Miksi poikavauvalle etunimeksi vanhan papan nimi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lähettäjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lähettäjä"

Vieras
En ymmärrä nykyajan trendiä antaa pienelle poikavauvalle etunimeksi vanhan 70-100v papan nimi. Esim. vanhojen pappojen nimiä:Elias, Onni, Aarne, Eino, Kalevi, Niilo, Olavi, Toivo, Urho, Viljo, Johannes, Ensio yms. Mielestäni pienelle vauvalle ei oikein sovi vanhemman oman isovanhemman ikäkauden nimi. En ainakaan ymmärrä tämmöistä trendiä. Itse antaisin poikalapselle nykyaikaisemman nimen. Mielipiteitä saa toki olla ja siksi kysynkin, miksi annat poikavauvalle vanhan papan nimen?

[QUOTE="lähettäjä";30136587]En ymmärrä nykyajan trendiä antaa pienelle poikavauvalle etunimeksi vanhan 70-100v papan nimi. Esim. vanhojen pappojen nimiä:Elias, Onni, Aarne, Eino, Kalevi, Niilo, Olavi, Toivo, Urho, Viljo, Johannes, Ensio yms. Mielestäni pienelle vauvalle ei oikein sovi vanhemman oman isovanhemman ikäkauden nimi. En ainakaan ymmärrä tämmöistä trendiä. Itse antaisin poikalapselle nykyaikaisemman nimen. Mielipiteitä saa toki olla ja siksi kysynkin, miksi annat poikavauvalle vanhan papan nimen?[/QUOTE]

Nuo mainitsemasi nimet ovat ihan trendikkäitä tällä hetkellä.

Itse varmaan pistäisit nimeksi jonkun Jarin. Joka on nyt syntyneiden lasten maailmassa tulevaisuudessa ikivanhan äijän nimi.... Nykyjarit kun ovat jo huru-ukkoja, kun nämä nykyvesselit alkavat olla mopoiässä.

Ehkä siksi että niistä nimenomaan tulee mieleen oma ihana, herttainen pappa. Ehkä kaivataan jotain siitä vanhasta ajasta. Ehkä halutaan säilyttää perinnettä.

Ei ne ole pappojen nimiä, vaan ihan vaan nimiä joita voi käyttää milloin vain ja onkin käytetty, vaikkakin suosion vaihdellessa. Vanha mielikuva nimestä tulee vain sellaiselle, joka tuntee sennnimisiä vanhuksia. Jos ei tunne, ei välttämättä edes tiedä milloin nimi on ollut suosiossa. Eikä kaikki välitä siitä, vaikka tietäisivätkin, kunhan nimi vain on miellyttävä. Kun Mico-Jessica-tyyliin kyllästytään, seuraavaksi halutaan jotain siitä selvästi poikkeavaa.

Viljo-Toivo-sukupolvi kun alkaa kuolla, on luonnollista ettei enää henkkoht tunneta sen nimisiä, ja nimet "vapautuvat" uudelleen käyttöön. Elias ja Onni esimerkiksi ovat nyt jo niin yleisiä, että ei taida monellekaan tulla pappamielleyhtymää niistä, vaan ennemmin pikkupoika. Niin ne nimet menevät kausittain. Odotetaanpa vielä parikymmentä vuotta, niin alkaa tulla vastaan vauva-Pirkkoja ja -Penttejä...

No mun ja monen muun mielestä sopii, eivätkä nuo ole mitenkään pappamaisia. Ei kai siinä sen kummempaa. Nimi annetaan ihmiselle kuitenkin yleensä koko elämäksi, joten kannattaa ajatella vähän pidemmälle kuin vain sitä vauva-aikaa.

Nimet kiertää sellaisissa 70-90 vuoden sykleissä, täysin uusia keksitään harvemmin. Mainitsemasi nimet ovat nykyään trendikkäitä vauvojen nimiä, 10-20 vuoden päästä nimenomaan nuoren polven nimiä, kun ne vanhat papat on jo kuolleet.

Mikäs sinun mielestäsi sitten olisi sellainen vauvalle sopiva nykyaikainen nimi?

[QUOTE="hohhoijaa";30136606]Nuo mainitsemasi nimet ovat ihan trendikkäitä tällä hetkellä.

Itse varmaan pistäisit nimeksi jonkun Jarin. Joka on nyt syntyneiden lasten maailmassa tulevaisuudessa ikivanhan äijän nimi.... Nykyjarit kun ovat jo huru-ukkoja, kun nämä nykyvesselit alkavat olla mopoiässä.[/QUOTE]

Väärin. En antaisi nimeksi edes Pekka, Jari, Tuomo, Jyri, Antti, Pasi, Teppo, Tuomas, yms. Ne nimet kuuluvat nimittäin vauvan isien ja isoisien aikaan. Antaisin mielummin jonkun uudenaikaisemman nimen kuten: Noel, Neo, Teo, Casper, Ami, Jasu, Jerry, Nicolas yms.

[QUOTE="lähettäjä";30136640]Väärin. En antaisi nimeksi edes Pekka, Jari, Tuomo, Jyri, Antti, Pasi, Teppo, Tuomas, yms. Ne nimet kuuluvat nimittäin vauvan isien ja isoisien aikaan. Antaisin mielummin jonkun uudenaikaisemman nimen kuten: Noel, Neo, Teo, Casper, Ami, Jasu, Jerry, Nicolas yms.[/QUOTE]

Ja ikää ap:lla on 20?

[QUOTE="lähettäjä";30136640]Väärin. En antaisi nimeksi edes Pekka, Jari, Tuomo, Jyri, Antti, Pasi, Teppo, Tuomas, yms. Ne nimet kuuluvat nimittäin vauvan isien ja isoisien aikaan. Antaisin mielummin jonkun uudenaikaisemman nimen kuten: Noel, Neo, Teo, Casper, Ami, Jasu, Jerry, Nicolas yms.[/QUOTE]

Wt-nimiä siis.

Mun lapsilla on kauniit, kansainvälisehköt ja vanhat nimet - suvun esiäideiltä ja esi-isiltä. Kenellä sukuperinteitä nyt sitten on ja kenellä ei.

Itse juurikin tunnen vielä elossa olevia vanhoja pappoja, joilla on ensimmäisessä viestissä mainittuja nimiä. Siksi pidän kyseisiä nimiä vanhojen pappojen niminä. Toiseksi tai kolmanneksi nimeksi antaisin itsekin vanhojen pappojen nimiä vauvalle, koska toiset nimet ovat usein juurikin suvusta tulevia ns. vanhoja nimiä. Lisäksi en ole parikymppinen vaan kolmekymppinen. Kun asiaa miettii,niin ehkä nämä pappanimet ovat enemmän juuri parikymppisten vanhempien suosiossa, koska heidän isovanhemmat ovat nuorempaa sukupolvea ja heidän suvussaan nämä ns. pappanimet olivat ISOISOvanhemmilla. Siksi nimet ehkä otetaan jo uusiokäyttöön?

[QUOTE="jaahas";30136652]Wt-nimiä siis.

Mun lapsilla on kauniit, kansainvälisehköt ja vanhat nimet - suvun esiäideiltä ja esi-isiltä. Kenellä sukuperinteitä nyt sitten on ja kenellä ei.[/QUOTE]

Mielestäni juurikin Jerry, Casper, Noel yms. ovat kansainvälisiä nimiä, mutta UUSIA.

[QUOTE="lähettäjä";30136703]Mielestäni juurikin Jerry, Casper, Noel yms. ovat kansainvälisiä nimiä, mutta UUSIA.[/QUOTE]

Casper/Caspar ja Noel ovat ikivanhoja nimiä. Jerry on vanhemman äijän lempinimi. Jos siis puhutaan "kansainvälisistä" nimistä.

Uudenaikaisen? Todella hyvin suomalaiseen sukunimeen sopivat :)
Osa taas kuulostaa baarirentun lempinimeltä.

Ennemmin vauvana ja vaarina Onni kun vaikka Neo...Omallani on myös vanhahko nimi ja se sopii sitten pappanakin. Onhan neki papat olleet aikanaan vauvoja. Minusta se on hienoa että nimet kiertävät ajallaan nykypolvien käyttöön.

Varmaan tuonkin nimisiä joskus on vanhainkodeissa. Tällä hetkellä oma mielikuvitukseni riittää kuvittelemaan nuo tarkkikselle asti.

• Tykkää
Reactions: Hormonihirviö1
Mä olen 50 v ja tykkään enempi noista pappanimistä. Jos pitäisi lapselle antaa nimi, niin hyvin kelpaisi esimerkiksi Aarne, vaikka sen nimisen papan tunnenkin. Onni oli minusta ihana nimi jo 1990-luvula, joilloin lapsemme ovat syntyneet. Mies ei vain ollut siitä innostunut. Minulla oli kylläkin joskus reilut 10 vuotta sitten vaihe, jolloin en tykännyt mummonimistä. Esim. Veera ja Tyyne olivat nimiä, joista en ymmärtänyt, miksi niitä annetaan lapsille (tätini ovat sen nimisiä). Nykyisin nuokin nimet ovat minusta ok, mutta omille lapsilleni en niitä haluaisi. Muiden lapsilla ne ovat ok.

Nimet menee aikasykleissä. Esim. nimi Janne on 20-luvulla suosittu ja 80-luvulla suosittu. Nämä sun Casberid, JerryCoddonit ja Nico-Betherit on tullut suomeen white trash -sukupolven mukana. Niitä annetaan sosioekonomisen väestönosan alakvartiililla pääsääntöisesti. Tarkoittaen juuri siis suomeksi sitä, että niitä annetaan paljon Oulun Kaijonharjussa ja Helsingin Kontulassa... mutta ei käytännössä lainkaan vaikkapa Espoon Westendissä.

Asiaa ei varmaankaan ole tutkittu tarpeeksi, että miksi näin on. Maalaisjärjellä sitä voisi ajatella, että se pienituloinen siivoojaäiti ja työtön alkoholisti-isä Kontulan slummikerrostalossaan haluavat antaa "kansainvälisen" (=siltä kuulostavan) nimen, jotta lapsi olisi jotain enemmän.

Yhteistyössä