miksi pikkusisarusten pitää saada aina kaikkea vanhaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "outoa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä minä esikoisena olen käyttänyt sukulaisten ja ystävien vanhoja vaatteita ja pikkuveli on käyttänyt niitäkin vielä ja minun vanhoja vaatteitani. Kumpikaan ei ole muistaakseni kärsinyt yhtään ja ihan ihmisiksi kasvettu.

no meillä ainakin on käytetty ne tavarat ja vaatteet mitkä on ollut käytökelpoisia muillakin sisaruksilla. toki värejä nyt on katsottu niin että pojalle ei ole laitettu jotain vaaleanpunaista hörhelöjuttua. mutta jos on passannut väreiltä ja muuten niin on käytetty. mutta jokainen on saanut myös uutta

meillä on ostettu jotain tiettyjä uutena ja sitten kaikki kierrätettävä tai tavarat joista ite oon pitänyt niin on säilytetty.

Sänky kiertää kaikki kolme pipanaa.
Turvakaukalo meni ensimmäisen jälkeen ystävälle ja kakkoselle ostin sitten uuden hianomman ja kivamman :> + kevyemmän..
sitterin ostin esikoiselle, se hajosi. kakkoselle sain kaverilta, nyt se on taas sillä kaverilla ja saman otan sitten käyttöön kolmoselle :) kun niiden vauva ei sitä sit enää tarvi.
syöttötuoli on kans kiertäny kaikki kolme sitten aikanaan, jossei nyt satu hajoamaan tossa..
ammeet oon ostanu uudet kun ikäeroa on nii vähän et kaikki haluaa vielä olla ammeessa.
leluja saavat uutena aina lahjoiksi, aika paljon myös vaatteita koska ovat syntyneet niin eri vuodenaikoihin, ettei vaatteiden kierrätys ole toiminut siltäosin..
mut kaiken minkä voin kierrätää ni olen kierrättänyt..

kaikki kuitenkin saavat ekana talvena oman taljan. syntyessään saavat uudet vaatteet (kirppikseltä ja kaupoista) siis ne ihan pienet on sitten uusia aina kyseiselle vauvalle.
tutit ja tuttipullot uusina, ainakin tuttipäät pulloihin..

hmm. kyllä meillä ainakin kierrätetään kaikkiea mahdollista, kenkiäkin! jos ovat pysyneet hyvinä.
ja kirppikseltäkin ostetaan kenkiä. ensikengät uutena kuitenkin..

en usko että lapset siitä kärsii jos saavat toisen vanhaa, se on niille kuitenkin uutta!

Ennemmin kysyisin "Miksi nykyään kaiken pitää olla uutta?"
Mitä se kertoo lapsillesi sinun arvoistasi tai kasvatuksesta, jos lapselle pitää kaikki hankkia uutena ja samantein.

Meillä olisi kyllä varaa ostaa kaikki vaatteet,tavarat ja lelut uutena. Mutta itse kaihdan kertakäyttö/kaikkimulleheti-kulttuuria. Toivon,että lapseni kasvavat järkeviksi kuluttajiksi, jotka saavat elämän ilonsa jostain paremmasta, kuin muovikrääsän keräämisestä ja pois heittämisestä.
Itselle tulee hyvä mieli ja tunne että on tehnyt oikein, kun löytää käytettynä jotain mitä voi vielä itse käyttää. Vanha tavara saa uuden arvon ja rahaa kuluttaa murto-osan siihen nähden mitä olisi uutena ostaessa. Ympäristö kiittää ja lapsi ei välitä tavarat "uutuudesta" jollei muovikrääsän perään ole lasta opetettu.

Lapselle on mielestäni myös hyvä opettaa,että rikki menneet lelut,kirjat,vaatteet voidaan korjata. Kaikkea ei tarvi heittää roskiin ja juosta kauppaa hakemaan uutta. Myös lapsen mielikuvituksen kehitystä tukee tavaroiden uudelleenkäyttö. Esim.vanha tiskiharjamme on tällä hetkellä tyttöni lempilelu. Isin vanhat villasukat muuntui käsinukeiksi ja vanhasta tyynyliinasta ommeltiin rakas pupu. Lapset joutuvat myös hetken odottamaan lelun syntyä ompelukoneen vierellä ja näkevät,että asioita voi tehdä itsekkin. Mikä taas tukee luovuuden kehitystä ja kärsivällisyyttä.
Lelu on kummasti rakkaampi, kun se on oman äidin tekemä ja sen valmistumista on joutunut välillä viikonkin odottamaan.

Meillä kaksi poikaa 11kk ikäerolla ja kaikki isommalta pienks jääneet siirtyy suoraan pienemmän kaappiin. Mutta meillä saa kyllä pienempikin paljon myös uusia omia vaatteita. En vaan nää siinä mitään järkeä että kaikki pitäis laittaa uusiks. Ja kyllä meillä on ihan siitä rahastakin kiinni ja silti vaikka ei rikkaita olla niin se kolmaskin ajateltiin tehdä ja sille on säästettynä noi isompien vanhat vaatteet. Ja vaikka tyttö tulis niin tosi monet vaatteista menee tytöllekkin, toki siihen rinnalle olisi sitten mukava ostaa tyttömäisiäkin vaatteita.
Mutta luulen että kun meidän pojat isoiksi kasvaa niin toi koko erokin katoaa ja pitää molemmille ostaa uutena (tai siis ostan paljon käytettynä vaatteita ja saamme myös sukulaisilta) niin loppuu isoveljeltä pikkuveljelle kierrätys.

Lelut on yhteisessä leikissä, toki kumpikin saa omat lahjansa ja jos joskus jotain leluja ostetaan muuten vaan niin molemmat saa omat tai sit yhden yhteisen, ei lelut mitenkään periydy isommalta pienemmälle.

[QUOTE="outoa";23056042]

ei kai niin tiukkaa ole ettei voisi pikkusisarukselle ostaa uutta, erilaista, voihan esikoisen tavarat myydä pois.
[/QUOTE]
Hmm... ensin systeri myisi lapsensa tavarat mulle, sitten mä myisin ne taas serkulleni, serkkuni myisi ne taas mulle ja mä myisin ne systerille. Kierrättäminen on ollut paljon helpompaa, vaikka olisihan sitä voinut rahaakin välissä pyytää.

Mun mielestä ei ole mitään järkeä olla kierrättämättä.

Se nyt vain on niin, jos esikoisen jokin lelu tai tavara on ehjä ja kunnossa niin se kierrätetään nuoremmalle lapselle. Samaten vaatteissa.
Jos vaikka pyörä tai sukset tms on vääränkokoinen nuoremmalle, se myydään ja nuorempi saa silloin uuden. Tai jos vaikkapa sukset ovat vielä liian suuret nuoremmalle jäätyään esikoiselta pieneksi, se varastoidaan ja otetaan käyttöön kun on sopivaa kokoa tai myydään jos on tarpeen sattuessa liian pieni.

Vaatteissa myös nuorempi saa uutta, käytettynä saa ne jotka sopivat, vähän samalla periaatteella kuin tavarat ja urheiluvälineet.

En ole koskaan ajatellut että tekisin nuorempaa lasta kohtaan millään tavalla väärin. Se että ei saa kaikkea uutena ei syö rakkauttani ja huolenpitoa millään muotoa.
Tarkalleen ottaen myöskään esikonen ei ole saanut kaikkea uutena vaan paljon hankin myös hänelle kierrätettynä. Ja esimnyt kun on taas ystävän toimesta tiedossa esikoiselleni pussillinen käytettyä vaatetta, tyttö hihkuu innoissaan kun hän saa uusia vaatteita! :D Ne ovat siis hälle uusia vaikka niissä ei sitä hintalappua olekaan.

Nuorempi on tietyllä tapaa ylpeä kun saa isonsiskon jonkun vaatteen käyttöönsä, hänestä on jo kasvanut niin iso! ellei nuorempi jostain vaatteesta pidä, sitä ei käytetä, en mä väkisin pue ketään.

Meillä on esikoisenkin vaatteista ja tavaroista ostettu käytettynä valtaosa, kavereilta tai huutonetistä. Ja olisi kyllä ollut varaa ostaa uuttakin (ja osin onkin ostettu jos ei ole saatu juuri sitä mieleistä käytettynä mistään) mutta miksi ihmeessä haaskata rahaa kun toisella on se sama tavara tarpeettomana kaapissa ja käytetty tuskin nimeksikään. Pojan pieneksi tai tarpeettomiksi jääneet tavarat kierrätetään vuotta nuoremmalle serkulle, jos meille joskus toinen lapsi saadaan niin saa sitten vuorostaan ne samat vaatteet serkulta takaisin "uusina" jos vain ovat edelleen ehjiä ;) Itsekin pienenä käytin serkkujen vanhoja vaatteita ja kyllä ne ihan yhtä mieluisia olivat kuin kaupasta upouutena haetut, itse asiassa vielä parempia kun niitä tuli iso kassi kerrallaan jota oli sitten ihana penkoa.

Mitä noi poikien värit mahtaa olla :D

Miksi? Siksi että tavara on käyttökelpoista ja kierrätettävää ja siistiä eikä meillä ole kumpikaan lapsi ollut erityisen kiinnostunut alta kouluikäisenä, mistä vaate on peräisin tai edes miltä se näyttää.

Ekologisista ja käytännöllisistä syistä siis. Meillä on useampi vuosi lasten välissä ja näyttää siltä, että pienempi on tosi innoissaan kaikesta joka on isoveljen vanhaa :D Uutena ostetaan se, mitä tarvitaan. 6-7v. eteenpäin vaatteita on jäänyt jo vähemmän kierrätettäväksi, kuluvat melkeinpä ekalla lapsella roskiskuntoon.

[QUOTE="outoa";23056042]miksi pikkusisaruksille harvemmin ostetaan uusia vaatteita, leluja, vaunuja jne..

olen huomannut että useimmat säästävät kaikki esikoisen tavarat/vaatteet pikkusisaruksille, sitten puetaan esim. tytötkin poikien väreihin jos esikoinen on ollut poika.

ei kai niin tiukkaa ole ettei voisi pikkusisarukselle ostaa uutta, erilaista, voihan esikoisen tavarat myydä pois.

itse en ainakaan tykkää että vain esikoinen saa uutta ja sitten pikku sisarukset joutuisivat tyytymään kaikkeen vanhaan aina. pahin on kun kengätkin jotkut kierrättävät. tuli vain mieleen että pitääkö niitä lapsia tehdä niin paljon jos on kovin tiukkaa..[/QUOTE]

Kierrättäminen on ekologista ja tuntuu ihan järjettömälle ostaa kaikki uutena myös kakkoselle. Meillä jäi esikoiselta paaaljon hyvää ja vähän käytettyä vaatetta ja tavaraa. Pitäisikö nämä heitttää roskiin ja ostaa uutta?! Ja EI, ei ole rahasta kiinni.

Meillä esikoinen käyttää naapurilta saatuja/ostettuja vaatteita ja kuopus esikoisen ja naapurin vanhoja, mutt molemmille ostetaan myös uusia vaatteita terpeen mukaan, joten kuopus ei _aina saa vanhoja vaatteita. Uusia lelujakin molemmat lapset sai viimeksi jouluna ja synttärinä saavat myös uusia, mutta osa leluista on myös vanhoja, 80-90-luvulta peräisin omasta lapsuudestani, joita äitini on säästänyt ja osa on miehen vanhoja lapsuuslelujuja. Oikeastaan nuo vanhat lelut on ovatkin parhaita, koska ovat kestäviä kuin nykyajan muovikrääsä.

Voitiko ap perustella mikä uudessa vaatteessa tai lelussa on parempaa kuin vanhassa, jos vanha on ihan käyttökelpoista vielä? Mulle on oikein helpotus, kun tiedän, että kaapista löytyy aina kuopukselle isompaa vaatetta, kun kasvaa edellisistä ulos ja vain esikoiselle tarttee haalia jostain isompaa vaatetta, koska niitä harvoin tulee ostettua varastoon kovin paljon. Siksi en viitsi myydä vanhoja vaatteita pois, vaan laitan säästöön (tai melkein heti kuopukselle käyttöön, kun esikoiselta jää jotain pieneksi). Ajan säästöä tämäkin.

Meillä on kolme poikaa ja tasan pitävät nuoremmat niitä esikoiselta jääneitä. Uusiakin on toki nuoremmat saaneet. Esikoinenkin kyllä pitää vanhoja, minun serkkuni ja siskon pojan vanhoja..

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;23056288:
Kun meillä kolmas tyttö syntyi niin myytiin kakkosen vaunut pois ja ostettiin kolmoselle uudet. Jaa että miksi? No koska huvitti tehdä niin. :saint:
(nyt saan kaikki palstan ituhipit kimppuuni)

Höh, mulle on ainakin ihan sama, vaikka ostaisitte vaunuja vaikka takapihan koristeeksi:D

Meillä myös esikoinen saa käytettyä tavaraa/vaatetta. Ja vastapainona kuopus saa myös uutta.

Mä en ymmärrä miksi ei voisi käyttää sitä käytettyä, ei meillä ainakaan vielä lapset protestoi jos vaate/tavara ei ole suoraan kaupan hyllyltä. Esikoinen on ollut kamalan iloinnen jos käyttöön on tullut serkun vanha paita tms.
Tarpeen vaatiessa lapsi kun lapsi saa uutta.

Minusta ap:n ajattelutapa on outo. Joku vanha juttu voi olla jopa paljon parempi kuin uusi. Vaunuja jos ajattelee, niin vauva ei ainakaan välitä yhtään siitä, onko vaunut uudet vai vanhat tai onko ne tyttöjen vai poikien väriä kunhan ne ovat kunnolliset. Järjetöntä ostaa jotain vain sen takia, että saa uutta tavaraa. Tietysti jos ulkonäkö ja muoti ovat ovat elämän ykkösasioita, niin silloin ymmärrän, että on saatava uusimman vuosimallin tavarat.

Voi mun lapsi-parkoja kun joutuvat nukkumaan mummonsa vanhassa pinnasängyssä ja nuorimmainen on peräti kuudes käyttäjä sängylle.

Meillä säästetään ne, jotka esikoisen jäljiltä ovat priimakunnossa ja jotka muutenkin tuntuvat säilyttämisen arvoiselta, kuluneet ja "rumat" tai epäkäytännölliset menevät kiertoon. Sitterin ja lelukaaren olen myynyt eteenpäin, kun olivat epäkäytännölliset, vaunut myin takaisinosto-opstiolla serkulle, mutta heillä onkin käyttöä niille edelleen kun meidän kakkonen syntyyy, joten hankitaan uudet. Kaukalo oli ostettu sopimuksella, että liike ostaa sen takaisin kun tarvitaan turvaistuin. Lelut sen sijaan säilyy kakkosellekin. Eli kyllä meidän kakkonen saa paljon uuttakin, vaikka siskonsa vanhoissa saa myös kulkea.

Yhteistyössä