[QUOTE="Martta";30122088]No näköjään 63 kcal oli yhdessä syömässäni viipaleessa eli ohut juustoiivu ja oivariini ohuelti päällä on varmaan sitten himpun verran yli 100 kcal eli 400kcal leivistä yhteensä. Maito on rasvatonta eli 33kcal desi. Yleensä juon varmaan noin 3dl eli 100kcal tästä. Yhteensä siis maito ja leivät 500 kcal. Kahvia en juo. Syödä maitotuotteita...ai niinkuin jugurtin ja raejuuston muodossa? Mitäs tuo jugurtti, siinäkin on aika paljon kaloreita (maustamaton)..Hmm...näitä konkreettisia esimerkkejä lisää, kiitos

Jotenkin olin ajatellut, että pelkällä herkkujen poisjätöllä laihtuu, mutta kaukana siitä!

[/QUOTE]
Jotenkin musta tuntuu, että huijaat itseäsi edelleen... On tosi yleistä, että ruokamäärät ja kalorit arvioidaan pienemmiksi kuin mitä ne oikeasti on. Tämä on taas huono juttu, jos haluaa laihtua. Mieluummin kannattaa arvioida ne kalorit yläkanttiin, jolloin päivittäinen energiansaanti ei ylity. Ja voihan olla, että huomaamattasi korvaat herkkuja tavallisella ruoalla.
Tästä ei ollut tarkoitus tulla mikään leipäkeskustelu, mutta... Kuinka paljon käytät Oivariinia? Ja mitä Oivariinia? Oivariinin kalorit vaihtelee välillä 550-680 per 100 gr. Yhdessä teelusikallisessa levitettä on noin 5 gr, sellaisissa valmiissa voinapeissa noin 6-10 grammaa. Eli kyllä noissa sun leivissäkin mitä luultavimmin (no en tietenkään voi varmasti sanoa, kun en näe paljonko esim. voita käytät, mutta silti...) on enemmän kaloreita kuin "vain" 100.
Ja tuo "varmaan noin 3 dl maitoakin" kuulostaa hyvin epämääräiseltä. Yhdessä lasissahan on jo 2 dl. Kannattaa tosiaan mitata tarkkaan nuo määrät, pienistäkin "heitoista" tulee helposti monta sataa kaloria lisää. Juotko muuten sokerilimsoja tai mehuja? Nehän ovat todella kaloripitoisia.
Niin, sanoit ettet halua maitotuotteita karsia, koska ne ovat hyväksi. Niinhän ne ovatkin, kohtuudella käytettynä, mutta mun mielestä kannattaisi mieluummin syödä ne maitotuotteet (eli jogurtit, rahkat, juustot...) kuin juoda ne (maito). Silloin nälkäkin pysyy paremmin poissa ja tuntuu siltä, että saa syödäkin jotain. Juominen ei jotenkin ole sama asia, vaikka saahan vatsansa silläkin täyteen.
Sanoit jo itsekin, että ruisleipä on sulle herkku. Onhan se hyvää, mutta siinä on myös yllättävän paljon niitä kaloreita eikä pieni leipäpala täytä kovin hyvin. Sinuna mä vähentäisin leivän syöntiä reippaasti, max. 2 palaa päivässä. Ja maidon jättäisin kokonaan pois, mun mielestä juomalla saadut kalorit on turhia (enkä oikein muutenkaan ymmärrä, miksi aikuiset sitä maitoa juovat, mutta eipä mun tarvitsekaan...). Mutta nämähän on vain mun mielipiteitä. Liian askeettinenkaan ruokavalio ei ole hyvä juttu, mutta tällä nykyisellä systeemillähän painosi ei ole halutusti pudonnut, joten sun täytyy tehdä jonkinlaisia muutoksia.
Katsoin vielä tuota sun esimerkkiä päivän syömisistä. Kannattaa lisätä reilusti kasviksia ruokavalioon. Niitä saa syödä tosi paljon eikä kalorirajat pauku. Kasvisruoat on sitä paitsi tosi maukkaita ja terveellisiä, ja netti on täynnä erilaisia ruokaohjeita. Ja varmasti pitää nälkää paremmin ja pidempään kuin joku leipä.
Maustamaton jogurtti tai rahka on ihan ok. Kaikkea voi syödä, mutta määriin täytyy kiinnittää huomiota. Voihan sitä laihduttaa vaikka pelkkää karkkia syömällä, mutta onko se sitten kovin järkevää ja pidemmän päälle terveellistäkään, ei tietenkään.