tyttöjen äiti
Mulla on tyttöjä, joten ei ole kokemusta asiasta eli poikien oppimisesta. Olen kuitenkin alkanut ihmettelemään, että meidän neuvolassa tytöiltä vaaditaan puheen kehityksessä ja muussa nopeampaa kehitystä kuin pojilta. Neuvolantäti perustelee asiaa sillä, että pojat oppivat hitaammin ja kehitystä seurataan läpi sormien. Ystäväni kolmivuotias poika ei puhu kuin pari sanaa eikä ymmärrä puhetta kunnolla. Meidän samanikäinen tyttö on puhunu pitkiä lauseita jo reilusti yli vuoden. Neuvolassa minulle sanottiin, että "tytön on osattava kaksivuotiaana puhua muutaman sanan lauseita". Onko todella annettu terveydenhoitajille ohjeet, joissa pojilla on löyhemmät kriteerit kuin tytöillä? Miksi ne pojat sitten oppii hitaammin? Kun itse olen kuitenkin lukenut kehityspsykologiaa sen verran, että kävelemään oppiminen ja puhe kehittyvät käsikädessä eikä liikunnallisuus poissulje puheen oppimista, vaikka tätä tarjotaan usein selitykseksi virheellisesti. Olisi kiva, jos sellaisten poikien äidit vastaisivat, joiden pojat ovat oppineet nopeasti puhumaan ja osaisivat myös pohtia syytä siihen, miksi juuri oma poika on ollut etevä ja rikkoo tätä kummallista yleiskäsitystä poikien hitaudesta.