MIKSI suurinta osaa vaatteista EI saa kuivata kuivausrummussa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mammaliini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mammaliini"

Vieras
osaisko joku valaista mua tässä asiassa...saatiin juurikin kuivausrumpu ja nyt tiiraillaan aina pesuohje lappuset ennenku kuivuriin laitetaan ja oikeesti SUURINOSA on merkitty että EI SAA laittaa kuivausrumpuun,joten mitähän hyötyä tästä rummusta meille nyt sitten onkaan:/

Tiedättekö syyn miksi vaatteet on näin merkitty onkohan siksi että ne kutistuu?mua ei se nimittäin haittais,mutta jos syynä on mahdollisesti joitakin muuta miksi niit ei saa laittaa...

ja vimppana kyssäri että ootteko ite panneet kuivausrumpuun sellasii vaateita joissa se selvästikin on kielletty?

kitti:)

Kutistumisvaara. Valmistajat haluaa vetäytyä kaikesta mahdollisesta vastuusta.

Meillä kuivataan juhlavaatteita (suorat housut jne) lukuunottamatta kaikki rummussa. Mikään ei ole mennyt pilalle, jotkut (trikoo) vaatteen kutistuvat hieman.

huomattu on ja ärsyttää! Mutta silti kuivaan siellä lähes kaiken. Ja olen alkanu suosimaan esim H&M vaatteita koska taitaa melkeinpä kaikki olla ihan luvalla rumpuun laitettavia :D

juurikin tätä ajattelin että onko vain varmistukseksi laitettu merkki ettei rumpukuivausta...hyvä niin ku mietin et voiko siitä jotaki haittaa sit olla...eli uskallan laittaa niitä kiellettyjäki vaatteita sinne:)

Se kielto on vaan varmuuden vuoksi useimmissa tapauksissa. Kyllä mä kuivatan melkein kaiken kuivausrummussa, eikä mikään vaate ole pilalle mennyt. Core-Texit yms erikoisjutut kannattaa kuitenkin pitää poissa rummusta. Ettei vedenpitävyys kärsi.

[QUOTE="mammaliini";23099470]vielä,jaksatteko itse aina käntää kaikki vaatteet nurinpäin kuten ohjeissa mainitaan?..vielä oon ainaki muistanut vetskarit ja nepparit panna kiinni:)
'[/QUOTE]

Kuvalliset vaatteet pesen nurinpäin (lähes aina), muut niinkuin sattuvat pyykkikorissa olemaan.

Jotkut vaatteet, vaikka niissä olisi rumpukuivaus sallitukin, saattavat kutistua jopa reilun koon verran. Painatukset saattuvat liimatua yhteen tai kuivausrummun seinämiin, jolloin koko vaate on pilalla. Yhdestä sadetakista jäi rummun pintaan tahmea kerros, ja tämänkin takin ohjeessa oli sallittu rumpukuivaus. Naapuri poltti taloyhtiön kuivausrummussa tyynyn, täyteaine oli jotain tekokuitua ja suli möykyksi ja poltti kankaan mustaksi. Yhdesta hikipaidasta kai katkesi kankaan kuidut tai jotain, kun kuivauksen jälkeen paita oli ihan karvaisen näköinen.

Eli kannattaa miettiä tarkkaan mitä sinne rumpuun laittaa, siitäkin huolimatta että pesuohje sen sallii.

Itse käännän kaikki vaatteet ja suljen vetskarit ennen pesua. Neppareita en ole jaksanut napitella. Rumpuun pistän kaikki puuvillaiset, muita harkiten. Jotkut kutistuvat aika paljon, mutta muuten en ole onnistunut vaatteita rummulla pilaamaan.

Strech-farkut olen jättänyt laittamatta ja ikävä kyllä Seppälän paidat ottaa niin paljon sisään, etten laita niitä rumpuun, enkä villaa, muuten annan kaikkien mennä.
Tosin aika paljon tuolla herkän pyykin kuivatuksella.

Vähän aikaa kun rumpua käytät, niin opit sellaisen näppituntuman, mitä sinne voi laittaa. Itse säästelen uudempia ja parempia vaatteita, enkä laita mitään keinokuituisia kutistumaan sinne. Kätevin se kuivuri on mun mielestä lakanoille, pyyhkeille, kylpytakeille yms. Ja lasten vaatteissa on paljon sellaista puuvillaista perusvaatetta, jota uskallan laittaa.

Vanhanaikaiset kuivurithan olivat sellaisia yksinkertaisia, jotka kuivasivat tosi isoissa lämpötiloissa. Nykykuivureissa voi siksi kuivata melkein mitä vaan, kun sieltä löytyy niin monenmoisia asetuksia, esim. hienopyykille.

[QUOTE="Horuksen silmä";23099976]Oiskohan kyse kielikuvasta :)[/QUOTE]

Kielikuva hyvinkin, mutta miten rummussa voi värit haalistua, mikä sen voi sielä aiheuttaa?... Vuosia olen talvet rummussa kaikki kuivattanut ja kertaakaan en ole huomannut rummun värejä vievän.

Yhteistyössä