Miksi syötät vauvalle purkkiruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miksi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tein itse esikoiselle kaikki ruuat ja vituiksi meni. nirsoilua ja sitten terveys alko mennä alas kun jäi tärkeitä hivenaineita pois jne. purkissa ne kaikki on ja se että saa ne muutamat lusikalliset alas auttss tasapainoa. Ennen olin purkkiruokaa vastaan mutta pitää myöntää ettei kotiruokakaan itse laittamana aina ole paraata vaikka näkis kaiken maailman vaivat sen eteen ku lapsi ei vaan sitä syö.

Meillä oli tietyissä määrin käytössä molemmat. Reissussa ja kyläillessä otin monesti mukaan purkin, koska se oli helpompaa. Säilyi lämpimässäkin ja lapsi söi sen lämmittämättä tarvittaessa vaikka suoraan purkista auton istuimessa. Välillä otin itsetehtyä, jos tiesin että saan sen kylmään ja jossain kuumennettua. Joskus otin pakasteesta jäisenä mukaan, niin säilyi jonkin aikaa sulaessaan. Mutta yleensä hoitolaukussa pyöri mukana purkki, jos jäätiinkin yllättäin jonnekkin pidemmäksi aikaa. Kotona annoin itse tehtyä.

Koin työläämmäksi esikoisen aikaan soeiden teon. Silloin minun ja miehen ruokavalio oli vielä vähän enemmän lapselle sopimaton ja ruoka-ajatkin mitä sattuu. Siksi täytyi aina tehdä viikon satsi kerralla pakkaseen. Nyt kun on jo yksi lapsi, niin ruoka-ajat on säännölliset ja ruokavaliokin sellainen, että melko pienellä vaivalla saa otettua lvauvalle oman annoksen samoista aineksista kuin muillekkin. Esim. makaroonilaatikosta makaroonia ja jauhelihaa ja sipulia, porkkanaraastetta ja parsakaalia, hienonnetaan koneessa ja löysennetään korvikemaidolla. Tai perunamuusia ja uunilohta, otetaan vaan vauvalle erikseen sitä perunaa ja jätetään pieni nokare kalaa suolaamatta.

miksi?
koska olen laiska. Luomupurkkeja ostamalla yritän kerätä niitä jämä hyvä-äiti-pisteitä mitä vielä on ehkä mahdollista saada.

Seuraava lapsi on luultavimmin sormiruokailija (koska olen edelleen laiska), kun sitä ruokaa silloin täytyy jo jokatapauksessa tehdä tuolle vanhemmalle. Itse kun syön niin epäterveellisen epäsäännöllisesti, että siitä ei lapselle paljon ole ollut antaa.

Meillä oli alussa tyttö varsinainen sihtikurkku.. nyt kun menisi kevyesti kotiruokakin niin olen uudelleen raskaana ja siinä vaiheessa menossa, että ruoan valmistus etoo ja oksettaa.. eli purkkiruoilla jatketaan. Mies käy syömässä työpäivän aikana ja illasta ottaa palasta. Jos nyt voin äitiyden kruunua hiukan kiillottaa jollain asialla, niin imetyksen lopetin vasta viikko sitten ja tyttö on hieman päälle vuoden ikäinen... :D

Jos nuo purkkiruoat ovat liian ylihygieenisiä, niin kyllä tyttö ottaa tämän virheen takaisin syömällä multaa ja vähän sitä sun tätä ulkona, leikkimällä koiran leluilla ja käyttämällä kaiken sormiruoan lattian kautta. :D

Tässä taas vissiin kilpaillaan siitä,että kuka on paras äiti tai jotain vastaavaa. Ei tulisi mieleenkään kysellä tämmöisiä keneltäkään! Miten se minun elämääni vaikuttaa,vaikka naapurin Liisa syöttää vauvalleen purkkiruokaa? Jotenkin käsittämätöntä pätemistä. Ja joo,teen itse soseet vauvalle,koska tykkään häärätä keittiössä.

Meillä syödään pääosin omia ruokia, mutta on meillä kaapissa "hätävarana" myös purkkiruokaakin ja silloin tällöin purkistakin ruokaa annetaan. Matkoilla ollaan sitten turvauduttu purkkiruokaan.

Ekalle tein into piukkana kaikki soseet.
Tokan kanssa oon maksimoinut helppouden, eli on syönyt 95-prosenttisesti sormiruokaa ja nyt 10kk iästä alkaen samaa ruokaa kuin muukin perhe. Ihanan helppoa, kun ei tarvi syöttää. Paitsi sotkua toki tulee enemmän, mutta onneksi on koira.

[QUOTE="nih";26274525]mun lapsi syö vaan sormiruokaa luomuna mun itse kasvattamana. kaikki muu oon laiskuutta ja sellaisilta pitäis ottaa lapset pois. NIIIIIIH. MÄ OLEN TÄYDELLINEN!!!!!!!!!!![/QUOTE]

Meillä ei sormin edes, vaan ihan sivistyneesti haarukalla. Tietenkin perunat omasta maasta ja liha omalta tilalta sekin.

Meillä on lapset syöny pääosin purkkiruokia yhden vuoden ikään asti ja sitten samaa kuin muutkin. Ihan siksi että ne on helppoja ja nopeita eikä tarvi itse miettiä juuri mitään. Mä en usko, että noi on niin kauhistuttavan epäterveellisiä vauvalle.

Välillä tein itse ja välillä annoin purkista, yllättävän vaikeaa oli lopulta luopua kokonaan purkeista, mutta syystä taikka toisesta lapsen unet parani muutamassa päivässä kun lopetimme valmiiden vauvan ruokien syötön.

Kyllä meinaan itku tuli silmään, kun olin vääntäny pakastimen täyteen hienonhienoja (sekä kuvaannollisesti, että kirjaimellisesti) soseita parsakaalista perunan kautta kanaan ja lapsi vielä sen sadannenkin kokeilu-maanittelu-"täältä tulee herkkurekka" -kerran jälkeen sylkee sitkeästi ulos kaiken omatekemän -bataattia lukuunottamatta. ja sitte osottaa anovasti jääkapin päällä olevaan hätävara-purkkiruokaosastoon ja sanoo "nää!".

• Tykkää
Reactions: Littledeath
Siksi, että se lapsi syö sitä myös matkalla ollessa, eikä kieltäydy siitä kokonaan, kun ei maistu oikealle. Esikoinen eleli yhdellä matkalla pelkällä maidolla ja hedelmäsoseilla.

Kannattaa opettaa lapsi mahdolliseimman moniruokaiseksi, että kaikki kelpaa, ne purkkisoseetkin. =)

Mitä jos ei osaa tehdä ruokaa???
En ollut varma saako vauva syödä Grandiosan pakastepitsaa tai suklaavanukasta. Tai Hk:n pyttipannua tai Finduksen valmisaterioita.
Siispä syötin purkkiruokaa ja opettelin samaan aikaan tekemään lisäaineetonta ja monipuolista ja maistuvaa ruokaa josta olen varma, että se on hyväksi lapselle.

Ihan siksi, että en jaksa tehdä niitä soseita. Ihan yhtä hyviä saa kaupastakin paljon pienemmällä vaivalla. Suomessa tuota vauvan ruokien tekemistä valvotaan aika tiukalla otteella. Väittäisinpä, että monissa tapauksissa se on terveellisempää kuin häthätää kotona väsätty sose. Ja nyt puhun siis isompien vauvojen ruuista jo, en pelkästä perunamössöstä.

Meillä on molemmat vetäneen 1-vuotiaaksi asti melkeinpä pelkästään purkista ateriansa ja kun on siirrytty 1 vuoden tienoilla normaalin kotiruokaan, niin ei mitään ongelmaa siinäkään. Ihan yhtälailla on uponnut sekin ruoka.

Itse ennemmin ihmettelisin, että miksi joku jaksaa nähdä niinkin paljon vaivaa, että väsää joka ainoan aterian itse?! Ne jotka oikeasti tykkäävät ruuanlaitosta, niin niiden kohdalla tämän ymmärrän. Mutta sitten on niitä puoliväkisin soseitä väsääviä mammoja, jotka itku silmässä tekevät soseita ettei vaan kukaan pääse sanomaan purkkiruokailusta. Relaisivat ja käyttäisivät senkin ajan johonkin järkevämpään. Kuten vaikka palstailuun.. ;)

Mulla on ollut kausia, etten ole sairauteni takia jaksanut alkaa itse tekemään, ja purkkiruoka on ollut helpompi ja nopeampi vaihtoehto kuin pakkasesta ottaminen ja sulattaminen. Nyt tuon syödessä pääsääntöisesti samaa ruokaa kuin mekin, mulla on edelleen kausia jolloin en sairauteni takia jaksa tehdä ruokaa, ja silloin purkkiruoka takaa lapselle säännöllisen aterian.

Esikoinen sai pelkkää purkkiruokaa vuoden ikään asti, koska ajatuksen tasolla itse tekeminen tuntui minusta tosi vaikealta. En ollut mikään ruoanlaittaja ollut koskaan. Vuoden iässä päätin, että nyt aloitan itse ruoanlaiton ja sen jälkeen ei ole purkkiruokaa saanut.

Kuopus alkoi nyt kuukausi sitten maistella ruokia ja olen nyt sitten tehnyt itse soseita ja se onkin ollut yllättävän helppoa - jopa minulle! :-) Ostin Lidlistä sellaisen pirtelökoneen, jota mainostettiin hyväksi myös vauvan soseiden tekoon. Olen nyt tehnyt esim. peruna-porkkana-palsternakka-sosetta sekä kana-peruna-porkkanaa. Olen käyttänyt kasvisten keitinlientä nesteenä ja olen saanut uskomattoman samettista ruokaa. Kaupan ruoat ovat paljon tahmeampia. Joku tuolla meinaa mainitsi yllä, että omatekoisista tulee tahmeaa. Ongelma siis lienee liian vähä neste?

Kannustaisin muita kaltaisiani, vähän ruokaa ennen laittaneita, kokeilemaan itse tekemistä ja jääpalarasioissa pakastamista. Mullakin on nyt tähän maisteluvaiheeseen kahdella ruoanlaittokerrolla tosi monen kerran ruoat.

Purkkiruokia vastaan mulla ei ole yhtään mitään edelleenkään. Niiden ainoa huono puoli oli se, että niitä lasipurkkeja aina kertyi kaapit ja tiskipöytä täyteen, kun en jaksanut niitä kuskata kierrätykseen tarpeeksi usein.

Ei se pakkanenkaan hyvää tee vitamiineille ja hivenaineille. Tässä on taas yhden totuuden ihminen liikenteessä.

Toki kotiruoka järkevillä maustemäärillä, mitä pienempi vauva sitä vähemmän, on parasta ruokaa kun tekee puhtaista, laadukkaista raaka-aineista ja muistaa monipuolisuuden. Ei sen toteaminen tee sinusta jotain profeettaa.

Tiedän kyllä sen, että pakkanen vähentää myös vitamiinien ja hivenaineiden määrää. Väittäisin kuitenkin, että niihin silti jää enemmän vitamiineja kuin niihin purkkiruokiin, kun ne kuumennetaan niin korkeissa lämpötiloissa. Monet tuntuvat ajattelevan, että se purkkiruoka on ihan yhtä hyvä vaihtoehto kuin kotiruoka tai olen kuullut, että jotkut ovat sanoneet sen olevan myös parempaa. Joo ja ei sen toteaminen tee minusta mitenkään parempaa, mutta monet ei tunnu tajuavan niitä purkkiruokien haittoja. Kuten sanoin, että meilläkin syödään purkkiruokaa matkoilla, mutta ei ole hyväksi syöttää lapselle pelkkää purkkiruokaa. Toki jokainen saa tehdä niin kuin itse haluaa ja en ole sanonut, että kukaan ei saa antaa lapselle purkkiruokaa, mutta se ei vain ole suuri vaiva valmistaa sitä ruokaa itse. Halusin vain kuulla, miksi sitä annetaan.

Itsestä on tuntunut parhaalta käyttää kaikkea: purkkiruokaa, kotitekoisia soseita sekä sormiruokaa. Helppoa ja monipuolista.

Kotitekoiset soseet syntyvät nopeasti ja helpolla, kun pilkkoo kaikki vihannekset ja juurekset höyrykattilaan ja laittaa sinne alaosaan vielä samalla kiehumaan lihapalat.

En todellakaan ala väsäämään eri kasviksista ja lihoista eri soseita vaan hurautan kaiken samalla kertaa sekaisin tehosekoittimessa, lisään keitinvettä sekä rypsiöljyä samalla. Ja sitten pakastusrasioihin pakkaseen. Just tein porkkana-bataatti-kukkakaali-kesäkurpitsa-kana-sosetta ison satsin pakkaseen :)

Syötän kyllä surutta myös purkkiruokia, varsinkin jos ollaan reissussa, kyläilemässä tms mutta kotonakin välillä. Hedelmäsoseet ostan kaikki kaupasta. Kaupan ruoat ovat turvallisia ja ihan hyvää ruokaa vauvalle, vitamiinejakin niihin on usein lisätty.

Vauvan on tietty hyvä opetella itsekin syömään ja suukin tottuu karkeampaan ruokaan kun antaa lisäksi sormiruokaa. Vauva viihdyttää itseään mutustelemalla ruokia niin saa itsekin suht rauhassa syödä samalla :) Tuoreet kasvikset ja hedelmät ja leipä on tosi helppoja tarjottavia - aina jotain löytyy kotoa.

[QUOTE="miksi";26275989]Tiedän kyllä sen, että pakkanen vähentää myös vitamiinien ja hivenaineiden määrää. Väittäisin kuitenkin, että niihin silti jää enemmän vitamiineja kuin niihin purkkiruokiin, kun ne kuumennetaan niin korkeissa lämpötiloissa. Monet tuntuvat ajattelevan, että se purkkiruoka on ihan yhtä hyvä vaihtoehto kuin kotiruoka tai olen kuullut, että jotkut ovat sanoneet sen olevan myös parempaa. Joo ja ei sen toteaminen tee minusta mitenkään parempaa, mutta monet ei tunnu tajuavan niitä purkkiruokien haittoja. Kuten sanoin, että meilläkin syödään purkkiruokaa matkoilla, mutta ei ole hyväksi syöttää lapselle pelkkää purkkiruokaa. Toki jokainen saa tehdä niin kuin itse haluaa ja en ole sanonut, että kukaan ei saa antaa lapselle purkkiruokaa, mutta se ei vain ole suuri vaiva valmistaa sitä ruokaa itse. Halusin vain kuulla, miksi sitä annetaan.[/QUOTE]

Peesaan ap:tä. Enpä usko, että pakastin tappaa tärkeät aineet yhtä tehokkaasti kuin iskukuumennus. Syötän lapsilleni kotiruokaa, mutta saavat välillä myös purkkimössöä. On muuten maussa melkoinen ero Hipp vs. Piltti, oon testannut ;) Alle vuoden ikäiselle oli helppo ottaa vihannekset ja peruna/pasta siitä satsista, mitä muukin perhe syö, ja muussata se + pakastimesta soseutettua lihaa. Eli ei tarvinnut sössätä koko ajan ja pakastella hirveitä annoksia. Eri asia sitten, jos muu perhe syö Saarioisten äitien tekemää ruokaa. Sinänsä mulle sama, mitä muut syöttää lapsilleen, en ole saarnaamassa. Ja lyhyt aika se on lapsen elämässä, jos alle vuoden ikäisenä saa pelkkää purkkiruokaa. Mut ymmärrän ap:n pointin.

Moni sanoo, ettei ymmärrä, miksi tällaista asiaa joku kyselee. Tai miksi joku arvostelee ylipäätään niitä jotka syöttävät lapselleen purkkiruokia. Noh, sanokaa yksikin ihminen, joka ei KOSKAAN arvostele muita äitejä tai kyseenalaista heidän toimintatapojaan, tunnetteko? Minä en. Kuka päivittelee sitä, kun naapurin Hilmalla on taas Ticketin uusi puku, kauheeta mitä tuhlausta! Tai sitä, että tuo toinen ostaa kaikki vaatteet käytettyinä, yök! Etkö itse arvostele koskaan ketään, edes hiljaa mielessäsi? Onko sillä nyt eroa, taivasteleeko asiaa jonkun kaverin kanssa vai MitäsNytissä, jossa on tuhansittain turhanpäiväisiä viestejä.

En ole lapselle purkkiruokaa vielä syöttänyt, kun en ole nähnyt tarpeelliseksi. Äitiysvapaalla on hyvin aikaa, varsinkin yhden kanssa keittää kerran viikossa kasviksia ja lihaa lapselle. En ole ostanut vielä yhtään purkkiruokaa, ehkä pitäis joskus kokeilla? Ideoita kyllä olen pöllinyt purkeista ja tehnyt itse samanlaista lapselle.

Ei ne purkkiruoat minua kauhistuta, ennemmin olen kauhistellut vauvoille suunnattujen valmispuurojen ainesosaluetteloa... Ja uskon kyllä siihen, että kotiruoalla pysyy terveempänä ja saa niitä hyviä bakteereja suolistoon :)

On turha sanoa että "4 lapsen äitinä tiedän että on aikaa vievää"

Minulla on 5 lasta ja JOKAISEN OLEN RUOKKINUT OMATEKOSELLA RUOALLA!

Katsokaa niitten purkkien kyljestä, niissä on vettä eniten. Hedelmäsoseessa ehkä maximissaan 5 prosenttia sitä hedelmää, hyh hyh! En edes itse söisi ja lasteni kohdalla olen vielä tarkempi.

Ekan lapsen kohdalla se oli työläintä koska tein joka päivä sitten ruuan vaikkei periaatteessa itseni ja miehen takia olisi tarvinnut, toiselle lapselle onnistu jo sitten samalla kun teki oman ruoan.

ÄLKÄÄ KEKSIKÖ VERUKKEITA! Oman lapsensa eteen tekee mitä vaan, ja se mitä vaan ei ole epämääräisten mömmöjen syöttämistä! Ikinä en kuitenkaan ole kokenut raskaaksi sitä ruoan tekemistä lapsilleni, mieleistä puuhaa,

Mutta olen muutenkin outolintu varmaan koska en ole kokenut kestovaippailuakaan mitenkään ongelmalliseksi yhdenkään lapseni kohdalla

´

ASENNE RATKAISEE! AINA!

Jos oma asenne on sellainen että tykkää valittaa (niinkuin suurimman osan on) niin sitten toki valittaa myös näin yksinkertaisesta ja tavallisesta asiasta ja keksii mitä hulluimpia selityksiä MIKSI EN TEE NÄIN...

Onneksi itse osaan ottaa elämästä kaiken irti, en todellakaan pyykkää ja tee ruokaa koko ajan vaikka olenkin tehnyt näissä asioissa sen PARHAAN lasteni eteen.

Syötin (myös) purkkiruokaa vauvoilleni, koska

a) en aina jaksanut alkaa soseuttamaan tyyliin yhtä perunaa tai yhtä porkkanaa

b) lapsille ei jossain vaiheessa kelvannut mun tekemät soseet - vaikka ne oli miten sileitä, niin silti tuli yökkäysrefleksi, sihtikurkkuja kun pienenä olivat

c) oltiin etenkin esikoisen vauva-aikana aina ties missä kaverilla, kahviloissa, yms joissa oli helppoa syöttää purkkiruokaa joka säilyy sellaisenaan

d) koska hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä

En aio karttaa purkkiruokia tulevan vauvankaan kohdalla. Teen itse jos jaksan, ehdin, viitsin ja haluan, ja jos vauvalle kelpaa. Muuten haen hyvillä mielin purkkimössöjä kaupasta :)

Ja niistä hedelmäsoseistakin tulee muuten tosi hyviä kotona tehtynä, kannattaa kokeilla.
Varsinkin mango on oikein maittavaa itse tehtynä eli ei tartte antaa pelkkää banaania jos itse tekee soseet. Mutta myös muut, persikat, päärynät, omenat jne ovat parempia itse tehtyinä, rohkeasti kokeilemaan
Itsellä ei ole pokkaa kantaa pelkkää vettä kotiin. Oikeasti äidit, katsokaa seuraavan kerran sinne purkin kylkeen. Niissä on aineet lueteltuna siinä järjestyksessä kuin niitä siellä purkissa eniten on.

Yhteistyössä