Miksi tällä palstalla monet luulevat että vaihdevuodet alkavat jo 40v?

  • Viestiketjun aloittaja "tiina"
  • Ensimmäinen viesti
37v
Meillä ei kakkosta kuulunut ja 20v kellontarkasti toiminut kierto lyheni vuorokaudella. Kyllä mä ajattelin, että onko premenopaussi alkanut, kun sehän alkaa 41-48 vuotiaana keskimäärin. No, verikokeiden mukaan ei ollut alkanut. Ja pari kuuukautta sen jälkeen raskaustesti näytti plussaa.

Oma luuloni johtui siis siitä, että läheistä ystävää ei enää lapsettomuushoidot auttaneet 35-vuotiaana kun munasarjat toimivat kuin 55-vuotiaalla...
 
Mollie
Tämä palsta ei kyllä noudata suomalaista synnytysiän keskiarvoa. Tuntuu että täällä kaikki ovat kauhean nuoria äitejä ja ihmettelevät / paheksuvat jo kolmekymppisenä lapsen saanutta (nelikymppisenä äidiksi tullut onkin sitten jo suorastaan friikki) vaikka IRL keskimääräinen synnytysikä vain kasvaa.
 
zx
Meidän suvun naisilla on alkanut vähän päälle neljäkymppisenä (kuukautiset loppuneet), mutta en luule, että kaikilla alkaa. Itselläni hyvin suurella todennäköisyydellä kyllä.
 
Ken guru
[QUOTE="Vieras";28444810]Olen 53 eikä vielä ole mitään vaihdevuosioireita. Tuo on yksilöllistä.[/QUOTE]

Oli oikein pakko googlettaa kun en tiennyt mikä se yleisin yläikäraja on. Mutta wiki kertoo tällaista:

Menopaussi eli viimeiset kuukautiset tulevat suomalaisella naisella keskimäärin 51 vuoden iässä, mutta se vaihtelee yksilöllisesti 45–55 vuoden välillä. Kriteerinä pidetään, että vaihdevuosi-ikäisellä naisella kuukautiset ovat olleet pois yli vuoden.
Vaihdevuodet tulevat amerikkalaisella naisella keskimäärin 51 vuoden iässä, brittiläisellä naisella luku on keskimäärin 52.

Vaihdevuodet jaotellaan premenopaussiin, perimenopaussiin ja postmenopaussiin. Premenopaussi alkaa yleensä 41-48-vuoden välillä, ja sen kesto voi vaihdella parista vuodesta kymmeneen vuoteen. Premenopaussin aikana hormonitoiminta alkaa heikentyä, mikä ilmenee usein ylimääräisenä karvankasvuna ja myöhemmin kuukautisten epäsäännöllistymisenä. Perimenopaussi seuraa premenopaussia, ja ilmenevät yleensä kaikkein voimakkaimmat vaihdevuosioireet. Perimenopaussi kestää noin 1-2-vuotta, yleensä noin 48-54-vuotiaana. Naisen viimeiset kuukautiset tulevat perimenopaussin aikana. Postmenopaussin aikana, noin 52-60-vuotiaana vaihdevuosioireet hellittävät, ja naishormonituotanto loppuu käytännössä lähes kokonaan
 
Keittiönoita
Oli oikein pakko googlettaa kun en tiennyt mikä se yleisin yläikäraja on. Mutta wiki kertoo tällaista:

Menopaussi eli viimeiset kuukautiset tulevat suomalaisella naisella keskimäärin 51 vuoden iässä, mutta se vaihtelee yksilöllisesti 45–55 vuoden välillä. Kriteerinä pidetään, että vaihdevuosi-ikäisellä naisella kuukautiset ovat olleet pois yli vuoden.
Vaihdevuodet tulevat amerikkalaisella naisella keskimäärin 51 vuoden iässä, brittiläisellä naisella luku on keskimäärin 52.

Vaihdevuodet jaotellaan premenopaussiin, perimenopaussiin ja postmenopaussiin. Premenopaussi alkaa yleensä 41-48-vuoden välillä, ja sen kesto voi vaihdella parista vuodesta kymmeneen vuoteen. Premenopaussin aikana hormonitoiminta alkaa heikentyä, mikä ilmenee usein ylimääräisenä karvankasvuna ja myöhemmin kuukautisten epäsäännöllistymisenä. Perimenopaussi seuraa premenopaussia, ja ilmenevät yleensä kaikkein voimakkaimmat vaihdevuosioireet. Perimenopaussi kestää noin 1-2-vuotta, yleensä noin 48-54-vuotiaana. Naisen viimeiset kuukautiset tulevat perimenopaussin aikana. Postmenopaussin aikana, noin 52-60-vuotiaana vaihdevuosioireet hellittävät, ja naishormonituotanto loppuu käytännössä lähes kokonaan
Muistin siis kahdella vuodella väärin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28444945:
Muistin siis kahdella vuodella väärin.
Monet varmaan laskevat vaihdevuosien alkavan premenopaussista, ja siitä päästään tuohon 40v:hen.
Mä olen luullut, että olen ollut vaihdevuosissa jo monta vuotta, mutta tuon määritelmän mukaan (1,5 v viimeisistä kuukautisista) on vielä muutama kuukausi alkamiseen. En kestä, jos tää on vasta alkua :D Oon 48 v. Mulla on kyllä enää 1/4 munasarjaa jäljellä, kun loput leikattiin pois.

Kas vain, Kepsis on perehtynyt näköjään tähänkin aiheeseen...:D
 

Yhteistyössä