Miksi pojat muka oppii hitaammin???

• Viestiketjun aloittaja tyttöjen äiti
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
oletko tosissas tätä mieltä?
Olen.
olen eri mieltä. tosin en olekaan feministi tms. kunnioitan omaa miestäni aivan valtavasti ja hän on erittäin älykäs. kumpikaan pojistani ei ole tyhmä, isänikään ei aivan idiootti ollut. appiukkokin on viisas mies. ei, en voi olla kanssasi samaa mieltä.

Lunatic
olen eri mieltä. tosin en olekaan feministi tms. kunnioitan omaa miestäni aivan valtavasti ja hän on erittäin älykäs. kumpikaan pojistani ei ole tyhmä, isänikään ei aivan idiootti ollut. appiukkokin on viisas mies. ei, en voi olla kanssasi samaa mieltä.
Olenko pyytänyt.

vieras
Kaikkihan on ihan yksilöllistä, mutta on sitä tutkittu, että naisten ja miesten aivot ovat erilaiset, miksei siis myös tyttöjen ja poikien. Lahjakkuus eri osa-alueilla on osin tyypillisempää sukupuolen mukaan, esim. joku kolmiuloitteinen hahmottaminen on miehisten aivojen vahvuus, se on yleensä naisilla heikompi, mutta poikkeuksiakin löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Olenko pyytänyt.
et, mutta sinulla taitaa olla miehistä ikäviä kokemuksia, harmittavaa. voimia.

AinaHarmaa
kyllä se on jostain muusta kiinni kuin sukupuolesta. Mun nuorin poika on aina ollut kiinnostunut matikasta ja oppi jo pienenä laskemaan. Samoin muut kouluaineet kiinnostaa ja sujuu.

Varmaankin aika yksilöllistä..
Meiänpojuon oppinut konttaamaan ja nousemaan ja kävelemään tukea vasten, kun taas kaverin kaksi kk vanhempi tyttö ja toisen kaverin samanikäinen tyttö eivät vielä.. Mutta itseasiassa kuulin tai luin jostain että puheen kehitys saattaa pojilla olla hitaampaa..Siltikin veikkaan kyllä että melko yksilöllistä.

JONSERED Karhunkantaja
Ei asia ole ihan yksioikoinen. Yleisesti ottaen pojat oppivat ihan yhtä nopeasti, kuin tytötkin. Ehkä vain eri asioita ja eri järjestyksessä.

Itse en ole huomannut mitään eroa lasteni suhteen, en ainakaan suuria. Tosin poika ei ole oppinut kävelemään eikä puhumaan, alkoi 9-kuisena juosta ja huutaa, eikä ole hidastanut sen jälkeen... :D tytöt sentään kävelivät n. 10-kuisina.

Oppimistyyleissä voi olla myös eroja. Toinen oppii hiljaa paikallaan kuuntelemalla, toinen esim liikunnan ja vaikka laulun varjolla. Ehkä poikia ja tyttöjä myös kannustetaan eri asioihin jo pienestä pitäen vähän tiedostamattakin. Poikia enemmän toiminnallisiin, liikunnallisiin leikkeihin ja tyttöjä hoivaamis/ sosiaalisiiin leikkeihin. Tästä päästään sukupuolineutraalin kasvatuksen oppeihin :)

Mutta että pitkällä aikavälillä erot tasoittuvat. Ehkä eroja on tosiaan siinä, missä järjestyksessä opitaan ja siinä, millaisien leikkien pariin tyttöjä ja poikia ohjataan jo hyvin pienestä pitäen.

Alkuperäinen kirjoittaja myös tyttöjen mami:
Enpä ole koskaan tuollasta kuullut. Ainut mitä olen kuullut poikien oppivan hitaammin on kuivaksi oppiminen.
Mä olen kuullut tämän, ja senkin että pojat oppii puheen jne jäljessä... Mikä näyttäisikin meillä toteutuvan, poika on 2 vee ja sanoo noin 4 sanaa, ei muuta. Mutta kuivaksi oppiminen on kyllä hyvässä vauhdissa ja lapsen omasta aloitteesta: pyysi vauvan synnyttyä pytylle, ja niin onkin mennyt siitä lähtien että päivät ilman vaippaa, ja pytyllä käy pissalla. =)

niin
No ei ne sukupuolten väliset erot ihan tyhjästä synny. Tytöillä ja pojilla on ratkaisevana erona kromosomisto ja osittain myös erilainen hormonitoiminta ja lisäksi tyttöjen ja poikien aivot ihan oikeasti toimivat vähän eri tavalla.

Useimmiten ne vähän hitaat ovat poikia, vaikka toki tyttöjäkin joukkoon mahtuu. Erityisopetuksessa olevista 70 % on poikia. Se on yli kaksi kertaa enemmän kuin tyttöjä.

Jostain syystä useimmiten suurimmat ääripäät ovat juuri poikia/miehiä. Esim. huippumuusikoissa on enemmän miehiä kuin naisia vaikka tytöt kai perinteisesti enemmän harrastavat musiikkia.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
No ei ne sukupuolten väliset erot ihan tyhjästä synny. Tytöillä ja pojilla on ratkaisevana erona kromosomisto ja osittain myös erilainen hormonitoiminta ja lisäksi tyttöjen ja poikien aivot ihan oikeasti toimivat vähän eri tavalla.

Useimmiten ne vähän hitaat ovat poikia, vaikka toki tyttöjäkin joukkoon mahtuu. Erityisopetuksessa olevista 70 % on poikia. Se on yli kaksi kertaa enemmän kuin tyttöjä.
On totta, että biologinen tausta vaikuttaa. Älykkyydessä tai oppimiskapasiteetissa sinällään tuskin on hirvittäviä eroja. Minusta ei voi kuitenkaan "luovuttaa" siksi, että pojat ovat poikia ja tytöt tyttöjä. Kyse on siitä, että koulun, kodin, vanhempien ym pitäisi vastata paremmin myös poikien tarpeisiin heidän kasvussaan ja kehityksessään. Eivät pojatkaan toivottomia tapauksia ole :)

Toinen puoli on se, että esim koulutusjärjestelmämme tällaisenaan ei vastaa kovin hyvin erilaisiin oppimistyyleihin. On vain se yksi pääasiallinen tyyli - istutaan hiljaa ja kuunnellaan kun opettaja puhuu. Sitten tehdään vähän harjoituksia hiljaa itsekseen ja opitaan tosi hyvin ja tehokkaasti. Se ei ole kaikille se parhaiten toimiva tyyli eikä paljon muuta ole tarjolla.

Koulutussysteemi on ihan lapsenkengissä nykyiseen kehitykseen verrattuna - esim siihen, missä nettimaailmassa, virtuaalisessa oppimisessa, lasten tiedonhankinnan ja käsittelyn taidoissa ym mennään. Pojillakin on oppimistyylejä, jotka kiinnostavat heitä ja ovat yhtä hyviä lopputulokseltaan, jos niitä vain sovellettaisiin. Puhumattakaan työelämän vaatimuksista, jotka ovat aika paljon muutakin kuin mitä eväitä koulu antaa. Yhä naisvaltainen opettajakunta luottaa iänikuisiin malleihin ja menetelmiin ja muutos on hidas. Miehen mallejakin tarvittaisiin lisää kasvatusalalle jo päiväkodeista asti. Jo siellä näkyy naisvaltaisuus esim siinä, millaisia juttuja askarrellaan ja tehdään.

Yksi juttu on erilaiset kasvatustyylit. Uskon, että erityisopetuksen tarve ja esim. nuorilla miehillä enemmän esiintyvät syrjäytymisen ym ongelmien vyyhti johtuu hyvin paljon kasvatuksesta ja miten paljon poikien kasvattamiseen panostetaan. Erityisesti isän kiinnostus, aika ja malli olisi hyvin tärkeää esim kouluikäiselle pojalle. Pojat voivat ainakin jossain nuoruuden vaiheessa tarvita hieman enemmän ohjausta ja tukea kuin mitä heille annetaan.

Yhteistyössä