Miksi puolison tulisi saada nukkua pitkään?

  • Viestiketjun aloittaja ero
  • Ensimmäinen viesti
tiedän mitä ap tarkoittaa
No mun mielestä hoitovapaallakaan olevalla on unentarvetta eikä hänen pitäisi tehdä "työtänsä" 7 päivää viikossa saamatta nukkua kertaakaan viikossa pidempään.
Minua ärsyttää kotonamme ihan sama asia, paitsi sillä erolla että kummatkin käymme töissä ja minä olen raskaana, silti mies on se joka "sallii itselleen" pitkään nukkumiset joka viikonloppu ja kumpanakin päivänä, vedoten siihen että hän viikolla lähtee tuntia aikaisemmin töihin ja herää siis tuntia aikaisemmin.
Tämä kuitenkin tarkoittaa sitä että minä en koskaan saa nukkua pidempään kuin klo seitsemään (joskus harvoin jos lapsi herää vasta 7.30 mutta se on poikkeus) ja minä en ikinä saa hoitaa omia aamutoimia rauhassa ja töihinlähtö sisältää lapsen hoitoon viemisen jne (sekä haun työpäivän jälkeen = ainainen kiire työpaikalta lasta hakemaan). Mies nukkuu kepeästi viikonloppuisin klo 10-11 asti ellei häntä ihan käy potkimassa ylös.
Koskaan ei tarjoudu nousemaan lapsen kanssa, pyydettäessä tekee sen pitkin hampain ja happamalla naamalla eikä se hänen mielestään ole ollenkaan oikeutettua.
Että semmoisia miehiä.
Muuten hoitaa kyllä lasta ok, mutta tämä nukkumisjuttu kyllä ärsyttää.
Miehen mielestä minä en tiedä mikä väsymys on, että hänelle ei sellaisesta kannata selittää, vaikka minä koko ensimmäisen lapsen elinvuoden hoidin yöheräilyt, imetyksen sun muut rumbat miehen yöunen keskeytymättä. Edelleen jos yöllä on lasta hoidettava heräilyjen tai sairastelujen takia, niin minä olen se joka tekee, mies korkeintaan kääntää kylkeä ja jos unensa keskeytyy niin huokailee mielenosoituksellisesti ja kiukkuaa.
 
siru
Alkuperäinen kirjoittaja Siis:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä mies käy töissä arkisin 9-17. Kyllähän se väsyttää jos aina valvoo yömyöhään. Ehkä meillä on sitten asiat tosi huonosti, kun minulla tosiaan ällöttää se ainainen päivisin nukkuminen.
Eli 5:tena päivänä viikossa hän herää joskus 8 maissa tai ennen, ja sua ÄLLÖTTÄÄ jos hän 2 päivänä nukkuu lähelle kahtatoista?
veikkaan että ap herää myös arkisin lapsen kanssa.... ja kyllä jos joka arkipäivä on aamusta klo 17 töissä ja sen lisäksi kotosalla istuu koneellaan (ymmärsinkö oikein) niin sieppais minuaki!!! Viikonloppusin vois antaa edes toisena pv.nä sitten vaimonsa nukkua rauhassa :)

touhuileeko miehesi sitten lapsenne kanssa kun heräilee jne.? mene sinä sitten nokosille, tai ota sitä ns. "omaa aikaa"... vaikket siitä kyllä maininnutkaan....
 
Juuri tänään ammulla sanoin miehelle samasta asiasta. Miks aina mun pitää herätä öisin ja nousta aamulla. Miks mulla on vastuu tämän perheen rytmeistä, aamu-ja iltatoimista, ruokailuista.

Ja tuolla hän vieläkin nukkua posottaa. Kävimme eilen molemman nukkumaan vasta 03, minä nousin yöllä 2 kertaa syöttämään vauvaa ja sängystä 9.30.

Muakin ällöttää.
 
ap
Olen sanonut asiasta. Olen jopa ehdottanut tuota vuorotellen, mutta siinä on se huono puoli etten niin välitä pitkään nukkumisesta. Minusta olisi ihana ehtiä tehdä jotain yhdessä tai yksin. Päivisin menee kuitenkin niin paljon aikaa ruoan laittoon, siivoukseen ja lapsen kanssa yhdessä oloon. Nyt minulle jää nämä päikkäriajat, mutta silloin mies on syönyt, käynyt tietokoneella ja lähtenyt asioille, joita ei ehdi viikolla hoitaa. Tulee kotiin kolmen jälkeen. Sitten alan tehkemään ruokaa, syödään ja vähän huilitaan ja sittenpä alkaa iltakylvyt ja nukkumispuuhat. Tuon ajan mies siis yleensä tietokoneen ääressä ja siitä sitten "hoitelee" lasta.

 
niin
Ymmärrän kyllä täysin halusi ja tarpeesi saada omaa aikaa. Kyllä miehesi täytyy kyetä toisena viikonloppuaamuna nousemaan ylös lapsen kanssa, jolloin sinä saat omaa aikaa heti aamusta, jos niin haluat. Jos hän menee yhdeksään töihin joka aamu, saa kyllä ihan varmasti unta riittävästi arkiöinäkin, jos vaan menee järkevään aikaan nukkumaan. Ja jos ei mene, niin se on sitten ihan oma moka.

Jotenkin niin surullista, että jotkut miehet eivät ymmärrä miten paljon menettävät omasta ja perheensä elämästä tuollaisella asenteella ja elämäntyylillä. Suhde lapsiinkin on paljon parempi, jos heidän kanssaan oikeasti on ja touhuaa heidän kanssaan eikä vaan istu koneella ja siitä "hoitele" tai "leiki" lapsen kanssa. Kuinka saada heidät tajuamaan asia??
 
minä taas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on viikonloppu jaettu. Mä herään tänään ja huomenna saan nukkua :) Reilua. Ja kun sen sopii etukäteen on mukavampi sopeutua asiaan. tänään pitää herätä - tänää en kuule mitään.
näin meilläkin
jas nyt kun ukko joutu viime viikolla tytöttömäksi ja molemmat kotona niin puokkiin tehään..
ukko heräs perjantaina laitto tytön kouluun ym mulla on sitten maanantaina..

tätä ennen oli töissä 7-16.00 ja viikonloput vuoroteltiin niinku nytkin mies nukkuu lauantait mä sunnuntait
 
Vieras
Minä en sietäisi tuollaista. Jos mies on noin väsynyt, menisi ajoissa illalla nukkumaan. En katselisi... Jos on töissä 9-17, sen jälkeen voi oikein mainiosti jakaa kodin askareita ja hoitaa omia lapsiaan. Niin minäkin teen. Menen aamulla töihin, illalla hoidan lapsia ja kotitöitä. Viikonloppuisin nousemme molemmat aamulla ajoissa(vuorotellen voimme tunnin verran venyä pidempään sängyssä ). Silloin ehtii viikonloppunakin tehdä tarpeellisia asioita, rentoutua ja tehdä kivoja juttuja perheenä.
 
Unikko
Mä oon tosi aamu-uninen, ja nyt kun lapset ovat jo "isoja" (nuorin 6), nukun vkonloppuisin puoleen päivään. Lapset heräävät seitsemän-kaheksan aikoihin, leikkivät keskenään ja syövät aamupalan. Vanhin on 12, keskimmäinen 10. Eivät tunnu panevan pahakseen, vaikka aikuiset vetelevät sikeitä, mutta kyllä mua usein vaivaa ja tunnen syyllisyyttä, kun en herää heidän kans aamusta touhuamaan. :(
 
ap
Lapsi on piakkoin kolme ja osaa vaatia huomiota. Mies lukee lapselle paljon kirjoja ja samalla on koneella :) Suloista ;)

Minä olen saanut näiden vuosien aikana nukkua yhtenä äitienpäivänä pidempää ja kerran toisenkin kerran kello kahdeksaan kun lapsi oli pieni ja en ollut moneen kuukauteen saanut nukkua yli 4 tunnin yöunia. Lapsi oppi nukkumaan joitakin kuukausia sitten kokonaisia öitä ja nyt kun saan nukkua silloin tällöin yli 8 tuntia heräämättä olen alkanut ymmärtämään taas ympäröivää maailmaa. Nyt siis olen tajunnut, että minä olen näiden vuosien aikana siis herännyt öisin enemmän kuin kymmenen kertaa ja herännyt aamuisin. Toki opin väsymyksessä nukkumaan parin tunnin päiväunet lapsen kanssa.

Anteeksi tämä sekava teksti.

Nyt minua siis tosiaan ärsyttää se että mies, joka arkisin herää kello 8.20 nukkuu viikonloppuisin kello 11-12.

Minä en vaan keksi mitään sellaista perustelua ärsyyntymiselleni, joka kolahtaisi miehelle sinne aivoihin niin syvälle, että ymmärtäisi ja muuttaisi käyttäytymistään. Miksi ei voi mennä viiikonloppuisin ja lomilla nukkumaan vaikka kello 00.00 ja herätä yhdeksän maissa. Minä ehtisin käydä jossain asioillani aamupäivisin, kun hän lapsen kanssa. Tokihan hän herää jos minä vain lähden, mutta se kun naama pitkällä herää jotta rouva pääsee jonnekin tympäisee minua ja vie halun tehdä mitään kivaa.
 
gab
Mä en jaksaisi tuollaista katsella. Ihan keskenkasvuisen, itsekkään kakaran touhua tuo miehesi meininki. Kuka aikuinen ihminen valvoo aina arkisin aamuyöhön, ja käyttää kaiken vapaa-aikansa siitä toipumiseen, nukkumiseen, valmiin ruuan syömiseen ja tietokoneella oloon? Ei kukaan. Miehesi on nyt jonkinlaisena vapaamatkustajana teidän kodissanne, hän kuvittelee että hänen tarpeensa ja oikeutensa ovat jotenkin tärkeimmät ja kaikkien muiden yläpuolella. Tiukka keskustelu pystyyn ja iltojen ja viikonloppujen kotitöiden jako kylmästi puoliksi.
 
Minä olin myös niin tyhmä, että katselin tuollaista meininkiä muutaman vuoden. Sitten ilmoitin, että tästä tulee loppu. Mies nousee nykyään sunnuntaisin lasten kanssa ja minä saan silloin olla rauhassa niin kauan kuin viihdyn makuuhuoneessa. Jos ei nukuta, makoilen vain ja kuuntelen, kun mies ja lapset viettävät aamuaan tai sitten luen kirjaa.
 
vieras
mä teen yötyötä, ja ukko normaalia päivätyötä, ja meillä se on niinpäin, että vapailla mä saan nukkua niin kauan kuin tykkään.

nimim. 12 tunnin yöunet takana.
 
ap
Kiitos kaikille. Minun vapaahetkeni alkaa olla lopuillaa ja lähden muihin puuhiin. Ehkä ärsyyntymiseni tästä väheni tai sitten ei. Täytyy antaa miehen jatkaa lepäilyään niin ehkä hän joku päivä jaksaa. :)
 
vieras
mun exä oli just tuollainen, veteli unia tuonne puoleen päivvään keposesti, kun mä tulin lasten kanssa ulkoa lounaalle, niin huuteli keittämään aamukahvia ittelleen!
Nyxä onneks on aamuvirkku ja saan kyllä melkein aina vkl aamuina nukkua!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jaa, no minusta sen kotona olevan vanhemman "työaika", eli aika, jolloin on päävastuussa lapsesta, on se aika, kun töissä oleva on siellä työssään. Eli iltaisin, viikonloppuisin ja lomilla vastuu jaetaan. Näin meillä toimittiin ja molemmat saivat vuorotellen nukkua pitkään. Eikö miestä kiinnosta olla lapsensa kanssa? Heittää aikansa hukkaan nukkumalla, eikä opi lastaan tuntemaan :/
Meillä tästä on väännetty hartaasti. Miehen mielestä hän on töissä 8h/pv ja makaa vkonloput, minä kotiäitinä vastuussa 24/7 ilman lepoa. Lapsi ikäänkuin on ollut vaan mun synnyttyään ja tultuaan osaksi perhettä. Vuoroaamuin hän saa nukkua, minä en koska päästää pojan makuuhuoneeseen kun ei muka saa pidettyä sieltä poissa. |O Että nuku siinä...
 
iita
sama asia ärsyttää mua ja eniten siksi kun koskaan ei olla koko perhe yhdessä aamupalalla ja koskaan min en saa herätä aamukahvin tuoksuun ja kömpiä valmiiseen pöytään ja sitten on taas koko päivä jo pilalla heti aamusta kun vain odotellaan, että koska se iisi jaksaa hertä.
 
meillä kans
Alkuperäinen kirjoittaja EiMullaMuuta:
Eikö sun puoliso anna sun nukkua koskaan pidempään? Meillä toimii homma niin, että toinen nukkuu lauantaina pidempään ja toinen sunnuntaina. Tänään oli mun vuoro, koskamies lähtee illalla rimpsalle - saasitten nukkua huomenna krapulansa pois. Toimii loistavasti ja viikonloput on mukavia kun molemmat saavat levätä. Suosittelen teillekin ;)
Näin milläkin tehdään, tai yritetään, koska on reilumpaa kaikille! Ja hyvin toimii!
Millä tosin mies töissä lauantaisinkin, mutta koska siis heräile lauantai aamuisinkin yhdeksän aikoihin, niin sitten minä saan nukkua rauhassa edes siihen asti.
 
Meillä ainakin lapset metelöi jo aamusta niin kovaäänisesti, ettei kummankaan pitempään nukkumisesta tule yhtään mitään.
 
x
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos kaikille. Minun vapaahetkeni alkaa olla lopuillaa ja lähden muihin puuhiin. Ehkä ärsyyntymiseni tästä väheni tai sitten ei. Täytyy antaa miehen jatkaa lepäilyään niin ehkä hän joku päivä jaksaa. :)
Voi mikä marttyyri!!! Tuolla asenteella ja toiminnalla teidän tilanteenne ei ikinä tule muuttumaan. Sun on otettava asia puheeksi, eikä vain odotettava että toinen tajuaisi muuttua. Näin ei nimittäin tule tapahtumaan, ja ap vain katkeroituu lisää. Laita kova kovaa vastaan kotitöiden tasapuolisessa jakamisessa, muu ei auta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos kaikille. Minun vapaahetkeni alkaa olla lopuillaa ja lähden muihin puuhiin. Ehkä ärsyyntymiseni tästä väheni tai sitten ei. Täytyy antaa miehen jatkaa lepäilyään niin ehkä hän joku päivä jaksaa. :)
Voi mikä marttyyri!!! Tuolla asenteella ja toiminnalla teidän tilanteenne ei ikinä tule muuttumaan. Sun on otettava asia puheeksi, eikä vain odotettava että toinen tajuaisi muuttua. Näin ei nimittäin tule tapahtumaan, ja ap vain katkeroituu lisää. Laita kova kovaa vastaan kotitöiden tasapuolisessa jakamisessa, muu ei auta.
Niin taidan olla. Kyllä minä hänelle olen sanonut ja sanoin tänäänkin, että minulla ärsyttää toi puoleenpäivään nukkuminen. Sanoi jälleen että ymmärtää, mutta näin hän sanoo aina. Olen hänelle jonkun kerran kertonut, että kun menee aiemmin nukkumaan niin jaksaa herätäkin.

Aloitan muutaman kk kuluttua työt ja olemme sopineet sen aikaisesta työnjaosta. Katsotaan kuinka käy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ero:
Yrittäkää saada minun ärsyyntymiskynnykseni madaltumaan. Olen ihan raivona, kun tuo nukkuu joka vapaapäivä lähelle puolta päivää. Minä herään lapsen kanssa viimeistään puoli kahdeksalta. Olen tällä hetkellä hoitovapaalla ja työtäni tämä on, mutta puolisoni alkaa jopa ällöttämään minua kyseisen asian tiimoilta.

Tässä saattaa olla muutakin asianhaaroja, jotka lisäävät ärsyyntymistäni esim. ainainen tietokoneella olo.

Samaa mieltä! tosin me olemme molemmat työelämässä ja lapset hoidossa. Meilläkin mies mielellään nukkuun 11-12 asti ja minä joka aamu nousen klo 7.30-8.00. Muutaman kerran sain asiasta keskustelun aikaiseksi ja "sovimme" että se joka nousee viikonloppuna aikaisemmin saa sitten nukkua rauhassa päiväunet. Lapset ei enää nuku päiväunia. Nyt nousemme jotakuinkin vuorotellen.

 

Yhteistyössä