Miksi toimeentulotukea saavia kadehditaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itsekin saan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos molemmat vanhemmat käyvät työssä, on pelkästään merkki huonosta elämänhallinnasta jos rahat eivät riitä. On esim. haalittu liikaa omaisuutta velaksi, autot ja talot pitää olla viimeisen päälle. Jos rahat ei riitä lasten vaatteisiin niin on arvot pielessä. Vuokrallakin voi asua niin akradakabra: onkin varaa matkustaa ja syödä ulkona kun rahat eivät ole sidottuina lainanlyhennyksiin.
Ja kyllä lähihoitajan palkkaa saavalla sinkulla on varaa välillä matkustaa ja huvitellakin, tiedän omasta kokemuksesta. Jos ei ole, on taas olemassa jokin suuri menoerä esim. asuntolaina. Kysymys on valinnoista!
Tiedän että on olemassa monilapsisia elämäntapatyöttömiä jotka eivät edes halua töihin kun tuet ovat niin hyvät. Mielestäni nuo tuetut lomat pitäisi poistaa tai ainakin tutkia todella tarkkaan onko kyseessä em. ihmisryhmä jotka eivät todellakaan ansaitse halpoja lomia ilman että aktiivisesti hakeutuvat työhön tai koulutukseen. Tukien saanti pitäisi olla sidoksissa henkilön aktiivisuuteen yrittää parantaa tilannettaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm:
Jos molemmat vanhemmat käyvät työssä, on pelkästään merkki huonosta elämänhallinnasta jos rahat eivät riitä. On esim. haalittu liikaa omaisuutta velaksi, autot ja talot pitää olla viimeisen päälle. Jos rahat ei riitä lasten vaatteisiin niin on arvot pielessä. Vuokrallakin voi asua niin akradakabra: onkin varaa matkustaa ja syödä ulkona kun rahat eivät ole sidottuina lainanlyhennyksiin.
Ja kyllä lähihoitajan palkkaa saavalla sinkulla on varaa välillä matkustaa ja huvitellakin, tiedän omasta kokemuksesta. Jos ei ole, on taas olemassa jokin suuri menoerä esim. asuntolaina. Kysymys on valinnoista!
Tiedän että on olemassa monilapsisia elämäntapatyöttömiä jotka eivät edes halua töihin kun tuet ovat niin hyvät. Mielestäni nuo tuetut lomat pitäisi poistaa tai ainakin tutkia todella tarkkaan onko kyseessä em. ihmisryhmä jotka eivät todellakaan ansaitse halpoja lomia ilman että aktiivisesti hakeutuvat työhön tai koulutukseen. Tukien saanti pitäisi olla sidoksissa henkilön aktiivisuuteen yrittää parantaa tilannettaan.

Kaikilla vaan ei ole kauhean hyvä palkka, että ei auta...

Alkuperäinen kirjoittaja emppu:
Alkuperäinen kirjoittaja susanna85:
Mä olen sitä mieltä että jokainen perhe jossa on kaksi työssäkäyvää aikuista kuluista vastaamassa puhuu paskaa jos sanoo että ei ole varaa ostaa lapsille vaatteita jne..
Ja vaikka lainatkin ois, niin niitä voi vähentää vähän vähempi kuussa jos niin tiukkaa tekee..
Silloin tosiaan rahankäytössä on ongelmia sillä perheellä..

Missä päin Suomea asut? Mitkä on asumiskustannukset teillä?

Vantaan ja helsingin raja.. 700 euroa kuussa

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin:
Uskomatonta on etta Suomen valtio elattaa kaltaisianne perheita. Ei varmasti kukaan tyossakayva ihminen ole teille kateellinen, ainoastaan vihainen verovarojen tuhlauksesta.

tiedätkö mihin kaikkeen verovaroja laitetaan, mitkä kaikki saa tukea?
laitappa faktaa pöytään, voin jatkaa sinulle jos sulla ei ole tietoa niinkuin siltä vaikuttaa.

Mita ihmeen faktaa minun pitaa laittaa poytaan? Monenmoiseen asiaan kaytetaan verovarojamme, joten mita ihmeen tietoa sinulla on jakaa?

elikkäs et tiedä mihin sinun maksamia veroja käytetään, ota hyvä lapsi selvää ennenkuin suutut jos joku saa toikkaria,

Mita ne muut verorahojen kohteet kuuluvat tahan keskusteluun? Kyse on toimeentulotuesta ja on mielestani taysi vaaryys etta sita voi nostaa tekematta sen eteen yhtaan mitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Uskomatonta on etta Suomen valtio elattaa kaltaisianne perheita. Ei varmasti kukaan tyossakayva ihminen ole teille kateellinen, ainoastaan vihainen verovarojen tuhlauksesta.

mitäs verovarojen tuhalusta ne on, sullekko ne pitäis tulla?
Suomessa on perusturva kaikille että eväässä pysymme, katkera olet sinä!

En ole katkera, mutta tuhlausta ne rahat todellakin on, niinkuin ap:n tapauksessa. Mielummin vahemman veroja maksettavaksi ja kaikki tuet huomattavasti alaspain.

et hyväksy siis ihmistä jolla on köyhyyttä, raaka olet.

Ja miksi on koyhyytta? Suurimmaksi osaksi aivan itsesta kiinni. Haluaisinkin kuulla tilanteesta missa mitaan muuta ei ole tehtavissa kuin nostaa toimeentulotukea.

Oletko todellakin sitä mieltä, että köyhyyden syy on vain yksilössä itsessään? Rakenteissa ei ole mitään vikaa? Aika kapeakatseinen näkökulma sinulla.

Olen sita mielta etta suurimmassa osassa tapauksia koyhyyden syy on nimenomaan yksilossa.

sen takia olen kateellinen, koska muutimme ja maksoimme kaikki itse ja elimme ahtaalla. Samaan aikaan ystäväni muutti, sai kaikki (muuttoautosta asti)sossusta ja vielä ylimääräistä ja eli leveästi.

Vuokrallakin voi asua niin akradakabra: onkin varaa matkustaa ja syödä ulkona kun rahat eivät ole sidottuina lainanlyhennyksiin.

Mikä helv akradakabra?

Niin meinaat ettei vuokraa tartte maksaa? Mutta lainanlyhennys tarttee?

En kadehdi ketään. Suomen valtio on rakennettu niin, että yhteiskunta pitää huolen ihmisestä. Kaikki me nautimme verovaroilla tuotetuista palveluista, ja useimmat saavat tukiakin; harva tällä palstalla niin suoraselkäinen on, että olisi kieltäytynyt esim. lapsilisistä.

Mutta työssä käyvänä ja veroja maksavana olen totta kai huolissani siitä, millainen huoltosuhde on nyt ja tulevaisuudessa. Jotenkin terveille ihmisille pitäisi saada töitä, jotta sitä hyvää riittäisi jaettavaksi lapsille, vanhuksille ja työkyvyttömille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin paljonhan se on siitä kiinni, miten rahat käyttää. Meille jää rahaa humputteluun koska meillä ei ole isoa autolainaa tms. Me ei juoda tai polteta, meillä rahat käytetään lapsiin. Jos jollakulla työssäkäyvällä perheellä ei ole mukamas varaa ostaa lapsille vaatteita tai leluja tai kustantaa harrastuksia niin silloin vanhemmat käyttävät itseensä rahat.

Juu, mutta pointtina onkin se, että toimeentulotuki on VIIMEsijainen muoto. Kun teillä jää rahaa kerran säästöön niin teillä ei tulisi olla oikeutta tt-tukeen vaan pitäisi elää säästöillä.

mutta olisiko sitten toimeentulotukea saavan ihmisen joka ei osta kallista leipää vaan syö puuroa sen sijaan, saatava sossusta vähemmän rahaa kuin leivänsyöjän, sen takia että hänellä on varaa laittaa ne leipärahat säästöön siksi että pari päivää kestävän leipäpaketin hinnalla saa parin viikon puurot =)

Myönnetään tässä nyt näin, että meidän perhe, äiti, isä ja kaksi alle kouluikäistä lasta elellään täysin ttt:n varassa. Ja leveästi elelläänkin. Vuokraan menee vaan 700e/kk, 4h+k, silti jää käteen ihan hyvin rahaa. Tänä vuonna saatiin vielä se MLL-kortti ja muilta tahoilta myös lisää "joulurahaa". Ei tulisi mieleenkään mennä töihin, saa olla lasten kanssa kotona, ja rahat juoksee. Kyllä mekin käydään - niinkuin ap kertoi - ulkona syömässä pari krt/kk, eikä tee tiukkaa. Lahjat on lapsille ostettu, 100e kummallekin lahjoihin.

Eli Suomen systeemi on meille hyvä, miksi tehdä niska limassa töitä, kun paitsi että menettäisi vapaa-aikansa, joutuisi itse maksamaan kaiken?

Eikä olla Porvoosta, ihan Turkkusesta.:)

Alkuperäinen kirjoittaja meidän perhe:
Myönnetään tässä nyt näin, että meidän perhe, äiti, isä ja kaksi alle kouluikäistä lasta elellään täysin ttt:n varassa. Ja leveästi elelläänkin. Vuokraan menee vaan 700e/kk, 4h+k, silti jää käteen ihan hyvin rahaa. Tänä vuonna saatiin vielä se MLL-kortti ja muilta tahoilta myös lisää "joulurahaa". Ei tulisi mieleenkään mennä töihin, saa olla lasten kanssa kotona, ja rahat juoksee. Kyllä mekin käydään - niinkuin ap kertoi - ulkona syömässä pari krt/kk, eikä tee tiukkaa. Lahjat on lapsille ostettu, 100e kummallekin lahjoihin.

Eli Suomen systeemi on meille hyvä, miksi tehdä niska limassa töitä, kun paitsi että menettäisi vapaa-aikansa, joutuisi itse maksamaan kaiken?

Just näin. Todella kivaa maksaa näiden loisten elämää :(.

mä en ole kateellinen, tuet on vaan liian hyviä jos niillä on varaa matkustella ja käydä ulkona syömässä, ostaa lapsille uusia merkkivaatteita etc.
on perheitä joissa oikeasti on tarvetta tuille, mutta paljon on niitä jotka omaa laiskuuttaan ei töihin mene, ovat niitä joita ei hetkauta pätkänvertaa se että loisivat muiden kustannuksella

Meidän perhe: juuri kaltaisianne perheitä tarkoitin kun puhuin elämäntapatyöttömistä jotka eivät edes halua töihin. Teidän kaltaisenne hakevat tukea monelta taholta samanaikaisesti, varsinkin näin joulun alla tukea tarjotaan auliisti eri tahoilta ilman että otetaan selvää onko tuelle todella tarvetta ja saako perhe tukea jo muualta.
Juuri teidän kaltaistenne takia en laita penniäkään keräyksiin - en halua tukea vastuutonta elämäntapaanne, vaikka tiedänkin että todellisia tarvitsijoitakin löytyy. Riski siihen että rahat tulevat teidänlaisillenne on liian suuri jotta auttaisin.
Teiltä puuttuu täysin itsekunnioitus, vastuun- ja velvollisuudentunto - toimintanne on moraalitonta ja saattaa huonoon valoon myös ne jotka oikeasti tarvitsisivat apua.
Mieti millaisen esimerkin annat lapsillesi! Toivottavasti jossain vaiheessa opit häpeämään!
Tuollaisten ihmisten takiako sotaveteraanit taistelivat meille itsenäisyyden, kuvottavaa!

No jokainen tyytyy siihen elintasoon mihin rahkeet riittää. Ulkona syöminen on muuten näille loisille yleensä hese-mäkkäri- osastoa :laugh:

En todellakaan ole kateellinen.

En voisi kunnioittaa itseäni piirun vertaa, jos työkykyisenä ja terveenä ihmisenä eläisin toimeentulotuella vuodesta toiseen. En ikinä haluaisi opettaa lapsillenikaan sellaisia arvoja.

Meidän perhe: juuri kaltaisianne perheitä tarkoitin kun puhuin elämäntapatyöttömistä jotka eivät edes halua töihin. Teidän kaltaisenne hakevat tukea monelta taholta samanaikaisesti, varsinkin näin joulun alla tukea tarjotaan auliisti eri tahoilta ilman että otetaan selvää onko tuelle todella tarvetta ja saako perhe tukea jo muualta.
Juuri teidän kaltaistenne takia en laita penniäkään keräyksiin - en halua tukea vastuutonta elämäntapaanne, vaikka tiedänkin että todellisia tarvitsijoitakin löytyy. Riski siihen että rahat tulevat teidänlaisillenne on liian suuri jotta auttaisin.
Teiltä puuttuu täysin itsekunnioitus, vastuun- ja velvollisuudentunto - toimintanne on moraalitonta ja saattaa huonoon valoon myös ne jotka oikeasti tarvitsisivat apua.
Mieti millaisen esimerkin annat lapsillesi! Toivottavasti jossain vaiheessa opit häpeämään!
Tuollaisten ihmisten takiako sotaveteraanit taistelivat meille itsenäisyyden, kuvottavaa!

Peesi, kuvottavaa on, aikuiset, terveet ihmiset loisivat kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Veronmaksaja:
Meillä jokaisella on kuitenkin vapaus toimia aivan samalla tavalla kuin nikki "meidän perhe" tekee. Mua joskus kauan sitten jurppi maksella veroja, kun joku toinen eleli vähintään yhtä mukavasti kuin minäkin työssäkäyvänä. Ja silloin maksoin paljon vähemmän veroja kuin nyt. Mutta kun tiedostin itselleni, että työssäkäyntini on täysin oma valintani, niin lakkasi ärsyttämästä. Tiedän, että voin vaikka heti maanantaiaamuna vaihtaa aamukahvini madeiraan, lyödä hanskat tiskiin ja alkaa elellä erilaisten tukien varassa. Mä vaan en halua - vielä - tehdä sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lis:

Peesi, kuvottavaa on, aikuiset, terveet ihmiset loisivat kotona.

Peesiä täältäkin. Annan avustusroponi mieluummin ulkomaiden OIKEASTI KÖYHIEN ihmisten auttamiseen, enkä suomalaisille elämäntapapummeille.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Veronmaksaja:
Meillä jokaisella on kuitenkin vapaus toimia aivan samalla tavalla kuin nikki "meidän perhe" tekee. Mua joskus kauan sitten jurppi maksella veroja, kun joku toinen eleli vähintään yhtä mukavasti kuin minäkin työssäkäyvänä. Ja silloin maksoin paljon vähemmän veroja kuin nyt. Mutta kun tiedostin itselleni, että työssäkäyntini on täysin oma valintani, niin lakkasi ärsyttämästä. Tiedän, että voin vaikka heti maanantaiaamuna vaihtaa aamukahvini madeiraan, lyödä hanskat tiskiin ja alkaa elellä erilaisten tukien varassa. Mä vaan en halua - vielä - tehdä sitä.

No eihän se noinkaan ole. Suurimman osan on käytävä töissä, jotta saadaan kasaan verorahat, joista tuet maksetaan.

Ei tulisi mieleenkään mennä töihin, saa olla lasten kanssa kotona, ja rahat juoksee.

Lahjat on lapsille ostettu, 100e kummallekin lahjoihin.

Mä en pystyis vaan oleen kotona, mutta mulle onkin lapsesta saakka terotettu sitä, että itse pitää leipä tienata ja että työnteko kuuluu rehdin ihmisen elämään. Mä tylsistyisin pilalle, ellei olisi mielekästä työtä ja ihania työkavereita. Ja kyllä sitä vapaa-aikaakin jää. Niin ja saman työtäpelkäämättömän asenteen aion opettaa omillekin lapsilleni, en halua että heistä tulee sellaisia joista muut ihmiset puhuu takanapäin laiskoina ja saamattomina nahjuksina.

Ihan omista palkkarahoista pistettiin lahjoihin 350 euroa per lapsi :whistle: Ja varaa ostaa myös sukulaisille lahjat. Ja jouluruuat. Sitä varten on töissä käyty että saamme noista rahoista nauttia ja jakaa iloa muillekin lahjojen muodossa.

Kertyypä muuten eläkettäkin työstä, plus ylimääräinen eläkesäästö. Ei tartte nuivettua vanhuksena rahattomana, kun ei ne työttömät lapsiparatkaan voi vanhempiaan auttaa -voimme kenties muistaa kivasti lapsenlapsiakin :)

Alkuperäinen kirjoittaja v:
No eihän se noinkaan ole. Suurimman osan on käytävä töissä, jotta saadaan kasaan verorahat, joista tuet maksetaan.
Totta. Mutta minä en olekaan suurin osa vaan ainoastaan minä. Mitä sitten tapahtuisi, jos kukaan ei haluaisi käydä töissä ja maksella veroja, se on jo ihan toinen asia se. Tällä hetkellä kuitenkin ei ole mitään muuta syytä siihen, etten elä yhteiskunnan tukien varassa, kuin se, että en halua tehdä niin. Mulla kuitenkin on siihen tässä yhteiskunnassa oikeus ja mahdollisuus, jos niin haluaisin tehdä. Tämä ajattelutapa on ainakin mua auttanut erinomaisesti olemaan ärtymättä muiden ihmisten tukien varassa elämisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Totta. Mutta minä en olekaan suurin osa vaan ainoastaan minä. Mitä sitten tapahtuisi, jos kukaan ei haluaisi käydä töissä ja maksella veroja, se on jo ihan toinen asia se. Tällä hetkellä kuitenkin ei ole mitään muuta syytä siihen, etten elä yhteiskunnan tukien varassa, kuin se, että en halua tehdä niin. Mulla kuitenkin on siihen tässä yhteiskunnassa oikeus ja mahdollisuus, jos niin haluaisin tehdä. Tämä ajattelutapa on ainakin mua auttanut erinomaisesti olemaan ärtymättä muiden ihmisten tukien varassa elämisestä.

Ok, yritetään pyrkiä samaan :)

Yhteistyössä