Alkuperäinen kirjoittaja Irene:
Jos ja kun luottamus syhtyy siitä, että toinen täyttää sun odotukset, niin se on ajan juttu, ei synny hetkessä eikä luottamusta voi edellyttää tai vaatia ennakkon. Voit edellyttää, että toinen toimii sun odotusten mukaan, mutta toinen ei ehkä pidäkään samoja asioita tärkeänä ja halua vastata niihin.
Totta tämä, mutta voin silti _kertoa_ miehelle, mitä toivon ja edellytän hyvältä parisuhteelta. Eikä se ole mitään Justiinan sanelemista - me katsos keskustelimme suhteen alkuaikoina paljonkin näistä asioista, peilasimme toinen toisemme toiveita. Ja kas, kävi mahtava onnenpotku, yhteen osui kaksi ihmistä joilla on samankaltaiset odotukset parisuhteelle.
Jos heti alussa olisi ilmennyt, että olemme tärkeissä asioissa hyvin erilaisia, en olisi edes ryhtynyt suhteeseen (eikä hänkään, ettei nyt tule mielikuvaa että olen joku pirttihirmu, joka vaan sanelee suhteen ehdot). En halua lähteä vedättämään ketään suhteella, jonka tiedän ennen pitkää kaatuvan käytännön asioihin. Vaikka en pidä suhteen onnistumisen ainoana mittana sen pituutta, niin (toisin kuin ilmeisesti ap) haluan parhaat mahdolliset lähtökohdat.
Minulla ei siis ole mitään sitä _vastaan_, että tämä suhde jatkuisi Ikuisesti, jos se kerran tuntuu näinkin hyvältä
Kun kokemus vasta näyttää todellisuuden, niin silloin ollaan jo useimmiten sitouduttu monin vahvoin sitein toiseen, esimerkkinä lapset ja omaisuus.
Onneksi en halua lapsia enkä yhteistä omaisuutta, kuten ei mieskään

Se onkin ehkä osittain jonkinasteista sitoutumiskammoa - materiaan sitoutumisen kammoa. Uskollisuuteen ja rakastamiseen se ei vaikuta.
Huomaa, etten yritä yleispätevästi neuvoa, kuinka toisten tulisi nämä asiat hoitaa. Ymmärrän hyvin, että asiat mutkistuu jos lapsia tehdään. Asunnon voi aina myydä ja pistää rahat jakoon, mutta lapsia ei voi "puolittaa".
Vastoin odotuksiaan joutuukin sitten kestämään epäluotettavuutta ainakin jonkin aikaa.
Tokihan minä tämän tiedän. Jos on tiettyjä odotuksia, toiveita tai edellytyksiä, pelkkä niiden olemassaolo ei tietenkään poista sitä mahdollisuutta, etteivät ne täytykään. Jokaisella on täysi vapaus ottaa ensimmäinen vastaantulija joka katsoo kahdesti, ilman mitään vaatimuksia parisuhteen laadulle (kuten moni näyttää tekevänkin

Onneksi heille on tämä palsta, missä voi sitten tulla itkemään kun on jalkarättinä parisuhteessa ja kaikki menee päin p...tä, koska eihän nyt omanarvontuntoa voi olla sen vertaa, että haluaisi ihan itselleenkin elämältä ja suhteelta jotain asioita. Tai jos on, niin on minä-minä-ihminen, tunnevammainen jne.
Tilannetta yleensä helpottaa se, ettei enää odota mitään eikä siis enää pety aiemmassa määrin. Suhde voikin silloin rauhoittua ja jatkua erilaisena.
Ts. tottuu ajatukseen, että se kumminkin pettää, ryyppää tai on tunnekylmä, joten tähän sopeudun enkä odota saavani/ansaitsevani mitään hyvää, kun on tullut luvattua että roikun suhteessa kuolemaan saakka? No, valinta tämäkin.
Hyvä olo syntyy siitä, kumpikin vahtii enemmän itseään kuin toista esim. pettämisen osalta.
Saako minusta kuvan, että vahdi miestäni? En alkuunkaan. Uskon aikuisen ihmisen kykyyn ottaa itsestään vastuuta. Itseäni vahtisin tarvittaessa, mutta eipä ole näiden 6 vuoden aikana tarvinnut, koska tuo ihana mies riittää minulle vallan hyvin (tiedän, suhteemme on aivan untuvikko, mutta koska olemme kuin vastarakastuneita edelleen, niin ilmeisesti valinta on ollut hyvä - ikävä sanoa, mutta tämän havainnon olen joutunut tekemään katsoessani muutamaa tuttavapiirin parisuhdetta, jotka ovat alusta lähti olleet vaikeaa räpistelyä, ristiriitoja ja ideaaleissa roikkumista).
Tiedän myös, että hän saattaa esim. pettää minua jonain päivänä, toisen pään sisälle kun ei kuitenkaan voi suoraan nähdä. Mutta se asia selvitetään jos se tapahtuu, ei etukäteen
Kun omaa luotettavuutta ja yhteisten odotusten mukaan elämistä pidetään tärkeänä, siitä voi kehittyä itseisvo, kuten Miesnäkökulma arveli.
Minulle parisuhde ei olekaan itseisarvo. Sehän tarkoittaisi sitä, että miehelläni ei niin väliä, kunhan on se parisuhde. Minulle parisuhde on kaksi toisiaan rakastavaa ihmistä, nimenomaan siis ne ihmiset.
Se, että elää saman ihmisen kanssa koko elämänsä on ihan jokaisen oma valinta.
Totta kai se on. Mielestäni alkuperäinenkään ei täällä julistanut omaa näkemystään yleispätevänä ja kaikille sopivana? Toisin kuin eräät ikuisen parisuhdeideaalin kannattajat...