Miksi pahoinvointi yhteiskunnassa on lisääntyny?

  • Viestiketjun aloittaja Borkku
  • Ensimmäinen viesti
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
yhteiskunnalla ei ole varaa, mihin lie menee verorahat.
ennenvanhaan oli kuulema köyhää, mutta oli nuorisolle ohjaajia, tiloja ja toimintaa.
aika harvassa oli ne ongelmanuoret, vaikka asuinkin ns, huonolla alueella :attn:
Mä oon myös nuookkarilla viettäny useita iltoja ja niistä on hyviä muistoja. Lautapelit on mahtavia :D

Eikä ne nuoret niin paljon tartte sitä tilaakaan eikä siellä tartte mitä vaan olla, kunhan on lämmin ja paikalla aikuinen.

Katotaan kuinka meidän käy ku yritetään lähtee ajamaan asiaa täällä et saatais nourisotalolle tila, joka kunnostettais sit talkoilla samoin ku tänne tehtiin se skeittipaikkaki.
 
Mamma italiana
Suomessa asiat taitaa kuitenkin toimia kohtuullisen hyvin. ainakin kansainvàlisen mittapuun mukaan. Eri asia on sitten tyytymàttòmyys ja tyypillinen suomalaisten sulkeutuneisuus ja osittainen pessimismi
 
Keittiönoita
Musta yksi syy muiden joukossa voisi olla se, että nykyään perustetaan kaikki hirveän pitkälle tietoon. Ja tieto, jota tulee eri tuuteista, on usein hyvinkin ristiriitaista. Enää ei osata luottaa maalaisjärkeen eikä omaan vaistoon.
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Musta yksi syy muiden joukossa voisi olla se, että nykyään perustetaan kaikki hirveän pitkälle tietoon. Ja tieto, jota tulee eri tuuteista, on usein hyvinkin ristiriitaista. Enää ei osata luottaa maalaisjärkeen eikä omaan vaistoon.
Toi on varmaan totta
 
Keittiönoita
Vielä kun asiaa mietin, niin yksi syy voisi myös olla materialismi. Jos vertaan omaa lapsuuttani 60-luvulla ja tyttäreni varhaislapsuutta 80-luvulla ja itse asiassa poikanikin lapsuutta 90-luvulla, niin paljon paljon vähemmän oli tavaraa. Eikä myöskään oltu erityisen merkkitietoisia. Halpahallin toppapuku kävi siinä missä Stockmannin toppapukukin eikä vaatteissa ollut edes mitään näkyvää merkkiä, josta olisi voinut tunnistaa sen toppapuvun halpispuvuksi. Eikä pienituloinen perhe edes harkinnut ostosten tekemistä Stockalta. Nyt tunnutaan ajattelevan, että lapsella pitää olla sitä sun tätä, vaikkei perheellä olisikaan varaa. Jos mietitään vaikka kännyköitä, aina pitäisi teinien saada vaan hienompia ja hienompia, kun kaveritkin saa. Mun lapsuudessani oli yks telkkari taloudessa ja se kesti 15 vuotta ilman, että katsottiin tarpeelliseksi hankkia uudempaa, kun kerran vanha vielä toimi. Nykyään on vaikka mitä hilavinkutinta, mitä ilman ei voi tulla toimeen. Sellainen vähään tyytyminen on unohtunut kokonaan.
 
vierailija
Mun mielestä tää on hyvin laaja-alanen ja vakava juttu.

Aikuisilta vaaditaan työssä valtavia määriä aikaa ja tehoa, pois ei saa olla tai joku on heti niskassa.

Päiväkodit pursuaa yli äyräiden, vedetään niin pienellä hoitaja määrällä mitä laki vaan sallii, koska kunnilla ei oo rahaa palkata enempää henkilökuntaa.

Iltapäiväkerhoihin ei pääse edes puolet niistä lapsista jotka sen paikan tarvitsisivat ja nämä pienet joutuvat koulun jälkeen menemään tyhjään kotiin, koska kaikilla vanhemmilla ei ole mahdollista olla siellä vastassa tai palkata kotiin ulkopuolista hoitajaa.

Aikuisten väsymys työpäivän jälkeen voi olla aivan valtava ja näin lapsi ei saa sitä huomiota/turvaa mitä kaipais, koska ihminen ei ole kone, ei edes se äiti.

Nuorisotaloja ei enää ole, eli ei ole myöskään niitä turvallisia kokoontumispaikkoja joissa aikoinaan oli se aikuinen ohjaaja paikalle, jolle vois myös purkaa murheita.


Jotain ajatuksiani tässä.
Se on mihin rahaa ohjataan, mikäs sen parempi tuotto kuin asuntomarkkinat. luodaan sitä kuplaa ja nyhdetään rahat pois. Siksihän kaikki halutaan yksityistää ja johtaa kuin osakeyhtiötä.
 

Yhteistyössä