Miksi romaneja syrjitään enemmän kuin esim. suomenruotsalaisia?

• Viestiketjun aloittaja Vihreä
  • Ensimmäinen viesti
kuki
Alkuperäinen kirjoittaja \"kerron omasta puolestani\":
Minä olen romani, käyn töissä, mieheni on yrittäjä, kaikki sisaruksemmekin käyvät töissä, maksetaan laskut aivan rehellisesti, eikä olla koskaan jouduttu poliisien kanssa tekemisiin. Sen myönnän että ollaan kovaäänisiä ja tykätään liikkua porukoissa, miksi pitäisi yksin käydä kaupassa kun voisi samalla ottaa serkun mukaan ja käydä yhdessä kaupassa. Valkolaiset ovat niin hiljaista ja sisäänpäin vetäytyviä että kaikki erilainen on heidän mielestä paheksuttavaa. Omasta puolestani voin sanoa että meidän suku ei ole ollut tekemisissä poliisien kanssa, kukaan ei ole ollut vankilassa tai muutenkaan toiminut lain vastaisesti. Veljeni joutui kerran oikeuteen kun haastoi yhden miehen, joka tunkeutui hänen kotiinsa, ryösti hänet ja uhkasi tappaa.
Poikkeuksia toki löytyy.

Enemmistö kuitenkin rikollisia yhteiskunnan huoraajia.

kerron omasta puolestani
Alkuperäinen kirjoittaja kuki:
Minä olen romani, käyn töissä, mieheni on yrittäjä, kaikki sisaruksemmekin käyvät töissä, maksetaan laskut aivan rehellisesti, eikä olla koskaan jouduttu poliisien kanssa tekemisiin. Sen myönnän että ollaan kovaäänisiä ja tykätään liikkua porukoissa, miksi pitäisi yksin käydä kaupassa kun voisi samalla ottaa serkun mukaan ja käydä yhdessä kaupassa. Valkolaiset ovat niin hiljaista ja sisäänpäin vetäytyviä että kaikki erilainen on heidän mielestä paheksuttavaa. Omasta puolestani voin sanoa että meidän suku ei ole ollut tekemisissä poliisien kanssa, kukaan ei ole ollut vankilassa tai muutenkaan toiminut lain vastaisesti. Veljeni joutui kerran oikeuteen kun haastoi yhden miehen, joka tunkeutui hänen kotiinsa, ryösti hänet ja uhkasi tappaa.
Poikkeuksia toki löytyy.

Kyllä mienä tiedän että on niitä huonostikin käyttäytyviä romaneja, mutta niiden kanssa ei olla tekemisissä. Miksi ei puhuta huonosti käyttäytyvistä valkolaisista? Kuinka moni valkolainen jättää parkkisakot maksamatta? Kuinka moni valkolainen joutuu poliisien kanssa tekemisiin? Ymmärrän että romanit ovat vähemmistö ja valkolaiset enemmistö, mutta valkolaisetkin osaa olla pahoja, joskus jopa pahempia kuin romanit!

her
Alkuperäinen kirjoittaja kerron omasta puolestani:
Poikkeuksia toki löytyy.

Kyllä mienä tiedän että on niitä huonostikin käyttäytyviä romaneja, mutta niiden kanssa ei olla tekemisissä. Miksi ei puhuta huonosti käyttäytyvistä valkolaisista? Kuinka moni valkolainen jättää parkkisakot maksamatta? Kuinka moni valkolainen joutuu poliisien kanssa tekemisiin? Ymmärrän että romanit ovat vähemmistö ja valkolaiset enemmistö, mutta valkolaisetkin osaa olla pahoja, joskus jopa pahempia kuin romanit!
No totta kai osaavat, tässä on nyt kyse vain suhteellisesta rikollisten määrästä väestön kokoon. Ihan turha mussuttaa, että valkolaisista 10% on rikollisia, jos romaneista sama luku on vaikkapa 60%.

voi elämä
Mä en ymmärrä miksi hemmetissä pitää siltikään aina yleistää, vaikka olisikin jotkut prosenttiluvut! Puhutaanko aina maahan muuttajista että he ovat raiskaajia? Ovatko kaikki mamut raiskaajia? Onko kaikki maahanmuuttajat/tulijat kerjäläisiä? Onko kaikilla tummaihoisilla ihmisillä HIV? Onko kaikki valkolaismiehet naisten hakkaajia ja pedofiilejä? Onko kaikki valkolaiset narkkareja ja puliukkoja jotka nukkuvat veneen alla? Yksi mikä mua inhottaa on stereotypiat, yliestäminen ja rasistisuus... Miettikää nyt vähän!

10000000000000000000000000000000000
Olen aika ison vedon valmis lyömään, että romaneissa on huomattavasti prosentuaalisesti enemmän työttömiä ja rikollisia kuin valkolaisissa.

no
Alkuperäinen kirjoittaja kerron omasta puolestani:
Poikkeuksia toki löytyy.

et sä taida olla oikeasti romani. Ei romanit kirjoita noin hyvin suomea ja niillä muutenkin erilainen kirjotustyyli.

yj
Alkuperäinen kirjoittaja voi elämä:
Mä en ymmärrä miksi hemmetissä pitää siltikään aina yleistää, vaikka olisikin jotkut prosenttiluvut! Puhutaanko aina maahan muuttajista että he ovat raiskaajia? Ovatko kaikki mamut raiskaajia? Onko kaikki maahanmuuttajat/tulijat kerjäläisiä? Onko kaikilla tummaihoisilla ihmisillä HIV? Onko kaikki valkolaismiehet naisten hakkaajia ja pedofiilejä? Onko kaikki valkolaiset narkkareja ja puliukkoja jotka nukkuvat veneen alla? Yksi mikä mua inhottaa on stereotypiat, yliestäminen ja rasistisuus... Miettikää nyt vähän!
Melko huvittavaa. En tiedä hyödyttääkö tähän edes vastata, kun vaikuttaa sen verran hakusessa olevan...noh koitetaan.

Ei todellakaan saa yleistää, mutta onhan se nyt hyvänen aika nostettava ongelmat esiin ja puututtava niihin, jos ongelmia on selkeästi enemmän valtaväestöön nähden. Miksi aina pitäisi ymmärtää ja miettiä, että kyllä niitä hyviäkin romaneita on? Jos Suomessa olisi massatyöttömyys esim. 30-40%, niin pitäisikö sittenkin olla tyytyväinen, että vielä kuitenkin löytyy suurempi osa ihmisiä, jotka eivät ole työttömiä ja antaa asian olla?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vihreä:
Niin varmaan joo, mutta oletteko te oikeasti sitä mieltä että suomenruotsalaiset olis jotenkin parempia? Jos ne olisi hiljainen vähemmistö niin varmaan nekin olis syrjinnän ja keksittyjen "ennakkoluulojen" kohde.
Onhan suomenruotsalaisetkin ennakkoluulojen kohteena: monet luulee, että kaikki suomenruotsalaiset on rikkaita, bättre folke -tiedäthän? Joskus ehkä on näin ollutkin. Suomenruotsalaiset ovat olleet perustamassa suomalaista kulttuuria. Mieti nyt vaikka Runeberg, Snellman, alkuaikojen presidentit... Ensimmäinen yliopisto Suomessa oli ruotsinkielinen. Tove Janssonkin kirjoitti ruotsiksi ja omaksemme olemme hänet mieluusti ottaneet.

Entä romanit? Heidän perinteeseensä on kuulunut kiertolaiselämä. Ei vakituista asuinpaikkaa eikä työtä. Kun suomalaiset ovat etenkin sotien jälkeen tottuneet työllä ja vaivalla nostamaan kansantalouden nousuun. Kulttuuri ja tavat ovat kuitenkin lähempänä ruotsalaista kuin romaneja. Montako kotimaista romanikirjailijaa tunnet? Tai ylipäänsä? Ei pitäisi olla kovin vaikea miettiä mistä ennakkoluulot kumpuavat.

gee
Mä oon tosi loukkaantunu sanasta valkolainen. Mua ei saa kutsua sellaseks, yäk.
En tunne yhtään romania, joka ei olisi rikollinen. Muutamalle on yritetty firmassa antaa tilaisuus palkaamalla listoille, kiitti paikastaan puukottamalla työkaveriaan. Että ei ne ihan tyhjästä tuu ne "ennakkoluulot". Sen sijaan kaikki tuntemani suomenruotsalaiset ovat töissä ja yritteliästä väkeä. Otan hurrin romanin yli anytime.

"Kylli-Täti"
Ja sen pituinen se.

Yhteistyössä