Miksi sekarotuisia pentuja ei tahallaan saa teettää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rukoilijasirkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rukoilijasirkka

Vieras
Olen siis ilmeisen tyhmä, enkä tajua, miksi sekarotuisia koiria ei saisi teettää. En mäkään ymmärrä sitä, et niistä pyydetään hirveet rahat, mut noin muuten, niin miksei? Rotukoirilla on kaikenlaista kremppaa sen jalostuksen takia, joten miksi se on niin kauheaa tahallaan teettää sekarotuisia?

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Olen siis ilmeisen tyhmä, enkä tajua, miksi sekarotuisia koiria ei saisi teettää. En mäkään ymmärrä sitä, et niistä pyydetään hirveet rahat, mut noin muuten, niin miksei? REotukoirilla on kaikenlaista kremppaa sen jalostuksen takia, joten miksi se on niin kauheaa tahallaan teettää sekarotuisia?

samoilla linjoilla olen sun kanssas.. sekarotuset on "varmempia" :)

No jos kaksi sairasta sekarotuista lisääntyy niin ei se sekarotuisuus niistä pennuista terveempiä tee..
Uskoisin että kaikissa roduissa ja roduttomissa on yhtä paljon sairauksia,mutta harvemmin maatalon Jussi käyttää rakasta Mustia lonkka ja silmätesteissä..

Hohhoijaa. Seropit ei oo yhtään sen terveempiä kuin puhdasrotuisetkaan. Tää on tää sama vanha väite...
Mä en vaan nää niitten teettämisessä mitään järkeä, koska kodittomia seropeja on jo muutenkin liikaa. Miksi teettää niitä enempää?
MUTTA en ymmärrä sen enempää sellaisten rotujen jalostamista, joissa rotu tehdään vaan sairaammaksi ja sairaammaksi. Jalostuksessa on menty jo kauan aikaa sitten ihan metsään ja musta pitäisi keskittyä nyt puhtaitten rotujen terveyden parantamiseen.

meil on sekarotun labbis/dobber ja on ollu terve ei koskaan sairastellut .Puhdas labbis kun mulla oli nii sillä oli vähän väliä korvat kipeet ja furunguloosi jaloissa :/

Niin jos ei oo varmuutta, mitä tiettyjen rotujen sekoittamisesta voi pennuille seurata. Joskushan ei oo ees varmuutta, mitä rotuja emossa ja uroksessa on jos ovat sekarotuisia nekin. Sitten noin eläinsuojelullisesti on kyseenalasta teettää pentuja, joiden sijoittaminen voi olla vaikeaa. Yks pentue varmaan menis, mut lainsäädännöllä on varmaan haluttu estää sekarotuisten "tehtailu"..

Sekarotuset on (tai kaikki mitä oon ite nähny) jotenki paljon mukavamman olosia kun täysrotuset. Yleensähän rotuihin liittyvät vaivat on resessiivisiä ominaisuuksia, joten tuo "vieraan" kommentti on aika ääliömäinen...

Alkuperäinen kirjoittaja seropit:
Sekarotuset on (tai kaikki mitä oon ite nähny) jotenki paljon mukavamman olosia kun täysrotuset. Yleensähän rotuihin liittyvät vaivat on resessiivisiä ominaisuuksia, joten tuo "vieraan" kommentti on aika ääliömäinen...

et taida tuntea monta koiraa..

Ei mielestäni mitään ongelmaa niin kauan, kuin molemmat vanhemmat ovat terveystutkittuja, rokotettuja ja madotettuja ja pennuille on joko kodit tiedossa tai ne ollaan valmiita itse pitämään. Ja jos pennutkin vielä tutkitaan eläinlekurilla ja madotetaan jne. niin ihan hyvällä omalla tunnolla vaan pentuja teettämään, jos kokee tietävänsä koirista niin paljon, että onnistuu emo ja pentujen hoito. Harva ihminen on vaan valmis hoitamaan sekarotupiskien terveyshommat siihen malliin, että pentuja voisi teettää tai huolehtimaan pentujen terveystarkastuksista. Tai sitten niistä pennuista pyydetään tolkutonta hintaa. Mutta kyllä minä silti aion omalla paperittomalla villakoirallani pennut teettää, kun terveyshommat on hanskassa ja ikää tarpeeksi. Pennuista yksi jäisi kotiin ja loput menisivät tutuille.

Eli vastuuta kaivataan siihen seropi touhuun. Jos tietää mitä tekee niin tehkööt. Ei se mitään bisnestä silti ole.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

et taida tuntea monta koiraa..

Todennäköisesti enemmän kuin sinä.

Se ei vähennä koiran sairauksia yhtään kun kaksi puhdasrotuista kääpiökoiraa risteytetään (näitähän on nykyään paljon markkinoilla, kovaan hintaan). Lisäksi tällaisia koiria tuodaan paljon itärajan takaa, jolloin koirilla voi olla mita tahansa sairauksia ja niiden emä todennäköisesti elää erittäin huonoissa oloissa. Mistä voit olla varma että juuri oma sekarotuinen pikkukoirasi tulee hyvistä oloista?

Ja niitä sekarotuisia pystykorvasekoituksia syntyy vahingossakin aivan riittävästi, joten sellaisia ei tarvitse varta vasten pennuttaa.

Kyl puhdas rotuinen rekisteröity koira on paljon parempi kuin mikään, tietää ainakin mitä saa. Ja itse maksan kunnon koirasta 1500e ilomielin kun otan mitään piskiä. Ja meidän rodulliset koirat ovat olleet aina terveitä, vaikka onkin paljon jalostettuja rotuja!

Tota sellanen yks kysymys ensin et mitä niiden sekarotusten takana sit on ellei niitä jalostettuja "kremppoja"?

Mä olen sitä mieltä et toki saa sekarotusiaki tehdä, mut tämäkin mun mielestä vaatii sen että koirien joita käytetään taustat on selvillä ja ne koirat on tutkittu ja ovat sellasia et ne läpäsis ne vaatimukset mitä niiden roduilta vaadittais muutenkin.

Myös henkilön joka pentuja teettää tulis olla käyny kasvattjatutkinnon, että tietää mitä tekee edes vähän.

Siis vastuu pitää heidänkin kantaa.

Alkuperäinen kirjoittaja SiviThePoodle:
Mutta kyllä minä silti aion omalla paperittomalla villakoirallani pennut teettää, kun terveyshommat on hanskassa ja ikää tarpeeksi. Pennuista yksi jäisi kotiin ja loput menisivät tutuille.

Eli vastuuta kaivataan siihen seropi touhuun. Jos tietää mitä tekee niin tehkööt. Ei se mitään bisnestä silti ole.

Mistäs sinä olet paperittoman villakoirasi hankkinut?

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Tota sellanen yks kysymys ensin et mitä niiden sekarotusten takana sit on ellei niitä jalostettuja "kremppoja"?

Mä olen sitä mieltä et toki saa sekarotusiaki tehdä, mut tämäkin mun mielestä vaatii sen että koirien joita käytetään taustat on selvillä ja ne koirat on tutkittu ja ovat sellasia et ne läpäsis ne vaatimukset mitä niiden roduilta vaadittais muutenkin.

Tässähän se mun ajatus tulikin =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kyl puhdas rotuinen rekisteröity koira on paljon parempi kuin mikään, tietää ainakin mitä saa. Ja itse maksan kunnon koirasta 1500e ilomielin kun otan mitään piskiä. Ja meidän rodulliset koirat ovat olleet aina terveitä, vaikka onkin paljon jalostettuja rotuja!

No, hyvä teille että on ollu terveitä koiria. Mut via että piskiä... huhhuh. Meidän seropi on ainakin ollut meille rakas ja tärkeä ystävä, ja terve sellainen. Sitä ei ole teetetty varsinaisesti, vaan ns. "vahinkolapsi"... labriksen ja kultasen noutajan risteytys ja kiltein koira mitä oon ikinä nähny. Mut et piski. Just.

Mut mihin sillä seropien pennuttamisella pyritään? mitkä on kasvattajan tavoitteet kun se teettää seropipentuja? Aika monella se on ollu et on vaan niin kivoja ne pennut ja kyllä nartun pitää ainakin kerran saada pennut tehdä :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:

Myös henkilön joka pentuja teettää tulis olla käyny kasvattjatutkinnon, että tietää mitä tekee edes vähän.

Siis vastuu pitää heidänkin kantaa.

Tätä itsekkin mietin. Mut vielä sellanen ajatus tuli mieleen, et niinkun kasvinjalostuksessa niin eläintenkin kohdalla voi varmaan ilmetä joku piilevä geenimutaatio arvaamatta tiettyjen sekotusten kohdalla (esim. jos on useita rotuja päällekkäin). Eli kasveilla saattaa ollakkin hemmetin hyvä väri ja maku, mut ne sairastuukin johonki kasvitautiin tosi herkästi. Rotukoirillahan näitä sydän- ja muita sairauksia on ilmenny pitkän jalostuksen myötä..

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Olen siis ilmeisen tyhmä, enkä tajua, miksi sekarotuisia koiria ei saisi teettää. En mäkään ymmärrä sitä, et niistä pyydetään hirveet rahat, mut noin muuten, niin miksei? Rotukoirilla on kaikenlaista kremppaa sen jalostuksen takia, joten miksi se on niin kauheaa tahallaan teettää sekarotuisia?

Mitenkäs kuvittelet eri rotujen syntyneen? Eiköhän nekin ole "jalostettu" eli sekoitettu toisista roduista sen verran pitkään, että on saatu uusi "puhdas" rotu. Eli siis puhdasrotuiset ei ole sen terveempiä kuin sekarotuisetkaan, jos emä/isä "sairas".

ALKUKANTAISET rodut ovat niitä terveimpiä eli siis sellaiset joita ei ole jalostettu. Esim. paimensukuinen lapinkoira on "puhtaampi" ja yleensä terveempi kuin tavallinen lappalainen, jota on jalostettu enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja raisistiko oot? :D:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No, hyvä teille että on ollu terveitä koiria. Mut via että piskiä... huhhuh. Meidän seropi on ainakin ollut meille rakas ja tärkeä ystävä, ja terve sellainen. Sitä ei ole teetetty varsinaisesti, vaan ns. "vahinkolapsi"... labriksen ja kultasen noutajan risteytys ja kiltein koira mitä oon ikinä nähny. Mut et piski. Just.

en oo RAISISTI:D Mutta SE-RO-PI= SEkaROtuinen PIski

Alkuperäinen kirjoittaja Kuulapyssy:
Mut mihin sillä seropien pennuttamisella pyritään? mitkä on kasvattajan tavoitteet kun se teettää seropipentuja? Aika monella se on ollu et on vaan niin kivoja ne pennut ja kyllä nartun pitää ainakin kerran saada pennut tehdä :whistle:

Ton takia mun mielestä heilläkin pitäis olla toi tutkinto suoritettu, siellähän noista jalostuksen periaatteista puhutaan ja sitoudutaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja SiviThePoodle:
Mutta kyllä minä silti aion omalla paperittomalla villakoirallani pennut teettää, kun terveyshommat on hanskassa ja ikää tarpeeksi. Pennuista yksi jäisi kotiin ja loput menisivät tutuille.

Mistäs sinä olet paperittoman villakoirasi hankkinut?

Ihan yksityiseltä kotikasvattajalta, jolla oli molemmat vanhemmat itsellä ja joka halus niiltä yhden pentueen. Terveitä koiria molemmat, tutkittuja olivat. Ei ole mikään virosta tuotu epämääräinen rotjake.

Yhteistyössä