Miksi sen nimen pitää olla niin suuri salaisuus?

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mamma";23888884]Suomessa se on monesti salaisuus. Ruotsissa kerrotaan nimi heti lapsen synnyttyä.
Olemme ruotsinsuomalaisia ja olemme aina kertoneet lapsen nimen heti jo synnärillä, joskus jo odotusaikana, vaikka siinä onkin pieni riski, ettei nimi sovi kantajalleen...;) mut ei se niin vakavaa, sit pistetään uusiks vaikka.[/QUOTE]

Mulla on muutama kaveri synnyttänyt jenkeissä ja siellä joutuu ilmoittamaan lapsen nimen potilastietoihin sairaalassaolon aikana. Jos ei niin tee, tulee halvatunmoinen paperisota (yksi kaveri kieltäytyi ilmoittamasta nimeä juuri tähän suomalaiseen tapaansa vedoten)...
 
"vieras"
Musta on paljon kummallisempaa päättää nimi syntymättömälle lapselle. Ei olla kummankaan lapsen kohdalla osattu miettiä nimiä etukäteen ja jotenkin kaikki nimet ovat tuntuneet niin persoonattomilta ennen lapsen syntymää. Nyt odotan toista lasta ja parhaillaan täytän sairaalan paperia ja mietin nimiä hätäkasteen varalta. Todella vaikea keksiä yhtään mitään. Ensimmäisen kohdalla, kun lapsi oli sylissä nimi muodostui muutamassa päivässä.

Mutta kukin tyylillään.
 
"Vierailija"
[QUOTE="vieras";23889074]Nimi on salaisuus, ettei paholainen voi kutsua lasta nimeltä, ennen kuin tämä on kastettu.[/QUOTE]

Jep, tässä tuli tavan tausta. Kyse on siis kristillisestä taikauskosta.

Asiaan liittyy se lisäkäsittämättömyys, että ihmiset kuvittelevat ristiäisten olevan jokin nimenantojuhla. Ihmiset siis pitävät kastejuhlan tietämättä, mikä on juhlan tarkotus...

Me olemme itse ottaneet nimet heti käyttöön.
 
  • Tykkää
Reactions: Thyme
En ymmärrä minäkään mitä ihmeen salailua siinä on. Minun lapsia ei ole kastettu kun ei kuuluta kirkkoon, ja mua ei pätkääkään haitannut vaikka joidenkin mielestä mun lapsilla on rumat nimet.
Miksi pitäisi tuollaisia "tapoja" säilyttää?
 
"shihtzu"
Meidän suvussa nimet on aina pidetty salassa ristiäisiin asti ja niin olen omienkin kohdalla tehnyt ja kaikkia on jännittänyt, että mikä siitä nyt sitten tulee :)
Ristiäisissä siitä nimestä tulee virallinen.

Tosin esikoisen kohdalla nimi päätettiin 2 päivää ennen ristiäisiä ja toisenkin kohdalla meni aika viime tippaan.
 
En ymmärrä minäkään mitä ihmeen salailua siinä on. Minun lapsia ei ole kastettu kun ei kuuluta kirkkoon, ja mua ei pätkääkään haitannut vaikka joidenkin mielestä mun lapsilla on rumat nimet.
Miksi pitäisi tuollaisia "tapoja" säilyttää?
Ei se silti ole huono tapa, vaikka kaikki ei niin teekään. Kyllä sitä nyt voi jotain säilyttää tavoistaankin, eikä kaikkia pistää romukoppaan samointein.

Toisaalta, mua ei yhtään häiritse että joku ilmoittaa nimen heti tai että ei pidetä nimiäisiä(kään) vaan otetaan heti syntymästä ihan virallisesti nimi käyttöön.

Vaikka minä en niin teekään.....
 
[QUOTE="mamma";23888921]Mielestäni se kruunaa sen valtavan ison ja ihmeellisen tapahtuman (syntymän), kun saa kertoa vauvan nimen kaikille. :) Jotenkin se tuntuu sillä hetkellä vielä upeammalta, kuin että jos kertoisi sitten parin kuukauden päästä ristiäisten jälkeen. Toki jokainen kokee tavallaan.[/QUOTE]


Itse en henkilökohtaisesti ole osannut valita nime, ennen vauvan syntymää, joten olisi aika kiira siinä synnytyspöydällä sitä päättämään. Olen ensin halunnut keskittyä vauvaan ja sen hoitoon ja 2 kk kuluessa ollaan löydetty jokaiselle sopiva nimi eli sopivasti ristiäisiin mennessä.
 
"Pojan äiti"
Miksi se nimi ei saisi olla salaisuus?

Kritisoin itsekin monia vanhoja tapoja, jos ne jarruttavat tasa-arvoa tai muuten kaventavat ihmisten valinnanmahdollisuuksia. Mutta nimen julkistaminen vasta ristiäisissä/nimiäisissä on sellaista harmitonta taikauskoa, josta tuskin on haittaa kenellekään.

Me halusimme ehdottomasti nähdä lapsen ennen kuin päätimme nimen, koska halusimme nimen olevan kantajansa näköinen. Emmekä kertoneet sitä kenellekään ennen ristiäisiä, koska halusimme säästyä turhalta vatvomiselta ja taivuttelulta. Mm. isälläni oli erittäin vahva mielipide lapsen nimestä. Lapselleni olisi kuulemma pitänyt antaa nimi, jonka hän olisi aikoinaan halunnut antaa veljelleni...
 
tiedä miksi
[QUOTE="aloittaja";23888221]Miksi sitä pitää pantata niin kauheasti 'Ei kerrota ennen ristiäisiä' jne. Ei ymmärrä?[/QUOTE]

Tapa on käytössä VAIN evlut maissa ja syy on se,että ennenvanhaan uskottiin, että jos lapsen nimi kerrotaan ääneen ennen ristiäisiä niin pirulla on silloin oikeus lyödä lasta sairaudella tms. Vähä samanlainen taikauskoinen juttu kuin se, että kun joku kuolee niin pitää peilit peittää lakanalla jne. Kyse on siis vain taikauskosta ja tätä tapaa pimittää lapsen nimeä ei esiinny muissa kuin evlut maissa. Muualla lapsen nimi ilmoitetaan heti kun lapsi on syntynyt ja esim Ranskassa lapsen nimi pitää ilmoittaa viranomaisille 2 päivän kuluessa lapsen syntymästä, muutoin valtio nimeää lapsen. Mua itseä ärsyttää suunnattomasti tämä suomalainen nimen pimittely ihan kuin olis kyse valtiosalaisuudesta, itse ollaan kerrottu lapsen nimi heti kun lapsi on syntynyt.
 
"Pojan äiti"
Alkuperäinen kirjoittaja tiedä miksi;23894730:
Mua itseä ärsyttää suunnattomasti tämä suomalainen nimen pimittely ihan kuin olis kyse valtiosalaisuudesta, itse ollaan kerrottu lapsen nimi heti kun lapsi on syntynyt.
Sulla taitaa olla muut asiat elämässä aika hyvin :)

Kaikki meistä eivät pelkästään ilkeyttään pimitä lapsensa nimeä sinulta. Moni nimittäin alkaa ihan oikeasti miettiä sitä nimeä vasta syntymän jälkeen. Me löimme lukkoon lapsemme toisen nimen vasta kastepäivän aamulla.
 
"mmmm"
Meillä se oli salaisuus. Jotenkin se on vain kiva jännitysmomentti siinä ristiäispäivässä, kun nimi "paljastetaan". Se oli jotenkin hieno hetki mun mielestä. Vaikka ei se nimi nyt mikään maailman suurin salaisuus ollut, pieni hauska perinne vain mun mielestä, että se lausuttiin vasta ristiäispäivänä. Toisaalta voisin kyllä ottaa myös esim. isovanhemmat mukaan nimenmiettimis-rinkiin, jos meille toinen vauva tulee.
 
hfdlk
Mulla on muutama kaveri synnyttänyt jenkeissä ja siellä joutuu ilmoittamaan lapsen nimen potilastietoihin sairaalassaolon aikana. Jos ei niin tee, tulee halvatunmoinen paperisota (yksi kaveri kieltäytyi ilmoittamasta nimeä juuri tähän suomalaiseen tapaansa vedoten)...
Meillä kastettiin esikoinen normaalisti ev.lut. seurakuntaan ja nimi pidettiin salassa Suomen-suvulta, Jenkkilään kerrottiin kun vauva oli viikon ikäinen - anopin painostuksesta jouduttiin päättämään vähän nopeammin kuin muuten oltaisiin. Olin yks hormonikimppi, ja mulle oli jostain syystä tosi tärkeetä että lapsi kastetaan. No myöhemmin tulin järkiini ja erottiin vauvan kanssa molemmat kirkosta, joten tätä seuraavaa ei kasteta. Asutaan nyt Jenkeissä, ja täällä tosiaan pitäisi synnärillä ilmoittaa nimi. Muuten syntymätodistukseen ei tuu nimeä, ja sit on tosiaan edessä aikamoinen paperisota myöhemmin.

Mä oon kanssa aina ajatellut, myös kirkosta eroamisen jälkeen, että toi perinne on musta tosi kiva. Amerikkalaiset sukulaiset ei sitä ihan ymmärrä, ihmettelevät vaan että miksikä sitä lasta sitten kutsutaan ne ekat pari kk kun sillä ei ole nimeä, ja kutsuuko vanhemmat sillä nimellä kotona jos nimi on jo päätetty mut eivät sit vaan kerro muille. Kun oon näihin tarpeeksi kauan vastaillut niin itsekin oon alkanut vähän miettiä että mitä järkeä salata sitä?

No, tän tulevan vauvan nimi on jo päätetty, vaikka aina olin sitä mieltä etten voi päättää nimeä ennen kuin nään vauvan. Jostain syystä nyt vaan löytyi se oikea nimi näin aikaisessa vaiheessa, enkä usko että sitä enää muutetaan. Toki meillä on synnärillä hetki aikaa vaihtaa se, jos siltä tuntuu. Papereihin laitetaan tämä nimi, mutta sen verran haluan pitää suomalaisista perinteistä kiinni että pidetään erikseen nimiäiset muutamaa viikkoa myöhemmin, kun mun perheeni tulee käymään. Jenkkisukulaiset saavat sit vaan tottua siihen, ettei vauvalla ole vielä nimeä.

Toisaalta tuntuu kyllä tosi hölmöltä, ettei kerrota nimeä kun se kerta on jo nyt päätetty ja kun kerta isovelikin sen jo tietää (ja varmaan möläyttää vielä jollekin, onneksi ei osaa sitä kunnolla lausua vielä :D). Mut näin nyt sovittiin. Haluttiin myös pikkusisarukselle "varjokummit" kun isoveljelläkin on, siksi pidetään nimiäistilaisuus.

Henkilökohtaisesti mulle on aivan yks hailee miten kukakin tämän asian hoitaa, molempi parempi. :)
 
Minä en ainakaan ihan piruuttanikaan kerro ennen ristiäisiä. Anoppi haluaa ristiä meidän lapsen ja omii sitä jo nyt raskausvaiheessa, joten ihan siitä syystä. Haluan päättää nimen mieheni kanssa ja ilmoittaa sen sitten muille, kun se on jo kirjoissa.
 
Musta se on ihanaa kun ristiäisissä sitten saa katsoa sukulaisten ilmettä kun nimi paljastetaan. Meillä esikoisen kohdalla kävi niin ihanasti, että veljen lapsi oli äidillensä ilmoitellut paljon nimivaihtoehtoja etukäteen ja toki näistä oltiin kuultu mutta ei mihinkään kommentoitu mitään. Sitten siellä ristiäisissä tämä lapsi ihan spontaanisti nimen kuultuaan kääntyi äitiään päin ja ilmoitti isoon ääneen, että kuulitsä, mä arvasin ton nimen!! Se oli aivan ihana hetki ja ihana kun pappikin on näitä perhetuttuja jotka suhtautui asiaan hienosti, otti sen huomioon kun jatkoi kastetta.

Kuopuksen kohdalla nimi vielä vaihtui ristiäispäivänä joten olisi ollut tyhmää kertoa etukäteen. Ja se ihmisten tyrmistys kun kuulivat nimen... heidän mielestään outo ja ihmeellinen, mutta nyt 2 vuotta ristiäisistä kaikkien mielestä poika on nimensä veroinen eikä kenenkään mielestä ole outo vaan ihana ja nauravaisen pojan nimi.

Äiti ja isä oli paljastanut kummeille mun nimen mutta samalla lailla, he vaihtoivat mun nimen ristiäispäivänä. Eivät olisi vaihtaneet jos kummit olis ehtineet kaiverruttaa kehykset ym ym... onneksi vaihtoivat.
 
"mamma"
Olen raskaana viikolla 23 ja tilasin jo netistä vauvalle nimelliset tutit, sekä tytölle ja pojalle, kun en tiedä vielä kumpi on tulossa...;) toiset tutit saavat jäädä sit jemmaan. Mut eiköhän toiset tule käyttöön, jos kaikki menee hyvin.

Meitä on moneksi. :heart:
 
"vieras"
Me ollaan kerrottu lähisukulaisille, kun lapsen molemmat mummot uteli. Mies kertoi anopille, joten tasa-arvon nimissä mä kerroin äidilleni. Anoppi kertoi kaikille lapsilleen, joten mä kerroin sisaruksilleni. Mun sisko alkoi heti arvostella "Miks noin suomalainen nimi? Kaikki luulee sua suomalaiseks. Laita mielummin h perään." (ollaan puoliksi ulkomaalaisia ja nää nimet ON kansainvälisiä ja kolmannessa nimessä on h-loppu). Siskon suomalainen kaveri antoi lapselleen jonkun ulkomaalaisen, todella vaikeasti lausuttavan muotinimen.

Muille sukulaisille ja ystäville paljastetaan vasta nimiäisissä.
 
urpolegenda
[QUOTE="aloittaja";23888221]Miksi sitä pitää pantata niin kauheasti 'Ei kerrota ennen ristiäisiä' jne. Ei ymmärrä?[/QUOTE]

Mäkään en oikeastaan tajua...samoin sukupuoli jos sen tietää. Ihankuin oikeasti sillä nimellä tai sukupuolella olis NIIIIN iso merkitys kenellekään muulle. Ei siis mun puolesta todellakaan tarvi kertoa nimeä etukäteen tai sukupuolta, mutta toiset tekee siitä niin ison numeron: Tiedetään sukupuoli mutta pidetään muut jännityksessä tai että nimi on päätetty mutta saatte odottaa sinne asti...hei aivan sama!!!!!!!!!!!!!
Muutakin elämää on...
 
Mäkään en oikeastaan tajua...samoin sukupuoli jos sen tietää. Ihankuin oikeasti sillä nimellä tai sukupuolella olis NIIIIN iso merkitys kenellekään muulle. Ei siis mun puolesta todellakaan tarvi kertoa nimeä etukäteen tai sukupuolta, mutta toiset tekee siitä niin ison numeron: Tiedetään sukupuoli mutta pidetään muut jännityksessä tai että nimi on päätetty mutta saatte odottaa sinne asti...hei aivan sama!!!!!!!!!!!!!
Muutakin elämää on...
Muutakin elämää on, tai ainakin pitäisi olla, niillä kyselijöillä ;)

Jos me olisimme tienneet vauvan sukupuolen ennen syntymää ja siitä myös kerrottu, olisi meille alkanut tulvia vaaleanpunaista tavaraa ja nimiehdotuksiakin ihan varmasti. Kuka sitä jaksaa? Meillä oli kyllä nimet valmiina sekä pojalle että tytölle, mutta nyt näyttää siltä että tytön etunimiehdotus meneekin varmaan vaihtoon, toinen nimi sopii hänelle kuin valettu. Tyhmää kertoa etukäteen, ja sitten sanoa että ei kun me annettiinkin tämä nimi.
 

Yhteistyössä