MIKSI sitä huivia käytetään joissain uskonnoissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hui,näin eilen kylän kaupassa erään somalinaisen joka oli päästä varpaisiin peitetty ja niin järkyttävän laiha jotta oikeesti pahaa teki :ashamed:
Kulki sellasen pönäkän,hyvin syöneen somalimiehen perässä :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Dusk:
Jotkut uskonnot on vain sairaita. :'(

noin surullisen sairasta pitää huivia :laugh:

tv:ssä just yksi huivia käyttävä nainen selitti että heidän uskonnossaan naista pidetään kaikista arvokkaimpana ja sitä on suojattava tai jotain muuta vastaabvaa

Burkaa täytyy käyttää tietyillä seuduilla, koska pahimmillaan seurauksena käyttämättä jättämisestä voi olla kivitetyksi joutuminen, mille ei kuitenkaan löydy perusteita islamissalähde?. Monilla seuduilla, joissa burkan käyttö on periaatteessa vapaaehtoista, sitä on kuitenkin käytännössä pakko käyttää välttääkseen huonon naisen maineen, joka on erittäin raskas leima ja vahingoittaa sosiaalisia suhteita ja asemaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Burka

Minä en kyllä nyt varmaksi osaa sanoa, mutta käsittääkseni se liittyy jotenkin naisen omaan kunniaan, että ei saisi ihmisten ilmoilla näyttää hiuksiaan ja vartaloaan. Sama pätee myös kotona eli jos on perheen ulkopuolisia miehiä niin pitää laittaa se kaapu päälle. Näin ainakin miehen kotimaassa. Oman äitinsä, siskojensa ja mummon hiukset on nähnyt, muttei koskaan muiden naisten hiuksia, siis sen maan kansalaisten, toki siellä asuu paljon ulkomaalaisia niin heillähän ei kaapua ole ollenkaan. Eikä minulla. :laugh:

Naisilla on siellä siis huivi ja abaya käytössä, miehillä kandoura ja yleensä myös huivi päässä, paitsi meillä miehellä ei ole sitä huivia. :laugh: Kun on kuulemma epämiellyttävä, tämä miesten puku ei käsittääkseni liity niinkään uskontoon vaan vanhoihin perinteisiin. On miellyttävän viileä kuumalla ilmalla ja huivi suojaa hiekkamyrskyllä hiekalta.

Osa naisista käyttä siellä myös burkaa eli sitä kasvot peittävää huivia, mutta mies ei ymmärrä tätä ollenkaan eikä se kuulemma kuuluu islamiin myöskään. Itse en ole islam-asiantuntija, mutta tällaista olen kuullut.

En tiedä oliko tästä vastauksesta nyt hyötyä, mutta näin minä olen sen käsittänyt, että liittyy juuri naisen kunniaan, että vain oma mies ja perhe saa nähdä naisen ilman huivia.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
ettei tarvi pestä tukkaa?

Minä kyllä pidän huivia suojatakseni hiukset lialta ja pölyltä, rasta kun olen. Jos sinä olet noin laiska oman hygieenisyyden suhteen, onneksi on helppo ratkaisu sinullekin. :D

Islamissa sitä pidetään sen vuoksi, koska Jumala on sen musliminaisille määrännyt. Syitä on monia. Yksi on se, että musliminainen erottuu ei-muslimeista. Muita syitä ovat, että nainen saa olla rauhassa (ei tule häiritseviä/härskejä lähestymisiä) ja että naisen kauneuden saa nähdä vain oma perhe (länsimaissakin sanotaan naisten hiusten olevan naisten kruunu).

Huivi kuuluu islamiin ja sitä tulee pitää jos on muslimi. Jotkut eivät sitä käytä, koska joko eivät ole perehtynyt uskontoonsa tai eivät ole kiinnostuneitat elämään uskontonsa mukaisesti. Jotkut ei-uskonnolliset muslimimiehet ovat kieltäneet huivin käytön vaimoiltaan, koska haluavat olla länsimaisia, vaikka sitä he eivät ole. Moni kuitenkin huivia käyttämätön miettii jatkuvasti sen käyttöä, koska haluaa tehdä Jumalan tahdon mukaisesti.

Itse vuosikausia huivia käyttäneenä en näe huivin käytössä muuta kuin kymmenittäin etuja, jotka ovat helpottaneet elämääni. Tällainenkin hauska yksityiskohta, että miehet uskontoon katsomatta (nuoret/vanhat) ovat hyvin kohteliaita ja avaavat ovia missä tahansa. Myös bussi pysähtyy yleensä juuri minun kohdalle. Huivi näyttää herättävän ihmisissä kohteliaisuuden toista kohtaan. Hiukset ovat hyvin kiiltävät, koska eivät altistu ilman saasteilel. Tätä on myös eräs kampaajakin sanonut.

Alkuperäinen kirjoittaja Muslimi:
Islamissa sitä pidetään sen vuoksi, koska Jumala on sen musliminaisille määrännyt. Syitä on monia. Yksi on se, että musliminainen erottuu ei-muslimeista. Muita syitä ovat, että nainen saa olla rauhassa (ei tule häiritseviä/härskejä lähestymisiä) ja että naisen kauneuden saa nähdä vain oma perhe (länsimaissakin sanotaan naisten hiusten olevan naisten kruunu).

Käsitinkö nyt sitten oikein, että ilman huivia liikkuvaa naista saa häiritä? Ikään kuin hän olisi "toisen luokan" kansalainen?

Tai et varmaan näin tarkoittanut, mutta minua hämää tuossa perustelussa se, että pidetäänkö miehiä islamin uskossa niin eläimellisinä, että eivät pysty olemaan häiritsemättä naisia jos näillä ei ole huivia?

Alkuperäinen kirjoittaja Tsirpukka:
Hui,näin eilen kylän kaupassa erään somalinaisen joka oli päästä varpaisiin peitetty ja niin järkyttävän laiha jotta oikeesti pahaa teki :ashamed:
Kulki sellasen pönäkän,hyvin syöneen somalimiehen perässä :headwall:

niin, tietysti naisparkaa pidetään nälässä eikä laihuus johdu esim sairaudesta tai länsimaisten kauneusihanteiden omaksumisesta ja asukin on puettu päälle pakotettuna eikä omasta tahdosta :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Pullava:
Käsitinkö nyt sitten oikein, että ilman huivia liikkuvaa naista saa häiritä? Ikään kuin hän olisi "toisen luokan" kansalainen?

Tai et varmaan näin tarkoittanut, mutta minua hämää tuossa perustelussa se, että pidetäänkö miehiä islamin uskossa niin eläimellisinä, että eivät pysty olemaan häiritsemättä naisia jos näillä ei ole huivia?

hmm, onhan länsimaissakin vielä hyvinkin ylesitä se että minihameeseen, korkkareihin ja paljastavaan toppiin puettu, laittautunut nainen mielletään kevytkenkäiseksi /huoraksi ja sellaisten naisten perään mm huudellaan miesten taholta kommentteja ja vihellelään.

Yhteistyössä