Miksi teitte itse vauvalle soseet/ruuat? Ettekä antaneet valmissoseita pääsääntöisesti.

  • Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Valmissoseissa on hirveesti vettä ja perunaa. Siis niissä "aterioissa". Enkä jaksa kantaa kaupasta lasitölkkejä ja niitä sitten taas keräykseen. Esikoinen ei suostunut valmissoseita syömään, kuopus syö mutta reissussa niitä vaan saa. Hedelmäsoseita ja maissia ostan kyllä kaupasta.
 
"vieras"
Raha, laiskuus, ja terveellisyys. Itse tehdyt soseet tulevat halvemmaksi. En olisi jaksanut kantaa sellaista määrää lasipurkkeja kaupasta ja sitten vielä lasinkeräykseen. Pidän myös itse tehtyjä terveellisempänä, valmissoseet ovat liian "hygieenisia" ja niissä on paljon tärkkelystä. Hedelmäsoseet kyllä ostin pääosin valmiina, koska niiden tekemistä pidin kalliina ja vaivalloisena.
 
"vieras"
Suunnitelmissa olisi tehdä itse soseet ja ruoat mutta voisin kyllä ostaa valmissoseitakin. Tuoteseloisteista olen lukenut että niissä ei ole lisäaineita, on kotimaista ja pitäisi olla ihan puhdastakin. Valmissoseitakin löytyy luomuna jos sellaisia haluaa. Joten minuakin kiinnostaisi tietää syitä valmissoseiden välttämiselle, mikä niissä on huonompaa kuin itsetehdyissä jos niistä löytyy nuo kaikki samat hyvät ominaisuudet kuin itsetehdyissä? Vai onko kyse siitä ettei vaan voi olla varma niistä kun ei ole nähnyt itse niiden valmistusta ja raaka-aineita? Tiedän että joissain maissa voi olla valmisruokien kanssa vähän niin ja näin mutta Suomessa minä ainakin luotan niiden laatuun.
 
hmmmm
Terveellisempää, ekologisempaa, maukkaampaa, tiedän mitä lapseni tasantarkkaan syö, edullisempaa sekä helppoa. En nähnyt syytä purkkiruokaeineksille.

Aterioissa enemmän vihanneksia ja lihaa, vähemmän turhempia kuten perunaa. Noissa oli varmaan 5% perunaa/bataattia ja harvoin moniviljapastaa. Muuten kaikenmaailman vihanneksia, siemeniä ja hyviä vaaleita lihoja. Harvoin mitään punaista lihaa, mutta toki sitäkin joskus harvoin.
 
  • Tykkää
Reactions: Rockwood
"hmmm"
[QUOTE="vieras";27144639]Suunnitelmissa olisi tehdä itse soseet ja ruoat mutta voisin kyllä ostaa valmissoseitakin. Tuoteseloisteista olen lukenut että niissä ei ole lisäaineita, on kotimaista ja pitäisi olla ihan puhdastakin. Valmissoseitakin löytyy luomuna jos sellaisia haluaa. Joten minuakin kiinnostaisi tietää syitä valmissoseiden välttämiselle, mikä niissä on huonompaa kuin itsetehdyissä jos niistä löytyy nuo kaikki samat hyvät ominaisuudet kuin itsetehdyissä? Vai onko kyse siitä ettei vaan voi olla varma niistä kun ei ole nähnyt itse niiden valmistusta ja raaka-aineita? Tiedän että joissain maissa voi olla valmisruokien kanssa vähän niin ja näin mutta Suomessa minä ainakin luotan niiden laatuun.[/QUOTE]
No on tuo ihan sanomattakin selvää että itse tehty ruoka on terveellisempää. Paljon tutkimuksia joita voit googlettaa sekä juuri oli uusi dokumentti siitä mitä kuraa löytyy valmisruuista. : /

Itseäni harmittaa korvike ihan tarpeeksi, en halua altistaa lisää lastani purkkiruokien haitoille. Tai toisinpäin, poistaa itse ethtyjen terveellisten ruokien hyviä puolia.
 
Juuri sen takia, että se on puhtaampaa. Tiedän tasan tarkkaan kuinka paljon mitäkin soseessa on. Ja helppohan se on tehdä samoista ruuista mitä perhe syö. Pitää vaan ottaa ne erikseen ennen maustamista.

Hedelmäsoseita lapset saaneet sekä reissuissa saaneet purkkiruokaa. Tällöinkin olen yrittänyt ostaa luomua.
 
da
Mä en halua käyttää eineksiä, sillä juuri sitähän ne valmisruuat ovat. Miksi lapsi ei ansaitsisi samaa kohtelua kuin muu perhe. Musta on järjetöntä valmistaa ruuat tuhoamalla niistä kaikki vitamiinit ja sitten lisätä niitä keinoteloisesti. Kun teen ruuan itse, saan tuoretta ruokaa ja tiedän mistä sose on tehty = ei täyteaineita.
 
Mjaa. Enemmän vaivaa kantaa kaupasta sitä moskaa ja lasijätettä... Nopeasti kotona saa tehtyä mitä vaan sörsseliä, kun kaapissa on aina vihanneksia, hedelmiä ja muuta tarpeellista. Kökötkin saa hyvin sauvasekottimella pois.

Siis mulle ainakin tuottaisi enemmän vaivaa kantaa kotiin niitä pikkupurkkeja..

Ja kaiken teen kotona meille, eli ei syödä eineksiä.. Miksi siis vauvakaan.
 
"vieras"
Mä tein soseita itse ihan rahan takia koska se tulee paljon halvemmaksi. Mut molemmat lapset on kyllä myös syöny valmisruokia.- Lapsen elämässä kuitenkin niiiiiiin lyhyt aika menee tohon mössön syömiseen, että tuskin ne valmisruoat ihan koko lasta kuitenkaan pilaa..
 
nooohh
[QUOTE="vieras";27144712]Mä tein soseita itse ihan rahan takia koska se tulee paljon halvemmaksi. Mut molemmat lapset on kyllä myös syöny valmisruokia.- Lapsen elämässä kuitenkin niiiiiiin lyhyt aika menee tohon mössön syömiseen, että tuskin ne valmisruoat ihan koko lasta kuitenkaan pilaa..[/QUOTE]

Ööö, mutta se on juuro se tärkein kehitysvaihe jonka ravintoon ihan eniten tulisi panostaa! :O
 
"Maikki"
Tärkkelyksen takia. Musta on outoa, että purkissa saatta olla vain n. 60% itse vihanneksia/lihaa. Ja nyt toisella lapsella soseiden teko on todella helppoa, valmistuu samalla kun muun perheen ruuat. Mutta en suhtaudu asiaan fanaattisesti, välillä syödään purkistakin.
 
Mua inhottaa ajatus syöttää lapselle pelkästään ruokaa, joka säilyy lämpimässä vuosia. En itsekään söisi niin en halua lapsellenikaan syöttää. Muutenkin vierastan pitkälle prosessoitua ruokaa.

Ja noiden lasipurkkien raahaaminen ja tyhjien säilöminen keittiössä on raivostuttavaa :)

Mutta on tuo pallero saanut toisinaan purkkejakin, reissuissa, kiirepäivinä ja jos ei ole itsetehdyt uponneet.
 
Teen soseet itse koska:
a) Taloudellista
b) Itsetehdyssä on vähemmän vettä ja tärkkelystä, lapsi tulee myös kylläiseksi pienemmästä määrästä.
c) Siihen on aikaa. Monesti teen oman ruoan ohessa, samalla vauvan jutut kiehuu kattilassa kun teen aikuisten ruokia.
d) itse tekemällä voi määritellä ruoan koostumusta eli teen vähän paksumpia mössöjä, helpottaa puklailuongelmaa.
e) En jaksa raahata niitä purkkeja kaupasta (paitsi hedelmäsoseita, joita saa kätevinä monipakkauksina).


Hedelmäsoseita annan kyllä purkista, mutta valitsen sokeroimattomia. Annan myös itse tehtyjä hedelmä- ja marjajuttuja. Reissun päällä on lapsi syönyt lämmintä ateriaa purkista, säilyy paremmin kun ei tarvitse avaamattomana kylmäsäilytystä.
 
  • Tykkää
Reactions: Minna77
"vieras"
Teen itse kasvis- ja lihasoseet. Näin alkuun olen vielä ostanut hedelmäsoseita valmiina, myöhemmin tarkoitus tehdä hedelmäsoseita osaksi myös itse.

Osaksi teen soseita itse siksi, että haluan tietää mitä syötän vauvalleni. Ja osaksi ihan maun takia! Oletteko itse maistaneet tölkkikasvissoseita :X? Todella pahoja mun mielestä. Ja mulle tulee ihan joku lemmikkieläinten ruokahyllyt mieleen noista kauppojen valtavista vauvanruokavalikoimista. Ei ole ihan tähtitiedettä tehdä ruokaa itse. Mun mielestä noita soseita on kiva tehdä. Tehdä pikku annos ja pakasta loput jääkuutioina. Niitä kuutioita on tosi helppo ottaa ainakin päiväreissuille mukaan. Ja jatkossa annoskokojen kasvaessa noi hedelmäsosepurkit saavat uusiokäyttöä omista soseista.

Esikoisen kanssa mulla oli välillä todellista sosetehtailua, nyt voi jo vedet silmissä nauraa miehen ilmettä kun se vei äitinsä luo pakastimeen soseita, kun ei meille enää mahtunutkaan. Muistaakseni siinä oli noin 150 purkkia erilaisia kombinaatioita kasviksia ja erilaisia lihoja :D. Ehkä mä otan tän kolmannen kanssa jo maltillisemmin...
 
"vieras"
Hyviä pointteja teillä, motivoi minuakin tekemään sitten myöhemmin soseet itse. Olisi kiinnostavaa tietää kuinka moni tekee itse ja kuinka moni käyttää pelkästään valmissoseita.. Kun syödäänhän joissakin perheissä lähes pelkästään valmisruokia. Mutta kyllä nuo tavalliset aikuisten valmisruoat näyttää ravintosisällön ja pitkien lisäainelistojen osalta paljon epäterveellisemmiltä kuin lasten valmissoseet.
 
Se oli nii helppoa sitä samaa pottua ja muuta ottaa pojalle soseeksi mitä ite syötiin. Erilleen vaan ennen maustamista aikuisille. Ja koska maistui niin tein niitä sössöjä. Söi ohessa kyllä kaupankin purkkeja. Ei mulla mitää nii hienoja syitä ollu. Ja mulle se ja sama miten muut vauvan ruokkivat kunhan saa ikätasoista ruokaa.
 

Yhteistyössä