Miksi poltat odottava äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anna

Vieras
Kyllä tekee pahaa katsoa erästä odottavaa äitiä tuossa naapuritalossa. Ison mahansa kanssa käy tupakalla monta kertaa päivässä parvekkeella :( sitä ei voi olla näkemättä vaikka kuinka toivoisi ettei moista näkisi. Niin vaan tuo nuori nainen altistaa syntymättömän lapsensa tupakan myrkyille päivästä toiseen, puhumattakaan siitä, että altistaa myös esikoisensakin. Pieni noin 2-vuotias poika joutuu äitinsä tuprutteluja vierestä seuraamaan :( Se on oikeasti todella surullista.

Sydämeni itkee suorastaan verta, tätä joudun vierestä seuraamaan. Meille on toivottu lasta 2 vuotta, monta keskenmenoa on jouduttu kokemaan ja sitten tuollainen aivoja ja sydäntä vailla oleva ihmisenkuvatus sitten saa lapsia. Ei voi ymmärtää, ei niin millään. :'(

Tasan ei käy onnen lahjat. Näinköhän se vauva meillekin tulisi jos alkaisin ryypiskelemään, narkkaamaan ja polttamaan kuin korsteeni? Tuollaisille niitä lapsia tuntuu tulevan kyllä, ei niille jotka ovat valmiita huolehtimaan pienestä ihmisestä jo sikiöaikana parhaalla mahdollisella tavalla.

Sanokaa vaan katkeraksi ja ihan miksi vaan, mutta millä oikeutuksella tuo nuori nainen saa tuhota lapsiensa terveyden? Kysyn vaan..

itse en myöskään voi ymmärtää, miksi joku ehdoin tahdoin vetää röökiä esim. vaunuja työntäessään! Saati sitten, että maha pystyssä tupakka suussa! Ihmiset on itsekkäitä :'(

voitte vaan arvata miltä tuntui seuraa vierestä ihmistä joka koko raskauden veti suoneen jne..jopa synnytyksessä sekaisin ja sama jatkunut ainakin ajoittain lapsenkin synnyttyä.
Ja viranomaiset ei tee yhtään mitään

No en miekää ymmärrä että poltetaan yms raskausaikana,mutta se ei ole mun asia huolehtia,huumeita nyt en ymmärrä muutenkaan siis raskaana tai ei.Mutta se mun täytyy sanoa annalle että onpas sulla aikaa tiirailla naapureita :laugh:

Hyvä etten ole ainut joka näin ajattelee :hug:

Nimimerkki "niin...": Todella uskomatonta! :o Miten voi olla mahdollista ettei lasta otettu huostaan jos äiti oli sekaisin jo synnytyksessä?! Itse olen ollut opiskeluaikana lastenkodissa harjoittelussa ja siellä oli useampikin lapsi, jotka oli huostaanotettu kun äiti (ja usein myös isä) oli synnytyksessäkin joko huumeissa tai kännissä.. :'( Sinähän voit sossulle tuosta ihmisestä tehdä ilmoituksia, vaikka päivittäin. Kyllä niiden on PAKKO reagoida!

Annu82, ei ole aikaa tiirailla naapureita. Tuon naisen parveke sattuu vaan näkymään suoraan keittiömme ikkunasta. Ei sitä tarvitse kuin istua itse aamupalalla, päiväruoalla jne. keittiön pöydän ääressä tai tehdä ruokaa kun tuota kamalaa näkyä JOUTUU seuraamaan. En viitsi sentään silmät kiinni keittiössäni olla kuitenkaan.. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja kikkara:
siksi että lapsi olisi pienempi ja helpompi synnyttää...

toi on nyt ihan höpönpöppöä!
mä poltin, ja ei se koolla ainakaan ollut pilattu.
eikä mitään negatiivista ole tullut kouluiässäkään.
onhan se itsekästä, joo.
mutta onhan kahvi, tee, ruoat, ilma, kaikki negatiivista vauvalle.
mä poltan ennemmin kuin hermoilen.
mä lopettaisin tupakanpolton huomattavasti ennen raskautta, kuin sen aikana.

miettinyt oon minäkin miks se tupakoinnin lopettaminen voi olla odottavalle äidille niin kauheen vaikeeta, kun siinä on jonkun muunkin kuin vain oma terveys kyseessä. Kaverini (mies) lopetti polttamisen kerrasta, vaikka oli polttanut jotain 15 vuotta, ja töissä muut polttivat. Puoltoista vuotta ollut nyt polttamatta.

anna - Mä ymmärrän hyvin että ei se kivaa ole mutta ei kait kannata alkaa huolehtii muiden asioista liiankaan innokkaasti saatika ottamaan päänsärkyä asioista,kun et kuitenkaan voivottelemallakaan pysty vaikuttamaan asiaa.Ja anteeksi en näitä pahalla sano mutta mulla ei ole aikaa tiirailla edes keittiönikkunasta naapureita,omassa elämässä hulinaa... :D eikä kiinnostakkaan myöskään...

P.s itsekkin odottava ;) 15+0 :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja tuuraaja:
jos ruvetaan pilkkua viilaaman, nin sitten kun katsotaa kaikenmaailman tutkimuksia raskudesta, niin ei se tupakanpoltto (muutama päivässä) ole se pahin.

missä sellainen tutkimus on? Tupakointi on varmaan kuitenkin se yleisin suurin pahis? veikkaisin et tupakoijia on kuitenkin enemmän kuin esim alkkis tai narkkisodottajia.

tästä sais ikuisuus ketjun.
itse en polta, mutta kyllä ymmärrän niitä jotka polttavat, jopa raskausajalla.
lopetin tupakanpolton 3 vuotta sitten, ja edelleen tekee mieli tupakkaa.
muistan myös sen "tuskan" ja himon kuinka se valtaa mielen ja teee kärttyiseksi kun yrität lopettaa. mulla meni monta kertaa puihin lopettamisyritykset.
tsemppiä kaikille niille jotka sitä juuri kokevat, ja myötätunnot niille jotka kokevat omantunnon tuskia raskaana polttaessaan.
silloin se vasta paha olis jos tupruttelis vailla omaatuntoa.

Alkuperäinen kirjoittaja tuuraaja:
jos ruvetaan pilkkua viilaaman, nin sitten kun katsotaa kaikenmaailman tutkimuksia raskudesta, niin ei se tupakanpoltto (muutama päivässä) ole se pahin.

Tekeekö se siitä jotenkin vähemmän pahan?

Tupakointi ja raskaus

Noin 20 prosenttia suomalaisista sikiöistä altistuu raskausaikana tupakansavulle. Sen sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Sikiö saattaa altistua suuremmalle nikotiinipitoisuudelle kuin tupakoiva äiti.

Nuoret ja vähän koulutusta saaneet äidit tupakoivat kolme kertaa niin paljon kuin korkeasti koulutetut.

Tupakoinnin vaikutusta raskauteen on tutkittu vuosia ja tulokset osoittavat kiistatta tupakansavun kemiallisten yhdisteiden terveyshaitat sikiölle. Tupakansavun sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Nikotiini, häkä ja muut myrkyt kulkeutuvat sikiöön.

Istukan kautta sikiön verenkiertoon imeytyvä nikotiini saa aikaan kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen ja aiheuttaa akuutin hapenpuutteen (hypoksia). Synnytyksessä otetuissa napaverinäytteissä on todettu lapsen veren nikotiinipitoisuuden olevan yhtä suuri tai suurempi kuin äidin veren nikotiinipitoisuuden.

Nikotiini on vaarallista myös lapsen hermostolle ja hidastaa hermo- ja aivosolujen jakautumista. Häkä, syanidi ja tupakalle altistuvan sikiön hapenpuute lisäävät nikotiinin aiheuttamien hermostovaurioiden riskiä. Nikotiinin vaikutuksesta sikiön sydämen lyönti kiihtyy ja hengitysliikkeet vähenevät. Lapsella saattaa olla synnytyksen jälkeen nikotiinin vierotusoireita, jotka näkyvät ärtyneisyytenä ja itkuisuutena.

Häkäkaasun ja nikotiinin ohella tupakansavun syanidi, kadmium ja lyijy ovat suurimmat sikiön kasvuhäiriön aiheuttajat. Syanidi on solumyrkky ja häiritsee solun elintoimintoja.

Kohdun ulkoinen raskaus ja keskenmeno

Tupakointi lisää kohdun ulkoisen raskauden riskiä 2,5-kertaiseksi. Tämän riskin vähentämiseksi tupakointi olisi syytä lopettaa 2-3 kuukautta ennen raskautta.

Tupakointi kaksinkertaistaa alkuraskauden keskenmenoriskin. Mitä enemmän polttaa, sitä suurempi keskenmenoriski on. Tupakointi aiheuttaa myös miniabortteja, jolloin raskaus keskeytyy jo ennen kuukautisten poisjääntiä.

Sikiön kasvu ja syntymäpaino

Jos äiti tupakoi raskauden aikana, sikiön kasvu äidin kohdussa hidastuu ja vastasyntynyt painaa syntyessään noin 150-400 grammaa tavanomaista vähemmän, äidin polttamien savukkeiden määrästä riippuen.

Tupakointi haittaa veren virtausta istukassa ja rajoittaa sikiön ravinnonsaantia. Tupakointi lisää keskosuutta, ja vaikeasti alipainoisista vauvoista 80 prosenttia on tupakoivien äitien lapsia. Alhainen syntymäpaino lisää vastasyntyneen kuolemanriskiä ja kätkytkuolemanvaaraa.

Pakkotupakointi ja raskaus

Myös pakkotupakoinnin on todettu haittaavan sikiön kehitystä ja lisäävän kohdunulkoisen raskauden ja keskenmenon vaaraa.

Rintaruokinta

Tutkimusten mukaan tupakointi saattaa vähentää äidin rintamaidon määrää ja alentaa maidon rasva- ja ravintopitoisuutta.

Vauvan terveys ja pitkäaikaisvaikutukset

Tupakoivien vanhempien vauvoilla on kaksi kertaa enemmän hengitystieinfektioita kuin tupakoimattomien vauvoilla. Äidin raskausaikainen tupakointi kaksinkertaistaa vauvan riskin sairastua astmaan, samoin vauvan vatsakoliikkien ja huulihalkion riski kasvaa.

Raskausaikaisella tupakoinnilla saattaa olla myös pidempiaikaisia vaikutuksia vauvan terveyteen. Se saattaa rajoittaa painonnousua, pituuskasvua sekä hidastaa lukemisen ja matemaattisten taitojen kehittymistä. Myös yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla. Tupakointi häiritsee naisen raskausaikaista hormonitasapainoa, millä saattaa olla pidempiaikaisia vaikutuksia naisen lisääntymisterveyteen.

Raskaudenaikaisen tupakoinnin vaikutukset eivät aina näy ultraäänitutkimuksessa, paitsi jos vauvan kasvu on hidastunut. Tupakointi on voinut aiheuttaa pysyviä vaurioita sikiön keskushermostoon, vaikka lapsen syntymäpaino olisi yli kolme kiloa.

Tupakoinnin lopettaminen

Tupakointi kannattaa lopettaa ennen raskautta. Nikotiinikorvaushoitoa voi käyttää myös raskauden aikana. Silloin lapsi ei saa nikotiinin lisäksi häkäkaasua tai muita tupakansavun myrkkyjä. Nikotiiniakin sikiöön siirtyy vain kolmannes siitä määrästä, jonka tupakoiva äiti ja sikiö saavat yhdestä savukkeesta.

Lopettaminen nikotiinikorvaushoidon avulla on viisainta tehdä 1-3 kuukautta ennen raskauden alkua ja hedelmöitystä.

Lisätietoja:

Duodecimin Käypä hoito -suositus: Tupakointi, nikotiiniriippuvuus ja vieroitushoidot: http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=khp00042

Vierola, H. Tupakka ja naisen terveys. Helsinki 1994.

Hyvä että edes muutama on tänne vaivautunut kirjoittelemaan. Mun mielestä tästä asiasta ei voida koskaan puhua liian vähän. Itse asiassa olen sitä mieltä, että siitä puhutaan liian vähän. Tupakoivia odottavia äitejä pitäisi valistaa enemmän ja ihan suoraan syyllistääkin siitä tupakoinnista. Ja toki maailmassa tapahtuu paljon pahempiakin asioita vauvoille, lapsille, miehille, naisille, mutta eihän se tarkoita sitä, että tällainen asia pitäis vaan olan kohtautuksella ohittaa. Vai tarkoittaako? Ei mun mielestä ainakaan.

Kyllä mun ainakin tekisi mieli sille naiselle sanoa suorat sanat. Toivottaa mokoma akka hel*etin alimpaan osastoon! :kieh: Sinne tuo kuuluisi kaltaistensa kanssa ja mukaan saisi ottaa kaikki muutkin jotka eivät välitä lapsistaan!

mitä vittua se muille kuuluu jos joku polttaa? jos kaikki pitäis vaan huolen omista asioista niin ei tarvis kenenkään alkaa naputtaa mistään.. mua ainakaan haittaa vaikka joku polttaaki raskausaikana, se on sen ongelma, ei mun.

Samanlaista olen minäkin kattellut. Kavereista poltti suurin osa raskaana, nuoria äitejä kaikki. Yksikin veti röökiä ihan kokoajan ja syntyessään vauva huusi jatkuvasti ja äiti poltti imetysaikanakin vielä. Yksi taas päivitteli kun lapsi oli allerginen kaikelle muulle paitsi riisille ja sianlihalle..mietti olisiko raskaana syödyt lisäaineet voineet aiheuttaa allergiat..tupakkaa veti reilusti koko raskausajan. Kaiken huippu kyllä oli kun kerran näin tuossa parvekkeella naapurissa kylässä viimisillään olevan äidin, joka poltti ihan kokoajan ja joi kaljaa, kun vauva oli syntynyt niin poltti ja työnteli vaunuja tuossa pihalla. Kyllä ihminen on tyhmä.

Alkuperäinen kirjoittaja anna:
Hyvä että edes muutama on tänne vaivautunut kirjoittelemaan. Mun mielestä tästä asiasta ei voida koskaan puhua liian vähän. Itse asiassa olen sitä mieltä, että siitä puhutaan liian vähän. Tupakoivia odottavia äitejä pitäisi valistaa enemmän ja ihan suoraan syyllistääkin siitä tupakoinnista. Ja toki maailmassa tapahtuu paljon pahempiakin asioita vauvoille, lapsille, miehille, naisille, mutta eihän se tarkoita sitä, että tällainen asia pitäis vaan olan kohtautuksella ohittaa. Vai tarkoittaako? Ei mun mielestä ainakaan.

Kyllä mun ainakin tekisi mieli sille naiselle sanoa suorat sanat. Toivottaa mokoma akka hel*etin alimpaan osastoon! :kieh: Sinne tuo kuuluisi kaltaistensa kanssa ja mukaan saisi ottaa kaikki muutkin jotka eivät välitä lapsistaan!

Huh, mitä paskaa.
Huolehdittaisko kaikki vaan ihan omista asioistamme!! Minä poltin raskausaikana ja aion polttaa niin kauan kuin huvittaa, eikä minun päätäni voisi kukaan kaakattava mukaniintäydellinen moraalinvartija kääntää.

mä kyllä tunnen monta äitiä jotka raskausaikana on polttanu ja ihan terveet lapset niillä on. itsekki oon aina ollu ihan terve vaikka mun äiti aikoinaan polttikin.

Alkuperäinen kirjoittaja niin..:
voitte vaan arvata miltä tuntui seuraa vierestä ihmistä joka koko raskauden veti suoneen jne..jopa synnytyksessä sekaisin ja sama jatkunut ainakin ajoittain lapsenkin synnyttyä.
Ja viranomaiset ei tee yhtään mitään

Teitkö itse jotain.. vai surkutteletko vaan?

Yhteistyössä