Miksi sanotte miestänne ISÄNNÄKSI??

  • Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
Talon emäntä
Maaseudulla taitaapi olla yleinen nimitys miehestä ja naisesta. Me olemme talomme isäntä ja emäntä. En näe siinä mitään väärää... minusta se on hyvä juttu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äitti-83:
Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Mä en voi kans sietää noita isäntä ja emäntä nimityksiä....mut ymmärrän, jos on kyse maajussista. Mut, että mua sanottas emännäksi, apua... :eek:
Mä oon kieltänyt miestä sanomasta mua emännäksi. :x :D Enkä vastaavasti minä sano miestä isännäksi. Toinen, mitä en voisi sietää, että mua sanottaisiin mammaksi. :$ :x
Täälläpä ihan sama tilanne....ollaan kans keskusteltu ja olen tuonut mielipiteeni hyvin selvästi esille. ;) :D Ainakin luulisin niin, koska näitä kutsumanimiä meillä ei käytetä. Ei edes tota mammaa....huoh.. :x :D
Mies ei oo kyl ikinä edes yrittänyt mua noilla kutsua. Enkä mä sitä.
 
yäh
En mäkään tykkää noista nimityksistä, vaikka maalla asunkin. Maanviljelijäperheissä jotenkin ymmärrän, en muuten. Jos mahdollista, vielä ällöttävämpää on kutsua vaimoaan/tyttöystävää mammaksi, mammeliksi, äiteeksi, äireeksi tai jotain sinnepäin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja yäh:
En mäkään tykkää noista nimityksistä, vaikka maalla asunkin. Maanviljelijäperheissä jotenkin ymmärrän, en muuten. Jos mahdollista, vielä ällöttävämpää on kutsua vaimoaan/tyttöystävää mammaksi, mammeliksi, äiteeksi, äireeksi tai jotain sinnepäin...
Mun pappa sano aina, että äitee! :eek: omaa vaimoansa.
 
kaupunkilaiset
En ole muija, en ole eukko, en akka, enkä missään nimessä emäntä.
Emme asu maalla eli meillä ei ole maatilaa.

meillä kävi pölynimuri-esittelijä, oli niin sitkeä että päästin sitten sisään. Imuria ei ostettu, liian kallis, eikä esittelykään niin kovin hyvin mennyt. Heti alkumertreillä teki virheen kun käytti minusta nimitystä EMÄNTÄ ?? kun puhui miehelle minusta.

"emännän kanssa jo puhelimessa..."

Miksi ei käyttänyt nimitystä rouva? jos ei viitsi sanoa vaimo. tms.
 
En sano, ei se ole maanviljelijä!

Ja jos mies kutsuisi mua emännäksi, vastaukseni voisi olla "Kuules homo vellihousu..."

Lisäys myöhemmin tulleitten vastausten innoittamana: Ennen sanomista laskisin mieheltä housut ja sanomishetkellä vetelisin ratsupiiskalla takapuoleen.
:D
 
Ällöä
Alkuperäinen kirjoittaja kaupunkilaiset:
En ole muija, en ole eukko, en akka, enkä missään nimessä emäntä.
Emme asu maalla eli meillä ei ole maatilaa.

meillä kävi pölynimuri-esittelijä, oli niin sitkeä että päästin sitten sisään. Imuria ei ostettu, liian kallis, eikä esittelykään niin kovin hyvin mennyt. Heti alkumertreillä teki virheen kun käytti minusta nimitystä EMÄNTÄ ?? kun puhui miehelle minusta.

"emännän kanssa jo puhelimessa..."

Miksi ei käyttänyt nimitystä rouva? jos ei viitsi sanoa vaimo. tms.
Yöks. Olisi saanut samantien lähdön tuollainen kauppias.
Minusta nämä isäntä/emäntä- ja päällikkö-jutut ovat tosi junttimaisia ja kuuluvat yleensä alemman sosiaaliluokan sanastoon. Hieman eri asia sitten, jos on maatila. Mutta miksi sen vaimon pitäisi siltikään kutsua miestään isännäksi. Miksei voi sanoa, että "mieheni" tai käyttää etunimeä?
 
Jenni
Lisään vielä, että ei me kotona toisiamme isännäksi ja emännäkis puhutella. Täällä pasltalla tai muissa jutuissa, missä ei etunimellä tule kutsuttua. Yleensä olemme toisillemme kulta, muru, hani, mussukka, rakas jne... tai sitten etunimellä ja lapsille äiti ja isä. Et semmosta.
 
Myö ei olla maajusseja, mutta maita on sen verran jotta kehtaa ihteensä isännäks ja emännäks sanoa. Olen samaa mieltä kuin joku tuossa aikasemminki sano, jotta se on arvonimi :) Ollaanhan sitä juhlissakin isäntä ja emäntä...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilomami:
Ei kait isäntä ole suoranaisesti maanviljelijä :) Eikä välttämättä tartte omistaa maita ja mantuja tai maataloa,silti voi olla kotinsa ja perheensä isäntä/emäntä :)
Tulee mieleen koira-isäntä/emäntä suhde. Mies vaimonsa isäntä, master and his bitch :).
 
Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilomami:
Ei kait isäntä ole suoranaisesti maanviljelijä :) Eikä välttämättä tartte omistaa maita ja mantuja tai maataloa,silti voi olla kotinsa ja perheensä isäntä/emäntä :)
Tulee mieleen koira-isäntä/emäntä suhde. Mies vaimonsa isäntä, master and his bitch :).
Niinpä.
Meillä koiralla on isäntä ja emäntä, lapsella isä ja äiti.
Ja ollaan muille toisistamme puhuessamme mies ja vaimo tai etunimillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilomami:
Ei kait isäntä ole suoranaisesti maanviljelijä :) Eikä välttämättä tartte omistaa maita ja mantuja tai maataloa,silti voi olla kotinsa ja perheensä isäntä/emäntä :)
Tulee mieleen koira-isäntä/emäntä suhde. Mies vaimonsa isäntä, master and his bitch :).
ja sitten myös... master and her bitch... koska koira ei ole koskaan miesomistajansa emäntä (toivon ainakin niin) tai koira ei ole naisomistajansa isäntä.

 

Yhteistyössä