Miksi suomessa ei voida mennä siihen että jokainen joutuisi tulemaan omillaan toimeen?

  • Viestiketjun aloittaja "noh"
  • Ensimmäinen viesti
"realisti"
Poistettaisiin ensin kaikki turha rahan syytäminen esim. ulkomaille,toiseksi voitaisiin karsia kaikki turha byrokratia pois ja sen jälkeen vasta katsella niiden tukien poistamista jos tarvetta on.
Luulen vaan ettei tarvetta enää olisikaan.
Tämän maan raha tilanne on aivan jonkun muun kuin perusturvatukien aikaan saama!
 
[QUOTE="realisti";29335049]Poistettaisiin ensin kaikki turha rahan syytäminen esim. ulkomaille,toiseksi voitaisiin karsia kaikki turha byrokratia pois ja sen jälkeen vasta katsella niiden tukien poistamista jos tarvetta on.
Luulen vaan ettei tarvetta enää olisikaan.
Tämän maan raha tilanne on aivan jonkun muun kuin perusturvatukien aikaan saama![/QUOTE]


VM (17 mrd)
Tästä kuntien tukemiseen suunnataan 8 680 miljoonaa euroa sekä eläkkeisiin ja korvauksiin 4 570 miljoonaa euroa. (valtion eläkkeet) Maksut Euroopan unionille ovat 1 925 miljoonaa euroa...Vuonna 2014 valtio rahoittaa kuntien peruspalveluja valtionapujen kautta yhteensä noin 10,6 miljardilla eurolla.

STM (12,8 mrd)
Perhe- ja asumiskustannuksiin ja eräisiin palveluihin ehdotetaan 2,6 miljardia euroa,
Lapsilisiin ehdotetaan noin 1,48 miljardia euroa.
Sairausvakuutuskorvausmenojen arvioidaan nousevan vuonna 2014 kaikkiaan 5,1 miljardiin euroon
Ensi vuodelle varataan eläkkeisiin 4,54 miljardia euroa (esim. kansaneläke)
Valtion ensi vuoden työttömyysturvamenojen suuruudeksi arvioidaan 2,7 miljardia euroa

Tossa on siis valtion budjetista 30 mrd, josta...
- kuntien valtionavut 10 mrd
- valtion maksamat eläkkeet 9 mrd
- sv- maksut 5 mrd

Noi kolme on lähes puolet budjetista

Työttömyysturvamenot 2,7 mrd on hurja summa sekin, mut ei työttömiä oikein voi saunan taakse lopetettavaksikaan viedä.

No, noist kuntamenoista taas esim. terveyspalvelut vie aikamoisen potin. Siit huolimatta tarvitessa vastaanotolle ei ihan tosta vaan pääse.
En tiedä onko meno vielä samanlaista, mut nuoruudessani mä jo kummastelin yhtä asiaa. Koulunpäättöiässä nimittäin satuin useampaankin otteeseen tarvitsemaan lääkärintodistusta, joka ei koskaan saanut olla kolmea kuukautta vanhempi. Ajokorttiin, opiskeluhakemuksiin yms hakupapereihin ja sit siihen päälle vielä inttiaikana oli muistaakseni ainakin kolme lääkärintarkastusta. Vajaa parikymppinen, täysin terve ja hemmetin hyväkuntoinen nuorukainen laukkas parin vuoden sisällä lääkärissä varmasti 15 kertaa yksinomaan saadakseen todistuksen? Joka kerta meni yks vastaanottoaika, jonka olis voinu saada joku tarvitseva.

Toinen mitä muistan oli sit jo työelämässä ollessani kun mä olin todella kipeä. En tarttenu siitä todistusta, koska duunista sopi olla kolme päivää saikulla ihan vaan ilmoittamalla, mut meikäläinen oikeesti kaipas jotain lääkettä tai ainakin selvitystä, et mikä mua vaivaa. Mut terkkarissa oli ihan saakelinmoinen tungos heti aamusta ja mun mielestä yllättävän terveen näköistä porukkaa, kun itte ei naama harmaana meinannu pystyssä pysyä... iltapäivällä sit mulle selvis, et se oli se päivä kun Kimmo Kinnunen heitti keihään MM- finaalissa kultaa...

En tiedä paljonko systeemistä on otettu löysiä pois, mut jotenkin nyt sit ihmettelen sitä, miten terveydenhuollon tietojärjestelmällä voi olla toiselle miljardille nouseva hintalappu. Mä saan olla skeptinen, koska mun kokemukset julkishallinnon IT- hankinnoista ei o mitenkään mairittelevat.
Sama pätee vaik julkiseen rakentamiseen. Käsi pystyyn ja sanoo hep, joka muistaa pikaisesti julkisrakennuskohteen, jonka budjetti ei olis työn aikana tuplaantunut.

Et ei ihan kaikki valtiontalouden ongelmat o siitä kiinni, et meillä on sosiaali- tai työttömyysturva.
 
suosuisitko itse siihen että palkkaasi pienennettäisiin mutta työtunnit pysyisivät samana. Elintasosi laskisi, saat ehkä juuri maksettua välttämättömimmän, mutta jos palkka onkin alle 1000e ja se ei ritä kuin vuokran / yhtiövastikkeen maksuun. Muut laskut jää auttamatta maksamatta? Mitä sitten tekisit.

Millä kouluttautuisit, kun se koulutuskin maksaisi?
Entä olisitko valmis luopummaan lapsilisistä, se on myös tukirahaa.
suosotuisitko olemaan töistä pois ilman että siaist edes kelalta mitän. Jos vaikka joutuisit pidemmälle sairauslomalle, tai peheessä joku sairastuisi ja tulisi isot sairaalaaskut, miten selviäisit?
 
Viimeksi muokattu:
vierain
suosuisitko itse siihen että palkkaasi pienennettäisiin mutta työtunnit pysyisivät samana. Elintasosi laskisi, saat ehkä juuri maksettua välttämättömimmän, mutta jos palkka onkin alle 1000e ja se ei ritä kuin vuokran / yhtiövastikkeen maksuun. Muut laskut jää auttamatta maksamatta? Mitä sitten tekisit.

Millä kouluttautuisit, kun se koulutuskin maksaisi?
Entä olisitko valmis luopummaan lapsilisistä, se on myös tukirahaa.
suosotuisitko olemaan töistä pois ilman että siaist edes kelalta mitän. Jos vaikka joutuisit pidemmälle sairauslomalle, tai peheessä joku sairastuisi ja tulisi isot sairaalaaskut, miten selviäisit?
Mun palkka on pienentynyt viimeisen viiden vuoden aikamäna 50% vaikka teen nykyään enemmän töitä, mut mä en silti kitise.
 
Mun palkka on pienentynyt viimeisen viiden vuoden aikamäna 50% vaikka teen nykyään enemmän töitä, mut mä en silti kitise.
Mutta palkkasi riittää vielä kuitenkin elämiseen. On paljon pienipalkkaisia, joilla oikeasti jää vain 1000e tai alle käteen, siitä kun maksaa kaikki kulut niin ei sillä pärjää. Etkä vastannut noihin mun muihin kysymyksiin, mitä teksit, jos sulla ei olisi rahaa maksaa sairaalalaskuja,koska ne olisivat tosi kalliita, jos kaikki tuet poistettaisiin.
Kouluttautuakaan ei voi, koska sekin maksaisi, ei saisi opintotukeakaan, millä maksaisit opiskelusi? Eli et saisi ottaa myöskään opintolainaa.

Tiedän henkilöitä jotka tekevät ihan täysiä päivä, mutta käteen palkasta jää vain 800e. Siivoustyössä ihan yleistä. Ja kun raha ei riitä, on käytävä sosiaalitoimistossa. Pakko sen siivoojankin on syödä ja hänen lasten.
Vai eivätkö siivojan lapset saisi mennä edes peruskouluun, koska se olisi sitten niin, että vain rikkaat pystyisivät opiskelemaan. Saisiko sen siivojan lapset tulla sun kotipihalta hakemaan vihanneksia ja pottuja , että pärjäisvät.
Ennemmin miettisin vähän, että voisiko yritysjohtajilta vähän palkkoja pienentää ja jättää joitakin kulukorvauksia ja kokouspalkkioita pois.
 
Viimeksi muokattu:
"vierailija"
suosuisitko itse siihen että palkkaasi pienennettäisiin mutta työtunnit pysyisivät samana. Elintasosi laskisi, saat ehkä juuri maksettua välttämättömimmän, mutta jos palkka onkin alle 1000e ja se ei ritä kuin vuokran / yhtiövastikkeen maksuun. Muut laskut jää auttamatta maksamatta? Mitä sitten tekisit.

Millä kouluttautuisit, kun se koulutuskin maksaisi?
Entä olisitko valmis luopummaan lapsilisistä, se on myös tukirahaa.
suosotuisitko olemaan töistä pois ilman että siaist edes kelalta mitän. Jos vaikka joutuisit pidemmälle sairauslomalle, tai peheessä joku sairastuisi ja tulisi isot sairaalaaskut, miten selviäisit?
Oletko sä Rollolainen?
 
hgfdhgdf
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29336612:
Onko täällä kaikilla ulkomaalainen mies vai miks noin monta ympärileikattua?
Ne provoilee, jotta keskustelu tuosta sairaasta tavasta pysyisi pinnalla, ja viimeinenkin idiootti ymmärtäisi, että se tuhoaa miesten seksuaalisuutta pysyvästi.
 
gdfdfs
Niinku nää jussit esim.

"Fiskarsin suunnassa joitain vuosia sitten juutuin baarin terassilla erään maajusiin kanssa juttusille pitemmäksi aikaa. Udeltiin toistemme tekemisistä. Siinä oli sitten sellainen presidentti Ståhlbergin näköinen taksikuski, jonka maajussi oli maksanut koko illaksi itseään kuskaamaan." Lainaus MuroForumilta

Liikaa tukia. Selvästi.
 
"lumikide"
Miksi pitäis kaikki tuet poistaa? Äärimmäisyyksiin menevät ratkaisut ovat tavallisesti huonoja ratkaisuja. Mieletäni, tukia pitäisi hieman "järkeistää". Elikkä poistaisin näin alussa ansiosidonnainse? työttömyyspäivärahan, lisäisin hieman paereiden omavastuu osutta esim. omien vahuksiensa hoitokulujen kattamisessa jne.
 

Yhteistyössä