Miksi risteyksissä on kaikilla aina jarrut pohjassa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neiti"

Vieras
Olenpa viime aikoina miettinyt mielenkiintoista seikkaa ajellessani. Miksi lähes aina risteyksessä esim. liikennevalon vaihtumista odotellessa kaikkien jarruvalot palaa punaisina, vaikka kyseessä olisi täysin tasainen tie ilman mäkiä, kuhmuja tms.? Itse painan jarrua vain silloin, kun sitä tarvitsen. Ja sitähän ei tarvita tasaisella, auto pysyy muutenkin paikallaan.

Ymmärrän kyllä, että automaattivaiheisissa autoissa asia on eri, mutta ei kaikilla automaattia voi olla...

Onko tuohon oikeasti joku järkevä syy vai painaako ihmiset jarrua vaan huvikseen?

No, mulla ainakin se jarrujalka ehkä vähän niin kuin jää siihen missä on ollutkin, kun risteykseen on tultu, kun on joutunut jarruttamaan. Olen joskus itsekin miettinyt, miksi ihmeessä painan jarrua, ikäänkuin havahdun tajuamaan, että ei tässä ole mitään järkeä :D

eikös se ole ihan turvallisuuskysymys? takaa tuleva huomio, että olet pysähtynyt..toki liikennevalojakin seuraamalla sen tajuaa, mutta kyllähän se punainen väri siinä auton takanakin saa ihmiset reagoimaan. vähän sama asia kuin miksi valosalla kelillä ajetaan valot päällä, ihan siksi, että sen auton huomioi helpommin kun on valot.

Mä pidän varmuuden vuoksi jarrun pohjassa, jos vaikka tie viettäisikin vähän ylös- tai alaspäin vaikka näyttäisi tasaiselta. Pysyypähän auto varmasti paikoillaan.

No turvallisuuskysymyksen ymmärrän siinä mielessä, että takana tuleva näkee auton olevan pysähtynyt. Mutta kaupunkiliikenteessä mielestäni aika tarpeetonta liikennevaloissa kuluttaa jarrua :).

Ja siitä johtuen toinen kysymys, säästyyköhän mun auton jarrut nyt, kun mä en turhaan jarruttele :P

Autokoulussakin opetettiin, että jarru pohjassa risteyksessä. Sitä paitsi, jos joku ajaa sun takaa 80km/h, niin ehkä se jarru vähän hidastaa sun lentämistä auton kanssa keskelle valtatietä pitkin ajavaa rekkaa?

punaisissa valoissa tulee monasti puuhasteltua kaikenlaista tai vähintäänkin haaveiltua. kyllä se n ihan mukava ettei tari pelätä että auto läheeki vierimään sill aikaa kun huomioo keskittyy muualle,

[QUOTE="neiti";23896601]No turvallisuuskysymyksen ymmärrän siinä mielessä, että takana tuleva näkee auton olevan pysähtynyt. Mutta kaupunkiliikenteessä mielestäni aika tarpeetonta liikennevaloissa kuluttaa jarrua :).

Ja siitä johtuen toinen kysymys, säästyyköhän mun auton jarrut nyt, kun mä en turhaan jarruttele :P[/QUOTE]

Ei se jarru mihinkään kulu jos ei rengas ole liikkeessä....

Sehän on puhtaasti turvallisuuskysymys! Kuten on jo edellä lueteltu. Että takana olevat huomioivat auton olevan pysähtynyt. Ja että ei tarvi arvioida joka saakutin valoissa, että viettääköhän tämä tie nyt vai ei. Siinä valoissa yleensä seuraa ympäristöä eikä välttämättä kiinnitä huomiota, liukuuko auto hitaasti ja varmasti toiseen autoon kiinni.

No kai se jarruvalo on jotain varten :) ja jarrut vaan tykkää mitä enemmän " rasittaa", äkkiä ne ruostuu, jumittuu yms. jos vain hipaisee jarrupoljinta. Ja automaattivaihteistolla aika vaikea olla paikallaan ilman jarrua ;)

Autokoulussakin opetettiin, että jarru pohjassa risteyksessä. Sitä paitsi, jos joku ajaa sun takaa 80km/h, niin ehkä se jarru vähän hidastaa sun lentämistä auton kanssa keskelle valtatietä pitkin ajavaa rekkaa?

Jos takalasissa näkyy liian nopeasti lähestyvä auto, on parempi irroittaa siitä jarrusta ja nopeasti vaikka edessä oliskin auto, niskasi ottaa muuten kaiken liike-energian vastaan ikävin seurauksin...

[QUOTE="vieras";23896664]Sehän on puhtaasti turvallisuuskysymys! Kuten on jo edellä lueteltu. Että takana olevat huomioivat auton olevan pysähtynyt. Ja että ei tarvi arvioida joka saakutin valoissa, että viettääköhän tämä tie nyt vai ei. Siinä valoissa yleensä seuraa ympäristöä eikä välttämättä kiinnitä huomiota, liukuuko auto hitaasti ja varmasti toiseen autoon kiinni.[/QUOTE]

Just niin.

no onhan se viisasta, jottei vahingossa lähde liikkeelle, ei loivaa mäkeä tai pientä muhkuraa aina huomaa.

Itse en tajua sitä, miten ihmiset ei osaa moottorijarruttaa sinne risteyksiin ja alempiin nopeusrajoituksiin: ensin painetaan kaasua sinne asti ja sitten jarrulla sama juuri hankittu vauhti pois-ilmeisesti on paljon ylimäärästä rahaa kun ei kulutus kiinnosta.

Eli jarruttamisesta on haittaa peräänajotilanteessa? Nämähän ovat käsittääkseni yleisimpiä kolareita kaupunkialueella. Kannattaisiko sitten päästää irti siitä jarrusta risteyksessä, missä jokainen kyllä näkee sen punaisen valon...

mä ainaki jarrutan risteyksessä odotellessa sen takia että jos joku kiireinen ajaa perään niin ei ihan helposti lipsahda sinne muun liikenteen alle...

[QUOTE="neiti";23896762]Eli jarruttamisesta on haittaa peräänajotilanteessa? Nämähän ovat käsittääkseni yleisimpiä kolareita kaupunkialueella. Kannattaisiko sitten päästää irti siitä jarrusta risteyksessä, missä jokainen kyllä näkee sen punaisen valon...[/QUOTE]

Onko sulla dildo aivojen paikalla? Jos päästät jarrun irti peräänajotilanteessa risteyksessä, paiskaudut joko edessä seisovan perään tai keskelle risteystä, jolloin vasemmalta mahdollisesti tuleva auto tekee sulle ns. show stopperin vasemman etuoven kautta.

[QUOTE="tööt";23896796]Onko sulla dildo aivojen paikalla? Jos päästät jarrun irti peräänajotilanteessa risteyksessä, paiskaudut joko edessä seisovan perään tai keskelle risteystä, jolloin vasemmalta mahdollisesti tuleva auto tekee sulle ns. show stopperin vasemman etuoven kautta.[/QUOTE]

Etummaisen kannattaa jarruttaa, jottei joudu keskelle tietä, muiden ei. Tai miten sen nyt ottaa, lommo muutamaan autoon ja pienempi niskavaurio, vai niska remonttiin toisten ihmisten autoja kunnioittaen? On se ihan selvää, että mitä enemmän auto pääsee liikkumaan ihmisen mukana, sen vähemmään niska retkahtaa, vielä parempi jos edellä olevalla ei ole jarruja pohjassa. Itse tiedän tarkkaan kumman valitsen.

Etummaisen kannattaa jarruttaa, jottei joudu keskelle tietä, muiden ei. Tai miten sen nyt ottaa, lommo muutamaan autoon ja pienempi niskavaurio, vai niska remonttiin toisten ihmisten autoja kunnioittaen? On se ihan selvää, että mitä enemmän auto pääsee liikkumaan ihmisen mukana, sen vähemmään niska retkahtaa, vielä parempi jos edellä olevalla ei ole jarruja pohjassa. Itse tiedän tarkkaan kumman valitsen.

Tämä kuulostaa järkevältä. Eli etummaisella kannattaa olla tietysti jarru pohjassa, jotta ei ajaudu muiden eteen peräänajotilanteessa. Mutta muiden kannattaa olla jarruttamatta. Tosin jos joku ajaa perääsi pitkässä jonossa, on aika vaikeaa olla törmäämättä muihin, vaikka jarrut olisi pohjassakin, ihmiset kuitenkin ajaa niin lähelle toisiaan esim. liikennevaloissa.

Onnea sulle, fysiikan maisteri.

Yhteistyössä