisten sahata ihan rauhassa omaa oksaansa, sillä se asia hiljalleen järjestyy ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
kulutustottumukset on aika vaihtelevia eri ihmisillä. Mulla on tuttavia jotka saavat joka ikinen kuukausi viisi kertaa enemmän rahaa kuin mä saan ja silti niiltä on aina rahat lopussa ennen seuraavaa tilipäivää. eikä muka koskaan varaa yhtään mihinkään.

Itse ajattelen että nämä ihmiset tukevat talouttamme. Eli laittavat rahan kiertoon seuraavalle tarvitsevalle.

Linkitin Meidän perhe-nikin kertomuksen taholle, jolla lienee jotain sanottavaa näihin tukiasioihin. Ehkäpä tuosta saavat aihetta miettiä, keille ja minkä verran tukia kannattaa jakaa, etenkin kun lamasta ei olla vielä yli päästy. Tuolta tt-tukisuunnasta kun hieman leikataan, niin voitaisiin vastaavasti lyhentää vaikka valtion velkaa, tai pistää johonkin muuhun tärkeämpään :)

Hienoa! Leikkaukset tulisivat kylla tarpeeseen.

Mun mielestä toimeentulotuki on hyvä olemassa, sillä ihmisille pitää tällaisessa mukahyvinvointivaltiossa taata minimitoimeentulo. MUTTA mun mielestä on aivan sairaan perseestä, että itse opiskelijana ja sen jälkeen kotihoidontuella kitkuttelijana olen joutunut taistelemaan joka perkeleen pennin eteen ja eletään huomattavasti köyhemmin kuin esim. yksi tuttavaperhe joista toinen oli kotona hoitamassa lapsia ja toinen työttömänä vain sen takia, ettei viitsi mennä töihin kun tuilla tienaa paremmin. Huomautan siis, että oma mieheni on ollut töissä koko tämän ajan, ei nyt vain satu tienaamaan mitään kuuttatonnia kuussa..

Epäoikeudenmukaista on myös se, että kun me maksetaan lainaa samanverran ellei vähemmän kuin tästä kolmiosta pitäisi maksaa vuokraa, eikä meillä todellakaan ole varaa tehdä ja ostella mitään ylimääräistä ihan vain huvin vuoksi, ei olla oikeutettuja edes asumistukeen, koska ei olla sossupummeja vuokralla. Jes. Näin se yhteiskunta tukee.

Ja mainittakoon että meillekin muuttorumbassa nämä sossupummitutut mainosti miten heille oli maksettu muuttofirma sossun toimesta kantamaan tavarat kun tyypit itse on niin laiskoja ettei viitsi tehdä. Tietenkin sen lisäksi, että sossu oli maksanut takuuvuokrat ym. kun he halusivat vaihtaa isompaan kun tuli toinen lapsi. Eipä ole meillä varaa vaihtaa isompaan kun tulee toinen lapsi, mutta en kyllä mikään sossupummiloinen haluaisi ollakaan.

Sanonpahan vain, että kyllä Suomessa olisi systeemeissä paljon järkeistämistä ja voitaisiin todellakin tukea pikkuisen enemmän opiskelijoita ja lapsia kotona hoitavia, he kun tekevät kuitenkin jotain hyödyllistä. Nämä työtä välttelevät sossupummit, siis nämä tällaiset kuin "meidän perhe", jotka valitsevat etteivät viitsi mennä töihin kun sossulta saa paremmin rahaa, heidät voisi mun puolesta lähettää Siperiaan ja käyttää nekin rahat johonkin yleishyödylliseen. Parannetaan vaikka terveydenhuoltoa sen verran :)

No en mä ainakaan ole kateellinen toimeentulotuesta. Olen lähinnä onnellinen, että minun ei ole siihen tarvinut turvautua.

Ja mulle on ihan sama, mihin kukin ne toimeentulotukensa käyttää. Ei se ole multa tai mun menoista yhtään pois, vaikka joku lapselleen ostaisikin niillä "jotain kivaa" tai kävisi ulkona syömässä.

Alkuperäinen kirjoittaja meidän perhe:
Myönnetään tässä nyt näin, että meidän perhe, äiti, isä ja kaksi alle kouluikäistä lasta elellään täysin ttt:n varassa. Ja leveästi elelläänkin. Vuokraan menee vaan 700e/kk, 4h+k, silti jää käteen ihan hyvin rahaa. Tänä vuonna saatiin vielä se MLL-kortti ja muilta tahoilta myös lisää "joulurahaa". Ei tulisi mieleenkään mennä töihin, saa olla lasten kanssa kotona, ja rahat juoksee. Kyllä mekin käydään - niinkuin ap kertoi - ulkona syömässä pari krt/kk, eikä tee tiukkaa. Lahjat on lapsille ostettu, 100e kummallekin lahjoihin.

Eli Suomen systeemi on meille hyvä, miksi tehdä niska limassa töitä, kun paitsi että menettäisi vapaa-aikansa, joutuisi itse maksamaan kaiken?

Eikä olla Porvoosta, ihan Turkkusesta.:)

Ei väliä niin kauan kun on sellaisia työttöminä jotka haluavat töihin. Olen kokenut tuon, ttt:llä elää mukavasti. Mutta tuo johtuu tottumisesta, kun pääsin töihin niin tuntuu suorastaan rikkaalta. Nyt esimerkiksi television voi ostaa ilman osamaksua ja ulkona syömisen suhteen ei tarvitse ajatella riittääkö rahat vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Epäoikeudenmukaista on myös se, että kun me maksetaan lainaa samanverran ellei vähemmän kuin tästä kolmiosta pitäisi maksaa vuokraa, eikä meillä todellakaan ole varaa tehdä ja ostella mitään ylimääräistä ihan vain huvin vuoksi, ei olla oikeutettuja edes asumistukeen, koska ei olla sossupummeja vuokralla. Jes. Näin se yhteiskunta tukee.

Mutta pummit maksavat vuokraa eläkkeelläkin, sinulla on taas omaisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja haaveilee tuollaisesta summasta:
Alkuperäinen kirjoittaja emppu:
Kiva olisi tietää kuinka paljon toimeentulotukea saa esim. 5 henkinen perhe? Tai mikä lasketaan minimi toimeentuloksi? Itse kun tässä elellään miehen palkalla ja kotihoidontuella, eikä rahaa todella ole laittaa ravintolassa syömiseen tms. Lapsille ostetaan vaatteet kirpparilta, ja saavat n. 30 ?:n arvoisen lahjan kaikki (3).
Jos sossun rahoilla elettäisiin, niin olisiko niin, että tulot olisi suuremmat ja lapsilla ilmaiset päivähoidot jne.?

Teillä jää toimeentulotuki asiakkaana 1498,63? sen jälkeen, kun olette maksaneet asumisen, vakuutukset, reseptilääkkeet yms. pakollisen.
Sillä ostelee jo ihan kivasti kaikkea.

Oikeesti? Tällä hetkellä jää asumiskulujen jälkeen 800?, ja siitä maksetaan sitten autokulut (mies kulkee autolla töihin, ei toimi julkinen liikenne täällä), vakuutukset, ruoat, vaatteet, sähköt ja... no, kaikki. Ei tulisi mieleenikään lähteä sossun luukulle, vaan kitkutellaan tämä aika ja myöhemmin sitten toivottavasti eletään vähän leveämmin itse ansaituilla rahoilla.

Ja kenen parhaaksi se sitten on, että toimeentulotukea saavat EIVÄT koskaan pääsisi syömään sinne Rossoon, pienelle lomalle jonnekin tai lapsensa kulkisivat ryysyissä?? Tämän tahtoisin tietää; sossu katsoo "tuloksi" aiemmin myöntämänsä tuen(!), joten kys. rahaa EI SAA SÄÄSTÄÄKÄÄN- mitä sillä sitten pitäisi tehdä??

ps. itse työkyvyttömänä tekisin mielelläni vaikkapa 4-5 tuntia päivässä kevyttä duunia, paska juttu vaan että tässä maassa tuollainen ei noin vain onnistu. Joko kaikki tai ei mitään.

Kyllä mekin olemme ttt asiakkaita. Lahjoihin laitetaan tänä vuonna 250e per lapsi. Jos ei saataisi toimeentulotukea niin ei pystyttäisi mitään lapsillemme ostamaan. ja meillä kyseessä ei ole oma valinta olla työttömänä tai osa-aikatyössä.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:

Mutta pummit maksavat vuokraa eläkkeelläkin, sinulla on taas omaisuutta.

Mutta eihän ne edes maksa sitä vuokraa vaan me muut kun ei ne loiset mene töihin vaikka mikä tulisi |O

Eli johtopäätös: pummit elää ilmaiseksi koko elämänsä, koska se mitä asumistuki ei kata, sossu maksaa (ainakin tässä meidän tuttavaperheessä on mainostettu että heillä jää hiton isosta kolmiosta Helsingissä vuokraa maksettavaksi "itselle" 150e/kk) plus saavat lähes kaikki kulut katettua tuilla.

Mä en ymmärrä miten jotkut osaa hyödyntää systeemiä niin tehokkaasti. Oon oikeesti aika kateellinen siitä taidosta. Itse jouduin joskus vuosia sitten työttömäksi ja sain takautuvasti toimeentulotukea 2kk:lta 50e. Siihen mennessä olin siis töitä taas saanut.

Siinähän sitten juhlittiin.. Syynä oli, että mies oli "liian hyvätuloinen" eikä tarveharkintaiset perusteet täyttyneet. Miehen palkalla saatiin juuri katettua vuokra ja laskut, rahaa jäi ruokaan parikymppiä. Mutta eihän avoparien toki tarvitse puoliksi vuokria ja laskuja pystyä maksamaan, tai sitten sossun mielestä mun osuuteen riitti 25e/kk. Aika halpaa eläminen Suomessa heidän laskuriensa mukaan :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja susanna85:
Mua ottaa päähän että itse, lähihoitaja kun olin ja sinkku.. Ei mulla ollut rahaa käydä ulkomailla, kyllä ne kaikki rahat meni ruokaan ja vuokraan jne..

Vaikka lähihoitajan palkka ei suuri olekaan niin kyllä silläkin on varaa matkustella. Pitää vaan miettiä miten elää niin jää hyvin rahaa matkustamiseen. Nykyään matkailu on vielä erittäin edullista.

Alkuperäinen kirjoittaja Seera:
Suomen yhteiskuntamallissa on todellakin parantamisen varaa, ei tuollaiset vaarinkaytokset muualla onnistu. Siksi en maksakaan verojani Suomeen.

Kyllä onnistuu, useassa muussa maassa on vielä suuremmatkin tuet kuin Suomessa. Ei tarvitse kuin mennä Ruotsiin niin elelee sosiaalituilla jo paljon leveämmin kuin täällä.

Ihan vinkiksi että kaikki "pummit" eivät asu kaupungin halvoissa kämpissä. Me asumme yksityisellä vuokralla ja sossun päähän ei meinaa mahtua se ikävä tosiasia, ettei kaupungin kämppiin mahdu jokainen vähätuloinen :(.

Alkuperäinen kirjoittaja neiti dina:
riittääkö ttt todellaki hurvitteluun? mulla ei riittäny kun sain sitä äippärahalla yh:na.

Sillon kun mä sain ttt:a niin kyllä mä shoppailin vaatteita ja sisustuslehtiä yms, koska osasin käyttää fiksusti rahaa esim edullista ruokaa, eikä mennyt rahaa alkoholiin/baareiluun, eikä hirmusti ollut muitakaan kuluja. Koska olin silloin työtön niin en viitsinyt edes ladata matkakorttia, vaan pyöräilin, niin siitäkin tuli säästöä 80e. Kyllä ttt asiakas saa myöskin käyttää sitä rahaa "hömpötykseen" joka tuo itselle hyvää oloa. Mulla ei ollut silloin edes nettiä ja puhelinkin prepaid liittymä joten mitään laskuja ei ollut maksettavana (sähkö kuului vuokraan ja sossu maksoi sen vuokran).

Yhteistyössä