Miksi te työttömät ette voi itse hoitaa lapsianne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan samalla tavalla työttömät niitä hoitopaikkoja jonottaa. Vaikka työttömien lapsilta päivähoito lopetettaisiin niin ei se päiväkotipaikka sen paremmin irtoa niille työssäkäyvillekään, kun paikkoja supistettaisiin heti.

En ole työtön, mutta vastaan silti osan työttömistä puolesta: Saadakseen työttömyyskorvausta on oltava valmis ottamaan työtä vastaan heti. Eli, jos lapsilla ei ole valmiina hoitopaikkaa tai sitä ei järjesty välittömästi, ei periaatteessa voisi olla työttömänä, eli työttömyyskorvaukset voidaan evätä (=karenssi), jos tuon vuoksi ei ota vastaan työtä vaikka heti huomenna.

Käyn osa-aikatöissä ja lapsi osa-aikahoidossa. Usein hoidossa myös jos itse olen kotona. Siksi, että olen niin mukavudenhaluinen ja ennen kaikkea siksi että vuosi sitten kävin läpi rajun loppuunpalamisen. Mielenterveysongelmia. Eikä ole ilmainen hoito.

Ei kaikki työttömät viekään vaan nostavat ansiosidonnaisia, jotta olisi varaa hoitaa niitä lapsia kotona. Mutta ne, jotka tosissaan töitä hakevat, pitävät lapsensa hoidossa, jotta pääsevät taas parantamaan tilastoja.

Ja kysyn vielä, että mistä ole päätellyt, että työttömillle hoito olisi ilmaista? Ei se sen ilmaisempaa ole kuin työssäkäyvillekin. Samallalailla se suhteutetaan tuloihin. Tietty, jos molemmat vanhemat ovat työmarkkinatuella, niin sitten.

Viimeksi muokattu:
Mistä ap tietää kuka maksaa päivähoitomaksuja ja kuka ei? Kyllä voi toinen perheen aikuinen tienata rahaa ja ansiosidoinnenkin voi olla korkeampi kuin hoitomaksun alaraja.

Toisekseen työttömänä ollessa on kovin hankala käydä työhaastatteluissa ja ottaa vastaan jotain sijaisuuksia lyhyellä varoajalla jos lapsella ei ole hoitopaikkaa. Mielestäni työttömällä on kaikki oikeus pitää lasta päivähoidossa. Toki päivät voi olla lyhyempiä ja välillä voi pitää vapaapäiviä.

Itse en ole työtön.

Jotkut saattaa myös ajatella lapsensa parasta. Iso lapsi SAA olla päiväkodissa VAIKKA äiti on kotona......kavereita,puuhaa.."miks teiän lapset on päiväkodissa vaik te ootte ite kotona"...voi luoja.

ooteeko koskaan kysynyt lapselta et kumpaa tekisi mielummin, menee hoitoon vai on äidin kanssa koko päivän?? jotenkin tulee mieleen että jos vastaus on se että menee mielummin hoitoon niin voihan mamma parkaa..

Mitä enemmän lapsia on päivähoidossa, sitä enemmän kunta järjestää päivähoitopaikkoja. Eli paikkoja on riittävästi kaikille ja päivähoitopalveluiden käyttäminen työllistää ihmisiä.

kysymys ap:lle: Oletko itse ollut työttömänä ja hakenut aktiivisesti töitä? Työpaikkailmoitusten selaaminen, hakemusten täyttäminen (varsinkin, kun joka paikkaan ei samaa hakemusta voi lähettää) ja mahdollisissa haastatteluissa käyminen vie yllättävän paljon aikaa. Samoin jos onni käy, ja sattuu paikan saamaan, on yleensä oltava valmis aloittamaan työt nopeallakin aikataululla.

En tosin itsekkään ymmärrä, miksi kukaan pitäisi lasta yli 8 tuntia hoidossa/päivä, jos itse "vain on kotona"

mulla on ollut lapset molemmilla kerroilla kun olin työttömänä, niin päiväkopdissa, ihan vaan siksi, etten menetä paikkaa, onneksi en irtisanonutkaan paikkoja, koska ekalla kerralla työllistyin 2kk työttömyyden jälkeen ja tokalla kerralla 1,5kk jälkeen..nyt mulla taas on edssä syksyllä määräaikaisen työsuhteen päättyminen ja aion todellakin pitää lapset päiväkodissa, aikomuksenani ei ole jäädä pitkäksi aikaa työttömäksi.

Periaatteessa en ole työtön, vaikka työttömyyskorvausta saankin, mutta olen opiskellut sen turvin.Tosin en tiedä miten tässä pidemmän päälle käy.Saikku jatkuu heinäkuun alkuun saakka ja aion edelleen viedä tytön hoitoon, vaikka itse olenkin kotosalla.Ja sit myöhemminkin kun saikku ehkä jatkuu tiettyyn pisteeseen saakka, niin silloinkin vien tytön hoitoon.

Yhteistyössä