Miksi tavallista influensarokotetta ei anneta raskaana olevalle mutta sikainfluensarokote ollaan tyrkyttämässä heille ensimmäisenä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apsi Deisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mulle sanottiin neuvolassa kun kysyin influenssarokotuksesta et kyllä sä senkin voit ottaa kun kerran sikainfluenssarokotuskin annetaan. Ketä nyt taas sitten uskoa voiko sen ottaa vai ei?

Kiinnostaisi tietää juu. Ja joku infektiolääkäri selitti just eilisessa lehdessä, että raskauden aikana sikiön ja äidin vastustuskyky on normaalia alhaisempi, jotteivät he hylkisi toisiaan -> taudit tarttuu helpommin. Mutta miksi se on just sikainfluenssan kyseessä ollessa erityisen paha juttu? Meillä on tänä syksynä ollu lapsilla jo sen sata virus- ja bakteeritartuntaa, eikä kukaan lääkäri ole maininnut mulle mitään erityisohjeita niiden suhteen (oon rv32).

Siis mistä te saatte näitä tietojanne. Olen joka raskauden aikana ottanut tavallisen influenssarokotteen, niin aion myös tänä vuonna. Sitä suositellaan, ihan kuin sikainfluenssarokotettakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siksi kun sikainfluenssa on katsottu olevan raskaana olevalle erityisen vaarallinen.

Millä tavalla vaarallisempi??? Onko kuolleisuus ollut suurempi vai kuinka? JA millä tavalla vaarallisuus eroaa tavallisesta influenssasta, kun siihen ei tähän asti ole oikein rokotusta suositeltu?

Alkuperäinen kirjoittaja taas tätä:
Siis mistä te saatte näitä tietojanne. Olen joka raskauden aikana ottanut tavallisen influenssarokotteen, niin aion myös tänä vuonna. Sitä suositellaan, ihan kuin sikainfluenssarokotettakin.

Ja mulle nimenomaan sanottiin edellisessä raskaudessa, että MITÄÄN rokotuksia ei suositella raskauden aikana. Ihan neuvolasta saan näitä tietojani.

Raskaana olevat kuuluu riskiryhmään. Siksi. Asia kannattaa ottaa vakavasti ihan oikeasti. Itselleni tilanteen vakavuus valkeni nyt, kun meidän osastolle alkoi tulemaan tosi huonossa kunnossa olevia nuoria ihmisiä. Ei näytä normiflunssalta.

kyllä sitä tavallista influ-rokotetta voidaan antaa myös raskaana oleville (ja annetaankin jos raskaana olevalla on joku perussairaus, jonka vuoksi parempi rokottaa). Mutta kausi-influenssan riskiryhmään eivät raskaana olevat kuulu automaattisesti, toisin kuin nyt tähän H1N1-viruksen kanssa on. Raskaana oleville tuo "sika"-virus on ilmeisesti ärhäkämpi kuin tavis-influenssa.

Raskaana olevilla on ollut vakavia kompilaatioita muuta väestöä enemmän H1N1-viruksen saatuaan, esim. kehkokuume ja ennenaikainen synnytys. Ja aikasemmissa pandemioissa myös raskaana oleville on tullut enemmän noita komplikaatioita, siksi nyt rokotetaan vähän tuonkin asian takia "varmuuden vuoksi".

Mutta niin pitää muistaa suhteellisuus, vaikka raskaana olevat onkin riskiryhmää, ei kaikki tautia saa, ja jos saa, ei kaikille tule jälkitauteja. Kylllä onneksi terveysalan päättäjät on näitä jo pohtineet ja laatinut nykyiset suositukset.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

Ja mulle nimenomaan sanottiin edellisessä raskaudessa, että MITÄÄN rokotuksia ei suositella raskauden aikana. Ihan neuvolasta saan näitä tietojani.

No kannattaa sitten lukea vaikka THL:n sivuilta ja virallisista rokotussuosituksista. Neuvolan tiedot on monessa asiassa sitä luokkaa kuin ovat, olette sen varmaan muissa asioissa huomanneet että sieltä ei välttämättä aina tule se luotettavin tieto.

Kyllä - influenssarokote suositellaan kaikille raskaana oleville. Myös aiempina vuosina. Muita rokotteita ei suositella "turhaan" jollei ole esimerkiksi matkustamassa sellaiseen maahan missä suojaa tarvitaan. Silloin suositellaan muitakin rokotteita.

Minulle terkkari sanoi raskaana olevalla olevan 3-kertaa suurempi riski saada sikainfluenssa kuin ei-raskaana olevalla, joten taidan rokotteen ottaa. Sikainfluenssa kun lienee voimakkaampi kuin tavallinen influenssa. Synnytys saattaisi olla melkoinen ponnistus jos samaan aikaan olisi todella kipeä?

Luottakaa ammattilaisiin näissäkin asioissa. Kerroin aiemmin täällä saaneeni pandimiakoulutusta ja ohjeistusta koskien H1N1 potilaita. Minut naurettiin hevon kuuseen. Sairaalan infektiolääkäri ja hygieniahoitaja kertoivat silloin, että epidemia tulee, mutta aikaa ei tiedä vielä. Nyt tiedetään. Se tuli tällä viikolla. Ja on ihan todellinen ja vakavasti otettava juttu.

Tavallinen kausi-influenssa ei leviä yhtä herkästi kuin sikainfluenssa, joten kun tauti alkaa jylläämään on todennäköistä että, siltä ei voi välttyä... raskaana ollessa vastustuskyky on vielä huomattavasti normaalia heikompi.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

Mutta nyt tilanne on muuttunut. Aina, kun ihmisiä hoidetaan, valitaan se pienempi paha, jos valita pitää. Tässä tapauksessa se on rokote.

Työterveyslääkäri kieltäytyi pistämästä muhun influensarokotteen syksyllä 07 kun olin raskaana. ihan siis sieltä tulee tää mun tieto.

Alkuperäinen kirjoittaja Apsi Deisi:

Työterveyslääkäri kieltäytyi pistämästä muhun influensarokotteen syksyllä 07 kun olin raskaana. ihan siis sieltä tulee tää mun tieto.

Uskotko, että tilanteet muuttuu? Nyt se muuttui. Nyt toimitaan pienemmän pahan periaatteella. Luota ammattilaisiin, mutta tän hetken tietojen mukaan. Ei syksyn 07 mukaan. Silloin ei ollut vielä tämmöistä vaaraa. Nyt toimitaan tän hetken tilanteen mukaan.

Maailmassa on kuollut useita raskaana olevia perusterveita ihmisia sikainfluenssaan. Riski komplikaatioihin on 10. kertainen muihin ihmisiin verrattuna. Siksi Euroopan maat ovat valinneet rokottaa kaikki raskaana olevat, jotka rokotuksen ottavat. Turhia kuolemia ja komplikaatioita pyritaan valttamaan viimeiseen asti.

Tavallisen influenssarokotteen saa raskaana jos kuuluu riskiryhmaan. Tana syksyna osassa neuvoloissa se pistetty varmuudeksi muihinkin raskaana oleviin. Jenkeissa jo monta vuotta raskaana olevat naiset on rokotettu kausi-influenssaa vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Raskaana olevat kuuluu riskiryhmään. Siksi. Asia kannattaa ottaa vakavasti ihan oikeasti. Itselleni tilanteen vakavuus valkeni nyt, kun meidän osastolle alkoi tulemaan tosi huonossa kunnossa olevia nuoria ihmisiä. Ei näytä normiflunssalta.

Valaisepa meitä sitten miltä se näyttää???Kun noin omakohtaisesti tiedät.

Yhteistyössä