Miksi pitää saada omakotitaloa,onko muita jotka ei halua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Longchamp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kerrostalo on meillekin se sopiva asuinmuoto nyt. En jaksaisi huolehtia kaikenlaisista remonteista, puutarhasta ja lumitöistä nyt kun on pienet lapset. Myöhemmin haluaisin ehkä rivariin, jossa olisi sellainen pikkupiha, johon saisin just ja just pari marjapuskaa ja omppupuun kasvamaan. Ei liian vaikeahoitoista pihaa..

Toinen juttu on se, että tämä meidän kerrostalo on kaupungissa. Haluan että kaikki on käden ulottuvilla, kaupat, ravintolat ja muut palvelut. Ja että julkiset kulkee vähän joka suuntaan. Nautin siitä suuresti enkä halua omistaa autoa.

Mäkin kyllä ymmärrän hyvin ihmisten halun asua omakotitalossa, mutta tämä sopii meille.

Me ollaan rakennettu puoliksi itse tätä taloa ja hommaa on riittänyt jo pelkästään rakentamisessa. Sitten lisäksi tietysti kaikki ylläpitöhommat kuten nurmenleikkuu, puutarhahommat, talvella lumenluonti jne...En ole puuhastelija-tyyppiä itse, kun on neljä lastakin tässä hoidettavana. Mies kuitenkin tykkää tehdä ja tekeekin! Minä teen minkä jaksan, välillä leikkaan nurmen (iso pläntti!), välillä en. Minun haaveeni ei ollut omakotitalo, mutta miehen oli. Minä ajauduin mukana ja nyt asumme metsä ja pelto naapureina. Kaukainen näköyhteys on kolmeen muuhunkin taloon, mutta muutoin olemme omassa rauhassa, 3-5km palveluihin (koulut, kaupat, pankki, neuvola, terveyskeskus, harrastukset) ja työpaikkaan kolme kilsaa..ison kaupungin (yli 200 000as.) palvelut 40km:n päässä eli onhan tämä oikeastaan ihanteellinen asuinympäristö, kun oikein ajattelee. Olen siis tyytyväinen toki nyt tähän tilanteeseen, koska suurperheenä meille ei mikä tahansa vuokrakolmio riittäisi. Nyt on seitsemän huonetta ja paljon tilaa lapsilla telmiä ulkona. Tosin naapurikavereita ei ole ja se on huono puoli. Että puolensa kaikilla! Olkaa vain onnellisia kerros/rivaritaloissakin! Ei OKT ole mikään onnen mittari todellakaan!!

Omakotitalossa haluaisin asua vain jos on iso piha ja ei näköyhteyttä muihin taloihin. Mielellään ainakin 500 metriä matkaa toiseen taloon. Omakotitaloalueella en haluaisi asua vieri vieressä muiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja kesä09:
En oo koskaan halunnut enkä halua. Ei kiinnosta ison pihan hoito, on paljon paljon enemmän kuluja kun kerros/rivitalossa.

Kuluja ei välttämättä ole enemmän jos asuinpinta-alaan suhteuttaa. Voi olla jopa päinvastoin. Ainakin meillä asumiskulut uudessa okt:ssa ovat pienemmät kuin monen asoy:n asumiskulut (vastike + kotivakuutus + taloussähkö). Ja ainakin sitten kun lasketaan asuinneliöihin suhteutettuna.

AsOy:ssä on hallinnollisia kuluja joita okt:ssa ei ole. Monet asukkaat tuhlaavat energiaa ja vettä taloyhtiöissä, koska "taloyhtiö maksaa" (= he itse maksavat). Samoin joutuu maksumieheksi muiden töpeksimisistä esim jos on hyvin "tapaturma-alttiita" asukkaita, joille sattuu ja tapahtuu koko ajan. Tulee korjauslaskuja ja vakuutuskuluja yhtiölle (= jokaiselle osakkaalle).

Mutta kyllä vastuuta asioiden hoitamisesta on itsellä enemmän. Hyvässä ja pahassa. Ymmärrän kuitenkin täysin niitä, jotka haluavat asua taloyhtiössä. Onhan se vaivattomampaa.

Alkuperäinen kirjoittaja RottenCorpse:
:attn: miksi pitää saada omakotitaloa :attn:

Aikoinaan kun asuntoja katsoimme, niin isot rivitalot olivat kiven alla. Niin ovat myös isot kerrostaloasunnotkin.

Mutta jos ei pihaa kaipaa ja haluaa asua kompaktisti, niin eihän se omakotitalo ole ensisijainen kohde. Tosin eihän uusissa omakotitaloissa ole mitään pihaa. Rivitaloihin rinnastettaviahan ne ovat.

Miksi pitää saada omakotitalo:

1. En kestä tätä rivitaloasumisen "ihanuutta" yhtään. Esim. meidän taloyhtiössä on sellaista porukkaa, joka marmattaa jatkuvasti jostakin: ei saa lapset ajaa polkupyörillä, ei saa lapset potkia palloa nurmikolla, ei saa rakentaa sellaista ja sellaista piha-aitaa, ja se jatkuva marmatus toisista asukkaista ja NAAPURITALOYHTIÖN tyypeistä. Voi video.

2. Meillä on koira, 2 lasta sekä rauhaa ja yksinäisyyttä rakastavat minä ja mieheni. Remonttihommat luonnistuu ja pihalla kykkiminen on terapiaa.

Makuasioista ei voi kiistellä.
Ollaan etsitty uutta asuntoa ja olen positiivisesti yllättynyt miten HIENOJA rivitaloasuntoja on kaupan! Takat ja kaikki!
Eipä silti,omakotitaloon muutetaan edelleen hevosten ja koirien takia : )
Nyt löytyi se oma talo; useita hehtaareja maata,hevostalli ja ISO autotalli,talon takaa lähtee puro joka menee keskeltä omaa tonttia...
IHANA!

Yhteistyössä