Miksi rahan pyytäminen häälahjaksi on muka paha juttu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "morsian"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Valehdella?

jos sä väität ettet halua lahjoja niin eihän sun tartte rahasta puhua mitään. mutta kun haluat sen lahjan niin ihan suoraanhan sä sen siinä valehtelet.
Sano suoraan ja varsinkin kun kaikki sanoo että meillä se kuuluu häihin, että viedään lahja, miksei sitten voi toivoa suoraan lahjoja rahana (ei kukaan oleta että sä et lahjaa halua) ja oikeasti jättää se liipa laapa pois. Ei näitä aikasemmin ollu, siellä oli selvästi mainittu keltä voi kysyä mitä pari on lahjalistaansa kirjannut.

Niin valheestahan ei toki olisi kyse, jos tuossa eräs edellinen kirjoittaja viittasi että sanat "tärkeintä että olette paikalla" tms olisi valetta, koska onhan se tärkeintä! en minä ainakaan hernettä vedä nenään jos joku jättäisi rahaa antamatta (jos siis sen toiveeksi laitamme) en ymmärrä miksi sitten lahjalistan esittäminen olisi eri asia. Vieraiden avuksihan tuo toive on, JOS haluaa jotenkin muistaa.

jos sä väität ettet halua lahjoja niin eihän sun tartte rahasta puhua mitään. mutta kun haluat sen lahjan niin ihan suoraanhan sä sen siinä valehtelet.
Sano suoraan ja varsinkin kun kaikki sanoo että meillä se kuuluu häihin, että viedään lahja, miksei sitten voi toivoa suoraan lahjoja rahana (ei kukaan oleta että sä et lahjaa halua) ja oikeasti jättää se liipa laapa pois. Ei näitä aikasemmin ollu, siellä oli selvästi mainittu keltä voi kysyä mitä pari on lahjalistaansa kirjannut.

"Tärkeintä on, että tulet paikalle" on vale, jos perässä on lahjalistan osoite tai tilinumero?
Jos oikein pilkkua viilataan niin minusta kertomatta jättäminen ei ole vale :D

Itse lopetin raha lahjatoiveiden toteuttamisen siihen kun serkkutyttö meni vihille ja toivoi rahaa, vein rahaa.
Saimme sitten jälkikäteen haukut kuinka meidänkin 5 henkinen perhe antoi vaan 70e :(
Se 70e oli meille iso summa, samaan aikaan oli toisetkin isot juhlat ja minä työttömänä joten kiva sitten kuulla haukkuja.
Tosin kiitoskorttiin ei tuokaan summa sitten riittänyt kun sitä ei ole tullut vaikka häistä nyt on 3 vuotta.

Minusta raha on ok. En itse sitä vieraksu, on helppoa. Toisaalta, aika moni ei ole sinut sen rahalahjan kanssa ja sen takia minusta onkin paras, jos on joku lahjalistakin. Itse tykkäsin eniten mieheni veljen häissä, kun oli kattava lahjalista (kaikkea keräämänsä astiasarjasta kuivausrumpuun) + se tilinumero. Ja just se, että siinä lahjalistassa oli lahjoja alkaen 10e, jokainen löysi varmaan juuri omien periaatteiten ja lompakkon mukaisen lahjan :)

No en minä meinannut kutsuun kirjoittaa että "ei haluta lahjoja ollenkaan, mutta tässä kuitenkin tilinumero..." vaan tästä tää koko pohdiskelu lähtikin, että kun en haluaisi oikeasti mitään lahjoja, MUTTA kun ihmiset tuppaa tuomaan kuitenkin lahjoja niin onko sitten tökeröä laittaa kutsuun rahatoive, koska se on se jolle oikeasti tarvetta on, eikä millekään tavaralle. Jos ihmiset sais uskomaan että ei mitään lahjoja missään muodossa, ainoastaan läsnäolo, niin ois tosi kiva, mut tietäähän sen että vieraat haluaa jotakin tuoda, niin parempi varmaan sitten että tuovat mieluisaa.

Siskoni muuten sai oikeasti puutarhatontun häälahjaksi, kuten joku tuolla vitsaili aikaisemmin :D (sisko miehensä kanssa asuu pienessä kerrostalo asunnossa, jossa ei ole edes parveketta)

[QUOTE="morsian";26130957]No en minä meinannut kutsuun kirjoittaa että "ei haluta lahjoja ollenkaan, mutta tässä kuitenkin tilinumero..." vaan tästä tää koko pohdiskelu lähtikin, että kun en haluaisi oikeasti mitään lahjoja, MUTTA kun ihmiset tuppaa tuomaan kuitenkin lahjoja niin onko sitten tökeröä laittaa kutsuun rahatoive, koska se on se jolle oikeasti tarvetta on, eikä millekään tavaralle. Jos ihmiset sais uskomaan että ei mitään lahjoja missään muodossa, ainoastaan läsnäolo, niin ois tosi kiva, mut tietäähän sen että vieraat haluaa jotakin tuoda, niin parempi varmaan sitten että tuovat mieluisaa.

Siskoni muuten sai oikeasti puutarhatontun häälahjaksi, kuten joku tuolla vitsaili aikaisemmin :D (sisko miehensä kanssa asuu pienessä kerrostalo asunnossa, jossa ei ole edes parveketta)[/QUOTE]

Laita se tilinumero. Ei se ole paha. Mä vien ainakin rahaa jos sitä toivotaan, mutta mä jopa häpeän välillä ihmisten puolesta, kun ollaan niin me ei haluta mitään, meistä on ihan kustantaa häät ja sit perässä tilille kiitos. Laita se suoraan siihen. Mä oletan että sä haluat lahjan ja jos se on rahaa niin se on ok.

Siis esim tälleen meinasin siihen kutsuun laittaa:
"Tärkeintä meille on, että pääsette viettämään kanssamme ikimuistoista päivää, jos kuitenkin haluat muistaa meitä jollain tapaa, niin voitte auttaa unelmiemme häämatkan toteuttamisessa + häämatkatilinumero"

sanamuoto ei välttämättä ole tuo, mutta kuulostaisiko ihan kauheelta? Siis hirveeltä valehtelulta, jossa emme halua muuta kuin rahaa?

Parempi rahana kuin lahjana, sitten voi sillä rahalla ostaa itse mitä haluaa. Mitä jos häissä tulis vaikka useampi astiasto, tai jotain muuta mitä ei tarvitse. Koristejutut ym. voisi antaa vaikka lahjana. :)

Se tilinumero on siellä siksi, että häihin on ollut tapana tuoda lahja. Ja se tilinumero on luultavaksi siksi siellä, että makuja on monia ja että hääparilla on jo kaikki tarvitsemansa.

Yksinkertaista, eikö?

Ei sä et ymmärtänyt mun pointtia, mut ei se mitään. Tosi elämä kutsuu joten tää oli tässä. Mä jatkan matkaani ja vien rahaa edelleen lahjaksi niin rippiäisiin, yo-lakeille, valmistuneille kun hääpareillekkin.

[QUOTE="morsian";26130976]Siis esim tälleen meinasin siihen kutsuun laittaa:
"Tärkeintä meille on, että pääsette viettämään kanssamme ikimuistoista päivää, jos kuitenkin haluat muistaa meitä jollain tapaa, niin voitte auttaa unelmiemme häämatkan toteuttamisessa + häämatkatilinumero"

sanamuoto ei välttämättä ole tuo, mutta kuulostaisiko ihan kauheelta? Siis hirveeltä valehtelulta, jossa emme halua muuta kuin rahaa?[/QUOTE]

minusta kuulostaa oikein hyvältä :) ei tuossa ole mitään "valetta". Kyllä musta on ihan kohteliasta jollain tapaa kertoa myös vieraiden läsnäolon olevan tärkeää, eihän se silti poissulje lahjatoivetta :)

Että pitää taas ajatella hankalasti :headwall:

Meidän kahdet viimeisimmät häät oli lähisukulaisten, jotka, kun kysyimme lahjasta, sanoivat nimenomaan toivovansa avustusta häämatkaa varten, tyyliin hedelmäaamiainen, kalailallinen, museokäynti...Koska jo itse häät maksoivat paljon, meistä oli vallan hyvä idea antaa lahja rahana. Matkat oli jo ostettu ja maksettu.

Itse lopetin raha lahjatoiveiden toteuttamisen siihen kun serkkutyttö meni vihille ja toivoi rahaa, vein rahaa.
Saimme sitten jälkikäteen haukut kuinka meidänkin 5 henkinen perhe antoi vaan 70e :(
Se 70e oli meille iso summa, samaan aikaan oli toisetkin isot juhlat ja minä työttömänä joten kiva sitten kuulla haukkuja.
Tosin kiitoskorttiin ei tuokaan summa sitten riittänyt kun sitä ei ole tullut vaikka häistä nyt on 3 vuotta.

Tätä minäkin olin tulossa sanomaan, että kokemukseni mukaan rahalahjatoive ei ole ongelma niinkään vieraille vaan itse juhlakalulle... En tarkoita sinua ap, vaan näitä "ei rahaa" -nimimerkin mainitsemia kiittämättömiä kitisijöitä, joille - heidän mielestään - pieni summa ei sitten kelpaakaan.
Mun mielestä rahalahja on kuitenkin helppo ja mukavampi kuin esim. jokin Stockmannin häälahjalista, joka voi tuntua tosi tökeröltä "toisilla ostattamiselta". Kiva kun joku joutuu sitten matti myöhäisenä ostamaan jonkun monen tonnin grillipömpelin, kun halvemmat lahjat on ostettu listalta pois... Ok, liioittelua, mutta tiedätte varmaan, mitä tarkoitan!

Tätä minäkin olin tulossa sanomaan, että kokemukseni mukaan rahalahjatoive ei ole ongelma niinkään vieraille vaan itse juhlakalulle... En tarkoita sinua ap, vaan näitä "ei rahaa" -nimimerkin mainitsemia kiittämättömiä kitisijöitä, joille - heidän mielestään - pieni summa ei sitten kelpaakaan.
Mun mielestä rahalahja on kuitenkin helppo ja mukavampi kuin esim. jokin Stockmannin häälahjalista, joka voi tuntua tosi tökeröltä "toisilla ostattamiselta". Kiva kun joku joutuu sitten matti myöhäisenä ostamaan jonkun monen tonnin grillipömpelin, kun halvemmat lahjat on ostettu listalta pois... Ok, liioittelua, mutta tiedätte varmaan, mitä tarkoitan!

Lässyn lässyn, helppo se nyt on sanoa noin.
Kyseinen morsian antoi minun kuulla valituksensa ja kitinänsä kuinka ME toimme LIIAN VÄHÄN RAHAA, hän kutsui minut kylään ja antoi tulla valituksensa suoraan kuinka jäi niin ja niin paljon maksettavaa häistä ja kuinka muutamat vieraat ei nähtävästi tajunneet että keskimäärin yhden vieraan hinnaksi jäi sen ja sen verran.
Kyse ei todellakaan ole siitä etteikö olisi haluttu antaa ja olisimme antaneet enemmänkin mutta kun se ei näytä riittävän kun heti tehdään omia johtopäätöksiä.

Taisi vain osua ja upota kokemukseni raha ok nimimerkille ;) :laugh:
Tosin eipä haittaisi yhtään jos olet kyseinen serkkuni.
Toiset ne pitää oikeasti juhlat että saa suvun ympärille juhlimaan kun toiset rahankiilto silmissä syynää jokaisen kirjekuoren ja tiliään käy läpi kuka toi minkäkin verran.
Törkeys on sekin että millä perusteella tullaan sanomaan kuka antoi muka liian vähän rahaa ja tästä syystä ei sitten kiitoskorttia nämä saa, tiedän että vanhempani sen sai tosin he veikin enemmän rahaa.

No itselleni ei tulisi mieleenkään moittia vieraiden antamaa lahjaa oli se sitten rahaa tai jokin tavara. Ei kuulu minun tapoihini. Ikävää että joilloin on noin törkeitä sukulaisia/tuttavia. Meille raha häämatkaa varten olisi mieluisin lahja koska tavaraa on kertynyt pieneen asuntoomme useiden yhteisten vuosien ajalta mutta yhteistä "unelmalomaa" ei olla vielä koettu. Minulle olisi oikeasti aivan sama jos vieraat jättää laittamatta tilille rahaa tai laittaisi 10e, en TODELLAKAAN menisi valittamaan henkilölle asiasta. Ei häälahjarahoilla minusta muutenkaan ole tarkoitus kustantaa hääkuluja kuten edellä kirjoittaneen tuttava oli valittanut. Se on todella tylyä ja tahditonta. Kaikki rahalahjaa pyytävät ei kuitenkaan ajattele noin :)

Itsekin tuli aikoinaan kaverille laitettua lahjaksi vain pieni summa (oisko ollu 20-30e) kun olin opiskelija silloin eikä vaan yksinkertaisesti ollut enempää laittaa rahaa. Ei olisi kyllä varaa ostaa tuon kalliimpaa lahjaakaan, useinhan kuitenkin ihan tavaralahjan ostoon menis enemmän rahaa. Kaveri ei ainakaan minua tuosta moittinut ja kiitoskorttikin tuli joten luulen ettei kukaan normaali ihminen kehtaa lahjanantajaa haukkua kuten yllä kirjoittaneen serkku (?)

Lässyn lässyn, helppo se nyt on sanoa noin.
Kyseinen morsian antoi minun kuulla valituksensa ja kitinänsä kuinka ME toimme LIIAN VÄHÄN RAHAA, hän kutsui minut kylään ja antoi tulla valituksensa suoraan kuinka jäi niin ja niin paljon maksettavaa häistä ja kuinka muutamat vieraat ei nähtävästi tajunneet että keskimäärin yhden vieraan hinnaksi jäi sen ja sen verran.
Kyse ei todellakaan ole siitä etteikö olisi haluttu antaa ja olisimme antaneet enemmänkin mutta kun se ei näytä riittävän kun heti tehdään omia johtopäätöksiä.

Taisi vain osua ja upota kokemukseni raha ok nimimerkille ;) :laugh:
Tosin eipä haittaisi yhtään jos olet kyseinen serkkuni.
Toiset ne pitää oikeasti juhlat että saa suvun ympärille juhlimaan kun toiset rahankiilto silmissä syynää jokaisen kirjekuoren ja tiliään käy läpi kuka toi minkäkin verran.
Törkeys on sekin että millä perusteella tullaan sanomaan kuka antoi muka liian vähän rahaa ja tästä syystä ei sitten kiitoskorttia nämä saa, tiedän että vanhempani sen sai tosin he veikin enemmän rahaa.

Öh... En kyllä arvostellut viestissäni sinua millään tavalla, viittasin vain tuohon sinun kokemukseesi esimerkkinä siitä, miten tässä rahalahja-asiassa se ongelma löytyy usein lahjan saajasta (kiittämättömyys). Opettele lukemaan :)

[QUOTE="morsian";26131183]Itsekin tuli aikoinaan kaverille laitettua lahjaksi vain pieni summa (oisko ollu 20-30e) kun olin opiskelija silloin eikä vaan yksinkertaisesti ollut enempää laittaa rahaa. Ei olisi kyllä varaa ostaa tuon kalliimpaa lahjaakaan, useinhan kuitenkin ihan tavaralahjan ostoon menis enemmän rahaa. Kaveri ei ainakaan minua tuosta moittinut ja kiitoskorttikin tuli joten luulen ettei kukaan normaali ihminen kehtaa lahjanantajaa haukkua kuten yllä kirjoittaneen serkku (?)[/QUOTE]

Kenen mielestä 20-30 euroa on pieni summa lahjaksi yhdeltä?

- Ilmeisesti tään morsiamen mielestä sitten.

Yhteistyössä