Miksi paino ei laske?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Martta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Karppaamalla laihtuu ilman kaloreiden laskemista. En oo koskaan laskenu kaloreita. Jos vähennän hiilarit minimiin (alle 30 g päivässä) niin katoaa ruokahalu ja laihdun väistämättä. 3-4 ateriaa päivässä riittää ja välillä pitää pakottaa itsensä syömään kun ei vaan ole nälkä... Hiilaritkin arvioin vaan enkä laske orjallisesti. Plussana että saa syödä oikeasti HYVÄÄ ruokaa eikä tarvitse kärsiä nälästä. Rasvaa pitää muistaa syödä tarpeeksi, muuten ei nälkä lähde.

Plussana että saa syödä oikeasti HYVÄÄ ruokaa eikä tarvitse kärsiä nälästä. Rasvaa pitää muistaa syödä tarpeeksi, muuten ei nälkä lähde.

Juu, ei tarvitse kuin olla ilman leivonnaisia, pastaa ja leipää. :D

Täytyy aina välillä ihmetellä miten saatanan laiskaa porukka on, ennemmin tinkitään hyvästä syömisestä kuin viitsittäis vähän liikkua jotta tervehtyy.

Karppaamalla laihtuu ilman kaloreiden laskemista. En oo koskaan laskenu kaloreita. Jos vähennän hiilarit minimiin (alle 30 g päivässä) niin katoaa ruokahalu ja laihdun väistämättä. 3-4 ateriaa päivässä riittää ja välillä pitää pakottaa itsensä syömään kun ei vaan ole nälkä... Hiilaritkin arvioin vaan enkä laske orjallisesti. Plussana että saa syödä oikeasti HYVÄÄ ruokaa eikä tarvitse kärsiä nälästä. Rasvaa pitää muistaa syödä tarpeeksi, muuten ei nälkä lähde.

Aivan. Karppaamalla ei tosiaan tarvitse laskea kaloreita...mutta niitä hiilareita tarvitsee. Joten sikäli se on ihan sama, että kummalla tyylillä painoa pudottaa...laskemaan joutuu joka tapauksessa edes suuntaa antavasti :)

Se on kyllä ihan totta, että karpatessa saa kyllä puputtaa erittäin hyvää ruokaa...onhan siinä kuitenkin kaikki kermat ja rasvat, jotka sitä makua ruokaan tuo. Mutta yllättävän hyviä ruokia saa kevyemmälläkin ruokavaliolla aikaan. Ja kaipa se on vähän makuasia...siinä missä toinen tykkää tirisevästä pihvistä, toinen haluaa kevyemää syötävää.

Nälkääkään ei karpatessa tosiaan tarvitse tuntea. Mutta ei kyllä millään muullakaa kurilla, kunhan diettaa järkevästi.

Täytyy aina välillä ihmetellä miten saatanan laiskaa porukka on, ennemmin tinkitään hyvästä syömisestä kuin viitsittäis vähän liikkua jotta tervehtyy.

Tiedät varmasti itsekin, että kaikille se liikkuminen ei ole mahdollista. Kuten ei oikein ap:llekään.

Eikä se "vähän"-liikkuminen ihan hirmuinen apu painonhallinnassa ole. Kyllä siitä vähän apua on, mutta aika paljon saa kyllä liikkua, jos meinaa pudottaa painoa liikuntapainotteisesti.

Eikä ylipainoinen ihminen ole automaattisesti laiska. Itsellänikin on jokunen ylikilo, mutta laiskaksi en oikein osaa itseäni mieltää. Eikä osaa kukaan muukaan, joten kyse ei ole nyt mistään mutusta.

Aivan. Karppaamalla ei tosiaan tarvitse laskea kaloreita...mutta niitä hiilareita tarvitsee. Joten sikäli se on ihan sama, että kummalla tyylillä painoa pudottaa...laskemaan joutuu joka tapauksessa edes suuntaa antavasti :)

Se on kyllä ihan totta, että karpatessa saa kyllä puputtaa erittäin hyvää ruokaa...onhan siinä kuitenkin kaikki kermat ja rasvat, jotka sitä makua ruokaan tuo. Mutta yllättävän hyviä ruokia saa kevyemmälläkin ruokavaliolla aikaan. Ja kaipa se on vähän makuasia...siinä missä toinen tykkää tirisevästä pihvistä, toinen haluaa kevyemää syötävää.

Nälkääkään ei karpatessa tosiaan tarvitse tuntea. Mutta ei kyllä millään muullakaa kurilla, kunhan diettaa järkevästi.

Mielestäsi karppaajat syövät vain tiriseviä pihvejä?

Leivonnaisista tulee paha olo, pastasta ja leivästä turpoan ja/tai saan ripulikohtauksen joten niitä en kaipaa lainkaan ;) Eilen söin lounaaksi lehtipihvin paistetuilla kasviksilla ja kermakastikkeella, hyvää oli! Jälkkäriksi kahvi ja pala todella tummaa suklaata (joka oikeasti on hyvää kun on jonkin aikaa syömättä makeaa). Kevyt ja virkeä olo ruuan jälkeen, toisin kuin jos olisin valinnut ranskalaiset pihvin kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja minäs;30120298:
Mielestäsi karppaajat syövät vain tiriseviä pihvejä?

Mielestäsi yksi annettu esimerkki vastaa koko ruokavaliota?

Pahoitteluni, kun en ymmärtänyt, että mun olisi pitänyt luetella koko karppiruokavalio (ja vielä eritellä se, että mitä esim. kuuluu ketokarpin, mitä alakarpin ja mitä hyväkarpin ruokavalioon). Lupaan ensi kerralla olla tarkempi, jotta ei kenellekään jää epäselväksi se, että jos antaa vain yhden esimerkin, niin se ei sitten ole yhtä kuin koko ruokavalion sisältö.

Tarkoitatko, että leivonnaiset, pasta ja leipä on sitä hyvää syömistä?

Eivät toki ole sitä mitä ovat kaali, salaatti, idut ja puun juuret sekä tietysti ainoana HYVÄNÄ juomana maailmassa.
Ehdottomasti kannattaa käyttää ainut elämänsä pidättäytymästä kaikista noista ehdotuksistani koska ne ovat vielä PAHAA. Hyi vittu jotain tuoretta juureen tehtyä ruisleipää! Oksetus!

1900 kcal kuulostaa tosi paljolta. Painatko 90kg, nimittäin 90kg painavan kulutus, jolla et laihdu, etkä liho on 1900kcal päivässä.

Karkeasti sanottuna kokonaiskulutus arkiliikkumisineen menee seuraavasti painon mukaan:
(tällä ei laihdu, etkä liho)
50kg: 1500kcal
60kg:1600kcal
70kg:1700kcal
80kg:1800kal
90kg:1900kcal
100kg:2000kcal

Jos haluat laihtua 0,5kg viikossa on vajeen oltava 500 kcal päivässä. Eli jos esim. 80kg painava laihduttaa 0,5kg viikossa on hänen syötävä 1300kcal päivässä jne.

Hei, neuvokaa minuakin, olen ensi kertaa elämässäni laihdutuskuurilla. En ole koskaan laskenut kaloreita, koska olen aina ollut laiha. Nyt koen että kiloja on n. 5kg liikaa, paiono 58, pituus 165. Ylimääräistä lähinnä vain vatsan seudulla. Paino siis kuitenkin normaali, mutta haluaisin silti ainakin muutaman kilon pois. Jo parin kilon pudotus 55 kiloon tuntui hyvältä, mutta lihoin nopeasti uudestaan. Ongelmaksi koitunut ruokavalio, vaikka en syö leipiä enkä pastaa. Mutta syön monta palaa vehnätöntä näkkäriä päivässä voimariinin kera. Siitäkö se paino nousee? En myöskään liiku paljon.
Neuvokaa miten lähteä pudottamaan kiloja. Laskenko kaloreita? Mitä söisin, kun olen kuitenkin normaalipainoinen?

Noniin, kiitos vastauksista! Elikkä ensinnäkin, haluaisin hengästyä, mutta olen ollut onnettomuudessa enkä pääse niin lujaa kävelemään. Kävelen rivakasti, mutta en saa sykettä tällä fysiikalla nousemaan. Juosta en pysty. Pyöräilyä olen yrittänyt lisätä, mutta kolmen lapsen äitinä aika on kortilla ja oma aikani menee yleensä tuohon koiran kanssa lenkkeilyyn. Pyöräilyssä hengästyy kivasti varsinkin mäissä:) Keskimäärin liikun mielestäni melko paljon ottaen huomioon perhetilanteen ja ikäni, tiedä sitten..Itse karsastan vähän äärimmäisyyksiin meneviä dieettejä ja mielummin söisin tavallista kotiruokaa, koska teen sitä lapsillekin. Joka päivä ei voi syödä vain kanaa ja tonnikalaa. Lihan ystävä en ole oikein koskaan ollut, mutta syön sitä kyllä. Tuosta ruisleivästä en ole valmis luopumaan, puurot tökkii ja ruisleipä on ainut, mikä minulle on jäänyt "herkutteluksi". Mielestäni se ei ole niin paha kohtuudella syötynä. Nkkärit kyllä voisin jttää pois ja syödä raejuustoa jne.

Tuo on totta tuo, että laitan leivän päälle oivariinia ja ohuen siivunjuustoa. Jossain kalorilaskurissa oli, että 100g leipää eli tuo neljä palaa olisi 200kcal eikä noin paljon kuin teistä joku mainitsi? Maitoa juon myös, siitäkin tietty tulee kaloreita..ja maustamattomast jugurtista myös. Maitotuotteita en halua karsia, koska uskon niiden olevan kohtuudella hyväksi. Vielä ajatuksia?

Useimmissa kaupan leipien pusseissa lukee kalorit per pala. Siihen tietysti vielä päällyset lisäks. Mä hommasin keittiövaa'an kun pudotin painoa, helppoa kun näkee tarkasti paljonko syö jotakin niin ei tule arvioitua väärin

[QUOTE="Martta";30121975]Tuo on totta tuo, että laitan leivän päälle oivariinia ja ohuen siivunjuustoa. Jossain kalorilaskurissa oli, että 100g leipää eli tuo neljä palaa olisi 200kcal eikä noin paljon kuin teistä joku mainitsi? Maitoa juon myös, siitäkin tietty tulee kaloreita..ja maustamattomast jugurtista myös. Maitotuotteita en halua karsia, koska uskon niiden olevan kohtuudella hyväksi. Vielä ajatuksia?[/QUOTE]

Siis anteeksi mutta mitä humpuukilaskuria käytät, kun saat päiväkulutukseksesi sen 1900 kcal ja ruisleivässäkin vain 200 kcal per 100 grammaa?... Melkein kaikissa kaupan ruisleivissä ne kalorit lähtee noin 250 kcal/100gr, ja useimmiten yksi viipale painaa noin 30 grammaa. Pakkauksissa lukee jo valmiina yhden viipaleen kalorit, useimmiten niitä on 70-90.

Sitten siihen lisäksi juustosiivu (juustosta riippuen VÄHINTÄÄN 30 kcal per viipale) ja se levite, eli yhdestä ruisleipäviipaleesta tulee helposti lähemmäs 200 kcal. Näitä kun syöt neljä päivässä, kaloreita tulee 800. Ja jos sun oikea kulutus olisi esim. 1600 kcal ja haluat laihtua, kalorit kannattaa pitää max. 1200 per päivä.

Ja se maito. Jos juot rasvatonta, lasillisessa (2dl) on 66 kcal. Kevytmaidossa taas 92 kcal, täysmaidossa jopa 128 kcal. Juotko kahvia maidolla? Siitäkin tulee kaloreita.

Eli jos syöt neljä palaa leipää lisukkeineen ja juot vaikka kolme lasia kevytmaitoa päivässä (plus ne kahvimaidot), sun päivittäinen energiansaanti alkaa jo täyttyä. Pelkällä maidolla ja leivällä. Ja jos et niistä halua karsia, niin sitten et voi kovin paljon muuta syödä, jos oikeasti haluat laihtua.

Niin... Tuolla maidon juomisella keräät vain tosi paljon turhia kaloreita. Mä itse mieluummin söisin ne maitotuotteet kuin joisin ne, silloin nälkäkin pysyy paremmin poissa.

Ja edelleenkin liikunnalla on niin pieni merkitys tavallisen tallaajan laihdutuksessa, että ei kannattaa huijata itseään ja ajatella, että "kun kerran olen näinkin aktiivinen, voin syödä enemmän".

Mietipä nyt näitä asioita. Onko ihmekään, jos paino ei ole nykyisellä tyylillä pudonnut? Laihduttaminen ei ole kivaa, mutta se kärsimys pitää kestää, jos oikeasti haluaa tuloksia. Eikä itsensä huijaamisella saavuta yhtään mitään.

Keittiövaaka on kalorien laskemisessa ihan ehdoton. Suosittelen opettelemaan laskemaan ne kalorit ihan vaikka kännykän laskimella ja katsomaan kalorit per 100g ihan kaupan ruokapakkauksista. Kätevää!

Lisäksi selvittäkää kokonaiskulutuksenne. Siihen vaikuttaa myös lihasmääränne. Netistä kumminkin löytyy myös googlaten kokonaiskulutuksen laskureita, jotka antaa hyvän suunnan. On myös hyvä muistaa, että kokonaiskulutus = peruskulutus+arkiliikunta+ mahdollinen hikiliikunta. Peruskulutus on se mitä kulutat jo sänkypotilaanakin maatessasi.

Nälkä vähän niinku kuuluu laihdutukseen, ei mikään järjetön ja kokoaikainen mutta sellainen sopiva. Siihen tottuu. Ennen laihdutusta olet luultavasti syönyt vaikka ei ole nälkä ollutkaan tai kehosi viestii jotakin muuta tarvetta, esim. janoa, ja luulet sitä näläksi.

No näköjään 63 kcal oli yhdessä syömässäni viipaleessa eli ohut juustoiivu ja oivariini ohuelti päällä on varmaan sitten himpun verran yli 100 kcal eli 400kcal leivistä yhteensä. Maito on rasvatonta eli 33kcal desi. Yleensä juon varmaan noin 3dl eli 100kcal tästä. Yhteensä siis maito ja leivät 500 kcal. Kahvia en juo. Syödä maitotuotteita...ai niinkuin jugurtin ja raejuuston muodossa? Mitäs tuo jugurtti, siinäkin on aika paljon kaloreita (maustamaton)..Hmm...näitä konkreettisia esimerkkejä lisää, kiitos :) Jotenkin olin ajatellut, että pelkällä herkkujen poisjätöllä laihtuu, mutta kaukana siitä! :P

Kannattaa syödä vähäkalorista ruokaa suuria määräi tyylillä. Elikäs..

Vertaa 1 grillimakkara n. 200-300kcal
tai
iso kukkuralautasellinen ruokaisaa itsetehtyä salaattia 200-300kcal

No tuo alempi täyttää vatsan paremmin ja ruokaa saa määrällisesti enemmän.

Tuolla tyylillä kaikki päivän ruuat!

Voi elämä noita kalorien ja hiilareiden laskemista ja ruuan punnitsemista :o

Järki käteen ihmiset, mä en ole elämässäni joutunut kaloriakaan laskemaan. Miten siis voi olla että olen ollut normaalipainoinen koko aikuisikäni? Lopettakaa kilojen stressaaminen, syökää kun on nälkä ja pitäkää ruokaa polttoaineena. Sama juttu liikunnan kanssa, liikkuminen on etuoikeus ja terveyden lähde. Ei mikään pakkopulla jota täytyy hampaat irvessä tehdä että saa syödä kaksi keksiä enemmän. Herätys!

[QUOTE="Martta";30122088]No näköjään 63 kcal oli yhdessä syömässäni viipaleessa eli ohut juustoiivu ja oivariini ohuelti päällä on varmaan sitten himpun verran yli 100 kcal eli 400kcal leivistä yhteensä. Maito on rasvatonta eli 33kcal desi. Yleensä juon varmaan noin 3dl eli 100kcal tästä. Yhteensä siis maito ja leivät 500 kcal. Kahvia en juo. Syödä maitotuotteita...ai niinkuin jugurtin ja raejuuston muodossa? Mitäs tuo jugurtti, siinäkin on aika paljon kaloreita (maustamaton)..Hmm...näitä konkreettisia esimerkkejä lisää, kiitos :) Jotenkin olin ajatellut, että pelkällä herkkujen poisjätöllä laihtuu, mutta kaukana siitä! :P[/QUOTE]

Jotenkin musta tuntuu, että huijaat itseäsi edelleen... On tosi yleistä, että ruokamäärät ja kalorit arvioidaan pienemmiksi kuin mitä ne oikeasti on. Tämä on taas huono juttu, jos haluaa laihtua. Mieluummin kannattaa arvioida ne kalorit yläkanttiin, jolloin päivittäinen energiansaanti ei ylity. Ja voihan olla, että huomaamattasi korvaat herkkuja tavallisella ruoalla.

Tästä ei ollut tarkoitus tulla mikään leipäkeskustelu, mutta... Kuinka paljon käytät Oivariinia? Ja mitä Oivariinia? Oivariinin kalorit vaihtelee välillä 550-680 per 100 gr. Yhdessä teelusikallisessa levitettä on noin 5 gr, sellaisissa valmiissa voinapeissa noin 6-10 grammaa. Eli kyllä noissa sun leivissäkin mitä luultavimmin (no en tietenkään voi varmasti sanoa, kun en näe paljonko esim. voita käytät, mutta silti...) on enemmän kaloreita kuin "vain" 100.

Ja tuo "varmaan noin 3 dl maitoakin" kuulostaa hyvin epämääräiseltä. Yhdessä lasissahan on jo 2 dl. Kannattaa tosiaan mitata tarkkaan nuo määrät, pienistäkin "heitoista" tulee helposti monta sataa kaloria lisää. Juotko muuten sokerilimsoja tai mehuja? Nehän ovat todella kaloripitoisia.

Niin, sanoit ettet halua maitotuotteita karsia, koska ne ovat hyväksi. Niinhän ne ovatkin, kohtuudella käytettynä, mutta mun mielestä kannattaisi mieluummin syödä ne maitotuotteet (eli jogurtit, rahkat, juustot...) kuin juoda ne (maito). Silloin nälkäkin pysyy paremmin poissa ja tuntuu siltä, että saa syödäkin jotain. Juominen ei jotenkin ole sama asia, vaikka saahan vatsansa silläkin täyteen.

Sanoit jo itsekin, että ruisleipä on sulle herkku. Onhan se hyvää, mutta siinä on myös yllättävän paljon niitä kaloreita eikä pieni leipäpala täytä kovin hyvin. Sinuna mä vähentäisin leivän syöntiä reippaasti, max. 2 palaa päivässä. Ja maidon jättäisin kokonaan pois, mun mielestä juomalla saadut kalorit on turhia (enkä oikein muutenkaan ymmärrä, miksi aikuiset sitä maitoa juovat, mutta eipä mun tarvitsekaan...). Mutta nämähän on vain mun mielipiteitä. Liian askeettinenkaan ruokavalio ei ole hyvä juttu, mutta tällä nykyisellä systeemillähän painosi ei ole halutusti pudonnut, joten sun täytyy tehdä jonkinlaisia muutoksia.

Katsoin vielä tuota sun esimerkkiä päivän syömisistä. Kannattaa lisätä reilusti kasviksia ruokavalioon. Niitä saa syödä tosi paljon eikä kalorirajat pauku. Kasvisruoat on sitä paitsi tosi maukkaita ja terveellisiä, ja netti on täynnä erilaisia ruokaohjeita. Ja varmasti pitää nälkää paremmin ja pidempään kuin joku leipä.

Maustamaton jogurtti tai rahka on ihan ok. Kaikkea voi syödä, mutta määriin täytyy kiinnittää huomiota. Voihan sitä laihduttaa vaikka pelkkää karkkia syömällä, mutta onko se sitten kovin järkevää ja pidemmän päälle terveellistäkään, ei tietenkään.

sinun ruokavaliosihan koostuu lähinnä hiilareista. Koitapa vhh:lla niin kilot putoavat ennen kuin huomaatkaan. Ihme, että vielä on ihmisiä jotka tätä eivät ole sisäistäneet.

Vettä 3 litraa päivässä

Täysjyvänäkkäriä 2 kpl päivässä, sellaisenaan
Aamupalksi puuro (2dl) tai Rasvaton maitorahka marjoila, ei sokeria
Lisäksi kauraleseitä tai pellavasiemenrouhetta joka päivä 2 rkl
Salaattia, kurkkua,tomaattia, plus kanaa 100g/ annos

No elä ihmeessä syö vähemmän, vaan enemmän proteiinipitosta ruokaa. Se pitää nälkää poissa pitempään. Mutta et sitten ala jäystää lihaa kamalasti, vaan rahkaa, kananmunaa, kalaa, kanaa, pähkinöitä... jos näät nälkää etkä laihdu kuitenkaan, niin eihän siinä ideaa ole.

Käy jäsenkorjaajalla tai osteopaatilla että saat paikkoja kuntoon ja sitten uintia lisäksi! Mulla helpotti jo ala-asteikäsestä kieroon tärähtäny polvi ja monet urheiluvammat, jotka oli vetäny selän mutkalle. Aiemmin en pystyny edes käveleen kivuttomasti ja ikää sillon tuollaset 26v. Vuotta myöhemmin voin jo juosta!

Ja kokeile japanilaisia ruoka-ajatuksia:

-syö itsesi vain 80% täyteen
-jos ruuan jälkeen on vielä nälkä, täytä itsesi riisillä (tai sellasella täysin kalorittomalla geelihyytelöllä, jota ei kyllä saa Suomesta, riisistä en oo ihan varma vaikka japanilaiset harvoin on pyöreitä...)
-juo joka aamu herättyäsi litra vettä (vähempikin auttaa, jos tuntuu hankalalta)

Kannattaa syödä vähäkalorista ruokaa suuria määräi tyylillä. Elikäs..

Vertaa 1 grillimakkara n. 200-300kcal
tai
iso kukkuralautasellinen ruokaisaa itsetehtyä salaattia 200-300kcal

No tuo alempi täyttää vatsan paremmin ja ruokaa saa määrällisesti enemmän.

Tuolla tyylillä kaikki päivän ruuat!

Ei mitään järkeä! Runsaskalorista ruokaa kannattaa syödä, niin tulee syötyä määrällisesti vähemmän ja nälkäkään ei ole heti kurkkimassa nurkan takaa.
Mikä järki on tunkee mahansa ihan täyteen kun vähemmälläkin tulee kylläiseksi.

Yhteistyössä