Miksi sanotaan ukoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyttöystävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyttöystävä

Vieras
Minua on jo pitkään ihmetyttänyt, miksi jotkut naiset kutsuvat poikaystäväänsä/miestään/rakastettuaan "ukoksi" tai joksikin sen variaatioksi. Monet nuoretkin ihmiset tekevät niin, mutta ainakin minulle tulee ukosta mieleen joku vanha kurpahtanut ei-niin-viehättävä äijä. Tai siis tottakai tajuan, että kyseessä on hellittelynimi, mutta en minä ainakaan tykkäisi, jos minua kutsuttaisiin vaikka nimellä "akka", "muija", "eukko" tai "Emäntä". Kyllä niitä nätimpiäkin nimiä suomen kielestä voi kehittää.

Nuo nimittelyt on just niitä junttien juttuja, kyllähän ihmisen pitää olla fiksu toiselle, varsinkin läheiselleen.
Itse en hyväksy moista kielenkäyttöä, mutta jokainen "sanojansa" valitsee.

Minusta ainakin "emännäksi" kutsuminen on kunnianosoitus. Emäntä-sanaan sisältyy mielestäni sellaisia ominaisuuksia kuin viisaus, käytännöllisyys, taju hyvästä taloudenpidosta ja huolehtiminen perheenjäsenistä. Minun näkökulmastani kuka tahansa ei voi olla "emäntä" vaan se nimitys ansaitaan kuukausien ja vuosien työllä parisuhteen eteen (Huom. Siis parisuhteen eteen, ei pelkästään kodin).

Akka ja eukko ovat vanhoja hömelöitä naisia ja muija taas on nuori nainen.

Ukko ja äijä ovat melkein kuin isäntä, mutta eivät yhtä mukavia nimityksiä. Isäntä on kuin edellä kuvaamani emäntä =)

Niin se vaan on kuulkaas, että eri nimitykset tuovat ihmisille mieleen erilaisia asioita riippuen siitäkin, mistä päin Suomea on kotoisin.

Oma mieheni puhuttelee minua yleensä vain etunimellä, mutta olisin kovasti otettu, jos joskus olisin "emäntä" =)

Nimenomaan kuten Ukkeli sanoo. Mua oksettaa kaikki kullittelut ym, mitä naiset yleensä löpertelee miehilleen. Itse siis olen nainen ja melko romanttinenkin, mutta eipä tulisi mieleeni kullitella. Itse käytän yleensä joko miesystävä tai sitten suoraan nimi.

Voi ei, minä jättäisin poikaystäväni, jos hän kutsuisi minua emännäksi minusta puhuessaan! Emäntä on minusta se kaikkein pahin, vaikka en tietenkään toivoisi hänen käyttävän muitakaan negatiivisesti värittyneitä sanoja. ;) En myöskään itse käytä poikaystävästäni muuta ilmausta kuin juuri "poikaystävä" tai sitten käytän hänen nimeään.

Kahden kesken kaikki hellittelynimet ovat toki kivoja. Itse sanon useimmiten "kulta". Muiden kuullen en kuitenkaan näitä sanoja käytä.

miten vaan, mutta se kuulkaas närästää, kun isä sanoo miestäni poikakaveriksi. Olkoonkin, avoliitossa. Mutta -pian 20v yhdessä, lapsia, ... vaikka sitä historiaa on..

Yhteistyössä