Miksi romaneja syrjitään enemmän kuin esim. suomenruotsalaisia?

• Viestiketjun aloittaja Vihreä
  • Ensimmäinen viesti
Vihreä
Romanit ovat samanlaisia ihmisiä kuten muutkin, joten miksi heitä syrjitään niin paljon? Ei kai ne ennakkoluulotkaan voi mihikään todellisuuteen perustua, ja onko ne sitten varta vasten keksitty että voitaisiin syrjiä romaneja jostain syystä?

uuu
No sen, mitä mä tunnen romaneja ja suomenruotsalaisia, niin romaneissa on enemmän työtä vieroksuvia, jotka hankkii elantonsa epärehellisin keinoin.
Tuntemani suomenruotsalaiset käyvät kaikki töissä, eikä yksikään suomenruotsalainen (jonka tunnen) ole eläkkeellä, ellei ole oikeasti eläkeikäinen.
Romaneissa on tosi nuoriakin eläkeläisiä.
Lapset eivät käy edes peruskoulua loppuun saati sitten mitään sen jälkeen.
Romanit kiertelevät ovelta ovelle kaupittelemassa milloin mitäkin rihkamaa.
Mä en syrji silti romaneja, nämä oli vain huomioita, joita olen tehnyt.
Romaneissa on rehellisiäkin ihmisiä ja sellaisia, jotka tekevät töitäkin, mutta kaikista romaneista se on pieni prosentti.
Kun taas suomenruotsalaisista vain pieni prosentti on epärehellisiä työnpakoilijoita.

Vihreä
Niin varmaan joo, mutta oletteko te oikeasti sitä mieltä että suomenruotsalaiset olis jotenkin parempia? Jos ne olisi hiljainen vähemmistö niin varmaan nekin olis syrjinnän ja keksittyjen "ennakkoluulojen" kohde.

vieras
Omasta puolestani voin vastata, että kokemusten perusteella. Suomenruotsalainen ei oo koskaan ryöstänyt puukolla uhaten mun veljeä, en oo nähny suomenruotsalaisten tekevän myymälävarkauksia tai muuten vaan mesoavan ja käyttäytyvän uhkaavasti.

saunavihta
Alkuperäinen kirjoittaja uuu:
No sen, mitä mä tunnen romaneja ja suomenruotsalaisia, niin romaneissa on enemmän työtä vieroksuvia, jotka hankkii elantonsa epärehellisin keinoin.
Tuntemani suomenruotsalaiset käyvät kaikki töissä, eikä yksikään nuori suomenruotsalainen (jonka tunnen) ole eläkkeellä, ellei ole oikeasti eläkeikäinen.
Romaneissa on rehellisiäkin ihmisiä ja sellaisia, jotka tekevät töitäkin, mutta kaikista romaneista se on pieni prosentti.
Kun taas suomenruotsalaisista vain pieni prosentti on epärehellisiä työnpakoilijoita.
siis en oo ikinä tajunnu mutta miten ne voi saada nuorinakin eläkettä?? mikä siis on se syy, miten sitä myönnetään?

Mistä näitä riittää
Alkuperäinen kirjoittaja Vihreä:
Niin varmaan joo, mutta oletteko te oikeasti sitä mieltä että suomenruotsalaiset olis jotenkin parempia? Jos ne olisi hiljainen vähemmistö niin varmaan nekin olis syrjinnän ja keksittyjen "ennakkoluulojen" kohde.
Joko olet harvinaise yksinkertainen tai sitten olet todellakin elänyt tynnyrissä koko ikäsi. :D

uuu
Ei niitä ennakkoluuloja tarvitse keksiä. Kyllä osa romaneista aiheuttaa niitä ihan itse.
Rehelliset romanit ovat yhtä hyviä, kuin suomenruotsalaiset ja luuserit suomenruotsalaiset on yhtä ällöjä, kuin luuserit romanit tai luuserit valkolaisetkin.

uuu
Alkuperäinen kirjoittaja saunavihta:
Tuntemani suomenruotsalaiset käyvät kaikki töissä, eikä yksikään nuori suomenruotsalainen (jonka tunnen) ole eläkkeellä, ellei ole oikeasti eläkeikäinen.
siis en oo ikinä tajunnu mutta miten ne voi saada nuorinakin eläkettä?? mikä siis on se syy, miten sitä myönnetään?
Ne tekeytyy jotenkin (psyykkisesti?) sairaiksi ja saavat työkyvyttömyyseläkettä.
Vikaa on lääkäreissäkin, tosi monen asenne on se, ettei romaneista ole mihinkään ja kirjoittavat (koston pelossa?) paperit juuri niin, kuin romani tahtoo.

vieras
Romanit ovat samanlaisia ihmisiä kuten muutkin, joten miksi heitä syrjitään niin paljon? Ei kai ne ennakkoluulotkaan voi mihikään todellisuuteen perustua, ja onko ne sitten varta vasten keksitty että voitaisiin syrjiä romaneja jostain syystä?
Kysymyksen asettelu on aivan väärä. Mannet syrjivät suomalaisia pääsemällä eläkkeelle 18 veenä ja suomenruotsalaiset pakkoruåtsilla.

jeps jeps
Alkuperäinen kirjoittaja saunavihta:
Ne tekeytyy jotenkin (psyykkisesti?) sairaiksi ja saavat työkyvyttömyyseläkettä.
Vikaa on lääkäreissäkin, tosi monen asenne on se, ettei romaneista ole mihinkään ja kirjoittavat (koston pelossa?) paperit juuri niin, kuin romani tahtoo.
Jos eivät kirjoita sellaisia papereita kun asiakas haluaa, niin asiakas vetää rasismikortin esille. Asiakaspalvelutöissäni olen saanut niin monesti kuulla olevani rasisti, jos en ole tanssinut heidän pillinsä mukaan. Yleensä tanssi olisi edellyttänyt sitä, että he saisivat ottaa tavaraa tai saisivat palveluja maksutta. Siihen kun en ole suostunut, kun kyllä muutkin maksvat, olen ollut rasisti.

ee
ottamatta nyt kantaa romanien ja suomenruotsalaisten kulttuuriin, pitäisikö miettiä hieman historiaa? Onko suomessa ollut esim romania kielenä joskus ? Ovatko romanit asuttaneet Suomea satoja vuosia sitten tai Suomessa ollut romanialainen hallinto?
hmm.. sitäkin voisi miettiä.
Suomessahan ovat olleet itse asiassa syrjittyinä aikasemmin suomalaiset.

juu
No totta kai ne on kaikille parempia kuin romanit. Mieti nyt vähän, kuinka paljon parempi kaikille kansalaisille on ihminen joka käy töissä? Kuin se, jota täytyy elättää?

Miten vaikeaa voi ihmisille olla ymmärtää ihan peruskansantaloustieteellisiä asioita? Ei se romanien väheksyminen ole rasismia vaan puhdasta realismia. Menisivät töihin, mutta ei kiinnosta eikä heidän kulttuurinsa kannusta opiskelemaan tahi työntekoon.

Olen sattunut asumaan asuinalueella, jolla asui erittäin paljon romaneita. Voin sanoa, että ei juuri epätoivottavampaa naapuria voi löytää! Ovat levottomia ja meuhkaavat, jättävät autot keskelle tietä (ainoa kulkutie!!!) ja nakkaavat sakkolaput maahan (joita tulee joka päivä useille ja eivät itse maksa sakkojansa). Kukaan ei käynyt töissä ja kaikki aika käytettiin erilaisten päihteiden parissa. Iästä riippumatta.

Ette ole oikeasti asuneet romanien parissa, jos väitätte että siinäpä vasta leppoisaa porukkaa ja että muka ero suomenruotsalaisiin ei olisi vähintäänkin huikea.

Vai tietääkö joku jonkun Suomessa asuvan romanin, joka tuottaa myös kansallemme paljon hyvinvointia ja verotuloja sekä korkean luokan osaamista ja johtajuutta? Toisin kuin esim. suomenruotsalaisista voidaan mainita useita (Björn Wahlroos).

huh
siis kysytkö tosissas? Aivan varmasti ruotsinkieliset ovat parempia kuin romanit.

vieras
Ihmiset nyt vaan on semmoisia, pahoja. melkein kaikki syrjii toisiaan. Muakin syrjittiin koulussa kun olin uskovaisesta kodista. Aidot mustalaiset syrjii puolimustalaisia jne jne...

öh
Mitäs jos asuisit esim paritalossa ja saisit valita naapurikses joka ruotsinkielisen tai mustalaisen. Kumman ottaisit?

kerron omasta puolestani
Minä olen romani, käyn töissä, mieheni on yrittäjä, kaikki sisaruksemmekin käyvät töissä, maksetaan laskut aivan rehellisesti, eikä olla koskaan jouduttu poliisien kanssa tekemisiin. Sen myönnän että ollaan kovaäänisiä ja tykätään liikkua porukoissa, miksi pitäisi yksin käydä kaupassa kun voisi samalla ottaa serkun mukaan ja käydä yhdessä kaupassa. Valkolaiset ovat niin hiljaista ja sisäänpäin vetäytyviä että kaikki erilainen on heidän mielestä paheksuttavaa. Omasta puolestani voin sanoa että meidän suku ei ole ollut tekemisissä poliisien kanssa, kukaan ei ole ollut vankilassa tai muutenkaan toiminut lain vastaisesti. Veljeni joutui kerran oikeuteen kun haastoi yhden miehen, joka tunkeutui hänen kotiinsa, ryösti hänet ja uhkasi tappaa.

vieras
minä en syrji ketään, jos osaavat käyttäytyä ihmisittäin. Suuri ihmetyksen aihe minulle on omalla kotipaikkakunnalla ollut, että miksi ihmeessä romanit ei käyttäydy niin, että heitä voisi arvostaa.

Yhteistyössä