Miksi poikavauvalle etunimeksi vanhan papan nimi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lähettäjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Liekkiö;30138033:
Enemmän olisi järkytykselle ja kauhistelulle syytä, jos joku antaisi tyttövauvalleen vanhan papan nimen. Kyllä ne paremmin poikavauvalle sopii.

Tää oli hyvä! Asenne kohdallaan nimiasiassa :D Meidän lapsilla muuten on tosi vanhojen pappojen ja mummon nimet. Kaikki sellaset 80+ ikäset naapurin mummelit ja paapat ihastelee, miten kauniit nimet :D

Ja haluan antaa nimen, joka sopii kaikenikäisille.

Voin kertoa, että ei ole kivaa olla lähes 100-kiloinen, ei-niin-hehkeän näköinen nainen, jonka nimi on NUPPU.
Onneksi vanhemmat tajusivat antaa toisen ja kolmannenkin nimen, niin kävi "nimenvaihtaminen" helposti. Olen siis ollut parikymppisestä lähtien kaikkien muiden paitsi vanhempieni suussa Iida.

Minun entinen antoi uuden naikkosensa kanssa pojalleenvanhan papan nimen ja se päätös oli varmasti akan päätös.Exäni ei olisi koskaan antanut sellaista nimeä lapselleen.Taitaa olla vähän tossun alla koko mies nykyisin.

Kyllä ne "vanhojen pappojen" nimetkin on joskus annettu vauvoille :)
Nämä nimiasiatkin ovat makuasioita. Itse annoin lapselleni perinteisen, suvussa kulkeneen nimen. Miksi? No siksi, että nimi on mielestäni kaunis, ja itselleni on perinteiden vaaliminen (muissakin kuin nimiasioissa) tärkeää. Jokaisella tyttäreni kolmella nimellä on jonkinlainen ns. tarina. Itse en antaisi mitään uutta muotinimeä lapselleni, koska en yksinkertaisesti pidä niistä, mutta eipä mun tarvitse asiaa julistaa/kummastella palstalla tai missään muuallakaan.

[QUOTE="Jenis";30137208]Mä voin kertoa, mitä nimiä ei lähipiirin vauvoilla ole ollenkaan: Marjatta, Tuulikki, Erkki, Kyösti, Janne, Pekka, Kalervo, Kalevi. Onko noi pappojen/mummojen vai kenen nimiä?[/QUOTE]

Todennäköisesti nämäkin nimet tulevat muotiin noin parinkymmenen vuoden päästä, kun 40-50 -luvulla syntyneet marjatat, erkit jne. ovat niitä "vanhoja pappoja ja mummoja". Niin se nimien kiertokulku menee, kuten joku tuossa aiemmin ansiokkaasti selittikin.

Nimet menee aikasykleissä. Esim. nimi Janne on 20-luvulla suosittu ja 80-luvulla suosittu. Nämä sun Casberid, JerryCoddonit ja Nico-Betherit on tullut suomeen white trash -sukupolven mukana. Niitä annetaan sosioekonomisen väestönosan alakvartiililla pääsääntöisesti. Tarkoittaen juuri siis suomeksi sitä, että niitä annetaan paljon Oulun Kaijonharjussa ja Helsingin Kontulassa... mutta ei käytännössä lainkaan vaikkapa Espoon Westendissä.

Asiaa ei varmaankaan ole tutkittu tarpeeksi, että miksi näin on. Maalaisjärjellä sitä voisi ajatella, että se pienituloinen siivoojaäiti ja työtön alkoholisti-isä Kontulan slummikerrostalossaan haluavat antaa "kansainvälisen" (=siltä kuulostavan) nimen, jotta lapsi olisi jotain enemmän.

En olisi tätä voinut paremmin muotoilla.

Nimet menee aikasykleissä. Esim. nimi Janne on 20-luvulla suosittu ja 80-luvulla suosittu. Nämä sun Casberid, JerryCoddonit ja Nico-Betherit on tullut suomeen white trash -sukupolven mukana. Niitä annetaan sosioekonomisen väestönosan alakvartiililla pääsääntöisesti. Tarkoittaen juuri siis suomeksi sitä, että niitä annetaan paljon Oulun Kaijonharjussa ja Helsingin Kontulassa... mutta ei käytännössä lainkaan vaikkapa Espoon Westendissä.

Asiaa ei varmaankaan ole tutkittu tarpeeksi, että miksi näin on. Maalaisjärjellä sitä voisi ajatella, että se pienituloinen siivoojaäiti ja työtön alkoholisti-isä Kontulan slummikerrostalossaan haluavat antaa "kansainvälisen" (=siltä kuulostavan) nimen, jotta lapsi olisi jotain enemmän.

Me ollaan miehen kanssa molemmat "duunareita" ja asutaan Vantaan kerrostalolähiössä vuokralla (ainakin toistaiseksi) - silti lapsilla on pappa/mummonimet. Tosin nämä nimet ovat suvussa kulkevia nimiä. Mä en voi sietää noita Jessica-Nico-nimiä tai jotain ihmeellisiä itse keksittyjä nimiväännöksiä.

[QUOTE="lähettäjä";30136587]En ymmärrä nykyajan trendiä antaa pienelle poikavauvalle etunimeksi vanhan 70-100v papan nimi. Esim. vanhojen pappojen nimiä:Elias, Onni, Aarne, Eino, Kalevi, Niilo, Olavi, Toivo, Urho, Viljo, Johannes, Ensio yms. Mielestäni pienelle vauvalle ei oikein sovi vanhemman oman isovanhemman ikäkauden nimi. En ainakaan ymmärrä tämmöistä trendiä. Itse antaisin poikalapselle nykyaikaisemman nimen. Mielipiteitä saa toki olla ja siksi kysynkin, miksi annat poikavauvalle vanhan papan nimen?[/QUOTE]

Mulla on Toivo <3! Kerrassaan valloittava pikkumies ja nimensä veroinen!

Yhteistyössä