Miksi sanotaan, että ei savua ilman tulta kun kyse juoruista?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kyllä niitä juttuja liikkuu vaikka ei olisi tehnyt yhtään mitään. Voi olla täysin perättömiä juoruja joita jotkut ovat ilkeyksissään keksineet.

Tuli vain tämä mieleen kun luin erään kaverin päivityksen facesta ja mitä oli siihen muuten kommentoonu. Joku siihen oli vastannut, että ei saa antaa juoruamisen aihetta.

No kun ei sitä aihetta tarvitte edes antaa kun jotkut näkee muka jotakin ja sitten sitä kerrotaan ehdottomana totuutena eteenpäin eikä kukaan vaivaudu ottamaan selvää miten asia oikiasti on vai onko edes mitää asiaa olemassa.

Ja tuohon yhteen ketjuun liittyen tuli sekin mieleen, että ei todellakaan vain naiset juorua. Kyllä ne miehetkin osaa erittään hyvin! :kieh:

näin se on. täällä eräs nainen kertoi huhua kylällä, miten kaksi tyttöä oli varastanut jostain kaupasta. oli keksinyt sen siitä, kun olivat menneet myymäläpäällilön perässä konttoriin. tosi asiassa tytöt meni sopimaan kesätyöpaikasta. no tää nainen joutui tekemään julkisen anteeksi pyynnön sitten lehdessä

Kun useastihan kuitenkin juoruun on oikeakin "syy", siis todenperä miksi asiasta on alettu kuiskimaan.
Se sitten millaseksi juoru, ja se alkuperänen asian oikea laita matkan varrella muuttuu, onkin kokonaan toinen juttu. Mielelläänhän sitä paisutellaan juorua mehevämmäksi.

Mä inhoan perättömiä juoruja. Itse olen lähtöisin pienentä paikkakunnalta missä ei muuta tehty kun juoruiltiin. Musta on mm juoruttu että olen teininä pyöräyttänyt lapsen, sillä hoidin parisen vuotta työkseni pientä lasta.
Musta on myös juoruiltu että olen prostituoitu.
Mun isästäni on samalla paikkakunnalla juoruiltu että on kuollut. Äidilleni tultiin kertomaan suruvalitteluja ex-miehen kuoleman johdosta. Vaikka isäni on kylläkin elossa. Sairastui kyllä vakavasti reilu vuosi sitten ja siitä syystä ei enään pyöri samaan malliin ihmisten ilmoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23000574:
näin se on. täällä eräs nainen kertoi huhua kylällä, miten kaksi tyttöä oli varastanut jostain kaupasta. oli keksinyt sen siitä, kun olivat menneet myymäläpäällilön perässä konttoriin. tosi asiassa tytöt meni sopimaan kesätyöpaikasta. no tää nainen joutui tekemään julkisen anteeksi pyynnön sitten lehdessä

Tämän tyylisiin juoruihin törmää usein, eli joku on tulkinnut jotain näkemäänsä asiaa omalla tavallaan, ehkä juuri niin kuin haluaisi sen (ilkeyttään?) nähdä ja sitten pääsee silminnäkijänä levittelemään juoruja. "Ihan varmasti pitää paikkansa, mähän itse olin paikalla ja näin sen!!" : / Todella ärsyttävää, vähintäänkin.

Sitten on joitain perättömisä juttuja joista on jälkeenpäin mahdotonta edes sanoa mistä ovat alkunsa saaneetkaan. Joistain taas selviää jälkeenpäin että joku on ne ihan tietoisesti pistänyt alulle ilman totuudenhiventä. Sama tuli mieleen kuin Huspati Hutalla, eli tuolla sanonnalla vain haetaan oikeutusta siihen juoruiluun...

Minä välttelen tämän kylän juorupiirejä. Niin ei haittaa tommoset asiat. Eikä kiinnosta paskankaan vertaa mitä joku white trash on millonkin tehnyt ja kenen kanssa ja missä asennossa. WHO CARES.

Sitten ku joudun sellasten ihmisten kanssa tekemisiin, ni multa menee ihan ohi ne kaikki juorut.. kun ei vois vähempää kiinnostaa. Yleensä mietin muita asioita kun pulputus kuuluu.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Meillä alko työpaikalla kauhea juoruilu, kun mut oli nähty neuvolassa. Joku reipas oli jo kerenny mun esimiehellekin kertomaan että no nyt se on pieniin päin. Esimies sitten tulee kysymään ihan punaisena ja vaikeana että kun meillä ois tällä yhdellä Liisalla määräaikaisuus kesällä päättymässä, että oisko sulta tulossa mitään sijaisuuden tarvetta että jos jatkais.... Olin ihan äimän käkenä että ei kai meillä kesälomia varten oo sijaisia ennenkään tarvittu? No pitkän kakomisen jälkeen tuli sitten selväksi että mikäs juttu tää taas on.

Joo. Tottahan se on, että en oo kertonu että mun sisko tekee työharjottelua neuvolassa, mutta kaipa saan siskoani käydä oottamassa kyytiin kun lähtään shoppaamaan?

Useimmiten savua ei ole ilman tulta, tosin se alkuperäinen juttu on hävinnyt ajat sitten jos juoru on kiertänyt jo kolmella ihmisellä. Mutta on myös täysin perättömiä juoruja, joista itse nuorena kärsin, koska äitini uskoi ennemmin pienen kylän juoruämmien sanaa kuin oman tyttärensä. Pelkkä hengittäminen antaa joillekin juoruilun aihetta, joten ei kukaan voi elää niin ettei siitä joku saisi juorua aikaiseksi!

Ei tarvi olla syitä. Jos joku tyyppi vaan ei miellytä, muut saattaa alkaa puhua siitä pahaa ja keksiä juttuja ei se oo oma syy jos joutuu juorujen kohteeksi.

Sekin mua ärsyttää juoruulussa, että niistä juoruusta ei saisi loukkaantua. Pitääs kuulemma vain antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta pihalle. No sitä mä en ainakaan osaa, en vaikka jutut olis täysin perättömiä. Ei sitä voi omille tunteilleen mitään jos tuollaanen satuttaa.

[QUOTE="noh";23000634]Kun useastihan kuitenkin juoruun on oikeakin "syy", siis todenperä miksi asiasta on alettu kuiskimaan.
Se sitten millaseksi juoru, ja se alkuperänen asian oikea laita matkan varrella muuttuu, onkin kokonaan toinen juttu. Mielelläänhän sitä paisutellaan juorua mehevämmäksi.[/QUOTE]

Se "syy" onkin sitten useimmiten kosto, kiusanteko tms. juuri siksi juoruilu on eri asia kuin tiedon välittäminen.

Sekin mua ärsyttää juoruulussa, että niistä juoruusta ei saisi loukkaantua. Pitääs kuulemma vain antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta pihalle. No sitä mä en ainakaan osaa, en vaikka jutut olis täysin perättömiä. Ei sitä voi omille tunteilleen mitään jos tuollaanen satuttaa.

Mä olen yleensä vaan nauranut minusta liikkuneille juoruille (joita ei nyt kovin paljoa ole, mutta jonkin verran kyllä). Silloin kun kuulin entisen avomieheni isän kertoneen eromme syyksi sen, että mä en voi saada lapsia ja mitä hänen poikansa sellaisella naisella tekisi, niin olin ekana ihan että HÄH ja sitten meinasin kusta housuun kun nauroin niin paljon.

Tosiasiassahan minä jätin hänen poikansa kun halusin muuttaa Turkkiin, ja se oli hiton kova paikka sen suvun miehille kaiketi.

No, kyllä sekin suku viimeistään silloin tiesi että ex-appiukko puhuu vaan paskaa, kun työnsin yksivuotiasta esikoistani rattaissa maha suloisesti pystyssä ja tervehdin kauniisti entisen avosiippani sukulaisia :saint:

Yksi mielenterveystapaus ei tykännyt siitä, etten alkanut hänen bestiksekseen, ja pisti liikkeelle vaikka mitä typeriä huhuja. Joita tosin kukaan ei tainnut edes uskoa, ei ainakaan ketään sellainen jolla olisi merkitystä.

"Ei savua ilman tulta" on aika typerä sanonta oikeastaan, koska huhut voi lähteä liikkeelle mistä tahansa. Tervehdit miespuolista tuttuasi ja joku näkee sen = sulla on suhde! Jne.

Vaikka mä tykkään aika ajoin vaihtaa juoruja ystävien kanssa, niin ne juorut ei ole pahantahtoisia. Ja olen aika tarkka sen suhteen mitä uskon. Esimerkiksi typeriä urbaanilegendoja totuutena kertovia pidän aika yksinkertaisina tyyppeinä. Ihan kaikkea kuulemaansa ei kannata uskoa ja purematta niellä, ja kertoa totuutena eteenpäin.

Vaikka mä tykkään aika ajoin vaihtaa juoruja ystävien kanssa, niin ne juorut ei ole pahantahtoisia. Ja olen aika tarkka sen suhteen mitä uskon. Esimerkiksi typeriä urbaanilegendoja totuutena kertovia pidän aika yksinkertaisina tyyppeinä. Ihan kaikkea kuulemaansa ei kannata uskoa ja purematta niellä, ja kertoa totuutena eteenpäin.

En mäkään mitä tahansa usko ja kyllä otan hyvin varauksella mitä kuulen. Joskus tulee oikaastua jotakin juttuja kun jotkut luulee tietävänsä vaikka mitä ja totuus on kuitenkin toinen.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kyllä niitä juttuja liikkuu vaikka ei olisi tehnyt yhtään mitään. Voi olla täysin perättömiä juoruja joita jotkut ovat ilkeyksissään keksineet.

No miksi joku haluaa olla sulle ilkeä, ehkä on suuttunut jostain mitä sä oot sanonu tai tehny? Harvemmin kenestäkään sellaisesta, josta tykkää, haluaa keksiä rumia juoruja.

[QUOTE="vieras";23005725]No miksi joku haluaa olla sulle ilkeä, ehkä on suuttunut jostain mitä sä oot sanonu tai tehny? Harvemmin kenestäkään sellaisesta, josta tykkää, haluaa keksiä rumia juoruja.[/QUOTE]

Voi kuule tervetuloa tänne. Täällä keksitään kenestä tahansa aivan ihmeellisiä juttuja ja syyksi riittää vaikka väärän väriset hiukset juorun keksijän mielestä. En todellakaan ole ainoa joka on joutunut ilkeitten ja typerin juorujen kohteeksi eikä niissä jutuussa ole mitään perää.

Voi kuule tervetuloa tänne. Täällä keksitään kenestä tahansa aivan ihmeellisiä juttuja ja syyksi riittää vaikka väärän väriset hiukset juorun keksijän mielestä. En todellakaan ole ainoa joka on joutunut ilkeitten ja typerin juorujen kohteeksi eikä niissä jutuussa ole mitään perää.

Ai siis siellä teillä läheiset, rakkaat ihmiset levittää niitä ilkeitä juoruja? Ootte te Teuvalaiset outoja...

Pikkupaikkakunnan kirous, luulisin. Kun kaikki tietää kaikki ja piirit on pienet.

[QUOTE="vieras";23005785]Ai siis siellä teillä läheiset, rakkaat ihmiset levittää niitä ilkeitä juoruja? Ootte te Teuvalaiset outoja...[/QUOTE]

Siis mitä? Missä mä kirjootin läheisistä ja rakkaista ihmisistä? :O Ei tarvitte kuin jonkun puolitutun nähdä jotakin esim. nainen tervehtii jotakin miestä niin heti vedetään johtopäätöksiä.

Lopeta sitten aijoos tuo mun kirjootusten vääristely.

Siis mitä? Missä mä kirjootin läheisistä ja rakkaista ihmisistä? :O Ei tarvitte kuin jonkun puolitutun nähdä jotakin esim. nainen tervehtii jotakin miestä niin heti vedetään johtopäätöksiä.

Lopeta sitten aijoos tuo mun kirjootusten vääristely.

Sä tässä vääristät mun kirjoituksia. MÄ kirjoitin läheisistä ja tykätyistä. Että semmoset ei juorua ilkeitä. Ja SÄ vastasit että tuu kuule tänne kattoon.

NIH!

[QUOTE="vieras";23005836]Sä tässä vääristät mun kirjoituksia. MÄ kirjoitin läheisistä ja tykätyistä. Että semmoset ei juorua ilkeitä. Ja SÄ vastasit että tuu kuule tänne kattoon.

NIH![/QUOTE]

Huoh.

Perättömät juorut on tosi paskoja.

Mun isän ex (varmaan kostoksi kun isä jätti hänet) pisti kerrostalossamme liikkeelle jutun että isä hyväksikäyttää lapsia. Meillä siis kävi naapurin lapsia joskus katsomassa ja paijaamassa koiraamme. Musta tuo oli jo aika törkeä juttu.

Yhteistyössä